Jump to content

Tips til slipeutstyr


Tutto

Recommended Posts

Nærmeste jeg har vært kniv sliping er med ett lansky sett, får ett greit resultat på små kniver men ønsker å lære å slipe for frihånd. Har lest litt rundt og funnet ut at jeg skal kjøpe Rudolf stroppen til fallkniven f1 ettersom den har konveks egg og til de andre knivene jeg har gå i innkjøp av diamant bryner. Hvor mange forskjellige grovhets typer er nødvendig her og Hva bør sliping avsluttes med? Største kniven jeg har er en Becker bk9 som er 9" lang og regner med at denne kanskje trenger en litt større bryne enn en liten kniv?

 

Fant desverre ingen søke funksjon her?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du kommer langt med en 1000 og en 3000/4000 vannstein.

Får du hakk i eggen eller vil endre eggvinkelen bør du ha en 220 stein også.

I tillegg må du ha en avretterstein:

http://www.leevalley.com/US/Wood/page.a ... 67174&ap=1

En holder er kjekt, men ikke nødvendig. http://www.leevalley.com/US/Wood/page.a ... 67176&ap=1

 

Jeg bruker 220, 800, 1200, 3000/4000 og 8000. Finere stein enn 8000 er for helt spesielt interesserte, og 8000 er nok litt for de som liker en polert egg også.

Har aldri bruke nagurastein for å lage en slurry. Det vil bare redusere slipehastigheten.

 

Det er en god demo her:

 

Ikke gjør det han gjør i slutten på den første videoen. Når du er ferdig med den fineste vannsteinen drar du over eggen med en lærstropp limt på en trebit som er innsatt med fin polervoks. Den mest effektive voksen til denne bruken er den grønne kromoksidvarianten. (Kromoksid er grønt, så finner du grønn polervoks er det som regel den rette.)

 

Jeg bruker King og Norton vannsteiner. Norton er mykere enn King, det vil se at Norton sliper fortere med blir også fortere slitt og må rettes oftere.

Jo finere steinene er jo mindre slites de.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Lansky på både små og store kniver. Groveste steinen er på rundt 100 grit, noe jeg heldigvis ikke trenger å bruke ofte. Fineste er 2000 grit. Når jeg polerer med to forskjellige lærstropper etterpå, får jeg en speilblank og utrolig skarp egg. Lansky-systemet er ikke perfekt, men det har fungert bra for meg så langt :)

Link to comment
Share on other sites

Hva er grunnen for at dere anbefaler vannbryner istedenfor diamant bryner? Så for meg at det lønner seg med diamant bryner ettersom de holder seg flate?

 

Til å starte med så klarer det seg med en grov på ca 220 og to stk på 1200-6000 en plass? Også utvide etterhvert når man får teken på det. Pluss en reim med slipepasta?

 

Har merket noe å si, ser jo steiner i alle prisklasser.

Link to comment
Share on other sites

Hva er grunnen for at dere anbefaler vannbryner istedenfor diamant bryner? Så for meg at det lønner seg med diamant bryner ettersom de holder seg flate?

På vannsteiner slites steinen hele tiden slik at nye skarpe korn kommer fram, dette gjør at de sliper fortere.

Diamantbryner også vil slites, men her kommer det ikke fram nye diamanter. I tillegg bindes diamantene fast med nikkel, som kan kladde på kniven når diamantbrynene er nye.

 

Vannsteiner er best på ulegerte og lavlegerte stål, men heller dårlige på rustfrie høykarbonstål (>0,9% karbon) og mer avanserte verktøystål.

 

Til å starte med så klarer det seg med en grov på ca 220 og to stk på 1200-6000 en plass? Også utvide etterhvert når man får teken på det. Pluss en reim med slipepasta?

Start med 220, 1000 og 4000. 1200 blir litt for stort steg fra 220 og 6000 blir fort stort sprang fra 1000/1200.

Når du drar lærstroppen med voks etter 4000 steinen bør du kunne få en meget skarp egg.

