Jump to content

Tips til slipeutstyr


Tutto

Recommended Posts

@Metallurgen: Hva mener du med "polervoks"?

Det er voks som inneholder små pratikler slik at det en finsliping/polering.

 

Det finnes forskjellige typer voks, og det er ikke alltid fargen er konsekvent for en finhet, men som regel er brun, grå og svart ganske grove, og hvit og blå fine.

 

Den grønne blir den fargen pga at denne er kromoksidbasert, som gir denne fargen. Den grønne er overlegen hvit og blå da partiklene i den grønne er både små og skarpe. Den hvite er som regel aluminiumoksidbasert og disse er rundere og dermed mindre effektive.

Den hvite og blå vil fungere, men man må polere lenger.

 

Leevalley.com har en god en og Morten Håkonsen har noe liggende.

 

Lim læret på en trebit så det blir helt plant, da unngår dere avrunding av eggen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tittet akkurat på denne videoen der youtube brukeren "Wranglerstar" besøker Edge Pro Inc, og de der sier de helt styrer unna diamant til kniver av stål.

 

Utmerket. Jeg lærte noe.

Nydelig - Jeg så hele greia 2 ganger.

Takk for den.

Jeg har ikke sett en så god finslipt lærer siden yrkesskolen.

 

Jeg fikk 3 ultrabillige diamantbryner til NOK 29 i postkassen for noen dager siden.

Heldigvis har jeg 1 keramisk kniv - Da er ikke alt forgjeves :-)

 

Jeg har noen økser så jeg så denne:

How To Sharpen an Axe by Wranglerstar

 

Alt jeg trenger nå er å finne en prisgunstig passende mellomgrov fil til damen i Julegave :-)

(Jeg er av den typen som gir strømfordelere, ostehøvler og vekkerklokker til damer i Julegave - Da er jeg rimelig sikker på å bli husket :-)

 

Nå må jeg tilbake til å lese Hel Ved jeg kjøpte på antikvariat.net

for NOK 150 pluss porto.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen økser så jeg så denne:

How To Sharpen an Axe by Wranglerstar

" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Hvorfor kvesser han klyvøksa si?

Foretrekker å ha den såppas sløv at den enten slår kubben i to - eller gir den en real kakk uten å sitte fast. Så for min del er gjerne mer aktuelt å sløve klyvøks fra butikken, enn å kvesse den.

 

Fin terrapi det der å kvesse noe, men 2 timer på å jevne ut eggen på klyvøksa!? Ja, det blir drøyt.. selv om ungene er grinete og det er stille og fredlig å kvesse øksa ute i skogen.

 

Litt OT det der ;)

Jeg bruker Smith's mest nå, synes den er grei. Går i allefall høvelig kjapt.

Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg tilbake til å lese Hel Ved jeg kjøpte på antikvariat.net

for NOK 150 pluss porto.

 

Mvh

Jim114

 

79kr på ark:-)

 

Har brukt latterlig mye tid på kvesse klyvøksa før; bortkastet tid. Fil boRT eller glatt ut evt hakk og hugg ved.

 

PS-Har gitt samboeren 3 rustfrie litersmål til jul, en gave hun tydeligvis aldri glemmer:-)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kvesser han klyvøksa si?

Jeg vet ikke. Men "Do like the locals do"

Jeg har lagt merke til at EU paller fra Polen og Ungarn er vesentlig tyngre enn de Norske.

En fil til Ost-Preussen er neppe overdrevet.

 

I Trondheim brukte jeg kutterbladet på vinkelkutteren til å gi øksa en giftig-skarp egg. Jeg brukte øksa på gjenstridige bildeler

hvis jeg ikke hadde hugget ut delene perfekt med vinkelkutteren.

 

Til å kappe defekte EU paller brukte jeg elektrisk stikksag før jeg hivde småtteriet ned i vedbingen/boden gjennom kjellervinduet. Det er slik det er det når jeg er urban :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

79kr på ark:-)

 

Jeg fant ingen Hel Ved på ARK Grønland Basar.

Men hvis jeg kommer forbi stikker jeg innom og eventuelt sikrer

meg en prisgunstig stabel av den innbundne versjonen som framtidige gaver.

 

Den kommer på Amerikansk i løpet av høsten.

Da er det 2 venner som får julegave :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

@Metallurgen: Hva mener du med "polervoks"?

Det er voks som inneholder små pratikler slik at det en finsliping/polering.

 

Det finnes forskjellige typer voks, og det er ikke alltid fargen er konsekvent for en finhet, men som regel er brun, grå og svart ganske grove, og hvit og blå fine.

 

Den grønne blir den fargen pga at denne er kromoksidbasert, som gir denne fargen. Den grønne er overlegen hvit og blå da partiklene i den grønne er både små og skarpe. Den hvite er som regel aluminiumoksidbasert og disse er rundere og dermed mindre effektive.

Den hvite og blå vil fungere, men man må polere lenger.

 

Ah, dette har jeg lurt litt på du, og her kom svaret. Helmaks! :)

 

Dersom man først har satt inn stroppene sine med en type voks, er det noe vei tilbake da? Altså, kan man vaske av voksen (med noe) og legge nytt ?

Link to comment
Share on other sites

Tittet akkurat på denne videoen der youtube brukeren "Wranglerstar" besøker Edge Pro Inc, og de der sier de helt styrer unna diamant til kniver av stål.

Utmerket. Jeg lærte noe.

Nydelig - Jeg så hele greia 2 ganger.

Takk for den.

Jeg har ikke sett en så god finslipt lærer siden yrkesskolen.

 

Jeg fikk 3 ultrabillige diamantbryner til NOK 29 i postkassen for noen dager siden.

