Jump to content

Tips til slipeutstyr


Tutto

Recommended Posts

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mange jigger å velge i, noe for en hver smak og lommebok altså.

 

Har kjøpt meg noen stener for frihåndssliping. Vet ikke hvor gode eller dårlig de er, men de passet nå lommeboken og ambisjonsnivået her og nå (har jo en jigg).

Så jeg vet jo at det finnes bedre, og at kvalitet som regel koster.

 

Disse, fra Lamnia.com:https://www.lamnia.com/no/sc/40/kniver-og-foldekniver/knivslipere?page=&mcid=&mid=71&sin=

Masahiro - Arato sharpening stone, Coarse 600

Masahiro - Nakato sharpening stone, Medium 1000

Masahiro - Shiageto sharpening stone, Fine 15

 

Noen som har erfaring med disse/merket?

Link to comment
Share on other sites

De ligner veldig på noen steiner jeg plukka opp i Seki for noen år siden, og de fungerte godt.

Ikke store spranget mellom 1000 og 1500. Istedenfor 1500 hadde det vært bedre med 3000 eller 4000.

 

Vannsteiner er best på karbonstål og legerte stål med lite karbon.

Link to comment
Share on other sites

Jo, tenkte nok i de baner jeg også, liten avstand mellom 1000 og 1500, men bestilte nå slik da de var rimelige og jeg likvel var kommet over momsgrense og Lamnia sin grense for fri frakt.

Får finne meg en finere sten med 3000 eller 4000 korning etterhvert.

 

Noterer meg hva du sier om at vannsteiner egner seg best til karbonstål og legerte stål med lite karbon. Takker for tipset, lærerikt som alltid med input fra deg! :)

Link to comment
Share on other sites

Husk at de skal ligge 10-15 min i vann før bruk. Jeg tilfører også litt vann på steinen underveis.

 

De vil også dampe av endel vann etterpå, så de må stå til tørk et døgn eller to om du skal pakke de ned i pappeske eller et annet sted du ikke vil ha fuktighet.

Link to comment
Share on other sites

Legge i vann 15 min før bruk, spruteflaske underveis, sette til tørk et døgn eller to etterpå før jeg pakker de ned, notert! :)

 

Tok sjangsen og bestilte en annen rimelig sten nå: "KING-Whetstone-Water-Stone-4000-F-3"

se: http://www.ebay.com/itm/KING-Whetstone-Water-Stone-220-1000-4000-6000-G-45-K-45-F-3-S-3-Japan-/181760440785?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item2a51c439d1

Link to comment
Share on other sites

Stroppeinnretningen postlagt i Guang Dong ankom i dag.

Canvas Leather Sharpening Strop for Barber Sharpening Shave Open Straight Razor

http://www.ebay.com/itm/Canvas-Leather- ... 3a802cc8af

 

Min var i Lysegult stoff og ett eller annet sort syntetmateriale.

Lukten vekket minner fra 60-tallet.

Mao Zedong og plastomslaget på Maos Lille Røde.

Det er vanskelig å beskrive

men får meg til å huske en kinofilm jeg så for lenge siden.

Det ble utlevert skrapekort for forskjellige dufter.

Utførelsen er - skal vi si - Alternativ.

 

Bredde omtrent 5.75 cm

Lengde omtrent 32.5 cm

 

Tykkelsen på det lysegule tekstilbåndet er litt over 1mm og er tettvevd stoff limt slik at det ble 2 lag og litt stivt.

Synes greit til å skjerpe barberkniver.

 

Det stykket som lukter lær er omtrent 0.37 til 0.95 mm tykt.

Jeg blir ikke helt klok på hva det er laget av.

Jeg får en ide om ett tekstilbånd belagt med sort plast på den ene siden og sprayet med lim og deretter bestrødd med små mørkegrå partikler av lær på den andre siden og deretter kjørt igjennom en presse. Noe sånt muligvis.

Det hele virker velprøvd og gjennomtenkt.

