Jump to content

Dokumentar om Nygaard saken på tv2 kl. 2230


Rufus

Recommended Posts

Dokke har no litt piggane ute her no...

No har eg riktignok berre sett halve dokumentaren, men kan ikkje sei eg syns dette er gale i det heile tatt.

Dei har vel ikkje sagt noke anna enn at det var eit kraftig våpen, og det er jo tross alt .44mag. Og at det er spesiell ammo, noko som heller ikkje er tvil om.

 

I tillegg seier dei jo at vi med vårt system har god kontroll på kva som blir solgt av registrerte våpen og ammo.

 

Det som får gjennomgå her, er islamske fundemantalistar, de muslimske miljøet som støtta dødsdommen.

 

Syns dokumentaren er bra so langt, og kan ikkje seie at eg ser noko mistenkeleggjering av normale våpeneigarar her.

Link to comment
Share on other sites

Vestlandsjeger - jo, de er mulig. Men hva våpen angår, utlån eller ei, tror jeg vi alle tjener på å følge læresetningen "Bedre føre var, enn etter snar"

 

Samtidig ønsker jeg at Nygårdsaken blir oppklart, en gang for alle. Her ligger mye "smågrums" i Politiet også, i forbindelse med etterforskningen, tydeligvis, som kanskje heller vært fokusert på? Men hva vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det var mer demonstrasjonen av fagkunnskap jeg fant litt artig, spesielt dette med dødelig amunisjon. Jeg har ikke hørt om ikke-dødelig ammo i 44magnum!?

 

Dokumentaren er grei den, selv om den ikke kommer med noe nytt. Stort sett alt det der kan en surfe seg fram til vha norske aviser.

Hva han fotografen skulle med en revolver fikk vi svar på, de trengte noe skumelt å filme-det bidro null og nix som noe annet en "tøff vri".

Link to comment
Share on other sites

Vestlandsjeger - jo, de er mulig. Men hva våpen angår, utlån eller ei, tror jeg vi alle tjener på å følge læresetningen "Bedre føre var, enn etter snar"

 

Samtidig ønsker jeg at Nygårdsaken blir oppklart, en gang for alle. Her ligger mye "smågrums" i Politiet også, i forbindelse med etterforskningen, tydeligvis, som kanskje heller vært fokusert på? Men hva vet jeg.

 

Nei, eg skjønna skepsisen til utlån, for all del. Viss du leita fram igjen tråden til fotografen, so redegjorde eg for mitt syn der.

Men når eg no har sett dokumentaren, so regitrera eg med lettelse at skepsisen ikkje slo til. Syns fortsatt dokumentaren var bra.

Link to comment
Share on other sites

Det var mer demonstrasjonen av fagkunnskap jeg fant litt artig, spesielt dette med dødelig amunisjon. Jeg har ikke hørt om ikke-dødelig ammo i 44magnum!?

 

Dokumentaren er grei den, selv om den ikke kommer med noe nytt. Stort sett alt det der kan en surfe seg fram til vha norske aviser.

Hva han fotografen skulle med en revolver fikk vi svar på, de trengte noe skumelt å filme-det bidro null og nix som noe annet en "tøff vri".

 

Då må eg innrømme at eg misforsto deg, Chief. My mistake, sorry!

Link to comment
Share on other sites

Kom det fram om Nygaard fortsatt har livvakter? Fatwaen ble visst avsluttet for noen år siden, men de lærde strides om hvor offisiell avslutningen var. Men Iran har vel uansett andre ting å bekymre seg for om dagen, da cowboyene sitrer etter å droppe bomber i hodet på de.

Link to comment
Share on other sites

"Nei. Unnfallenhet, inkompetanse og mulig dekkoperasjon fra norske myndigheter er vel det verste. For et land vi lever i. "

 

Vet ikke hvor verdenskjent du er - men jeg tror faktisk at vi lever i et godt land :)

 

Videre tror jeg at vi kan være glade for at vi ikke vet om alt som foregår av ulumskheter, terrorceller som forefinnes (kanskje i nærområdet ditt) og sikkert mye annet som jeg ikke nevner.

Link to comment
Share on other sites

Synes dokumentaren var ganske grei jeg. Riktignok var det benyttet DWer i andre kalibre enn .44 til en del av illustrasjonene, men de gjør uansett nytten, da prinsippet er det samme. Kunne sikker vist en film snutt med hvor enkelt man faktisk kan bytte løp på en vanlig DW, men kanskje like greit det ikke ble vist.

