Jump to content

Innspill/Tanker om første våpen


ATnT

Recommended Posts

Heisann,

 

Nybegynner her som er bitt av basillen og surfer litt rundt etter tips til hva jeg skal kjøpe av våpen når prøvetiden er over :) Har lest en del tråder her og har vel en viss ide om hva som anbefales og har også prøvd litt forskjellig fram til nå, men ikke alt jeg har mulighet til å tafse på dessverre.

 

Slik det ser ut nå så kommer jeg til å kjøre både bane og felt, men det er ikke så lett å prøve alt man vil av disipliner da det er vanskelig å være aktiv utenfor egen klubb uten eget våpen. Så derfor ønsker jeg våpen som gir meg mest mulig fleksibilitet. I tillegg så ønsker jeg driftsikkerhet framfor alt.

 

Utifra det jeg har lest (og sett) så er det Pardini eller tilsvarende matchpistoler flest anbefaler og bruker. Men jeg er ikke nødvendigvis en av de som må ha det som alle andre har.

Det som står på toppen av min liste akkurat nå er Walther GSP Expert .22 med .32 ombyggingssett. Pluss en Sig 210 Nauhausen 9mm.

 

Walther'en ønsker jeg fordi jeg da har en pistol jeg kan bruke i både fin/grov bane/felt. Er svært skeptisk til våpen med flere kaliber da fleksibiliteten går ut over kvaliteten. Men min surfende erfaring tilsier at GSP er unntaket som bekrefter regelen. Sig'en har jeg valgt fordi det er en singelstack som føles riktig i min hånd og fordi sig har godt rykte på kvalitet. Sig'en er tiltenkt militærfelt. (Noe annet den kan brukes til ?)

 

I tillegg til dette så har jeg av en eller annen merkelig grunn lyst på langt løp. Jeg ville først ha en Model 41 med 7" løp. Men så leste jeg litt på feltreglene og der kan man ikke ha 7" i fin. Men i grov kan man ha 7". Så kanskje jeg skal bytte ut Sig'en med en 9mm 7" ? Har ingen ide om hvor denne preferansen kommer fra, men kanskje en latent ide om at lengre løp gir bedre siktelinje ? Om man klarer å finne kornet innen rimelig tid da :)

 

Ønsker gjerne innspill rundt 7" løp. Det er jo ikke så mange som har det så det burde jo være en indikator på at det kanskje ikke er så smart.. men igjen.. hvorfor gå rundt og si bææææ ;)

 

Dette har jeg prøvd hittil:

Diverse revolvere - Morro, men ikke noe jeg vil satse på fra starten av.

Hammerli Xsesse - Fantastisk pistol for en nybegynner, men ryktene skal ha det til at man potensielt blir bedre enn våpenet etter kort tid (?)

Ruger MKII/MKIII - Veldig blandet erfaring. Mest negative. Kanskje fordi dette er standard klubbvåpen rundt omkring som kanskje ikke får den tlc den trenger. Unntaket er en privat ruger jeg fikk låne på et feltstevne. Gikk som en drøm og jeg har aldri skutt så bra som med den (hverken før eller etter).

Pardini SP - Ingen ting å klage på hullene i blinken, men det føltes ikke helt bra. Kanskje pga. anatomisk grep som ikke var tilpasset min hånd ? Kanskje en slik "pistol" trenger litt tilvenning ?

Feinwerkbau AW93 - Samme som Pardini.. merket ikke så mye forskjell fra den egentlig

 

Også er det siktet.. der er det også mye rart ute og går. Personlig så har jeg godfølelsen med markante sikter ala pardini. Men jeg vil ha minst mulig luft rundt kornet. Har prøvd fiberoptisk, men det ble for mye for meg uten at jeg vet helt hva.

 

Men ikke nok med det.. det finnes jo også så mye fryktelig spennende på diverse bruktmarkeder! High Standard har jo noen fine modeller med fast sikte. Og har akkurat sett noen Unique pistoler til salgs på finn. Problemet med alle disse er at det er klin umulig å prøve noe slikt når alle går rundt med Pardinier :)

 

Jaja.. prøvetiden går ihvertfall fort med alt man kan surfe rundt på :D

 

Også holdt jeg på å glemme avtrekk! .. Jeg innbiller meg at jeg har liten pote med lange fingre. Så sliter litt med riktig avtrekk med standard grep. Dette tipper jeg blir ordnings på når jeg får et tilpasset anatomisk grep, men pistolen(e) bør vel uansett ha mulighet for justering av avtrekk. Både posisjon og avtrekksvekt.