Heldigvis har jeg 1 keramisk kniv - Da er ikke alt forgjeves :-)

Har noen sånne billige jeg og, samt Fallknivens sin DC4 som var ment til turbruk.

Tror jeg skal gjøre med den som vist i denne videoen:

Fallkniven DC4 Hack (av Redpath Knife and Tool 5 mars 2015)

:)

Link to comment
Share on other sites

Dersom man først har satt inn stroppene sine med en type voks, er det noe vei tilbake da? Altså, kan man vaske av voksen (med noe) og legge nytt ?

Det er vanskelig å fjerne gammel voks. Er læret tykt kan du slipe bort litt av det på en båndsliper med helt nytt slipebånd.

 

Så sant det ikke er en veldig grovkornet voks kan du prøve å gå rett på den nye, men det vil kunne ligge igjen partikler for den gamle som riper opp.

Link to comment
Share on other sites

Takk! Blir litt som, men ikke helt som ved skismøring dette da. Man kan legge mykere voks på hardere, men ikke motsatt. Men vi risikerer altså at partikler i det gamle laget ikke blir helt tildekket eller bryter igjenom og vi får riper (eller bakglatte ski for å holde på analogien:)). Moralen blir da at har man først satt inn stroppen sin med en type voks - så bør man holde seg til samme i fortsettelsen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan gå på en grovere voks, men ikke en finere.

 

Nå er det ikke snakk om høyglanspolering eller prøvepreparering, så en litt grovere ripe vil nødvendigvis ikke være kritisk. Om man legger en fin voks på en stropp med grov voks får man ikke fullt utbytte av den fine, men det er bedre enn å ikke polere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

 

Jeg ble litt inspirert av den billigste slipeinnretningen og kjøpte en råttbillig slipeinnretning med lignende utseende på ebay.com

Ultra-Amatør kvalitet innretning for AUD 25.98

laget i stål, ABS plast og aluminium.

Professional Grinder Sharpener Kitchen Sharpening System Fix-angle With 4 Stone

http://www.ebay.com/itm/Professional-Gr ... ne-/271530

Det fulgte med 4 slipesteiner 180-400-800-1500 i en kledelig konservativ blå liten håndduk type syntetisk materiale frotte og en grei bruksanvisning på Kinesisk type fastlandet/Beijing. Tegningene er tydelig inspirert av IKEA.

Dessverre ingen link til en bruksanvisning på engelsk men man kan ikke være altfor kravstor ved den prisen.

Jeg kjøper så billig at en uforstålig bruksanvisning på Kinesisk englisch er det ikke penger til. Men det var greie tegninger som gav gode ideer.

Det hele lå i en langstrakt sort nylon-stoff-veske med velcro lukking av billigste slag.

(Det fulgte av en eller annen grunn også med en Radio Nødmus uten batteri i lekker rubinrød metallic av ukjent kvalitet.) ( Men ikke regn med at du har tilstrekkelig med karma til at noe så heldig hender med deg :-)

Slipeinnretningen fungerte greit på en IKEA fruktkniv av billigste slag jeg kjøpte i 2013.

Det er også plass til ytterligere 4 slipesteiner jeg har kjøpt annet sted.

Jeg har naturligvis ingen ide om kvaliteten på disse slipesteinene men kanskje det finnes delvis brukbare slipesteiner i Kina også - Jeg har i alle fall kjøpt en del tålelig skarpe kniver fra den kanten.

(Jeg hentet på RIMI post i butikk samtidig 50 stykk knivblader type bryteblad stemplet og kontrollert av toll i Kolkata - Under NOK 1.80 per blad - kanskje knivbladene kan slipes og gjenbrukes - Kanskje jeg kan "oppfriske" Bic adelige engangs høvelblader så de holder 1 måned til?)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har noe erfaring med Edge Pro Apex eller KME?

 

Ingen erfaring med Edge Pro, men kjøpte en KME i fjor. Syns den er grei å bruke, men har ikke brukt den så veldig mye enda da. Men mulig jeg ville vurdert en Edge Pro om jeg skulle har kjøpt på nytt, dels pga at utvalg/tilgjengelighet av stener her nord ser ut til å være bedre, dels pga at den ser ut til å være lettere å bruke om du skal slipe veldig store/små kniver, eller skal gjøre flere etterhverandre i slengen.

 

Det som gjorde at jeg gikk for KME var at du spenner kniven fast i en klemme, som jo gjør det lettere å holde vinkelen konsekvent, vs Edge Pro der du tross alt holder kniven ned med ene handa (etter det jeg kan se på videoer). Men KME klemmen som holder kniven gir samtidig noen utfordringer for veldig store og veldig små kniver (se videoer under), men det er ikke noe jeg prøvd selv enda. Har bare brukt den mer "normal" størrelser, som ca 9 til 14 cm blad.

 

Youtube brukeren "Dean O" har flere gode videor om bruk av KME på sin kanal

https://www.youtube.com/user/bigo57dean/videos

 

Her et utvalg:

 

KME Precision Sharpener In HD

 

A Few Thoughts On Free-Hand Sharpening and The KME (drøfter bl.a. behovet for en KME vs å gå for frihånd)

 

How To Setup A Large Kitchen Knife In The KME

 

Innstillingen for grader går fra 30 ned til 17, her viser Dean O. hvordan gå under 17:

Sharpening Beyond 17°

 

Advanced KME Setup

(tror denne ble laget før KME leverte en ny klemme som er noe bedre for små kniver, og de har også kommet med en egen for små lommekniver som fås som ekstrautstyr: se http://www.kmesharp.com/penknproja.html)

 

Du finner mange flere videoer om Edge Pro enn for KME på youtube, er mer kjent/brukt.

