Jump to content

Hvilken homogen kule reinsdyrjakt


Stingsilda

Recommended Posts

Trenger råd om hvilken kule jeg skal velge for reinsdyrjakt.

 

Kaliber .308W

 

Har en pakke Lapua Naturalis 11g (170grs), som jeg tenkte å bruke på høstens reinsdyrjakt. Har imidlertid blitt fortalt at jeg heller burde velge Barnes TTSX grunnet bedre balistiske egenskaper.

 

Hva mener dere?

 

Hvilken homogen kule, og kulevekt anbefaler dere?

 

Har muligheten til å lade selv.

Link to comment
Share on other sites

hva setter du som MAX skyte avstand for dine skyte ferdigheter? Ikke sikkert det har så mye for deg å si om den fra Barnes har en teoretisk bedre kulebane hvis du ikke løsner skudd på mer en 150 meter. Begge kulene er vell "gode" nok til rein og større vilt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

170gr er for tungt for en homogen kule i 308w, joda de dauer sikkert, men blir det 200m blir ekspandert diameter liten og effekten dårligere. Nå har jeg ikke testet akkurat Naturalis, men jeg har testet mange andre i forskjellige hastigheter. Fra anslagshastighet på 680 ms og nedover minker ekspandert diameter drastisk.

 

Jeg ville valgt noe i 150gr klassen, om det er TTSX/TSX/GMX/E-TIP spiller mindre rolle, de oppfører seg omtrent likt.

Link to comment
Share on other sites

Er en relativt fersk storviltjeger, så strekker ikke holdene langt. Har simle og kalv. Kalven blir fort liten når holdet strekkes.

 

Dersom jeg rekker å lade... teste noen ladninger... og skyte inn godladningen, gjør jeg det. Hvis ikke går jeg for naturalisen.

 

 

Takker for hjelpa :D

Link to comment
Share on other sites

Ville holdt meg langt borte fra homogen kule på fjellet etter villrein, det pga rikosjett faren. I tillegg synes jeg nevnte kule i det kaliberet er litt tung, mtp evt lengre avstander og ekspansjon. Jeg ville valgt en kule som går godt og som har stor knock down effekt, som td Hornady Interbond 150grs.

Link to comment
Share on other sites

Faren for rikosjett er da vel tilstede uansett kule når du jakter på fjellet og bør være noe som vurderes på alle skudd. Tror ikke forskjell er så stor som f.eks med stålhagl vs blyhagl - og jeg tror det er herfra denne oppfatningen av at homogen på fjellet er no-go. Rikosjetter skjer om prosjektil treffer noe med for slakk vinkel til at d knuser inn i det. Og jo lavere hastighet jo større sjanse for at det skjer. Uansett bly eller homogen. Forskjellen på hvor slakk vinkelen kan være mener jeg det var en link til en tysk publikasjon om på en tidligere diskusjon (og forskjellen var ikke større enn at man i begge tilfeller må tenke seg om likt mtp bakgrunn og dyr som står helt fritt.)

Hovedforskjellen ligger sånn jeg ser det i at homogen kule oftest går gjennom dyret med en større resthastiget og kommer ut på andre siden med mer energi - og da er jo det som er bak dyret viktig - men det er det uansett når man skyter på et lite reindyr med ammo beregnet på å gjennomskyte en elgokse.