Ikke noe nymotens greier dette.(Jeg trodde slikt forsvant med kulturrevolusjonen, væpna revvolusjon og firer-banden)

 

Prisen var godt under NOK 15 så jeg bestilte en ekstra

i tilfelle jeg ikke finner ett greit emne til lærstropp med det første.

 

Det kan jo være noe for den som vil prøve gammeldags barbering på "The Hytte" (Utlånt av Partiet) en rolig sommermorgen med stø hånd.

 

Tjen Folket

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Start med en hulslipt "scandigrind" i karbonstål og gjør det sakte så skal det går greit.

Takk. Det siste der minner meg om noe ei jente sa til meg da jeg var pur ung og litt ivrig. He he. Men samme gjelder jo her.

 

Har noen gamle litt "tette" stener (typisk lik de man finner i vanlig jernvarehandel), en fin og en grov, som jeg har tjuvtrent litt på (med olje) på noen Mora i karbon. Gått rimelig greit så lang. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så dette var ikke en ordentlig lærstropp altså?

Nei, det var ikke mye lær.

Jeg klinte litt av det grønne fra fett klumpen på stroppen og etter omtrent 15 strøk så var min brytebladkniv merkbart skarpere.

Den funker.

 

Green Pack 1/3/6pcs (30g per one) Leather Strop Sharpening Polishing Compounds

http://www.ebay.com/itm/Green-Pack-1-3- ... 2a4aa28c73" target="_blank" target="_blank

 

Jeg leter etter ett passende trestykke jeg kan lime det hele på.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Dumt da at stenen fra KME og Edge Pro (og Lansky) ikke lar seg bruke om hverandre, pga ulike størrelser:

...

Skal se om denne (inkl plata) lar seg kutte til KME-lengde med ei baufil.... vi får se... :-)

Det er i hovedsak stanga som er forskjellig, så lenge du får tilpassa rett stang skal ikke forskjell i dimensjon på bryna har noe å si; enten er det mindre bryne enn ideelt, og da må du bare gjøre kortere bevegelser, eller så er bryna litt for stor så du ikke får brukt hele og det vil bare være en utfordring når du retter bryna.

 

Aluminiumsplata er lett å kappe, men funker nok dårlig på steinen. Den må du eventuelt knekke med risiko for at bruddet ikke blir så fint.

Har nå prøvd med en slik

https://www.lamnia.com/no/p/7404/kniver-og-foldekniver/knivslipere/edge-pro-1000

7404_EDG1000_D-01.jpg&w=280&h=280&zc=2

 

Og det gikk helt fint. Var bare ekstra lett på hånden etter at jeg kom gjennom alumiumsplata :)

 

Mulig tennene på baufilbladet ikke er like skarpe nå som de var, men slike blader er nå billige da.

 

I tilliegg til å ende opp med et ca 10cm langt bryne som passer til min "KME-holder", fikk jeg nå en stump på ca 4-5cm som gjør seg godt som "tur bryne". :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte med Lanskys egenstang ja. Det skal eventuelt gå an å lage en stang med annen diameter som passer.
lage er jeg ikke god på, kjøpe derimot, det kan også jeg. Like under 80 kroner inkl frakt for "Lansky Guide Rods Package of 4" som brevpost fra USA.

Kjøpte bare for moro skyld, finne ut om de passer :)

Når brynet til et Lansky sett kan skrus på KME føringstanga, så passer nok Lansky stanga i KME holderen også vil jeg tro

Når jeg fikk disse Lansky stengene i posten nå tenkte jeg at jeg nok burde ha tittet litt på bilder av en Lansy-slipe-jigg i bruk så hadde jeg sett hva jeg nå kunne se: Er ikke gjenger på Lansky sin føringsstang, slik det er på Smith's sin - og KME sin. Lansky sin er vinklet i den ene enden, som tres opp (fra undersiden) gjennom et hull i Lansky brynet der den holdes fast med skruen som står i den ene enden av brynet. Som man kan se her:

1276.jpg

 

KME stanga sine gjenger passer som nevnt før med gjengen i hullet skruen i brynet står i, så da kan jeg som sagt bruke Lansky brynet direkte med KME stanga/holderen. (Lansky sin føringstang er noe tynnere enn KME sin, så det blir dessuten rom for litt "slark" når man trer en Lansky stang inn i KME sin "Spherical Bearing Rode Guide". Derfor bedre å bruke KME stanga med Lansky bryner direkte, og glemme Lansky stanga.)