 

Om noen har noen tips så sier jeg ja takk til alle innspill :) Spesielt de som korrigerer mine gogglede/teoretiske utsagn! Man skal definitivt ikke tro alt man leser ;)

Link to comment
Share on other sites

Ikke enkelt å treffe riktig valg første gang, men ang kal 22 bane/felt må du velge våpen med anatomisk skjefte. Bruk den en par sesonger og bare den, ikke tenk 9mm ennå da den er vanskelig å gir ofte bare frustersjoner på veien.

Når tiden er inne er 9mm Sig 210 et meget bra valg nytt eller brukt. Den er uslitelig og ang konstruksjon og presisjon har ingen andre merker klart å prestere bedre.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes MANGE andre gode matchpistoler enn Pardini som (synes jeg) er fullt oppe på høyde med den. fikk selv virkelig ikke godfølelsen med Pardini, og prøvde flere forskjellige da. Endte opp med raringen Matchgun MG2, og den lå som den var laget for hånda mi. Spes vinklinga av skjeftet var det som gjorde utslaget på denne, og som jeg følte ikke var i nærheten på Pardinien.

 

Prøv det du kan av våpen fra folk i klubben, de fleste har veldig lite i mot å la noen kjenne(og at de får skrytet litt av sitt våpen) :winke1:

 

De anatomiske skjeftene kan også trenge en liten smule spikking(de er jo i tre tross alt) el oppbyggning av formtre el annet. vi er jo tross alt ikke like i fingrene noen av oss, så litt individuell tilpassning må beregnes.

 

HAPPY HUNTING!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

7" utgår, da øvre grense for pipelengde i fin, grov og militær er 153mm.

Takker! Jeg klarte selvsagt å lese reglene feil.. 25m randtenningspistol og 25m grovpistol er slått sammen så det så ut som at pipelengde var forskjellig for disse. Men da slipper jeg sikle på det selv om jeg sikkert kommer til å kjøpe en bare på pur f.. ;)

 

Randtenningspistol.. hvorfor ikke bare kalle det finpistol ? Og sikteradius ? radiusen er da halvparten av diameter'n i en sirkel :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke enkelt å treffe riktig valg første gang, men ang kal 22 bane/felt må du velge våpen med anatomisk skjefte. Bruk den en par sesonger og bare den, ikke tenk 9mm ennå da den er vanskelig å gir ofte bare frustersjoner på veien.

Når tiden er inne er 9mm Sig 210 et meget bra valg nytt eller brukt. Den er uslitelig og ang konstruksjon og presisjon har ingen andre merker klart å prestere bedre.

Ja, det er mye som tilsier at første kjøp blir bomkjøp på en eller annen måte åkke som :)

 

Det jeg ikke har helt skjønt helt med anatomisk skjefte og felt.. er jo at man kommer over både enhånds svakeste hånd og påkrevd tohånds. Hvordan fungerer dette i praksis ? Jeg prøver egentlig å skyte like mye både med høyre, venstre og begge. Skifter man skjefte under veis ?

 

En 9mm eller .45 skal jeg ha i tillegg til matchpistolen. 9mm pga. kostnaden, men skal jeg skyte .32 så må jeg lære meg å lade selv uansett.. så da er det vel like greit å gå for .45 først som sist. Og selv om jeg ikke kommer til å bruke 9mm/.45'en i konkurranser så trenger jeg noe som biter fra seg litt. Er ikke av de største bamsene i verden så må trene mye på å kontrollere rekyl :)

 

Min erfaring med 9mm/grov er at jeg ofte klarer å få bedre samlinger enn med fin. Usikker av hvilken grunn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det finnes MANGE andre gode matchpistoler enn Pardini som (synes jeg) er fullt oppe på høyde med den. fikk selv virkelig ikke godfølelsen med Pardini, og prøvde flere forskjellige da. Endte opp med raringen Matchgun MG2, og den lå som den var laget for hånda mi. Spes vinklinga av skjeftet var det som gjorde utslaget på denne, og som jeg følte ikke var i nærheten på Pardinien.

Har du prøvd Walther ? Den sies også å ha litt annerledes vinkel på skjeftet. Jeg har personlig ikke prøvd en Walther enda og det må jeg få til på en eller annen måte. Eneste grunnen til at den p.t. ligger på topp er at man har .22 og .32 i så bra driftsikker kvalitet som mulig (i følge ryktene).