"Fotografen" ville ha våpen til stillbilde, det var mange personer kreditert for film og bilder i reportasjen, så hans bidrag var nok akkurat det han bad oss om. Mener jeg har sett filmen om avfyringen før. Tror "Fotografen"s bidrag, var den rustfrie DW mod 715en (357mag), starten var en 40VS (blå 357 max)

Håper programmet kan gi nye tips i saken.

Link to comment
Share on other sites

Hele denne Nygaard saken er så gammel att det ikke vill dukke opp noe nye spor, og det vet TV2. Er vel mere inntresert i og lage en Triller/dokumentar for og fylle ut seerer tiden billig+ og kunne få kasta litt mer dritt på skytter Norge er bare en bonus!

Ennvær skytter som hjelper pressen med slike våpen lån/bilder-film gjør oss en stor bjørne tjeneste! Alle restirksjoner vi har fått i våpenloven disse siste 20+ år er takke være pressen svært aktive svartmaling av skytter Norge!

 

Skytter som husker godt TV2 sammenbeid med våpeneier forbundet! Bikini damer med maskinpistoler innslag osv :roll: Forbundet ble rævkjørt noe så inn i helvete, og helt uten makt og gjøre noe med det, takk till TV2 her! :x

Pressen er ikke skyterens venn! :!:

Link to comment
Share on other sites

Ennvær skytter som hjelper pressen med slike våpen lån/bilder-film gjør oss en stor bjørne tjeneste! Alle restirksjoner vi har fått i våpenloven disse siste 20+ år er takke være pressen svært aktive svartmaling av skytter Norge!

 

[ironimodus]

Ja, det er veldig viktig at vi murar oss inne, og blir sure og vanskelege. Det hjelper mykje meir enn openheit.

Det er viktig at våpen fortsatt er noko skummelt og mystisk som ikkje ser dagens lys, då dette gjev det synet og fokuset på våpen i samfunnet forøvrig som i alle fall eg ønsker. [/ironimodus]

 

So lenge eg, som kjelde, har kontroll på kva mitt bidrag blir brukt til og framstilt som. Og har rett til å nekte bruken av mitt bidrag dersom framstillinga blir feil. So har eg ingen problem med å stille opp i media som både jeger, skyttar og våpeneigar, med eller uten utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Joda, kjempegreier å bidra i et program som basert på indiseier/uten et fnugg av bevis hevder at et lovlig eid skytevåpen er brukt i "terrorhandlinger" her til lands.

 

Den saken blir aldri oppklart, den er for gammel. Hjelper ikke om en journalist lager dokumentar basert på gamle aviser og nyhets-sendinger. Og jeg skjønner enda ikke hva de skulle låne revolveren for, annet enn at det var "tøft".

Link to comment
Share on other sites

Det jeg reagerte på når det gjaldt den dokumentaren var at siktede fikk levert tilbake alle våpen. Utenom en avsagd pumpehagle. En avsag pumpehagle forteller litt om personen. Hadde det vært i dag så hadde vedkomne fått inndratt alle våpen til fordel for statskassa.

 

At vedkomne også rota så sinnsvakt med forklaringen på hvor revolverløpa hadde blitt av, styrket jo ikke akkurat saken hans.

 

Saken blir sikkert ikke oppklart, men lukter litt muffins med den hagla. Det er bare så sinnsvakt synd at alle negative hendelser som omfatter bruk av våpen i kriminelle handlinger, får som regel negative konsekvenser for oss lovlydige.

Link to comment
Share on other sites

So lenge eg, som kjelde, har kontroll på kva mitt bidrag blir brukt til og framstilt som. Og har rett til å nekte bruken av mitt bidrag dersom framstillinga blir feil. So har eg ingen problem med å stille opp i media som både jeger, skyttar og våpeneigar, med eller uten utstyr.

Det jeg lurer på da er om du virkelig har full kontroll. Min nokså begrensede erfaring med journalister er at selv om man får sitt bidrag til gjennomsyn og tilbakemelding, skal det mye til for at man har en siste gjennomgang av det helt ferdige produktet. Man får også ofte se bare sitt eget bidrag uten å se hele sammenhengen det settes i. Og da kan totalinntrykket bli noe annerledes enn hva man sjøl tror når man sender tilbakemelding og klarerer bruk.

 

Hvis jeg i utgangspunktet har liten tillit til journalistens kompetanse er det dette som gjør meg litt skeptisk. Hvis jeg derimot har tillit til journalistens kompetanse er slikt nokså uproblematisk.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg reagerte på når det gjaldt den dokumentaren var at siktede fikk levert tilbake alle våpen. Utenom en avsagd pumpehagle.

Var det snakk om en pumpehagle? Det fikk ikke jeg med meg...

 

 

Husker jeg saken riktig fra tidligere, var det en grovt nedskåret sideligger, kort både foran og bak...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...