Link to comment
Share on other sites

Aluminiumsplata er lett å kappe, men funker nok dårlig på steinen. Den må du eventuelt knekke med risiko for at bruddet ikke blir så fint.
Har nå prøvd med en slik

https://www.lamnia.com/no/p/7404/kniver-og-foldekniver/knivslipere/edge-pro-1000 [...]

Og det gikk helt fint. Var bare ekstra lett på hånden etter at jeg kom gjennom alumiumsplata :)

Dette var nå en syntetisk sten, aluminiumoksid. En natursten vil kanskje måtte knekkes, men de er nå nokså tynne da - uansett merke - disse "jigg-stenene".

Link to comment
Share on other sites

Du sagde rett gjennom steinen også?

Mange bryner er myke siden de da slites under bruk og nye, skarpe korn kommer fram, som resulterer i hurtigere avvirkning på bladet. Dette gjør de lettere å sage i også.

De verste vil nok være sintrede bryner, som de til spyderco.

Link to comment
Share on other sites

Sagde rett igjennom ja, men var lett på hånden og tok tiden til hjelp da jeg kom til selve stenen. Forstår at "myke" stener er lettere å sage i. Har en Spyderco lommesten som virker veldig hard, denne: http://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=87 så den vil jeg nok ikke prøve baufila på. Samme gjelder vel stener med diamant i/på vil jeg tro.

 

"sintrede".. av å sintre, det måtte jeg slå opp :-)

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+sintre&begge=+&ordbok=begge

 

Edit: Og her, til denne konteksten; https://snl.no/sintring

Link to comment
Share on other sites

Professional Grinder Sharpener Kitchen Sharpening System Fix-angle With 4 Stone [...] Det fulgte med 4 slipesteiner 180-400-800-1500 i en kledelig konservativ blå liten håndduk[...]

Ser ut til at de stenene som fulgte med også selges for seg av en rekke selgere på ebay, f.eks. et sett med 6 stener til ca 50 kroner for settet inklusiv frakt fra Hong Kong her:http://www.ebay.com/itm/6pcs-Sharpening-Stones-Professional-Sharpening-System-Kitchen-Knife-Sharpener-/191522253905?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c979dac51 Og da lurer jeg på kvaliteten. Har du gjort deg noe erfaring med disse nå? Av bildene ser stenene som er i samme farge (brunlig eller hvite) ut til å være like grove eller fine, men har altså ulik "korning" påtrykt, bildene som lyver litt da (eller jeg som ser dårlig), eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare slipt 3 kniver hittil.

Jeg har ikke sett nevneverdig med slitasje men jeg tar det for gitt at kvaliteten er tilstrekkelig til husmorbruk og ikke til mere profft bruk.

De røde steinene kommer i 3 forskjelige grovheter og minner om murstein. Det er kanskje det det er.

Men til den prisen er det bare å kjøpe, så slipper man avretting.

Du får også kjøpt de enkelte steinene til omtrent NOK 13.

De grove slites sannsynligvis kjappere enn de fine.

Steinene er limt på sorte ABS plaststykker og en har falt av, men det bekymrer ikke.

Det er bare å skjære rent og dra fram en sprayboks med bedre lim.

 

Jeg kjøpte settet med 6 steiner til USD 6.38 så det lønner seg å se seg om.

 

Jeg har hittil kjøpt 4 sett med slipeinnretninger og kjøper kanskje noen til før jul hvis jeg snubler over noen tilbud.

De er kjekke nyttige julegaver til en gunstig pris :-)

Jeg har sendt ett sett til Damen. Hun har 2 mål kjøkkenhage så jeg tar det for gitt at hun trenger noe å slipe grønnsak-knivene med.