 

Edit: Skrev noe om KME også i flg tråd http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=1148997#p1148997 om at det er vesentlig å kjøpe stener av samme tykkelse når man kjøper 3.parts stener

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte tidligere i kveld en 35 gram grønn fettklump for under NOK 13 og noe enkelt i tekstil for å polere barberkniver

på ebay.com

Sikkert kjekt til å finpolere mine 1-gangs skjegghøvler på den ene siden.

 

Jeg tenkte å lage min egen lærstropp ved å fiske til meg ett passende trestykke fra en lokal iSekk og kjøpe ett bredt upent brukt lærbelte

fra ett loppemarked i en eller annen bakgård.

(Kortreist er velgjort :-)

Og smekke det hele sammen med kontaktlim.

 

Er det noe jeg burde vite når jeg velger materiale?

Finnes det smartere og billigere kilder til materialer?

En link til en faglig approbert Kosher oppskrift?

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Og smekke det hele sammen med kontaktlim.

Trelim gjør samme susen, om ikke bedre.

 

Jeg tenkte å lage min egen lærstropp ved å fiske til meg ett passende trestykke fra en lokal iSekk og kjøpe ett bredt upent brukt lærbelte

fra ett loppemarked i en eller annen bakgård.

...

Er det noe jeg burde vite når jeg velger materiale?

Finnes det smartere og billigere kilder til materialer?

En link til en faglig approbert Kosher oppskrift?

Alt du trenger å gjøre er å lime lærbiten på trebiten, men kjøttsia ut. (Men har sett de med narven ut også.)

 

En lærstropp er rimelig simple greier som enhver knivbruker burde klare å lage selv. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å lage min egen lærstropp ved å fiske til meg ett passende trestykke fra en lokal iSekk og kjøpe ett bredt upent brukt lærbelte

fra ett loppemarked i en eller annen bakgård. [...] Finnes det smartere og billigere kilder til materialer? [..]

 

Skinnlåven selger bl.a. rester av lær, se http://skinnlaaven.no/laerrester-pr-kg Om du sier hva det skal brukes til og gir dem noen minimums mål så finner de sikkert noen rester som er brukbare. Søker du på "skinnlåven" her inne får du også opp flere tråder som mulig kan være av interesse. Mener også at Sløydetaljer har rester, du får lete: http://www.sloyd-detaljer.no/kategorier/tekstil-laersloyd/skinn-laer. Ebay er du kjent med ser jeg .. :)

Link to comment
Share on other sites

Professional Grinder Sharpener Kitchen Sharpening System Fix-angle With 4 Stone

 

Nå ser jeg at det er en Edge Pro klone fra Kina du viser til her. Syns også at Edge Pro er dyr, men når jeg ser slike piratkopier fra Kina blir jeg i dårlig humør, fordi jeg aner hvor mye tid og krefter som den egentlige opphavsmannen har lagt ned i produktet, og hvor vanskelig det er for en opphavsmann å forfølge noe som helst når det er snakk om made in China. Uff!

Link to comment
Share on other sites

 

Nå ser jeg at det er en Edge Pro klone fra Kina du viser til her. Syns også at Edge Pro er dyr, men når jeg ser slike piratkopier fra Kina blir jeg i dårlig humør, fordi jeg aner hvor mye tid og krefter som den egentlige opphavsmannen har lagt ned i produktet, og hvor vanskelig det er for en opphavsmann å forfølge noe som helst når det er snakk om made in China. Uff!

Jeg tror ikke det er en piratklone men snarere en versjon for det

asiatiske markedet hvor folk har mindre kjøpekraft.

Det er foretatt mindre produksjonsbesparende tiltak.

F.eks er vesken tilsynelatende identisk men det mangler trykk og

ett hjørne er ikke avrundet.

På selve innretningen er det montert deler som koster mindre.

Silketrykk mangler.

Bruksanvisning på engelsk mangler - En Piratkopi ville jo bare

kopiere den bruksanvisningen som allerede eksisterer.

Mannen som står bak produktet er smart nok til å ikke la en stor markedsluke stå utettet.

La meg gjette på at han får f.eks Ren Min Bi 0.20 per stykk for bruk av støpeverktøyet. Ikke det helt store, men nok til å kjøpe en

tomt og bygge en moderat bolig etter noen år.

Kanskje har han førsterett på produksjonskapasitet slik at hvis en tante i ShenZhen bestiller en 40 fot container så kommer hans bestilling først - uansett.

Ved å sørge for en Kinesisk versjon slår han beina under uønskede konkurrenter og vinner fram i markedet.

Å ikke forsøke å betjene ett hjemmemarked på 1300 millioner

pluss resten av Asia er dårlig sjakkspill.

De skal slipe kniver i Asia også mens gamlemor i Vesten gjerne

hiver uskarpe kniver i søpla.

Å betale USD 250 er utenfor rekkevidde men RMB 100 er overkommelig. Da må man naturligvis ta til takke med en

forenklet versjon uten DVD og fancy silketrykk og vingemuttere.

Alternativet er å la markedsluken stå åpen og noen andre

vokser seg sterke på salget og på lang sikt truer.

Det finnes alternative konkurrenter i krommet stål (Kanskje den egentlig er bedre) og en i presstøpt aluminium og så en snål greie som ser ut som ett stykke tre med hull og ett eller annet som stikker opp.

Jeg har sett igjennom ebay.com og funnet 1 versjon som ser ut til å ikke bruke det samme støpeverktøyet og den ble solgt fra USA og koster rundt USD 50 - Kanskje den ikke vinner fram i markedet på grunn av flommen med kinesiske versjoner :-)

De som synes å bruke det samme støpeverktøyet ser jeg solgt i Asia og Australia kun.