 

Har merket noe å si, ser jo steiner i alle prisklasser.

Du bør gå for noe av grei kvalitet som sliper effektivt. Dårlige steiner vil være harde og slipe saktere. Jeg har bare erfaring med vannsteiner fra King og Norton, så kan ikke si så mye om andre merker.

 

Edit: Omformulert noe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tusen Takk. Men om det fungerer dårlig til høy carbon bør jeg kanskje finne noe annet? Knivene jeg har som brukes er esee 3 med 1095 stål, Becker bk9 med 1095 crovan stål, cold steel ark med aus8 stål og fallkniven f1, denne har konveks egg, så her bruker jeg nok Rudolf stroppen.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg at jeg har funnet det jeg trenger. Men spør hva dere slipe kyndige mener om det.

 

Disse

https://www.dictum.com/en/sharpening/be ... =rxuH9zQTW" target="_blank" target="_blank

https://www.dictum.com/en/sharpening/be ... =rxuH9zQTW" target="_blank" target="_blank

 

Eller disse

https://www.dictum.com/en/sharpening/be ... =La92evpcp" target="_blank" target="_blank

https://www.dictum.com/en/sharpening/be ... =La92evpcp" target="_blank" target="_blank

 

Ser ut som det blir mest økonomisk å kjøpe to sidet stein og regner med at det må være brukbart?

Link to comment
Share on other sites

Da blir det den første kombinasjonen jeg velger og legger til den stein sliperen du linker til i tillegg. Som siste finish tror jeg at polerings siden på Rudolfstroppen skal være bra nok. Håper resultatet blir bra med litt øving.

 

Hvor arbeid tåler en stein før den bør byttes ut? Steinen med 220 er 20mm høy og kombi steinen med 1000 og 4000 er 25mm høy.

 

Tusen takk for hjelpen, det hjalp veldig! Nå blir det og se på videoer av hvordan man skal slipe knivene mens jeg venter på steinene.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig at du polerer på en flat stropp. Gjør du det på en løs stropp vil du runde eggen, og da må du bryne mer neste gang du skal sette den opp.

Det er ikke verre enn at du tar en lærbit og limer på en planke. Du kan evt legge stroppen du har på et flatt underlag.

 

Det er vanskelig å si hvor lenge steinene holder. Du kommer nok til å slite endel på de i starten når du trener, men etterhvert går det kjappere og du trenger ikke bryne like mye.

Link to comment
Share on other sites

Takker for all hjelp jeg har fått her! Håper å få noen ordentlig skarpe kniver etterhvrt.

 

Kommer med ett siste spørsmål, og det ang lærbiten. Hvordan lær skal det være?hvilke side skal brukes? Den var glatte, eller siden ned "pels"?

Link to comment
Share on other sites

Jeg spør som jeg har vett til: Hva vil forskjellen bli i praktisk bruk på en egg slipt opp til fineste båndet på en Work-Sharp og en slipt opp til tilsvarende finhet på steiner?

he...he... Trolig ingen praktisk forskjell til tur- og jakt bruk. :) Heller ingen praktisk forskjell på skjerping av håndverktøy for arbeidsfolk heller. Kanskje med unntak av kokker og noen få andre. Folk med litt øvelse, får skarpe kniver (og annet skjærende verktøy/redskap) med vanlige bryner, også med bryne i handa. :)

 

Undrer på hvordan de skjerper knivene, når de er på en ukes, eller flere ukes tur?

Link to comment
Share on other sites

Jeg spør som jeg har vett til: Hva vil forskjellen bli i praktisk bruk på en egg slipt opp til fineste båndet på en Work-Sharp og en slipt opp til tilsvarende finhet på steiner?

På en båndsliper og work-sharp kan du riskikere varmegang som reduserer hardheten på stålet, spesielt om du bruker et slitt bånd eller beveger kniven for sakte over båndet. Varmegang blir også et større problem med finere bånd.