Husmorkvalitet. Just Works,

 

Jeg har Biltema våtsterkt slipepapir og jeg funderte på å kjøpe noe passende 2-sidig tape og feste på en passende stein og prøve om det er brukbart å slipe med.

Det er mulig jeg venter til neste år med det.

 

Jeg fant en pent rusten brytebladkniv og trimmet litt papp

av esken med REMA 1000 vaskepulver.

Jeg stroppet den litt og da kunne jeg slisse tynn plastfolie.

Jeg stoppet inntaket av telefonkataloger og aviser omtrent

1995 så slikt har jeg ikke.

 

Det dunket 4 kniver med 8-10 cm blad og snittpris på omtrent USD 2.21 i postkassen i dag og det kommer 4 til innen uker så tilgangen på skarpe kniver er god uansett.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen. Ser jo (på youtube) at folk tester ut alt mulig rart for å bryne knivene sine "i nøden", fra baksiden av kaffekrus, til toppen av sidedørsvinduet i bilen, til murstein og gråstein. Ser jo også knivmakere som stropper knivene sine på avispapir og pappkartong, så det trenger jo ikke nødvendigvis være dyrt for at kniven(e) skal blir skarpe. Det meste som kan fjerne eller polere stål er jo kandidater. Men det gjør det jo litt enklere da å velge noe som andre har brukt med hell før en selv da, å ikke måtte prøve alle mulighetene selv for å finne ut hva som duger, medregnet ekstremt billige stener/bryner i salg, som de vi snakket om her. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det som gjorde at jeg gikk for KME var at du spenner kniven fast i en klemme, som jo gjør det lettere å holde vinkelen konsekvent, vs Edge Pro der du tross alt holder kniven ned med ene handa (etter det jeg kan se på videoer). Men KME klemmen som holder kniven gir samtidig noen utfordringer for veldig store og veldig små kniver (se videoer under), men det er ikke noe jeg prøvd selv enda. Har bare brukt den mer "normal" størrelser, som ca 9 til 14 cm blad.

 

Youtube brukeren "Dean O" har flere gode videor om bruk av KME på sin kanal

https://www.youtube.com/user/bigo57dean/videos

 

Leser på KME sin hjemmeside nå at de kutter ut det settet med keramiske stener som de har levert til nå. De har til nå solgt "KME Knife Sharpening System" i to varianter, en variant levert med en sort arkansas + tre keramiske stener, og en annen variant med 3 DMT Dia-Sharp diamant stener. I tillegg har de solgt japanske Chosera vannstener "i løs vekt". Nå kutter de ut de keramiske stenene, og utvider samtidig settet med diamant stener som følger med, med en ekstra grov sten..... Mange kunder som har klagd på at de ikke har fått sine "super stål kniver" skarpe med de keramiske stenene - ser ut til å være begurnnelsen.

 

Her er hva de skriver på hjemmesiden sin http://www.kmesharp.com/

 

We’ve made a couple changes effective June 1st 2015.

 

First, the standard ceramic/Arkansas kit has been discontinued. We still offer the set of 4 ceramic/Arkansas stones as an accessory item but not as a separate kit.

 

Too many people were buying the ceramic kit because it was cheaper, only to find that the stones were not aggressive enough to sharpen today's super steel blades.

 

The ceramic kit was always intended to be a maintenance kit for keeping blades that were already fairly sharp tuned up.

 

When people didn’t understand this, it was causing them to be dissatisfied with the sharpener - when in truth, they were simply under-gunned when using only the ceramic stones.

 

Second, is that the diamond kit now comes with 4 Gold Series diamonds (XC-140, C-300, F-600, and XF-1500) rather than just the 3 it always had before (C, F, XF).

 

Same story really, the coarse 300 grit stone isn't coarse enough for profiling or re-profiling the harder steels that most knife companies are currently using for their blades.