 

Det er selvfølgelig lett å lage en kopi men da er det vanlig å foreta mere drastiske forenklinger for å maksimere profitten.

 

Legg merke til de slipesteinene som selges i USA - Det står ikke trykket Made In USA,

 

Det er sannsynligvis her den store forskjellen ligger - Den Amerikanske versjonen kommer med bedre slipesteiner.

 

DVD plate og bruksanvisning skader ikke det heller.

 

Å selge nærmest identiske produkter tilpasset kjøpekraften i forskjellige markeder er en vanlig strategi for å vinne fram

for å maksimere fortjenesten.

 

Nokia gjorde noe lignende for omtrent 15 år siden.

De solgte batterier til mobiltelefoner omtrent 5 ganger dyrere

i Vesten, men mange kjøpte batteriene fra Asia og Nokia

parerte med å sette en sticker med hologram på batterier

ment for salg i Vestlige land.

I dag er det nesten slutt på salg av ekstra batterier - Batteriene varer omtrent like lenge som mobiltelefonene.

(Jeg fant 5 versjoner av batterier til Nokia - Bedre enn original laget for Tyskland - Original med hologram - Original uten hologram - Alternativ til Nokia i grei kvalitet - Livsfarlig/Brannfarlig uten sikring for de som likte å risikere livet og muligvis en piratkopi laget på den samme fabrikken med de samme cellene laget på den samme fabrikken i Japan)

 

Den samme historien kan fortelles med våpendeler og bildeler

laget i Asia. Noe er utmerket og noe er i beste fall resirkulerbart.

 

Hvis du liker Premium-følelsen - Betal i vei.

Ikke klag når du finner at den samme bilmodellen produseres

i Kina 10 år senere:

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Cars" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er en piratklone men snarere en versjon for det

asiatiske markedet hvor folk har mindre kjøpekraft.

Det mest sannsynlige er at det er en piratklone, men det går an å sende en e-post til produsenten i USA og spørre om de har lisensert produksjonen.

Link to comment
Share on other sites

...og spørre om de har lisensert produksjonen.

Lisensiert er det neppe - I alle fall ikke offisielt.

Hvis en produsent i Kina kunne fremvise en kopi av en lisens ville det bli vanskelig å stanse salget i vestlige land noe som ville lage alvorlige bulker i profitten lokalt.

Hvis produsenten i USA kan sende kopi av patenter og ett passende brev fra en advokat til selger i USA og ebay.com

så vil det salget bråstoppe - Noe som synes å være tilfelle.

En løsning hvor den som støper deler i Kina betaler en sterkt

moderert sum per enhet er langt bedre. Amerikanske patenter er ikke gyldige i Kina og alternativet er gjerne å få ingen ting.

 

Patenter varer ikke evig.

Den smarte samarbeider og vinner fram på lang sikt.

En produsent i Kina er kanskje godt fornøyd med

å selge til Asia og synes sikkert det er kjekt med en minnelig avtale som sikrer retten til å produsere men restriksjoner på å

produsere med kun 1 kunde til vestlige land.

25 øre per produsert enhet som kan selges fritt til Ikke-Vestlige land er penger det også.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Du er nok noe optimistisk. At den ikke er patentert i Kina stemmer nok bra, for å forfølge et patentbrudd der juridisk ville være tilnærmet umulig.

Hver enkelt må vurdere om han vil kjøpe en piratkopi, jeg skal ikke legge meg oppi det, men i de aller fleste tilfellene er det det.

 

Den eneste måten man har noen som helst makt over en kinesisk fabrikk er om man selv er en stor kunde, så man kan true med å stoppe å kjøpe fra de, ellers gjør de akkurat det de vil.

Link to comment
Share on other sites

For meg ser det ut som at Edge Prod Inc er en liten virksomhet med bare to ansatte. Å sammenligne med hva giganten Nokia har gjort før, eller si at de bare kan gå til en advokat og skrive et "passende brev" til selger og ebay...synes i denne sammheng å være litt mye forlangt av en liten virksomhet. Og hvorfor skulle nå ebay gjøre noe her da? Da risikerer de å bli part i et søksmål, fra den ene eller andre siden. Nei dette blir for dumt.

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor skulle nå ebay gjøre noe her da? .

Ebay foretar delisting hver eneste dag - Ofte på grunnlag av klager

fra Publikum.

At mange produkter ikke selges på ebay.com er en solid indikator i seg selv.

Det samme gjelder på PayPal og Youtube.

Kanaler og kontoer blir stengt på samlebånd.

Ofte på grunn av grunnløse klager fra fiender.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor skulle nå ebay gjøre noe her da? .

Ebay foretar delisting hver eneste dag - Ofte på grunnlag av klager fra Publikum.

 

Det er ikke det samme som at en aktør ber dem utestenge en selger fordi de hevder en patentrett som de mener en selger på ebay forbryter seg mot, og spesielt ikke når selger befinner seg i et land som knapt nok anerkjenner patentretten som sådan. Om ebay stenger ute selgere på slikt grunnlag skulle de nok få mye å gjøre - og til slutt lite igjen - vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Den eneste måten man har noen som helst makt over en kinesisk fabrikk er om man selv er en stor kunde, så man kan true med å stoppe å kjøpe fra de, ellers gjør de akkurat det de vil.

Det er kanskje der hunden ligger begravet - En produsent med ett behov for å holde arbeidsstokken fullt sysselsatt - Unge damer type 16-18-20-22 år uten arbeide går til den andre siden av gaten og søker arbeide der. Bedriftseier står igjen med tomme lokaler og utgifter til leie av lokaler. Opplæring av ny produksjonsstab er ikke gratis det heller.

Den største kunden har ett alvorlig behov for produskjenskapasitet i beredskap.