 

Prøv det du kan av våpen fra folk i klubben, de fleste har veldig lite i mot å la noen kjenne(og at de får skrytet litt av sitt våpen) :winke1:

Joda, men det er lettere sagt enn gjort. På de organiserte treningene står vi nå som lydige sævver og fyrer avgårde på kommando. Jeg savner muligheten for å tafse! Men har prøvd litt fram til nå da og er frekk nok til å spørre om å få låne når jeg ser noe spennende ;)

 

HAPPY HUNTING!! :lol:

Jo, takk.. det er en jungel uten like! :D Og jeg vil ha en av hver! ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Svak hånd ble dessverre fjernet fra feltprogrammet for noen år siden. Tohånds med anatomisk skjefte er ikke noe problem; det er fullt mulig å få et OK tohåndsgrep med alle banevåpen jeg har prøvd (GSP, SP20, Pardini +++).

Det var synd, og litt overraskende, å høre. Men jeg skal nå trene med begge hender åkke som. Men da får jeg bare skifte skjefte underveis i treningen :)

Link to comment
Share on other sites

GSP har en mer vertikal grepsvinkel enn de fleste andre matchpistoler. Krever litt tilvenning hvis man er vant til å skyte med "knekk i håndleddet".

Men de er uten tvil robuste og driftssikre pistoler.

 

To-hånds med anatomisk grep funker det og, føles bare litt underlig i starten...

Man kan stort sett skyte en-hånds på de fleste standplasser i finfelt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har fått med meg at det finnes en del andre grener enn standard bane/felt. Men p.t. har jeg mer enn nok med å navigere meg innen det lille og rotete som finnes rundt "standard".

 

Dynamisk, PPC og sikkert andre grener jeg ikke har fått med meg enda krever uansett at man har litt erfaring og ektra kurs før man begynner med det. Og sikkert egne regler mht. hardware også :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt beste tips er å droppe forslag som blir lista opp av oss på forumet her, dersom ingen i klubben din har slike fra før av. Som førstegangskjøper vil all erfaring fra klubbkamerater om ditt nye våpen være gull verdt.

 

Normalt sett er det Pardini eller GSP som er det som du alltid vil kunne få hjelp med, i tillegg til de litt obligatoriske klubbvåpnene som Rugern du allerede har nevnt og Buckmark selvsagt. Disse to er veldig mye rimeligere enn de fleste andre, så her er det jo snakk om hvilket prisnivå du ønsker å legge deg på.

 

For min del utgikk Morini og Matchguns både pga rykte men hovedsaklig fordi det ikke var mulig å spore opp noen som hadde disse eller hadde praksiserfaring med dem.

Benelli har jo også en nydelig pistol som føltes helt fantastisk, men den eneste jeg visste om som hadde en slik var en skytter som jeg så veldig lite til, og som strengt talt bare hadde kjøpt den fordi det var utsolgt for Pardini på det tidspunktet han skulle handle.

SSP utgikk grunnet mye leamikk, og den eneste i klubben som hadde en slik stod konstant med hånda i været om han i det heletatt brukte den. Stort sett fikk GSPen hans langt mer bruk i tiden etter at han kjøpte SSP. Litt påfallende.

 

For min del ble det Hämmerli, både fordi det var den jeg følte var best til min hånd og skytestil, men også fordi jeg fikk god hjelp av medlemmer i klubben som også hadde det samme. Det hevdes at Pardini har et bedre avtrekk, men det var jeg ikke i stand til å bedømme selv da jeg prøvde de ulike våpnene.

 

Vinkelen på et GSP-grep føles veldig rett, mens Pardinien gjør at du kan/må skyte med et ganske slapt håndledd. Hämmerli er betydelig mer i retning av Pardini enn GSP, men siden knekken på håndleddet ble litt mindre markant passet den meg best.

Link to comment
Share on other sites

Med Hammerli så mener du Xesse ? Eller kanskje 208 ?

Beklager at jeg hoppa over en hel del spesifikk info. Med Hämmerli tenkte jeg på SP20. Den har gått ut av produksjon, men de siste årene var det Walther som produserte de, så reservedeler bør ikke være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Grovpistolen kjøper du i .32 S&W Long. Så kjøper du militærpistol i 9 mm eller 45 ACP.

Takk, det er det som er planen :)

 

Og dersom jeg holder meg til Sig så finnes jo 220 i .45 med vekselsett til 9mm.. Siden jeg ikke klarer å bestemme meg på kaliber :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg hoppa over en hel del spesifikk info. Med Hämmerli tenkte jeg på SP20. Den har gått ut av produksjon, men de siste årene var det Walther som produserte de, så reservedeler bør ikke være noe problem.

