Jump to content

Blodslått bog


Ace

Recommended Posts

er du god til å skyte går det helt greit.
Helt til dyret kaster ørlite på hodet idet du slipper skuddet. Så skyter du av kjeven og får Ettersøket Fra Helvete

 

føler ikke at det er noe problem når man har annlegg;)
Ring meg og fortell hvor lite problemet er etter at du har prestert et kjeveskudd. Eller kanskje slikt ikke plager deg? :evil:
Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt fornøyd med fusion 180 gr i 308. Det samme gjelder 3006 og samme kule.

Vi har felt flere hjort med kula og synes det blir mye blod i bogen uansett treff punkt.

Er det noen som har erfaring med hva som funker godt for å få penere slakt.

 

skyt på skoltn , lite eller ingen kjøttskade

 

og i tillegg knall og fall;)

 

Jeg har holdt på såpass lenge at jeg knapt har peiling på noe :D

Men såpass tror jeg at jeg vet, at det er forkastelig å sikte mot hodet bare for å slippe å skjære vekk en kilo kjøtt eller to. Men kanskje jeg tar feil der også :roll:

 

Jeg har nok knapt peiling på noe jeg heller da.............MEN skyte etter hodet, det er som nevnt forkastelig :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg begriper ikke at man sjanser på å miste 60-100 kg kjøtt, for å "spare" 1-2 kg skadeskutt kjøtt :?::?::?:

 

Har gått ettersøk noen ganger, etter det jeg vil beskrive som galematias-skyting, og det har noen ganger vært fristende å forlange at skytter skulle krype på alle 4, i line, etter sitt påskutte vilt selv :!:

Link to comment
Share on other sites

er du god til å skyte går det helt greit.

legg bare merke til deg selv når du tar oppskytinga, du har sikkert som de fleste andre gode samlinger liggende på hundre meter.

så hvorfor skal man da ikke klare å treffe skallen på en elg på 50-60 m som er vanlig skyte avstand på elgjakt

når man har annlegg å det hele???

skøut selv en okse i høst på ca 80m hold midt i planeten. føler ikke at det er noe problem når man har annlegg;)

Og fortsetter du med det, garanterer jeg at du går på en smell en vakker dag....

Link to comment
Share on other sites

Jeg begriper ikke at man sjanser på å miste 60-100 kg kjøtt, for å "spare" 1-2 kg skadeskutt kjøtt :?::?::?:

 

Har gått ettersøk noen ganger, etter det jeg vil beskrive som galematias-skyting, og det har noen ganger vært fristende å forlange at skytter skulle krype på alle 4, i line, etter sitt påskutte vilt selv :!:

 

godt sagt, det er uansvarlig å skyte på hodet som første skudd. Når det gjelder blodslått kjøtt så er min erfaring etter å ha jaktet elg i 40år og slaktet flere hundre elger at,større hastighet gir mere blod.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Snabel (og flere andre): Ned med hastigheten! Og gjerne opp med kulevekta. Har de siste 10-12 åra brukt 9,3x62 på elg, og er meget fornøyd! Etter min mening det perfekte elg-kaliber. (som jeg faktisk også har brukt på reinsdyrjakt de siste åra, til tross for min kompis' påstand om "kulebane som en gris som hopper over et gjerde"...)

Link to comment
Share on other sites

rypsteggen skrev:

er du god til å skyte går det helt greit.

legg bare merke til deg selv når du tar oppskytinga, du har sikkert som de fleste andre gode samlinger liggende på hundre meter.

så hvorfor skal man da ikke klare å treffe skallen på en elg på 50-60 m som er vanlig skyte avstand på elgjakt

når man har annlegg å det hele???

skøut selv en okse i høst på ca 80m hold midt i planeten. føler ikke at det er noe problem når man har annlegg;)

 

Enig.

Ser heller ikke problemet med å sette ei kule i senter på 60-80 meter med anlegg.

Å skyte hodeskudd er like "ansvarlig" som å skyte på løpende elg.