 

We've been recommending that everyone add an XC-140 grit diamond for quite a while now and we've decided that the XC-140 grit diamond is a must have item and needs to come standard with the kit.

 

For the moment, there's only one kit (with the 4 diamond hones) and we're calling it "The KME Precision Knife Sharpening System".

 

Of course adding another $25 GS diamond to the kit does push the price up a bit to $179.95.

 

Adding the XC-140 grit diamond gives us the confidence to say: "The KME Precision Knife Sharpening kit comes with everything you need to get from very dull to extremely sharp without needing to buy any accessory stones".

 

The new 4 stone kit is available for $179.95 on our website - and we’re now offering free shipping on orders over $40. (Previously it was only on orders over $200). So that knocks $12.50 off the total cost.

 

There are still some of the older 3 stone diamond kits and even some ceramic kits available from other internet dealers but they won't be available for long. Please let us know your thoughts. Thanks very much again, your friends at KME Sharpeners.

 

Som nevnt tidligere i denne tråden har jeg funnet ut at jeg kan bruke både Lansky og Edge Pro stener med min KME. Sistnevnte må jeg kutte til høvelig lengde.

Link to comment
Share on other sites

Tittet akkurat på denne videoen der youtube brukeren "Wranglerstar" besøker Edge Pro Inc, og de der sier de helt styrer unna diamant til kniver av stål.

Litt contra og nyansering om bruk av diamantstener (alle stener er ikke like, ikke stålet heller, hardhet osv):

"Diamond knife sharpening DMT, Atoma, Ken Schwartz, Murray Carter, ... " av Cliff Stamp. Published on Jun 9, 2013. Spilletid 18:34

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte settet med 6 steiner til USD 6.38 så det lønner seg å se seg om.

Hatten av for den som starter kniv-shop i norge, men når kniveksperten.no tar 149 pr. stk for det som ser ut som de samme stenene, så syns jeg kanskje det er litt i drøyt (se under utstyr/vedlikehold)

(men pdas hva får man for en og en halv hundrelapp her på berget i dag?)

Link to comment
Share on other sites

...hva får man for en og en halv hundrelapp her på berget i dag?

5 bryner

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... 000016872/

Hvis du slenger på en 50 lapp så får du en vinkelsliper som kanskje er god for 200 timer.

Grei til å grovslipe kniver og økser for den hendige.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverk ... 000020964/

 

Min bestefar samlet pene steiner til dekorasjon på tomta.

Kanskje noen steiner kan brukes til bryner?

Norge er jo laget av stein så kanskje det finnes noe

som er verd å bruke.

 

Kanskje sand/leire kan brennes til ett bryne type murstein?

 

Ett større bryne på 2 kilo kunne jo bli en fin julegave og vare i flere generasjoner :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Ett større bryne på 2 kilo kunne jo bli en fin julegave og vare i flere generasjoner :-)

 

Det kan vel knapt beskrives med ord hvor glad jeg ville blitt av en slik gave.. :lol: Tror det stiller i samme kategori som munnsår.

God sommer, Jim114! Jeg drar til fjells.

Link to comment
Share on other sites

De røde steinene kommer i 3 forskjelige grovheter og minner om murstein. Det er kanskje det det er.

Jeg fikk en av steinene jeg kjøpte til en billig penge i dag.

Jeg tok en nærmere titt og luktet på steinen.

Ettter litt tenking kom jeg på bestemor sine røde blomsterpotter med Geranium.

Alt tyder på at det dreier seg om brent rød leire som ligner mye på leira som brukes til røde blomsterpotter.

 

Det skulle vært artig å se en filmsnutt på youtube som viser produksjonen.

Gjerne kombinert med en filmsnutt som viser stansing av bladene til Mora kniver.

Jeg tar det for gitt at de ikke vil vise den videre produksjonsgangen. (Kinesere klarer ikke å henge med her. Mer eller mindre automatisk produksjon gjør at fortrinnet med billig arbeidskraft forsvinner)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Husmorstroppen® for den prisbevisste Hytteeier.