Stemmer.. Uff.. det er alt for mye å velge mellom! :)

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ikke. Finn ut hva som passer deg best av Wather GSP og Pardini SP new.

Om du føler at en av disse føles helt naturlig å holde når du løfter, og at du ikke føler at du trenger å lete for å finne igjen kornet, feks på duellprogrammet, så er du egentlig i mål.

 

Verre trenger det ikke å være.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er rart at du forkaster ssp. Vi har 4 ssp-er i min klubb og ingen av de har noe spesielt med funksjonsfeil.

Hvis du er usikker på hvilken skjeftevinkel som passer deg så må det være lurt med en pistol hvor det kan justeres?

Eller hvor bredden på kornet kan endres bare ved å dreie på det? Det synes jeg var fint når jeg var nybegynner og enkelt kunne prøve forskjellige bredder til jeg fant det som passet for meg.

 

Og hva med et baksikte som kan byttes ved å løsne en skrue sånn at du slipper å huske om du skjøt press eller duell sist gang du brukte den?

Ikke verden største problem, men veldig behagelig :)

 

Men for all del, gsp og pardini funker det også.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding :)

 

Jeg forkaster i utgangspunktet ingen ting :) Men når SSP (Antar du mener Walther) har rykte på seg til ikke å være (100%) driftsikker så vil jeg prøve GSP først. Om denne ikke føles riktig er det hipp som happ om jeg går for Pardini SP new (RF eller ikke), Walther SSP, Matchgun, SP20 eller de andre firkantede klumpene som ikke ligner på pistoler. Ikke det at GSP ligner så mye på en vanlig pistol det heller, men det er nå hakket bedre. Uten at utseende har noe å si mht. konkurransevåpenet. Det er derfor jeg skal ha en grov sig også :)

 

Grunn nr. 2 til at jeg har GSP øverst på listen er at jeg har fin og grov i samme pistol. Dette ser jeg på som en stor fordel og det er så vidt jeg kan skjønne kun GSP der det er matchkvalitet på både .22 og .32 med vekselsett. Setter man .22 "treningstopp" på grovpistol er det som regel med tap av presisjon/driftsikkerhet.

 

Men igjen.. jeg er nybegynner og grønn så det holder og har det meste av erfaringen fra google og røverhistorier fra klubben så setter pris på alle som korrigerer meg :)

Link to comment
Share on other sites

.....

Jeg forkaster i utgangspunktet ingen ting :) Men når SSP (Antar du mener Walther) har rykte på seg til ikke å være (100%) driftsikker så vil jeg prøve GSP først.....

Det som er 100% sikkert er at i dem fleste tilfeller så er det eieren av jernet som er årsaken til at noen har funksjonerings problemer, og vist du tror du kan kjøpe noe som er såkalt 100% driftsikkert uansett hvordan du behandler det så tar du feil.

 

Jeg hadde en av dem første SSP selv og hadde aldri noen problemer fordi jeg fort oppdaget hvordan dem må stelles, og samtidigt i samme periode så ble dem her inne på forumet slaktet og omtalt som det værste man kan

kjøpe. Kunne lett pøse gjennom 1000-2000 skudd etter 'riktig' puss, mens andre fikk ikke ut en pakke på 50 engang uten at det stoppet. Det merkelige er jo at det er alle som IKKE har SSP som går rundt og vet så veldigt hvordan desse virker. Derfor så kan du vere helt sikker på at du stort sett blir 'villedet' og ikke veiledet av å lese her inne. Nå har jeg byttet bort SSP'n med noe annet, men det var ikke fordi den ikke funket. Det var fordi den ikke passet meg.

 

Men det er bare å se på noen videor fra ISSF konkuranser internasjonalt, så ser man hva som i hovedsak brukes

på toppnivå. Men du nevner noe om utseendet og hva enkelte ser ut som, og da har du egentlig også lagt lista for at du ikke er opptatt av det skytetekniske, men er mere opptatt av det estetiske. Da har du også lagt lista for hva kvalitet du får på rådene. Ingen gidder å gi deg noen seriøse råd vist du forkaster dem fordi det ikke 'ser riktigt ut'.

 

Rådet er å planlegge et merke som du kan få i 22 og 32 (vist du også skal ha grovjern), og som induviduelle jern.

Rett ut av boksen klar til konkuranse uten noe skifting av topper eller konverteringsett. Mye enklere også å selge i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Takker for grundig tilbakemelding S.O.N!