Med bryner har man mer kontroll og kan man oppnå en tilnærmet ideel plan egg, mens på en båndlsiper blir den svakt konveks som til endel treabeid ikke er ønskelig.

Det fjernes som regel mer stål på en båndsliper slik at kniven slites fortere.

 

Jeg bruker båndsliper selv når jeg setter opp eggen på knivene jeg lager, men det blir skarpere, glattere egg når man bryner den skikkelig på en fin vannstein.

Link to comment
Share on other sites

På en båndsliper og work-sharp kan du riskikere varmegang som reduserer hardheten på stålet, spesielt om du bruker et slitt bånd eller beveger kniven for sakte over båndet.

De som har håndtverks bakgrunn, tar aldri den siste finishen med båndsliper. Bruker da heller ikke fin gradering på båndet. Båndsliper bruker jeg normalt for å lage slipefals, eller for å "oppfriske/gjennopprette tidligere slipefals. De fleste av oss bryner heller ikke hele slipefalsen, men brekker eggen noen grader, avhengig av hva kniven/eggverktøyet skal brukes til. Og de fleste av oss er forsiktig, for å unngå varmegang. Har en billig våtslipestein, men synes den er for fin gradering. Bruker heller bryner, til den siste finishen.

 

Vet ikke om jeg missforsto SofaBamse. Men jeg anntok at da han nevnte "steiner", så mente han et bryne. Men fint gradering på (selv en saktegående) båndsliper, er nok ikke noe å annbefale for folk flest.

Link to comment
Share on other sites

Undrer på hvordan de skjerper knivene, når de er på en ukes, eller flere ukes tur?

 

En Rudolfstropp i sekkelomma er fin til turbruk. Jeg har holdt en Shun kokkekniv skarp i over et år kun med Rudolfstroppen. Kniver kan sikkert bli enda skarpere, men jeg kjenner ingen som har like skarpe kniver som meg. Ikke at jeg betviler at det finnes, men det er langt i mellom de. Dessuten, bra nok er perfekt. Bedre enn bra nok tar for lang tid, og fører i ytterste konsekvens til en for tidlig død.

Link to comment
Share on other sites

En Rudolfstropp i sekkelomma er fin til turbruk. Jeg har holdt en Shun kokkekniv skarp i over et år kun med Rudolfstroppen.

Har du med deg kokkekniv på tur i skogen, marka, og på fjellet? :) Og bruker en kniven, kan det noe hende en trenger noe mer effektivt enn denne stroppen. :)
Link to comment
Share on other sites

Kjøkkenkniven var det beste eksemplet jeg hadde. Jeg er aldri på ukesturer eller mer. Men kniven brukes hver dag den. Behandles pent og vaskes med omhu, riktignok. Barberer hår på armene med letthet, og den har kun vært på grønnsida på Rudolfstroppen. Jeg vil nå påstå at en kniv som brukes som kniv fint kan holdes skarp over lang tid selv med bare Rudolfstroppen. Hvis kniven brukes som noe annet enn kniv så er jeg mer usikker. Jeg husker bestemora mi brukte hoggjernet til bestefaren min som skrutrekker. Jeg tror bestemor husker det også... ;)

Det er ganske begrenset hvor mye materiale det er mulig å fjerne med stropp, så utgangspunktet må være noenlunde bra. Jeg har prøvd på en del gamle ihjelslipte kniver med dårlig resultat. Noen minutter med Worksharp så pleier det å gå greit. Men jeg bruker ikke Worksharp på de fineste knivene mine, den kan bli litt brutal.