Hvis salget øker brutalt gjelder det å levere kjapt.

Da kan det tenkes at den største kunden og produsenten finner

en løsning til felles beste.

Jeg ville i alle fall gjort det slik - Den løsningen gir litt mere penger i kassen og hjelper til med å holde konkurrentene fra døren.

 

Piratkopier er normen. Det er sikkert.

 

Kanskje du en gang får anledning til å sammenligne delene

støpt i ABS plast side om side - bruker skyvelæret og finner ett rimelig svar. Kopi eller original.

 

Ellers vil jeg gjerne henlede oppmerksomheten til en løsning i metall som bare koster noen dollars ekstra:

New Knife Sharpener Professional Kitchen Sharpening System Fix-angle +4 Stones

http://www.ebay.com/itm/New-Knife-Sharp ... 2ee06e8f02" target="_blank

Koster litt ekstra men ser interessant ut.

Jeg har ikke tenkt å kjøpe den - Det jeg har holder resten av livet og lenger.

Om den bryter mot noen Amerikanske patenter vet jeg ikke.

 

Det er ikke bare jeg som er skeptisk til Amerikansk patentlovgivning:

Last Week Tonight with John Oliver: Patents

" target="_blank

 

Jeg har fremdeles double-click patenten i friskt minne:

http://en.wikipedia.org/wiki/Double-click" target="_blank

http://www.yro.slashdot.org/story/04/06 ... uble-Click" target="_blank

Jeg sluttet å bruke Double-click rundt år 2000 - Før Microsoft fikk patenten. Less IS More.

 

Jeg kjøpte for noen år siden ett USB 2.4Ghz Wlan access punkt

for rundt NOK 60 - Det lå hundrevis av dem ute til salg på ebay.com og det fantes drivere for Linux. Alle manglet plasthetten over USB kontakten.

Jeg fisket ut den sannsynlige forklaringen - OEM produsenten

hadde produsert litt overskudd i tilfelle reklamasjoner.

Hvis reklamasjonene uteblir så blir etter en stund overskuddet dumpet ut i markedet til høystbydende og selgere hugger til.

Piratkopi? Tja. Si det.

 

Listen er lang. Solingen kasseroller laget i Taiwan?

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Nei dette blir for dumt.

Kanskje det.

Kanskje patenten er utløpt:

En patent i USA etter 1995 varer 20 år. Før det 17 år.

Etter det er det fritt fram.

Amazon.com selger:

Professional Kitchen Knife Sharpener System Fix-angle 4 Stones

http://www.amazon.com/Professional-Kitc ... B009OAZEIA" target="_blank

Da er det kanskje ikke noen Piratkopi.

Jeg har i alle fall ikke tidligere sett at amazon.com pusher piratkopier med viten.

Så er det bare å håpe at Edge Pro har en god avtale og får noen penger fra produksjon i Kina.

 

Jeg søkte på ebay.com og fant 17 selgere i USA og 299 selgere på verdensbasis.

Da så jeg ikke etter Edge Pro sine dyrere modeller.

 

Blandet omtale

http://www.amazon.com/Professional-Kitc ... ecent&revi" target="_blank

Hvis kommentarene er noe å gå etter tjener Edge Pro greie penger på økt salg av kvalitetsteiner.

 

Edge Pro steiner:

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss_ ... ro%20stone" target="_blank

 

Hvis amazon.com selger så er markedet i praksis oversvømmet

og strategien er sannsynligvis å selge bedre forbruksmateriell

og tjene gode penger på det.

 

Litt stive priser på amazon.de

http://www.amazon.de/AGPtek%C3%82%C2%AE ... e+4+Stones" target="_blank

 

Konkurrentene som selger utstyr med slipesteiner som ikke passer til Edge Pro synes marginalisert når det gjelder salg til vanlige konsumenter

 

Kanskje Lansky er godt nok:

http://www.jaktdepotet.no/kniv-sag-oeks ... -brynesett" target="_blank

 

Ett lite søk på patenter og slipeinnretninger:

https://www.google.com/patents/US201102 ... CB0Q6AEwAA" target="_blank

https://www.google.com/patents/US518595 ... CGAQ6AEwCQ" target="_blank

Det er en snøstorm av patenter innvilget siste 15 år.

Ett sikkert levebrød for patentadvokater.

For patenter som ble innvilget siden 1930...

Da kommer patenter innvilget i Tyskland, Japan og Kina i tillegg.

 

If you can't beat them - Join them.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Nei dette blir for dumt.

Kanskje det.

Kanskje patenten er utløpt:

En patent i USA etter 1995 varer 20 år. Før det 17 år.

Etter det er det fritt fram.

 

Pussig, men tilfedligvis ble akkurat det du sier her hevdet i en tråd på Bladeforums for et par år siden. Bare at det stod vel ikke noe "kanskje" der.

http://www.bladeforums.com/forums/showthread.php/1041532-Fake-Edge-Pro-Apex-for-32?p=11970185#post11970185

 

Men leser man patentet ser man jo at denne fortsatt er gyldig: http://www.google.com/patents/US5185958.

Men klart, skriver man "kanskje" så slipper man å sjekke selv, man forholder seg bare til det hypotetiske, som passer inn med retorikken.

 

Gjorde forøvrig som Metallurgen foreslo, jeg sendte mail til opphavsmannen (med ebay linken du ga her) og har nå fått svar. Disse er kopier fra Kina sier han, og de har ingenting med disse å gjøre.

Så nå kan du slutte å spekulere om den biten.

 

Jeg så en youtube video i går av en ung mann som hadde kjøpt kopien. Han tok seg tid til å rettferdiggjøre kjøpet med at han ønsket seg originalen, men hadde ikke råd.