 

Vi får se hvordan dette ender :) Fikk testet 5 skudd med Pardini i dag og 3 av dem gikk i 10'ern. Sterk kontrast til Xessen som jeg ikke klarer å bli helt fortrolig med. Når jeg holder godt i skjeftet (ikke anatomisk) så føles avtrekket helt feil.. og når jeg flytter pistolen lengre ut i hånden så føles avtrekket bedre, men pistolen føles feil i hånden. Det hjelper også definitivt på at pardinien hadde lettere avtrekk. Vil tippe 99% av grunnen til spredning/avvik i seriene mine er mangel på triggerkontroll. Trene trene trene! :)

 

Så uansett hvilke våpen det blir så blir det anatomisk skjefte (tror jeg må ned i Small) og matchsikte ala pardini.

Er fortsatt veldig sugen på å ha .22 og .32 i samme pistol. Sig'en kunne jeg også tenkt meg i .45 med 9mm vekselsett.

 

Bra det fortsatt er noen måneder igjen til jul ;)

Link to comment
Share on other sites

..............En 9mm eller .45 skal jeg ha i tillegg til matchpistolen. 9mm pga. kostnaden, men skal jeg skyte .32 så må jeg lære meg å lade selv uansett.. så da er det vel like greit å gå for .45 først som sist. Og selv om jeg ikke kommer til å bruke 9mm/.45'en i konkurranser så trenger jeg noe som biter fra seg litt. Er ikke av de største bamsene i verden så må trene mye på å kontrollere rekyl :)

 

Min erfaring med 9mm/grov er at jeg ofte klarer å få bedre samlinger enn med fin. Usikker av hvilken grunn.....

Klarer ikke å se noe logikk i koblingene ovenfor.

 

Skal du skyte 32 så må du lade og da kan du gå for en 45 først som sist.....?

Hvor er du har dette fra og hva er det slags kobling du gjør mellom desse kaliberne ?

 

Du har erfaring med at du skyter 9mm med bedre samlinger en du gjør med en Fin ?

Kan du forklare det litt nærmere og hva slags program du skyter da ?

 

Virker som det er for mye tenking og kompliserte koblinger. Du risikerer konflikt mellom

ønskene og hva du får innvilget også.

 

Skal du skyte fin og grov, da er det 22 og 32 du får mest glede av, og det er 1-søknad først,

og da kjøper du det som induviduelle jern.

Skal du skyte militærfelt, så kommer den søknaden separat noe senere og da velger du 9mm.

 

Enkelt og greit, og du trenger ikke noe ladeapparat i første omgang. Har selv skutt 32 i mange

år og samler på hylsene, men jeg har enda ikke ladet en eneste patron. Det kan komme senere.

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte 32 så må du lade og da kan du gå for en 45 først som sist.....?

Hvor er du har dette fra og hva er det slags kobling du gjør mellom desse kaliberne ?

Fellesnevner mellom .32 og .45 og hjemmelading er faktoren pang pr. krone (eller vise versa).

.32 og .45 er dyrt og skal man skyte mye med det er det bare å lære seg lading først som sist.

 

Du har erfaring med at du skyter 9mm med bedre samlinger en du gjør med en Fin ?

Kan du forklare det litt nærmere og hva slags program du skyter da ?

Jeg er som nevnt nybegynner og har kun skutt fin i konkurranser, men på trening så har jeg skutt litt forskjellig grovt. Når jeg bytter fra fin til grov uten å gidde å lappe skiva så er samlingene bedre med den grove. Den beste samlingen jeg har hatt er med en 9mm. Men igjen.. så lite som jeg har skutt så er det så mange feilkilder at det er ingen grunn til å begynne å spekulere i dette, men jeg synes det er en morsom greie.

 

Virker som det er for mye tenking og kompliserte koblinger. Du risikerer konflikt mellom

ønskene og hva du får innvilget også.

 

Skal du skyte fin og grov, da er det 22 og 32 du får mest glede av, og det er 1-søknad først,

og da kjøper du det som induviduelle jern.

Skal du skyte militærfelt, så kommer den søknaden separat noe senere og da velger du 9mm.

 

Enkelt og greit, og du trenger ikke noe ladeapparat i første omgang. Har selv skutt 32 i mange

år og samler på hylsene, men jeg har enda ikke ladet en eneste patron. Det kan komme senere.

Ser ikke at dette skal bli noe problem. Min første søknad består av en .22 (forhåpentligvis med .32 vekselsett) til fin og grov felt/bane, samt en .45 til militærfelt med 9mm vekselsett (eller vise versa). Første søknad kan bestå av to våpen og x-antall våpendeler så vidt jeg har fått med meg, men korriger meg gjerne :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å søke om .45 og begrunne 9mm vekselsett med at det er billigere å trene 9mm. Ser ikke at det skal være noe å reagere på. Jeg vet at det er utfordringer om man vil ha 9mm og .45 i forskjellige jern, men våpendeler kan man ha så mye man vil av og i det kaliberet man måtte ønske uavhengig av hva annet man har av jern.

