Jump to content

Billig .223 ammo- brukbar?


vavlo

Recommended Posts

Pusler med tanken om å innforskaffe/ bygge ei rifle I .223 Rem til elgbaneskyting, nå som det har blitt anledning til det. Har planer om å øke treningmengden betraktelig uten å tilbringe tilsvarende lange timer ved ladebenken så tanken var å bruke den patronen der det går an å skaffe billigst mulig ferdigammo (.22 LR ikke aktuelt).

6,5 skudd ryker på min ca 8 kr pr stk og oppover om dagen, men jeg ser at .223 går å få for ned under 4 kr pr stk.

Har ingen erfaring med denne patronen, men har av enkelte forstått at denne billigammoen, fra f eks Barnaul, Top Shot, S&B (evt mil. surplus når det er å skaffe), ofte går så dårlig at den ikke er brukbar til elgbaneskyting en gang. Rapportres blandt annet om "samlinger" på 15- 30 cm på 100 meter. Poeng på elgbanen avhenger mye mer av skytteren enn av superpresis ammo (selv om dette aldri skader) så type snusbokssamling på 5 skudd anser jeg som akseptabelt til treningsformål, så får jeg heller koste på å kjøpe dyrere skudd, evt lade til konkurranser.

 

Gidder ikke å gå I gang med dette om muligheten for å lykkes er sjaber , så spørsmålet blir da; Hva er andres erfaring med denne type ammo?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke så fryktelig mange hundre skudd jeg har skutt med S&B, men hvis jeg ikke husker helt feil er det ikke noe særlig stort problem med "snusboks-samlinger"

 

Barnaul bruker jeg kun på kortere hold da det er helt sinnsvakt hvor dårlig den samler i begge riflene mine.

 

Andre har derimot hatt ganske grei presisjon med den, så kommer vel litt ann på børsa også kanskje..

 

Ser at jaktdepotet selger American Eagle til 4 250,- hvis du kjøper en kasse.

Dette tror jeg skal være et ganske greit alternativ dersom du er villig til å betale littegranne ekstra. :)

Link to comment
Share on other sites

55gr S&B og 62gr AMA fra 2alfa.no har gått godt i min CZ527 Varmint med 1:12-stigning.

Husk på at du må tenke stigning i .223 hvis du skal lade selv, eller skyte noe veldig mye tyngre enn 55/62gr (og også lange kuler). 1:9 er et godt utgangspunkt.

 

Sier meg også enig med West, Fiocchi har oppført seg fint i min CZ, ganske bra ift. prisen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En kamerat av meg fikk overraskende gode resultater med Barnaul på 300 metern. Det var med en AK klone, så mulig billige skranglebørser liker billigammo best? :mrgreen: Er bare å prøve, er vel få typer ammo som går kjempebra eller rævva i absolutt alle børser.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at den der American Eagle ammoen gikk for 2990,- pr kasse for ikke så forferdelig lenge siden. Akk ja.

 

Hvis snusbokssamling er godt nok så kan du jo prøve deg med diverse stålhylseammo fra vår nabo i øst, Tul og Barnaul er vel de mest vanlige. Men du bør jo selvsagt prøve en pakke før du bestiller en hel kasse.

Link to comment
Share on other sites

Eg har testskote Barnaul ein del i HK416.

 

Det blir nokre klikk i ny og ne, men kanskje det har med tennstempelet å gjera - eg har eit nytt på veg og så skal eg testa med det.

 

Presisjonen er overraskande god, og samlar fint på tiaren på 200m. Heilt til dei uforklarlege slengarane kjem, altså. Og dei er uforklarlege - me snakkar om vel utførte skot med god tid, støtta med reim og pute, med heilt stabilt siktebilete i vindstille forhold med gode avtrekk, og likevel flyr kula ut i ein femmer eller enno lenger ut. Hadde det ikkje vore for desse slengarane, som eg tilskriv til ujamn produksjon, hadde Barnaul vore strålande. Eg får sjå koss ny lot artar seg når den kjem i hus. Grei å bruka til korte hald, tross alt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk helt brukbar presisjon med tanke på pris når jeg skøyt 55grs Barnaul i børsa mi, det står visstnok en Douglas-pipe i den, med 1:9" stigning.