Det var jo en enkel og ikke fullt så sofistikert rettferdiggjøring. Tror jeg foretrekker den enkle varianten jeg.

Link to comment
Share on other sites

Men leser man patentet ser man jo at denne fortsatt er gyldig: http://www.google.com/patents/US5185958.

 

Publication number US5185958 A

Publication type Grant

Application number US 07/599,731

Publication date Feb 16, 1993

Filing date Oct 19, 1990

Priority date Oct 19, 1990

Fee status Paid

 

Så langt jeg kan se er patentet utløpt.

Patenter innvilget i 1993 utløp etter 17 år.

Patenter innvilget 1995 og etter løper i 20 år.

Men det utelukker ikke at det kan være senere patenter jeg ikke klarer å finne.

 

Gjorde forøvrig som Metallurgen foreslo, jeg sendte mail til opphavsmannen (med ebay linken du ga her) og har nå fått svar. Disse er kopier fra Kina sier han, og de har ingenting med disse å gjøre.

Så nå kan du slutte å spekulere om den biten.

Hvis han sier kopier og ikke Pirat-kopier og amazon.com selger i bøtter og spann så er det vel akkurat det - lovlige kopier.

Jeg kan trygt legge skyvelæret i skuffen inntil videre.

Men delene i ABS plast og vesken er meget like så det kan godt tenkes en tettere sammenheng her.

 

Jeg leste en artikkel/produkt-anmeldelse hvor innehaver av Edge Pro Inc.

nevnte en ny serie med steiner fra Japan hvor navnet begynte på N.

Visstnok av ypperlig kvalitet.

En god forklaring på at det ikke står trykket Made In USA på steinene.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Så langt jeg kan se er patentet utløpt.

 

Da ser du ikke langt nok. Patenten ble forlenget for nye 12 år i 2004.

 

Hvis han sier kopier og ikke Pirat-kopier og amazon.com selger i bøtter og spann så er det vel akkurat det - lovlige kopier.

 

Du har du ikke fått med deg det som her er sagt i tråden her om det håpløse i å forsøke å gjort noe med brudd på slike rettigheter i en land som Kina.

Å trekke den slutting av at kopien er lovlig basert på at den som har patentet ikke har mulighet til å få stanset patentbruddet fremstår da

som et krampaktig forsøk på rettferdiggjøring. Og der setter jeg strek for min del.

Link to comment
Share on other sites

Da ser du ikke langt nok. Patenten ble forlenget for nye 12 år i 2004.

 

"Jul 20, 2004 FPAY Fee payment

Year of fee payment: 12"

 

Det er antall år gebyret for å opprettholde patentet er betalt.

 

Loven sier 17 år for patent innvilget før 1995 og 20 år for patenter innvilget 1995 og etter.

Det er meg kjent ingen mulighet for å forlenge patenter utover dette. Vi kan ikke ha det slik at alt som kreves er betalt gebyr og patentet løper videre utover den ved lov fastsatte tiden.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_patent_law

******

Patent law is designed to encourage inventors to disclose their new technology to the world by offering the incentive of a limited-time monopoly on the technology. This limited-time term of patent is 20 years from the earliest patent application filing date (but this term can be extended via Patent term adjustment). After the patent term expires, the new technology enters the public domain and is free for anyone to use.

****

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Term_of_pa ... ted_States

 

Jeg anser det som sannsynlig at patentet innvilget i 1993 falt i Public Domain ved patentets utløp i 2010.

Omstendighetene rund tyder på at dette stemmer.

 

Og der setter jeg strek for min del.

Greit nok.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Opphever streken jeg satt litt her, for når det gjelder varighet for patenter i USA, så var jeg skråsikker på at jeg hadde rett, at de kunne fornyes. Men det mulig at jeg tar feil og du Jim114 har rett. Om så er beklager jeg! Ville dog være greit om andre som vet mer om patentretten i USA kunne komme med innspill på akkurat den biten. Takk.

Link to comment
Share on other sites

@Metallurgen: Hva mener du med "polervoks"?

Det er voks som inneholder små pratikler slik at det en finsliping/polering.

 

Det finnes forskjellige typer voks, og det er ikke alltid fargen er konsekvent for en finhet, men som regel er brun, grå og svart ganske grove, og hvit og blå fine.

 

Den grønne blir den fargen pga at denne er kromoksidbasert, som gir denne fargen. Den grønne er overlegen hvit og blå da partiklene i den grønne er både små og skarpe. Den hvite er som regel aluminiumoksidbasert og disse er rundere og dermed mindre effektive.

Den hvite og blå vil fungere, men man må polere lenger.

Lager stroppene min selv, men bestilt voks (compound) hos stropman.com. Stropman selger (som navnet antyder) stropper, lages på bestilling,

men selger også voks (compound).

 

Svart, hvit, grønn og rød voks, som han klassifiserer som følger:

 

"Coarse - an agressive coarse black compound (all cut no polish),

Medium- a medium white compound (cut and polish),

Fine- and a fine green compound (little cut more polish).

Finer- The fourth red bar as an even finer option (no cut all polish).

Or put another way... not so fine, fine, finer and finest, relative to each other."

(fra: http://stropman.com/Stropping-compounds-Compound-Choice.htm mine uthevninger)

 

På ebay ser jeg en som klassifiserer som følger

$_57.JPG

 

Altså (i tilfelle billedfila skulle bli borte med tiden); Black emery course, White rouge fine, Blue All purpose polishing, Brown Tripoli buffing, Green Stainless steel polishing, Red Jewelers rouge.

 

Men som du sier, er det ikke alltid fargen er konsekvent for en finhet.....