Hva med alle seljegere som nesten bare skyter hodeskudd?

Link to comment
Share on other sites

Ser heller ikke problemet med å sette ei kule i senter på 60-80 meter med anlegg.

Nei, så lenge man er 100% sikker på at blinken ikke rører på seg, så er det sikkert greit. Problemet er at man skyter på et levende dyr som ikke er garantert å stille seg opp og stå helt i ro på forespørsel. Hvor langt er det fra hjernen til underkjeven? Hvor mye skal en elg flytte på seg eller kaste på hodet for at det plutselig er underkjeven som befinner seg midt i siktekorset? Hva skjer hvis den elgen kaster på hodet akkurat idet du trykker inn avtrekkeren?

 

Marginene er så små, og konsekvensene (en av de jæ..ligste skadeskytingene man kan komme ut for) så store at jeg for min del anser hodeskudd som førsteskudd for å være komplett umoralsk. Det går bra så lenge dyret oppfører seg slik det skal, men den dagen dyret oppfører seg på en uventet måte -- og det hender det som kjent at dyr gjør -- vil dritten treffe vifta med et hørbart klask, og du står til knes i den.

 

Men som sagt til forrige troll: Kanskje slikt ikke plager deg? Da er det lite vi andre kan gjøre for å overbevise deg om at du tar feil. Dog, jeg for min del ville aldri jakte sammen med en person som jeg visste hadde de holdningene (eller den innsikten?) som du demonstrerer. Ta sjansen på en überstygg skadeskyting for å spare tre kilo kjøtt fra en elg på kanskje 200? Ærlig talt! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ang skyting i hovudet...

 

Ein ting er å gjere det, slakte dyret og vere fornøgd, og la det vere med det.

Der er vel dei fleste "skuldige".

 

Ein annan ting er å gje det som råd for å spare kjøt, på eit forum som dette. Med jegerar i alle aldrar og mange ferske jegerar, som suger til seg "kunnskap" som svampar.

Når dette er eit sopass omstridt tema og dei fleste er i mot det, og det er langt i frå det ein blir opplært til i jegeropplæringa.

Når ein i tillegg slenger på noken kommentarar om at "eg er god å skyte, og då er det greit". "Dersom du føler at du er god til å skyte på bana og på papp, so er det greit for deg og..."

 

Det har eg mindre sans for :evil:

 

Det skal vere forskjell på kva ein gjer på pappskiver under kontrollerte forhold. Og kva ein tar sjansen på å gjere på levande individer i jaktsituasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Ser heller ikke problemet med å sette ei kule i senter på 60-80 meter med anlegg.

Nei, så lenge man er 100% sikker på at blinken ikke rører på seg, så er det sikkert greit. Problemet er at man skyter på et levende dyr som ikke er garantert å stille seg opp og stå helt i ro på forespørsel. Hvor langt er det fra hjernen til underkjeven? Hvor mye skal en elg flytte på seg eller kaste på hodet for at det plutselig er underkjeven som befinner seg midt i siktekorset? Hva skjer hvis den elgen kaster på hodet akkurat idet du trykker inn avtrekkeren?

 

Marginene er så små, og konsekvensene (en av de jæ..ligste skadeskytingene man kan komme ut for) så store at jeg for min del anser hodeskudd som førsteskudd for å være komplett umoralsk. Det går bra så lenge dyret oppfører seg slik det skal, men den dagen dyret oppfører seg på en uventet måte -- og det hender det som kjent at dyr gjør -- vil dritten treffe vifta med et hørbart klask, og du står til knes i den.

 

Men som sagt til forrige troll: Kanskje slikt ikke plager deg? Da er det lite vi andre kan gjøre for å overbevise deg om at du tar feil. Dog, jeg for min del ville aldri jakte sammen med en person som jeg visste hadde de holdningene (eller den innsikten?) som du demonstrerer. Ta sjansen på en überstygg skadeskyting for å spare tre kilo kjøtt fra en elg på kanskje 200? Ærlig talt! :evil:

 

Da lurer jeg på om du har samme meningen til dem som skyter på elg i fart eller til seljegerne som nesten bare skyter hodeskudd?