Kjekk å ha på "The Hytte" slik at du kan stroppe alle kjøkkenknivene en regnfyllt dag.

Ikke glem at slike regnfyllte dager er utmerket til å preparere hylser.

Lediggang er roten til alt ondt.

 

Straight Razor Sharpening Strop Barber Tool

http://www.ebay.com/itm/HOT-Leather-Can ... 43dec64a18

Litt læravfall limt på en strimmel PU plast og ett stykke tekstil limt dobbelt.

Ikke den mest lukseriøse løsningen men funker helt fint for IKEAS kjøkkenkniver og de billigste bryteblad kniver.

 

1x Leather Strop Sharpening Polishing Compounds (30g / 1oz per one)

http://www.ebay.com/itm/Hot-SALE-1x-Lea ... 58c82c4d04

Det finnes større mengder og større stykker å kjøpe

for den som vil det.

 

IKEA kniver i prisgunstig kvalitet finner du her:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70257624/

Skjærefjøl i ekte plast:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90202268/

Kan resirkuleres som smeltelim.

 

Ikke glem en mellomgrov/fin bastard-fil til hytteøksa.

 

Da mangler du bare 2 pakker med halvbakte rundstykker

som dyttes i vedkomfyren. Ekte smør, Jarlsberg Ost, Salami, Tomater, Paprika, Agurk, Salt og Pepper.

Kanskje leverpostei og sylteagurker også.

Så er den regntunge dagen betydelig lysere.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Mot normalt er jeg nesten enig med Jim her. :)

En stropp kan du enkelt lage selv med noe lær og eventuelt smergelpapir.

Jeg vil anbefale løsningen med planke, som denne:

http://www.heinnie.com/flexx-strops-sig ... ield-strop

Du har da kontroll på vinkelen slik at du ikke runder eggen i framkant og lager den sløvere.

På andre siden kan du ha lær med grovere pasta, eller smergelpapir.

 

Den grønne (kromoksidbaserte) polerpastaen er det mest ideele, men andre typer er bedre enn ikke noe.

Biltema har noe som sikkert fungerer, og er enklere enn ebay:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe- ... 000028423/

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe- ... 000031343/

Link to comment
Share on other sites

Ikke til forkleinelse for jims budsjettløsninger, men jeg kjøpte rudolfstroppen for et års tid sia, og nå er knivene mine alltid skarpe nok til å barbere seg med, også de jeg aldri klarte å sette opp før. Det er sikkert mulig å gjøre en bedre jobb med annet utstyr, men jeg både får det til og gjør det med rudolfstroppen, og det gjør det til et vellykka verktøy i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Undrer på hva dere egentlig diskuterer og hva dere forlanger av en kniv? Har ikke lest alle innlegg, men har kommentert noe her tidligere. Forstår at MDM er opptatt av dette, men.... Og jeg har forstått at metallurgen, kan stål og ultimat sliping/bryning. Vel og bra. :) Men til hva? I alle fall ikke til forming (ikke rette kutt) av treverk, plast. m.m. på tur, som kan være nødvendig. Alle kniver kan vel skjære brød, gjøre opp fisk, flå et dyr, o.l.

Link to comment
Share on other sites

Tok spranget i går og handlet en Ken Onion Work Sharp. Det er maskinen sin det, en rekke med grovt mishandlede kjøkkenkniver er tilbake til sin fordums glans og ikke tok det all verdens tid heller.

 

Har fra tidligere Lansky og Spyderco slipesett og tilgang på Tormek, men Onionen er i en klasse for seg, selv en slipedust som meg fikk strålende resultater av å følge oppskriftsheftet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke til forkleinelse for jims budsjettløsninger, men jeg kjøpte rudolfstroppen for et års tid sia, og nå er knivene mine alltid skarpe nok til å barbere seg med, også de jeg aldri klarte å sette opp før. Det er sikkert mulig å gjøre en bedre jobb med annet utstyr, men jeg både får det til og gjør det med rudolfstroppen, og det gjør det til et vellykka verktøy i mine øyne.