Link to comment
Share on other sites

Ruger Mk. II og III er gode, presise og solide våpen, som dessverre lider under at de ikke får stell overhodet i klubbene. Presisjonen lider som oftest minimalt av det, men det fører gjerne til mateproblemer, stovepipes, og problemer med uttrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler at du ikke søker etter .32 vekselsett, men søk på .32 pistol, selv om du har tenkt til å kjøpe vekselsett.

Du kan bruke den innvilgede pistolsøknaden din til å kjøpe et vekselsett, dersom du kommer over et du vil kjøpe fremfor et komplett våpen.

 

Jeg kjøpte vekselsett til min Hämmerli SP20 så jeg kan skyte .32 med den, men jeg tror jeg skyter tett opp mot 100 ganger mer .22 enn jeg skyter .32, så for min del hadde det ikke vært noe stort savn om jeg ikke hadde hatt det.

Husk at det er litt knot med stilling av sikter hver gang du bytter om mellom .22 og .32.

Det er ikke noe alvorlig problem, men det krever at du har gode rutiner for hver gang du veksler.

 

Skyter du mye .32 vil du se at det kan være greit å ha et eget våpen til dette. Slike selges normalt sett rimeligere brukt enn sine .22 varianter, siden det er et litt mindre marked for slike.

 

Husk at du har god tid på deg fra søknaden er innvilget til den utløper på dato, så du har alle muligheter til å gjøre et godt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Godt innspill AndersR!

 

Detaljene rundt våpensøknad kommer jeg til å ta med klubben. Så får vi se hva det ender opp med til slutt. Har begynt å tvile litt på GSP'en, men har enda til gode å skyte en :D Og skal man ha noe som helst sjanse i grovfelt så kommer man vel ikke utenom .32 ? I hvert fall i starten når teknikken ikke er så bra :)

 

Min intensjon med dette er å konkurrere så mye som mulig. Det er konkurranser som er moro! Og noen må jo ta på seg den tapre oppgaven å være listefyll ;)

Link to comment
Share on other sites

Min intensjon med dette er å konkurrere så mye som mulig. Det er konkurranser som er moro! Og noen må jo ta på seg den tapre oppgaven å være listefyll ;)

Det er et bra utgangspunkt, og da må du lytte til hva man sier. Ikke rot med desse vekselsettene, og du får også

problemer med å få innvilget dem ønskene dine. Kjøp 2 pistoler, en i 22 og en i 32. Gjerne av samme merke slik at grepsfølelse

og vinkler er dem samme. Så etterpå søker du en 9mm til Militærfelt.

Link to comment
Share on other sites

 

Har begynt å tvile litt på GSP'en, men har enda til gode å skyte en

 

Det er håpløst å mene noe som helst om noe så individuelt som valg av våpen du ikke har prøvd. Blir som med valg av sko. Selv skyter jeg GSP Expert og dessverre ikke eksempelvis Pardini. Det er det ikke jeg som har bestemt, men håndleddet mitt. Umulig for meg med Pardini-knekken. Samtidig vet jeg at det nettopp er Pardini-knekken som fanger opp rekylen rettest og mest direkte inn i armen og skulderen og som med dens lave kjernelinje hindrer munningsvippen. Sistnevnte bevarer derfor siktebildet best mellom skuddene. Mitt råd: Prøv og prøv alt, og behold det beste. Lær også hvorledes du skal holde armen best for deg for best å fange opp "avfallsenergien" med nettopp DIN anatomi. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

..........Selv skyter jeg GSP Expert og dessverre ikke eksempelvis Pardini........

Skjønner ikke at eksempelvis pardini eller morini knekk skal vere et stort problem. Man kan få det justert til akkurat det man vil ved å skimme litt mellom ramma og skjeftet. Morini har blant annet mulighet for justering også.

 

Pardini kan man også få med GSP vinkel med å bestille et Rink skjefte som har 5 grader mere bratt vinkel

og blir lik med GSP'n. https://www.formgriffe.de/en/shpSR.php? ... 400&p2=255

Link to comment
Share on other sites

Med rettere grep mister man vel nettopp Pardini-poenget med å føre rekylkreftene rettest mulig inn i armen fordi våpenets reelle kjernelinje blir liggende i flukt med armens kjernelinje via det bøyde håndleddet. Et rettere grep vil alltid gjøre at pistolens kjernelinje blir høyere enn armens og da kompenserer naturkreftene med økt munningsvipp.