 

Jeg tenker prøve meg med en 7mm 139 gmx på reinsjakt i år... Med mye hastighet :)

Link to comment
Share on other sites

Er langt ifra noen ekspert og har aldri jaktet rein men etter det jeg har LEST er akkurat rein og rådyr ikke vanskelig å drepe med vanlige "cup and core" les vanlige blyspiss kuler type Sierra GK, Hornady interlock. Med tanke på akkurat penetrasjon/gjennomskyting så fraråder Jørund Lien homogene kuler av noe slag på reinsdyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Faren for rikosjett er selvsagt som det skrives, tilstede ved ethvert skudd tilfelle hvor enhver kule forlater løpet, det er hevet over enhver tvil. Det er nok flere som har brukt homegene kuler på fjellet før, og som er godt fornøyd med det. Hva folk synes og hva folk liker, er jo basert på egne erfaringer og tro på det de bruker. Jeg skal være ærlig å si at jeg har meget liten erfaring med homegene kuler, og jeg er heller ikke av den typen som er imot alt som er nytt og moderne...kulene er helt topp de, og de har sin gode effekt. Til tross for det som er kjent, ville jeg valgt en god bly kule, som ekspanderer raskt, har relativt høy hastighet og som tåler å bli brukt på litt avstander. Det ville vært mitt valg.

Når det gjelder selve bly debatten, så er det nå engang slik at bly er veldig lite sunt å få i mengder i kroppen vår. Jeg er ikke så betenkt dette, da jeg er veldig klar over dette, og skjærer godt bort, slik at det ikke skal være et tema. Men hovedpoenget mitt er altså at jeg ikke ville valgt homegene kuler pga mye større fare for gjennomskyting med tilhørende rikosjett fare som resultat. På vidda og i fjellet med mange dyr og mange andre jegere, ville jeg minimert de risikoene jeg selv kunne gjøre noe med. Det har ikke noe med for og imot homogene kuler, bare så det er sagt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er min mening:

En 170 grs Naturalis er en uegnet kule i 308 Win uansett hva man skal jakte. Lav hastighet og dårlig ekspansjon.

På villreinjakt er det en særdeles uegnet kule i 308. Uten avstandsmåler er det ikke så lett og bedømme om reinen står på 130 eller 170m. På sistnevnte avstand har jeg mine tvil om naturalisen i heletatt ekspanderer ved skudd bak bog på en reinskalv. (Jeg er sannelig ikke sikker på 100m heller). Rikosjettfaren (både for andre dyr og jegere er STOR). Det å velge denne "bananen" som villreinkule i 308 WIN er ganske dumt når det finnes så mange bra alternativer.

Dette var muligens frekt, men nå har jeg sakt det :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har anbefalt 150 gmx til en kompis med 308w. Men, viktig å få mye fart på disse homogene. Jo mer jo ber virker det til.

Han kjøpte superformance fabrikkammo.

Men, 150 grain kule og f.eks. CFE223 skal gi masse fart om du lader selv.

 

Har skutt to bukker med 139 gmx i 7mm rsaum, v0 920m/s.

GMX har fungert supert. Blykule på det ene dyret hadde nok blitt forferdelig mye mer søl.

Les mer til 7mm: viewtopic.php?f=21&t=112481

Link to comment
Share on other sites

Skaut du så mye det året at du har grunnlag for å si det? Hørte rikosjettlyd på ett av 3 skudd nå, men det hørte jeg også på 1 av 1 skudd i 2013, på ei simle, skutt med 150 ballistic tip.

Rikosjetter skjer uansett dersom kula treffer hard bakgrunn med for lite vinkelforskjell er mitt inntrykk.

Link to comment
Share on other sites

Dette er min mening:

En 170 grs Naturalis er en uegnet kule i 308 Win uansett hva man skal jakte. Lav hastighet og dårlig ekspansjon.

På villreinjakt er det en særdeles uegnet kule i 308. Uten avstandsmåler er det ikke så lett og bedømme om reinen står på 130 eller 170m. På sistnevnte avstand har jeg mine tvil om naturalisen i heletatt ekspanderer ved skudd bak bog på en reinskalv. (Jeg er sannelig ikke sikker på 100m heller). Rikosjettfaren (både for andre dyr og jegere er STOR). Det å velge denne "bananen" som villreinkule i 308 WIN er ganske dumt når det finnes så mange bra alternativer.