Jeg ser at det er skavet litt mantelmateriale under setting av kulene, men samlingene lå rundt innertieren på 100-meteren.

En typisk femskudds-gruppe satt tre eller fire skudd i innertieren, mens ett eller to krabbet utenfor streken, og dermed langt inni tieren.

308'en min gikk omtrent likt med Barnaul.

 

Det er sikkert partier som er værre, og garantert endel børser som virkelig ikke takler Barnaul'en, men min konklusjon er at i børser som liker ammoen, er den mer presis enn den gjennomsnittlige jaktskytter klarer å holde uten å sitte i benk....

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker S&B i min Savage Axis .223.

Kjøper det på GMAX i esker a 140 skudd.

Med rabatten til NJFF kommer disse på under kr 3,50 pr stk.

God samling med rifla mi. Når det er dårlige skudd så skyldes det meg og ikke rifla eller ammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Takk for svar. Da ble det en brukt Sako 85 Varmint med Tyristubbenstokk på kjøpet. Har så langt prøvd bare noen få serier. Barnaul og S&B samler typisk 40-60 mm, og Fiocchi og American Eagle 30-40 mm. Alle samler mao bedre enn snusboksen med fem skudd. Har også prøvd noen skudd med 69 gr kule (Styx) som ble levert med våpenet Disse samlet under 20 mm, så i dette løpet det ut til at presisjon er bedre med tyngre kuler samt henger sammen med pris på ammoen. Uansett bra nok til bruksområdet.

 

Har et annet spørsmål til noen som har skutt mye med ammo med stålmantlede kuler. Er det mulig å se at bruk av disse påvirker løpsslitasje negativt i forhold til tambakmantel?

Legger merke til at både S&B og Barnaul bruker jønn i kula.

Link to comment
Share on other sites

Barnaul bruker STÅL i sine prosjektil viss det betyr noe for dere, test med magnet så henger den fast. Kommer aldri i mine børser.

 

Dette gjelder vel også Geco? I det minste brukes det i 9x19-en deres.

Jeg skyter selv dansk M855-type 5,56 uten å miste nattesøvnen. Disse har en svær stålbit fremst i kulen, bly bakerst.

5,56x45-en fra S&B jeg skyter (M193-type) er ikke magnetiske så vidt jeg klarer teste. Kan godt være det er stål likevel.

 

Samler godt med både den danske M855en (62gr) og tsjekkiske M193en (55gr) i min CZ527 med 1:12-stigning.

Håper nesten på at den danske fremskynder løpsslitasje slik at jeg kan erstatte pipa med en 1:9 :roll:

Link to comment
Share on other sites

predasjon:

Jo, en del produsenter bruker faktisk stålmantel belagt med kopper.

 

S. Arnesen:

Min er fra 2010. De byttet til å bruke kun 1:9 i .223 i 2012.

Ble nokså irritert da jeg målte og det viste seg den var 1:12..... tanken var 69gr fra Lapua.

Mye vits i å ha en knalltung Varmint når jeg bare kan skyte lette kuler, liksom.

Link to comment
Share on other sites

predasjon:

Jo, en del produsenter bruker faktisk stålmantel belagt med kopper.

Mange produsenter bruker mykt jern over blyet og under mantelen.

Men de eneste prosjektilene jeg kjenner til som inneholder stål er Forsvarets blyfrie og penetrator ammo.

Men i Pennetratorammoen er stålkjærnen pakket inn i bly.

Om du prøver og klippe over et prosjektil så kjenner du meget stor forskjell på jern og stål.

Link to comment
Share on other sites

Hvem selger M193 fra S&B?

2alfa.no og de fleste Schou-partner-butikkene jeg har vært i. Jeg kjøpte både AMA-M855en og S&B-M193 fra 2alfa til ganske grei pris.

 

vavlo og NM149 har rett i at jern sikkert forekommer oftere enn stål som del av mantelen, men likevel- Barnaul (og sikkert andre) bruker en kopperbelagt stålmantel.

http://www.barnaul.co.nz/articles/why-steel" target="_blank

The projectile too has had some major attention. The jacket is a specially developed low-carbon steel, which is coated with copper and passed through a double heat treatment during the manufacturing process. This allows BARNAUL to temper and finish the product so that it looks and behaves like copper.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...