Link to comment
Share on other sites

Mye man kan bruke som alternativ til tradisjonell lærstropp. Vet jo at kniven blir sløv av å skjære i papp, men dan kan man vel også bruke papp til å gjøre den skarp,

som Murray Carter viser i denne youtube videoen.

 

Sharpening a Knife on a Cinder Block... Stropping on Cardboard!

 

Dette var til nødsbruk. Ellers bruker han avispapir sier han, som vist i denne:

 

"Razor Sharpening - MURRAY CARTER"

Link to comment
Share on other sites

Opphever streken jeg satt litt her, for når det gjelder varighet for patenter i USA, så var jeg skråsikker på at jeg hadde rett, at de kunne fornyes. Men det mulig at jeg tar feil og du Jim114 har rett. Om så er beklager jeg! Ville dog være greit om andre som vet mer om patentretten i USA kunne komme med innspill på akkurat den biten. Takk.

 

Ingen som hadde noe å tilføre om dette ser det ut til da. Da får jeg vel konkludere med at produktet som jeg har omtalt som piratkopi ikke er det nå, men bare en kopi - eller klone om man vil. Lovlig som sådan da.

 

For de som har originalen, Edge Pro Apex, eller kopien/klonen, så kan følgende youtube video av jdavis822 være av interesse:

Der viser han bl.a. hvordan man kan håndtere det at man har stener av ulik tykkelse, enten de var slik fra starten eller det f.eks gjelder vannstener som etter hvert vil bli ujevnt slitt, og hvordan da unngå å måtte prøve seg frem for å finne rette vinkelen på nytt hver gang man bytter sten.

 

The KME sharpening system, som jeg har, har ingen slik mulighet etter det jeg kan se.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som hadde noe å tilføre om dette ser det ut til da. Da får jeg vel konkludere med at produktet som jeg har omtalt som piratkopi ikke er det nå, men bare en kopi - eller klone om man vil. Lovlig som sådan da.

Tja, det er det moralse aspektet i tillegg, men det får hver enkelt vurdere selv.

 

Har du sammenligna KME'en mot en Lansky noen gang?

Jeg skulle ha dratt fram Apex'en selv og teste den ut, men er å få tid.

Link to comment
Share on other sites

Har du sammenligna KME'en mot en Lansky noen gang?

 

Nei, ikke sammenlignet direkte, men har prøvd en tilsvarende (som Lansky sin(e)) fra Smiths. Hovedforskjellen er at du i KME kan justere vinkelen variabelt (fra 17 til 30 grader, men kan gå lavere enn 17 ved å snu innretning som holder "kula" føringsstanga går gjennom) , ikke bare i et fast antall vinkler. og den har et "lager" (en kule med hull i, på engelsk: Spherical Bearing Rode Guide) som du trer "føringsstanga" gjennom - hvor der ikke er noe rom for slark, så du får eksakt samme vinkel - gitt like tykke steiner. På Smiths sin var det to eller tre faste vinkler å velge mellom, og hullene du trer stanga gjennom, som bestemmer vinkelen, var mye større en diameteren på stanga - slik at det ga rom for "slark" for å si det slik... og det derfor ikke var så lett å holde konstant vinkel. KME mer "tunet" for presisjon med andre ord. (Kanskje andre kan utrykke dette med mer presise og faglig korrekte termer)

Link to comment
Share on other sites

Roterer den i jiggen. En fjærbelastet skrue gjør det mulig å stramme/løsne jiggen alt etter hvor tung kniv du har fast, slik at det blir tyngre eller lettere å rotere jiggen med kniven i.

 

En fordel med Edge Pro vs KME er noe bedre utvalg av stener. KME selger foruten diamant og keramiske, også noen Chosera vannstener. Men Lamnia, som jeg kjøpte KME fra, har ikke disse vannstenene i sitt sortiment (har spurt), så da blir det å handle direkte fra KME http://www.kmesharp.com/extrastones.html om jeg vil ha vannstener til denne ser det ut til. Litt høy frakt der seg.

 

Dumt da at stenen fra KME og Edge Pro (og Lansky) ikke lar seg bruke om hverandre, pga ulike størrelser:

 

KME sine måler: 4" x 1" x 1/4" - altså 10,16 x 2,54 x 0,635cm avrundet blir det: 10 x 2,5 x 0,6cm

EDGE PRO sine måler: 15,3 x 2,5 x 0,33 cm

WICKED EDGE sine måler: 14.3 x 2.5 x 3.0 cm ("The stone consists of a plastic base on which the diamond plates have been place")

LANSKY sine måler: 12.1 x 2.1x 1.6 cm ("without mounting screw")

DMT sine løse lomme-diamant-slipere: 11.1 x 2.3 x 0.5cm

 

Skal prøve noe...har bestil en av Edge Pro sine vannstener (som er billigere og lettere tilgjengelig). Er monert/limt på en metallplate/stykke. Skal se om denne (inkl plata) lar seg kutte til KME-lengde med ei baufil.... vi får se... :-)

Link to comment
Share on other sites

Dumt da at stenen fra KME og Edge Pro (og Lansky) ikke lar seg bruke om hverandre, pga ulike størrelser:

...

Skal se om denne (inkl plata) lar seg kutte til KME-lengde med ei baufil.... vi får se... :-)

Det er i hovedsak stanga som er forskjellig, så lenge du får tilpassa rett stang skal ikke forskjell i dimensjon på bryna har noe å si; enten er det mindre bryne enn ideelt, og da må du bare gjøre kortere bevegelser, eller så er bryna litt for stor så du ikke får brukt hele og det vil bare være en utfordring når du retter bryna.

 

Aluminiumsplata er lett å kappe, men funker nok dårlig på steinen. Den må du eventuelt knekke med risiko for at bruddet ikke blir så fint.