Dette var muligens frekt, men nå har jeg sakt det :wink:

 

Dette er jeg helt enig i.

At dem i det hele tatt har funnet på å lade denne kula i 308 er helt uforståelig.

Kjøttjegere er sannsynligvis glade, da den vanligvis gir lite kjøttødelegelse, da den knapt ekspanderer på hold over 50 meter, så fremt du ikke treffer grøvre bein enn ribbein.

Den burde absolutt ikke hatt en vekt på over 140 grains i 308 etter min mening.

 

Nå kan det alltids diskuteres om homogene kuler er egnet til reinsjakt pga rikosjettfaren.

Jeg bruker Barnes TTSX til reinsjakt, men jeg jakter vanligvis ikke på områder som er veldig steinete, og har aldri hatt problemer med rikosjetter overhode.

Dersom jeg skulle jaktet på områder som nærmest er kun stein, ville jeg nok ta en vurdering på det hele, men jeg hadde ikke følt meg noe tryggere med en del harde loddede kuler.

Der ville jeg nok tro at relativt myke kuler hadde vært tingen, og hvor man måtte akseptert noe mer kjøttødeleggelse.

En kule av typen Nosler Ballistic Tip kan nok være tingen da.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jakter i Grimsdalen med mye innslag av steinur. To av tre siste skudd mot reinsdyr fikk gjennomskyting og rikosjett. 308 Win, 165 grain Woodleigh Weldcore PP 165 grain. 750 m/s. Så loddede kuler er ikke fri for rikosjettfare de heller. Jeg her veldig nøye på bakgrunn, men en kan aldri bli helt sikker.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Har brukt TSX og TTSX med 150 grs i 3006 og den hr fungert meget bra, men som sagt over her så er risikoen for rikosjetter stor så man må være nye med kulefanget.

HAr ikke brukt Naturalis så den vil jeg ikke uttale meg om.

I 6,5x55 bruker jeg 140 grs Rhino, og den er helt enkelt suveren.

Ser ingen grunn til å bruke noe annet, selv så driver jeg å faser ut alt annet og skal lade opp med Rhino, har ladet 2 lotter i 9,3 med 225 grs RN og 250 grs vanlig Rhino, har store forventninger til den.

 

Det som er det største problemet i rein eller småe dyr er at vanlige kuler lager så mye blodtrash, TTSX gir lite av det slaget, og kanskje det hadde vært interessant å bruke 130 grs TSX i 6,5 hadde bare kula vært tillatt med den vekta...

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt på kanten av temaet, men jeg synes det er fascinerende hvor opptatt norske jegere (spesielt de på kammeret) er av blodslått kjøtt. Skal et dyr dø av et skudd, så må det nødvendigvis bli et hull et eller annet sted. Størrelsen på hullet og ødeleggelsene i rundt vil variere med treffpunkt, kule, hvor langt dyret beveger seg før det dør m.m. Ofte kan det være rene tilfeldigheter (ikke kula) som avgjør hvor store skader det blir. Personlig så har jeg skutt storvilt med mange forskjellige kulekonstruksjoner. Jeg kan ikke si at mengden og kvaliteten på viltmiddagene har variert i samme grad. Derfor er det interessant at i et land der det er en overflod av mat, blir en kulekonstruksjon valg ut i fra hvor lite kjøtt den ødelegger. Jeg hadde skjønt det om det var et U-land, der hvor knapphet på mat er et problem. Om en vanlig norsk jeger må skjære bort 3 hekto eller 1,5 kg med kjøtt, grunnet kulas ødeleggelse, kan da ikke bety noe som helst. Likevel så skal det lades opp med knallharde homogenkuler når et lite reinsdyr skal skytes. Tenk om vi må skjære bort 1 kg kjøtt ekstra pga kraftig ekspansjon. Da er det bedre å ta sjansen på noen rikosjetter!

Link to comment
Share on other sites

som nevnt hadde jeg rikosjett med 150 grain nosler ballistic tip også.