Det jeg syns er det beste med Rudolfstroppen er hvor bra resultat en får med minimum av innsats og trening. Jeg har en hengende i vinduet på kjøkkenet. Den er såpass rask å bruke at jeg faktisk kan ta med tid til å skjerpe kniven før jeg skal kutte noe. Det beste skussmålet må være at alle i slekta har skjært seg i fingrene det siste året :lol:

Link to comment
Share on other sites

De som har håndtverks bakgrunn, tar aldri den siste finishen med båndsliper. Bruker da heller ikke fin gradering på båndet. Båndsliper bruker jeg normalt for å lage slipefals, eller for å "oppfriske/gjennopprette tidligere slipefals. De fleste av oss bryner heller ikke hele slipefalsen, men brekker eggen noen grader, avhengig av hva kniven/eggverktøyet skal brukes til. Og de fleste av oss er forsiktig, for å unngå varmegang. Har en billig våtslipestein, men synes den er for fin gradering. Bruker heller bryner, til den siste finishen.

Det er den beste måten å gjøre det på ja.

 

Om man "brekker" eggen (legger på en sekundæregg) eller ikke avhenger av hva man skal gjøre Et treverktøy er gjerne spesialisert til en jobb og man tilpasser vinkelen til akkurat det materiale man skal holde på med. En kniv er mer alround bruk. På en kniv med skandinavisk sliping skal man ikke legge på en sekundæregg. Her er det bedre å bryne langs hele fasen som på den ene videoen til Ray Mears. Da trenge rman ikke slipe, men kan kun vedlikeholde den med bryner, så sant man ikke får store hakk i eggen eller den blir veldig sløv.

 

Vet ikke om jeg missforsto SofaBamse. Men jeg anntok at da han nevnte "steiner", så mente han et bryne. Men fint gradering på (selv en saktegående) båndsliper, er nok ikke noe å annbefale for folk flest.

Jeg tolka det som han mente hånd/bordbryner ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte på disse klossene man har vann på og drar kniven langs ja. For meg er et bryne mer i retning av en håndholdt halvgrov sak som spyttes på før den gjør jobben på ljåen :roll:

Menmen, knivene mine er uansett ikke skarpe nok til å spikke fliser. Skulleønske det fantes en boks som gav nesten-magisk egg uten trening eller vett, tar gjerne imot tips. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Maskiner som Tormek og work-sharp vil gi greie eggen, men det er en dyr investering og brukes de til vedlikehold slites bladet unødvendig mye. Eggen er egentlig ikke topp før den er brynt og polert, og det er en merkbar forskjell mellom en egg som er slipt og en som er brynt og polert.

 

De klassiske grå brynene er man får kjøpt er litt vel grove, et vedlikeholdsbryne bør være 1000 og man kan gjerne ha noe på 3000-4000 også.

Prøver man å bryne en kniv i et slitesterkt stål som 440C eller har et dårlig bryne vil slipinga gå sakte, og sjansen for å kødde det til blir større. En god vannstein og et passende stål gjør bryninga mye lettere, spesielt om det er skandinavisk sliping.

 

Har man en kniv med sekundæregg og vil ha den enkleste mulige måten å holde den skarp på er nok Spyderco Sharpmaker noe av det enkleste. Kjapp å sette sammen og eggvinkelen er gitt. Det eneste som kan være et problem er om totalvinkelen er på over 40 grader, da må kniven slipes først.

Drar man over med en stropp med polervoks etterpå får man en rimelig brukbar egg.

Link to comment
Share on other sites

bruker en liten gerbersak art nr-22-04307 fra verktøykjeden verkter . denne har 2 spor-coarse og fin. vistnok keramiske stener inni. etterpå noen drag på lærbeltet. denne er liten og lett å ha med overalt. syns den er veldig grei og jeg forlanger egentlig ikke kniven skarpere enn det denne klarer.

Link to comment
Share on other sites

Hva er grunnen for at dere anbefaler vannbryner istedenfor diamant bryner? Så for meg at det lønner seg med diamant bryner ettersom de holder seg flate?

På vannsteiner slites steinen hele tiden slik at nye skarpe korn kommer fram, dette gjør at de sliper fortere.

Diamantbryner også vil slites, men her kommer det ikke fram nye diamanter. I tillegg bindes diamantene fast med nikkel, som kan kladde på kniven når diamantbrynene er nye.