Link to comment
Share on other sites

Dumt da at stenen fra KME og Edge Pro (og Lansky) ikke lar seg bruke om hverandre, pga ulike størrelser:

...

Skal se om denne (inkl plata) lar seg kutte til KME-lengde med ei baufil.... vi får se... :-)

Det er i hovedsak stanga som er forskjellig, så lenge du får tilpassa rett stang skal ikke forskjell i dimensjon på bryna har noe å si; enten er det mindre bryne enn ideelt, og da må du bare gjøre kortere bevegelser, eller så er bryna litt for stor så du ikke får brukt hele og det vil bare være en utfordring når du retter bryna.

 

Mulig vi snakker litt forbi hverandre nå. Stenholderen til KME, som føringstangen skrus fast i kan du se her. Denne vises opp ned:

 

kme-advanced-design-stone-carrier-3.jpg

 

Man holder i trestykket. Sten legges på metallplata og holdes på plass av de to klemmene du ser i hver ende. En skrue med passende "ratt" strammer disse.

Da ser det slik ut:

 

100_3141.jpg

 

Maksimal lengde på en sten man vil ha inn i denne holderen er ca 11cm, med maks åpning på klemmene altså.

 

Men Edge Pro stenene på 15,3cm, så de kan ikke brukes som de er i KME skjerperen, de må kuttes i lengderetningen om de skal.

 

I bruk ser KME slik ut

KME-Knife-Sharpener-2.jpg?1bd320

 

Bildene ligger på nett, ikke mine altså

 

Aluminiumsplata er lett å kappe, men funker nok dårlig på steinen. Den må du eventuelt knekke med risiko for at bruddet ikke blir så fint.

Uff da, håper jeg slipper å knekke, eller om jeg må, at jeg får til et pent brudd! :)

Link to comment
Share on other sites

Om du mener bryne til Lansy sine slipesett, altså sten som er påmontert en holder av plast, som vist her

 

lansky-ultra-fine-sharpening-stone-767-p.jpg

 

så har jeg ikke fått prøvd en sånn.

 

Men ser minst to muligheter:

 

a) At holderen med sten kan benyttes sammen med føringstanga til KME?

 

Dvs dersom gjengene på KME stanga passer i Landskyholderen. Ikke prøvd, har ikke et Lansky bryne, men skal nok få prøvd det før eller siden.

 

Har dog prøvd å sette KME stanga i et bryne fra fra et Smith's sitt sett, og det gikk ikke. Gjengene passer ikke da KME stanga er tynnere enn SMith's stanga.

 

b) At Lansky holderen med sten + føringstanga fra Lansky settet kan benyttes sammen med KME jiggen?

 

Dette har jeg heller ikke prøvd. Måtte i såfall få tak ei sånn stang fra et Lansky sett + bryne. Lansky stanga her en

vinkel i enden uten gjenger (d.s. Smith's sin), den måtte man i såfall kutte av først.

 

Har dog prøvd stanga fra Smith's sitt sett, men den var for tykk for KME sin "Spherical Bearing Rode Guide".

Link to comment
Share on other sites

lage er jeg ikke god på, kjøpe derimot, det kan også jeg. Like under 80 kroner inkl frakt for "Lansky Guide Rods Package of 4" som brevpost fra USA.

Kjøpte bare for moro skyld, finne ut om de passer :)

Link to comment
Share on other sites

Yes, har fått tak i et lanskybryne, og dette er rimelig kompatibelt med gjengene på føringstanga til KME. Og da har jeg med ett tilgang til et større utvalg av bryner, som er lettere tilgjengelig og til en rimelig penge. Kjekt! :)

 

Når brynet til et Lansky sett kan skrus på KME føringstanga, så passer nok Lansky stanga i KME holderen også vil jeg tro (skjønt den skruen som stod i festehullet til Lansky brynet når jeg fikk det får jeg ikke til å entre stanghullet i KME holderen. Er vel bare noe med at skruen er litt avrundet i skru-enden og ikke derfor ikke entrer så lett, ev. at sporene i KME holderen ikke "kvasse" nok).

 

Takk Metallurgen, var vel du som satte meg på sporet av denne muligheten her ...:)

Link to comment
Share on other sites

Ja ja, skal det være fint, så skal det være fint:

1 x BBW for the Lansky Set (921) = $35.78

Sub-Total: $35.78

DHL (Ships to NO): $ 9.83

--------------------------

Total: $45.61

 

Så fin skal nå eggene bli, takk for tipset :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er 13 år og heller vil bruke dine hårdt beskattede og surt ervervede lommepenger på å invitere din 15 år gamle dame på kino og Burger King:

DIY Knife Sharpening System/ Jig

" target="_blank

21 grader er en grei vinkel.

 

Hvis du er urban husmor og har skuffen full av sløve IKEA kniver og ikke selv er den sløveste kniven i skuffen:

Kitchen Sharpening System Fix-angle With 4 Stone

http://www.ebay.com/itm/Professional-Gr ... 3f38803e07" target="_blank

(Jeg kjøpte 3 sett til NOK 107.73 per stykk før prisen gikk igjennom taket)

 

Med innovativ holder for sliping av sakser:

(Sakser ikke inkludert)

NEW Profession Kitchen Sharpening Scissor Knife Blade Sharpener System+4 Stones

GBP 16.79

http://www.ebay.com/itm/NEW-Profession- ... 5b12b38478" target="_blank

 

Med bedre Japanske steiner, mulighet for polering og Premium følelse for de som lager kniver selv:

Edge Pro Apex 4 kit

SEK 2750

http://www.vestrojakt.se/kniv-verktyg-k ... -kit-p-204" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...