Hvor farlig en rikosjett er vil jo variere ekstremt. Noen steder ligger jo jeger og omringer reinsflokker og skyter omtrent kryssild. *grøss*

På bukkejakt på toppene går ofte kula ut i flere kilometer med friluft om den vinkler opp etter treff i stein bak dyret.

Man må vurdere sannsynlighet i alle tilfeller.

Endel tyske rapporter som viser at det ikke er signifikante forskjeller på rikosjettfare også: viewtopic.php?f=21&t=67326&view=previous

 

Jeg ønsker i likhet med Stingsilda ikke bly i kjøttet. Barna mine skal slippe å spise mat med blyfragmenter.

Fra en av simlene jeg har skutt med 150 ballistic tip skjærte jeg bort en god del kjøtt men opplevde likevel å finne en mantelbit i et stykke ytrefilet. Ser ikke bort fra at det har blitt spist litt bly også fra den!

Link to comment
Share on other sites

Når man jakter storvilt med Ballistic Tip må det neppe komme som en overraskelse at det er spøytet mantel og bly rundt i dyret....

 

Ellers vil eg bare si meg enig i de som advarer mot homogene kuler i fjellet. Eg fikk en 9,3 TTSX i retur etter gjennomskyting av voksen bukk i skogen. Nedi mosa var det stein....

Etter 30 år som storviltjeger er det første gang er har opplevd dette, og kommer aldri homogene kuler i børsa mi igjen.

Link to comment
Share on other sites

Homogene kuler til reinsjakt har eg lagt på hylla, og brukar heller ei god lodda blykule. Då legger du minimalt med bly igjen kjøttet, og det som eventuelt måtte vere der ligger i skuddkanalen som blir lagt igjen til ravnen som kveldsmat. Dette kjøttet er blodslått og surner meget fort, og er heller ikkje særleg appetittleg, som nemnt søppel.

Klarte ikkje å få til gode samlinger med homogene kuler, beste var ca 50mm. Skøyt opp ca 40 skudd med GMX i 6.5 før eg ga opp. Med eit løp som vart heilt innklina med kobber som bonus :evil:

Det blir fort høge trykk og ladning må reduserest og fart mistes likeså. På reinsjakt så blir ofte holda drøye og høg fart er ikkje heilt uinteressant...

Reinen er ikkje hardskutt, heller tvert i mot. Gjennomskyting blir det nesten garantert, så rikosjettfaren blir klart større med homogene kuler.

Så dropp heile kobberkula er mitt tips. Er du redd for å bli forgiftet av kjøttet så skal eg ikkje nemne Tsjernobyl, becquerel eller fersk lever i gryta på fjellet... :silent:

Link to comment
Share on other sites

Alle kuler kan rikosjere, men blyholdige kuler gir rikosjetter med lavere hastighet og mindre rikosjettvinkel.

I mange tilfeller blir også kulene mer deformert slik at de ikke flyr så langt.

Når du hører den typiske rikosjettlyden er kulen under lydhastigheten, og mindre farlig enn en kule som går videre med overlydshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke homogen kule, men som fersk villreinjeger satser jeg i år på Nosler Accubond 165gr kule. Høy BC gir lite vindavdrift og på korte hold ut til 200m er kulefallet ubetydelig. Hastighet med N150 er ca 790m/s ut av et 55cm løp.

 

Noen erfaringer med denne type kule?

 

Jeg lada Nosler Accubond 150 grains kule i min 30-06 med 61 cm løp, ville ha skikkelig fart på kula for flat kulebane. Stilte inn siktet på 200 meter. Presisjonen på denne kula er topp, like bra som Nosler Custom Competition i min rifle.

Hadde tenkt litt på GMX og E-tip, men som andre skriver var jeg redd for rikosjett faren høyt oppe på fjellet så valget falt på lodda blykule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...