Jump to content

Innspill/Tanker om første våpen


ATnT

Recommended Posts

Jeg må bare medgi at jeg er Pardini rørtang fan (de andre modellene fra Pardini har jeg ikke det samme forholdet til..) og har både SP og HP modellene. Det nevnes at disse trenger utstrakt stell for å trives og levere pålitelige skudd... mine går til de er så bedritne at jeg skjemmes, men adskillelse og puss tar mindre enn 5 minutter pr våpen - så for meg er vedlikehold ikke tema.

 

Som nevnt tidligere så føles skjeftevinkelen litt ekstrem, men det funker aldeles utmerket når du blir vant til den og gir en utrolig fin rekylopptak direkte inn i hånd/arm.

 

Kjenner flere som har gått fra andre merker til Pardinin SP/HP enn motsatt...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tiden flyr og man blir klokere (og mer forvirret) for hver dag som går :D

 

Etter innspill her og i klubben så hadde jeg egentlig tenkt å gå for en .22 AW93 og en .32 Pardini i første omgang. Så etter noen måneder ville jeg ha søkt om en Sig (P220 x-six i .45 med 9mm vekselsett). Bruksområdet er fortsatt det samme.. jeg skal lære å skyte med .22 i baneprogram og felt. og skulle ha .32 for grovfelt slik at jeg kan gå to runder når jeg først somler meg på et stevne.

 

Men.. på litt lengre sikt så kommer jeg så fort som mulig (etter 6mnd med eget våpen) til å ta kurs i dynamis og kanskje flytte fokuset mer over på det, men selvsagt alltid ha .22 bane/felt som basic trening.

 

Så da kommer jo fort spørsmålet.. hva skal jeg egentlig med .32'en.. kanskje bare fleske til med sig'en først som sist ? Jeg kommer ikke til å ha våpenskapet fullt av våpen som ligger og støver ned.. jeg skal ha to tre panger som gir meg det jeg trenger for mitt ambisjonsnivå (relativt aktiv og ha det moro og det jeg har skal skytes med).

 

vad tycks ?

Link to comment
Share on other sites

Nå skyter jeg endel .32, så jeg svarer jo ut fra egne erfaringer. Men det gjør kanskje de fleste?

 

Jeg bruker min .32 Pardini til grovfelt, grovpistol og hurtig grov. Til sammen blir det endel stevner. Men jeg bor jo også i en landsdel der vi ikke akkurat drukner i stevner, så det at jeg har en .32 gjør meg i stand til å få et mer tilfredsstillende aktivitetsnivå. Dvs at jeg får skutt flere stevner, og det er det jeg synes er morsomt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, den ser jeg.. men tenkte at jeg bruker sig'en til militærfelt og kanskje noen andre grov-programmer ? Poenget er at om jeg har både .32 og sig til sommeren så ser jeg for meg at det blir mer enn nok å skyte med .22 og sig :)

Link to comment
Share on other sites

Tror nok 32n er den som samler mest støv her. I felt for tiden en vel grov (32) som samler færrest deltagere og velger du grov (32) baneprogram får du knapt konkurranse. Kjøper du komboen 22/32 i samme våpen velges 22 på trening, 32 tas kun frem til konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Da er det tydelig at det er forskjeller rundt omkring. På feltstevnet vårt i forrige mnd hadde vi 28 skyttere på fin og 23 på grov. Mil og rev samlet hhv 20 og 19 skyttere.

På KM bane var det like mange skyttere på fin- og grovpistol, og like mange på hurtig fin og hurtig grov. Sjøl trener jeg nok ca like mye fin og grov, i motsetning til tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket et tilfeldig stevne.

Fin-96, Grov-25, Rev-91, Mil-94, SP-50, SR-20, mag1-27, Mag2-13.

 

Og et stevne med KM i Fin og Grov: Fin 104, Grov-24.

 

Banestevne Løvenskjold: Fin-9, Grov-2.

 

Alt på Østlandet og Grovklassen er aldri stor her nede.

Link to comment
Share on other sites

Det overrasker meg at søringene skyter så lite grovpistol. Jeg sjekket noen andre stevner tidligere i år, og der var det også like mange starte på fin- og grovfelt. Og nesten like mange på de grove baneprogrammene som på de tilsvarende finprogrammene.

 

Når det gjelder felten, har det sikkert noe med hvordan vi avvikler feltstevnene her oppe. Standard er at vi skyter fin- og grovfelt lørdag, og militær og revolver på søndag. Når du da først tar turen en lørdag, skyter du jo helst begge rundene for å få mest ut av turen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...