Link to comment
Share on other sites

Søk på en .22 matchpistol uten å oppgi fabrikat.

 

Skriv I søknaden at du har planer om å kjøpe den hos en forhandler I Norge og at du ikke har oppgitt fabrikat fordi du vil prøveskyte flere modeler før du bestemmer deg for hvilken du vil kjøpe.

 

Med en slik godkjent søknad kan du få låne med deg våpen hjem for å testskyte, jeg har gjort dette selv hos både Stenvaag og Børselars.

Link to comment
Share on other sites

Med rettere grep mister man vel nettopp Pardini-poenget med å føre rekylkreftene rettest mulig inn i armen fordi våpenets reelle kjernelinje blir liggende i flukt med armens kjernelinje via det bøyde håndleddet. Et rettere grep vil alltid gjøre at pistolens kjernelinje blir høyere enn armens og da kompenserer naturkreftene med økt munningsvipp.

Pardini poenget har jeg aldri hørt om...i så fall er det alle sine poenger. Pardini, Morini, Benelli, Hammerli, SSP, Matchgun..alle har en vinkel der hånden knekkes ned og du fjærner en frihetsgrad. Tror det er bare GSP som sitter igjen med den retteste vinkelen.

 

Det er riktig at du du får et annet rekylbilde, men nyansene er ikke veldig dramatiske, så man kan kompensere noe for det med en tillegsvekt, så det er ikke noe stor endring man gjør. Det er jo ikke skjeftevinkelen som gjør pardinien til verdens mest bruke match, det er jo helheten i våpenet og ballanse.

Link to comment
Share on other sites

Skriv I søknaden at du har planer om å kjøpe den hos en forhandler I Norge og at du ikke har oppgitt fabrikat fordi du vil prøveskyte flere modeler før du bestemmer deg for hvilken du vil kjøpe.

Dette er faktisk ikke nødvendig å presisere i søknaden. Skriv en helt vanlig åpen søknad. Klubben din kan nok hjelpe deg med utfyllingen om du er usikker. Be om noen ekstra eksemplarer av skjemaet hos politiet så du kan ha minst et i reserve så du kan kludre i vei uten å være nervøs.

Link to comment
Share on other sites

Med rettere grep mister man vel nettopp Pardini-poenget med å føre rekylkreftene rettest mulig inn i armen fordi våpenets reelle kjernelinje blir liggende i flukt med armens kjernelinje via det bøyde håndleddet. Et rettere grep vil alltid gjøre at pistolens kjernelinje blir høyere enn armens og da kompenserer naturkreftene med økt munningsvipp.

Pardini poenget har jeg aldri hørt om...i så fall er det alle sine poenger. Pardini, Morini, Benelli, Hammerli, SSP, Matchgun..alle har en vinkel der hånden knekkes ned og du fjærner en frihetsgrad. Tror det er bare GSP som sitter igjen med den retteste vinkelen.

 

Det er riktig at du du får et annet rekylbilde, men nyansene er ikke veldig dramatiske, så man kan kompensere noe for det med en tillegsvekt, så det er ikke noe stor endring man gjør. Det er jo ikke skjeftevinkelen som gjør pardinien til verdens mest bruke match, det er jo helheten i våpenet og ballanse.

 

 

De ulike pistolene du nevner har ulik grad av vinkling. Benelli har for eksempel en vinkling miidt i mellom Pardini og GSP. Pardiniens kraftige skjeftevinkel og øvrig grepskarakteristikk gir skytteren markedets laveste kjernelinje i forhold til armens flukting. Men det forutsetter at skytterens håndleddanatomi tillater knekken. Setter du et rettere grep på Pardinien forsvinner straks Pardini-fordelen sammen med tusenlappene ut av lommeboken.

 

Poenget mitt kan illustreres med at matchvåpen ikke er konstruert med toppsleide som på en tjenestepistol gjør at hånden må flyttes ned lengrre under kjernelinjen og beskyttes av en metall-leppe for å unngå skade på hånden. Derfor kan grepet på matchpistoler bygges høyere opp og nærmere kjernelinjen bakover slik at armen fanger opp enda mer av rekylenergien og desimerer munningsvippen.