Tittet akkurat på denne videoen der youtube brukeren "Wranglerstar" besøker Edge Pro Inc, og de der sier de helt styrer unna diamant til kniver av stål.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fy faen som jeg avskyr youtube-videoer. Preik, preik, preik, preik. Det er jo faen ikke mulig å finne en referanse i en video uten å se gjennom en halvtime med pisspreik.

 

Nuhvel. Jeg vil gjerne høre mer om bryner, og spesielt vurderinger i forhold til 80/20-prinsippet. Fagidioter er flinke til å dra ting langt, mye lenger enn folk flest orker eller klarer. Og det krever gjerne annet redskap.

Link to comment
Share on other sites

Fy faen som jeg avskyr youtube-videoer. Preik, preik, preik, preik. Det er jo faen ikke mulig å finne en referanse i en video uten å se gjennom en halvtime med pisspreik.

denne lenken tar deg til der de snakker om diamant

Link to comment
Share on other sites

vil ikke den steinen som sliper ned de andre steinene også bli ujevn etterhvert?

Har ikke hatt det problemet med min. Man sliper jevnere når man retter steiner enn når man bryner kniver.

 

Du kan prøve å rette steinene på andre måter også, f.eks. grovt sandpapir på en helt plant underlag som en glassplate eller marmor, men det går veldig kjapt og greit med en avretterstein. Min er fra Norton.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Mottok i dag deler av bestillingen min og fikk 220 steinen og opprettersteinen. Begge er på 220 grit med oppretteren føles veldig mye grovere. Skal det være sånn?

Det er ikke så viktig hvor grov avrettersteinen er, den skal bare slipe vannsteinen fortest mulig.

Forskjellen kan komme av typen partikler, bindemiddel og porøsitet.

Link to comment
Share on other sites

mottok min "worksharp" her om dagen. sliter litt med å få knivene "sylskarpe".

 

la merke til at den sliper forskjellig på hver side av kniven, dvs at "slipekanten" er høyere på den en siden. skal det være slik?

er nøye på å holde kniven mot riktig side på slipemalen(kniven skal hvile mot yttervegg i malen på begge sider).

 

noen som har vært borti dette før? evt ser hva jeg gjør feil?

Link to comment
Share on other sites

brukte det røde båndet(medium) først(5 drag på hver side) så det grønne(fin) med 2 drag på hver side.

 

har desverre ikke fått handlet lærstropp ennå.

 

har 3 kniver jeg har prøvd på hvor jeg på den ene kun brukte det grønne båndet. ble noe skarpere men ikke så skarpt at det fjernet hår på armen(test).

 

brukte malen for fritidskniver som er oppført med 50 grader(25 grader på hver side) i følge bruksanvisningen.

Link to comment
Share on other sites

Du bør ihvertfall bruke noe spissere enn 50 grader. (Hva folk skal med en eggvinkel på 50 grader vet jeg ikke...)

Bruk 35-40 for rustfritt og 30-35 for lavlegerte og karbonstål.

Du må slipe litt med det groveste for å fjerne litt stål på sidene.

Kjenn etter om du får en grad på motsatt side av den du sliper på. Hvis du ikke får det kan det være du ikke har fjerna nok stål antagelig.

Har du forstørrelsesglass og godt lys kan du gjerne prøve å studere eggen litt.

Link to comment
Share on other sites

Som Metallurgen er inne på, bruk den minste vinkelen. Og kanskje noen flere drag med det fineste båndet. Etter min erfaring blir det ikke skarpt nok til å barbere seg. Lærstropp til slutt gjør dog underverker. Men om du faktisk ikke skal barbere deg så er jo kniven skarp nok til det meste allikevel.

@Metallurgen: Hva mener du med "polervoks"?

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er grønn slipepasta som folk anbefaller å avslutte med, men jeg var på j Jensen lærhandel i lillestrøm og de hadde ikke grønn slipe pasta, isteden anbefalte de en blå klump jeg skulle påføre læret. Noen som har erfaring med blå slipe pasta kontra den grønne som anbefales? Den blå er som en veldig hard leir klump.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...