 

Helt enig! Rudolfstroppen lager skarpe kniver med minimum av trening. Det blei revolusjon på jaktlaget da jeg kom med den. Ikke at jeg ikke klarer å lage like skarpe kniver med med annet verktøy. Men enkelhet og tidsforbruk vinner. Stroppen går lett ned i ei sekkelomme, tar tre og et halvt sekund å montere opp, ingen løse deler som blir borte. Det blir skarpt NOK, og som alle vet eller i hvert fall burde vite; good enough is perfect. Det er enkelt å sette opp en kniv til å barbere armhår, og det er det faktisk ikke alle som klarer. Det er ikke veldig mange arbeidsoppgaver der en armhårbarberende kniv kommet til kort. Til alt jeg bruker kniv til er det kun ansiktsbarbering som krever noe bedre.

Ikea-kniver er ikke så dumt, jeg har noen selv. De er lette å få skarpe. Metallet er ikke all verden, og de blir fort sløve. Men noen drag på stroppen så er de skarpe igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bruk av slipepapir og Premium REMA 1000 Olivenolje

(For de meget sparsommelige så bør jeg nevne Kiwi sin First Price Olivenolje - Selv har jeg en liten flaske med kaldpresset utgått på dato Olivenolje jeg kjøpte ekstra prisgunstig på den lokale Pak 1000 butikken for noen år siden :-)

Precision Knife Sharpening Setup (DIY)

" target="_blank

(For de som har behovet så kan de fundere på å lage en ekstra stor versjon for Sverd og Macheter)

 

Slipeinnretning til bruk i felten:

" target="_blank

 

Hvis du har 3M Trizact liggende så kan du jo prøve men det koster:

http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/e ... Abrasives/" target="_blank

 

" target="_blank

 

For vanlige dødelige jordboere så har Biltema det papiret du trenger:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe- ... lipepapir/" target="_blank

 

Sliping/Stropping:

" target="_blank

 

Fremdeles den prisgunstige fettklumpen jeg bruker til stropping:

Leather Strop Sharpening Polishing Compounds (30g / 1oz per one)

http://www.ebay.com/itm/Hot-SALE-1x-Lea ... 58c82c4d04" target="_blank

Sikkert ikke best men fungerer greit på IKEA kjøkkenkniver/tilsynelatende Mora kniver fra Jula og Biltema/bryteblad fra India og Kina.

Kjøp gjerne noen dusin ekstra som julegaver til framtidige år.

 

Jeg fikk nylig en bæreveske/shoppingveske type grov duk i bomull som dunket i postkassa og kostet USD 1.80

som jeg mistenker er godt egnet til å skjære i passende strimler til stropping som kan limes på 5 stykker 6.5 cm smale bordbiter type kjøkken med 1.60 millimeter blank hvit plast med sponplate type kjeks inni som jeg nappet fra en iSekk parkert tørt under tak rett utenfor stålporten til den "Gated Community" her jeg bor sentralt 12 minutter gange fra Oslo S.

Dessverre er den er i sort med ett pent trykk type Japansk tegneserie så jeg har lagt inn

noen flere skambud i håp om at jeg omsider klarer å få has på noe riktigt stygt som jeg med god samvittighet kan skjære i passende strimler og lime fast til å lage stropper.

Fine julegaver til husmødre med skuffen full av sløve IKEA kniver.

Gjerne i følge med opplæring/En passende link på Youtube.com

 

Bak ryggen min står det en større lenestol/liggestol i en gyselig farge

type grisehud. (Jeg fikk den gratis av en nabo i ett fargeblindt øyeblikk :-) Flere kvadratmeter med hud som sannsynligvis er godt egnet til å lage stropper utav. Jeg vet hva jeg gjør hvis det blir aktuelt å kvitte seg med den.

Akkurat nå er den kun reserve hvis en kamerat stikker innom og trenger å overnatte.

Med andre ord. Av mangel på lær så kanskje en avdanket skinnsofa kan være kilde til

stroppemateriale ett par livstider framover.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...