 

At noen mener dette er bagatellmessig skyldes bare uvitenhet om fysiske lover. For topp-skyttere betyr det alt å kunne bevare siktebildet. For Colgate-skyttere betyr det selvsagt lite. Dessuten vil en optimalt lav løpskjernelinje opp mot armens kjernelinje gjøre at skytteren har færre problemer med å justere skuret på ulike hold.Fordi den diagonale forskjellen mellom virkelig kjernelinje og høyden opp til siktemidlene reduseres. I praksis utgjør løsningene på disse problemstillingene som regel forskjellen på VM-gull og plass langt nede på resultatlisten for mesterskyttere som bare unntaksvis treffer utenfor sone.

Link to comment
Share on other sites

Man har Pardini original grep, man har Nill grep for Pardini, man har Rink grep for pardini.

Nyansene er mellom dem også forskjellige hva vinkel man får på håndleddet og alle desse brukes av toppskytterne. Tar jeg ikke helt feil så bruker f.eks Christian Reitz Rink grep på sin pardini. Det er iallefall det han sier på sin egen web side.

 

Det er ingen som bestrider effekten eller logikken med hvordan rekylbevegelsen blir ved høyere eller lavere kjernelinje i forhold til høyde eller vinkel i fohold til armen. Det er fysikk. Det er det enkle faktum at denne vinkelen må kunne mestres i håndleddet og i muskelstrekk på oversiden av underamen som du selv sier, og da vil er det så enkelt at 2 forskjellige skyttere som har forskjellig behov for hva dem kan bøye i håndleddet vil ha forskjellige vinkler i forhold til hvilke grep som velges ovenfor og må faktisk leve med det vist dem i hele tatt skal skyte....og ja, da vil det også ble en teknisk marginal forskjell på hvordan jerna oppfører seg.

 

Forøvrigt så er ikke pardini værst på skjeftevinkel. Faktisk så er pardini vinkelen så hårfint tilpasset at 80-90% kan leve med den og for resten kan korrigeringene komme på plass med å velge et annet merke som nevnt ovenfor uten at det er så dramatisk at det blir diskvalifiserende på toppnivå. Det er jo siktebildet som må passe for skytteren uansett

hva vinkel og rekylmønster man tilslutt har på jernet.

Link to comment
Share on other sites

Testet faktisk en Benelli her om dagen med skjefte som ligner på den på bildet her: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=405

Skjeftet var nok litt for stort for meg og avtrekket trenger en liten jobb (for min smak), men absolutt en fantastisk pistol på alle måter. Vinkelen på denne pistolen/skjeftet var jeg ikke helt komfortabel med uten at jeg kan sette fingeren på hva som ikke stemmer for meg.

 

Gleder meg til å prøve en GSP en dag :)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes alltid skyttere som er så ett med sitt våpen at de mentalt klarer å kompensere et fysikkmessig dårligere utgangspunkt og hevde seg i teten. Det finnes alltid artister. Enkelte norske skyttere øver mot dette målet ved å trene fra 40 000 skudd og mer pr. år. Da kan mangt et handikapp hentes inn.

 

Men for nybegynnere har jeg det kjøpsråd å kline til med det optimale matchvåpenet først som sist - etter å ha testet det markedet har å by på.Har du håndledd til Pardini-knekken - er det liten tvil om hva som gir deg minst handikap. Da er det løp og kjøp. Det ser du på resultatlistene. Men med Pardini, Morini og Benelli, Walther SSP og Hammerli etc. må du også påregne en adskillig hyppigere og nøyere våpenpuss enn på GSP, som trolig har matchpistol-markedets høyeste funksjonalitet og laveste klikk-/feilmargin. Som nasjonal dommer ser jeg dette på stevne etter stevne.

Link to comment
Share on other sites

Testet faktisk en Benelli her om dagen med skjefte som ligner på den på bildet her: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=405" target="_blank

Om en Benelli skal vurderes seriøst, vil jeg absolutt anbefale deg å heller teste en MP90 World Cup, da den er en helt annen opplevelse i hånda.

Men igjen, tilgang på delepusher og lokal ekspertise i klubben kan være avgjørende for valget ditt, og dermed diskvalifisere mange kandidater.

Link to comment
Share on other sites

Tiltredes 100 prosent. Forskjellen på de to er skjeftet og avtrekker-mekanismen - to av de viktigste elementene for en konkurranseskytter. MP 90 World Cup'en ligger sabla godt og balansert i lanken. Grepsvinkelen er ikke så ekstrem som på Pardini, men som sagt - fikser du Pardiniens håndleddsvinkel og liker å stelle med våpenet er det etter mitt skjønn ingen over pr. idag. Kjøpetillatelse gis i Norge i hovedsak til konkurranseskyttere. Og da er det jo litt moro å treffe også...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...