Om vi skulle tenke slik at elgen kommer sikkert til å bevege seg ja så ville ingen turt å skyte.

Vel er hode ett mindre mål enn bogen, men du har ingen garanti om du sikter på bogen, bare at den er ett større mål og letter å treffe.

Link to comment
Share on other sites

Ser heller ikke problemet med å sette ei kule i senter på 60-80 meter med anlegg.

Nei, så lenge man er 100% sikker på at blinken ikke rører på seg, så er det sikkert greit. Problemet er at man skyter på et levende dyr som ikke er garantert å stille seg opp og stå helt i ro på forespørsel. Hvor langt er det fra hjernen til underkjeven? Hvor mye skal en elg flytte på seg eller kaste på hodet for at det plutselig er underkjeven som befinner seg midt i siktekorset? Hva skjer hvis den elgen kaster på hodet akkurat idet du trykker inn avtrekkeren?

 

Marginene er så små, og konsekvensene (en av de jæ..ligste skadeskytingene man kan komme ut for) så store at jeg for min del anser hodeskudd som førsteskudd for å være komplett umoralsk. Det går bra så lenge dyret oppfører seg slik det skal, men den dagen dyret oppfører seg på en uventet måte -- og det hender det som kjent at dyr gjør -- vil dritten treffe vifta med et hørbart klask, og du står til knes i den.

 

Men som sagt til forrige troll: Kanskje slikt ikke plager deg? Da er det lite vi andre kan gjøre for å overbevise deg om at du tar feil. Dog, jeg for min del ville aldri jakte sammen med en person som jeg visste hadde de holdningene (eller den innsikten?) som du demonstrerer. Ta sjansen på en überstygg skadeskyting for å spare tre kilo kjøtt fra en elg på kanskje 200? Ærlig talt! :evil:

 

Da lurer jeg på om du har samme meningen til dem som skyter på elg i fart eller til seljegerne som nesten bare skyter hodeskudd?

Om vi skulle tenke slik at elgen kommer sikkert til å bevege seg ja så ville ingen turt å skyte.

Vel er hode ett mindre mål enn bogen, men du har ingen garanti om du sikter på bogen, bare at den er ett større mål og letter å treffe.

Nå er det vesentlig lettere å treffe en badeball i fart enn å treffe en tennisball i fart. Man har også vesentlig større slingringsmonn på badeballen enn tennisballen. Ser du analogien min?

Link to comment
Share on other sites

Vel er hode ett mindre mål enn bogen, men du har ingen garanti om du sikter på bogen, bare at den er ett større mål og letter å treffe.

Nettopp. My point exactly.

 

I tillegg har vi følgende ikke helt ubetydelige ting som spiller inn:

:arrow: Et hjortedyr kaster ikke på bogen like lett som det kaster eller snur på huet. Målet står altså mer i ro. Det hjelper null om du kan skyte fjorten innertiere på rad på banen, stående på ett bein med børsa på lang arm, hvis blinken plutselig og uventet flytter på seg idet du slipper skuddet.

:arrow: Ved feilskyting mot hodet er faren for stygg skadeskyting med påfølgende bedritent ettersøk overhengende. Jeg har heldigvis lite skadeskyting på samvittigheten, men jeg har nå lært såpass at det er spesielt ved kjeve- eller beinskudd at faren er stor for at dyret er rørlig nok til at man ikke får tak idet. Ved feilskyting mot bogen har du likevel en mulighet for treff som gjør at dyret går i sårleie og blir lettere å finne når mannen med bikkja kommer til stedet.

:arrow: Et kjeveskudd medfører antakeligvis betydelig større lidelser for dyret enn et skudd i beinet

 

Marginer, Salmon. Marginer. Det er alt det dreier seg om i denne businessen. Så store marginer som praktisk mulig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med min snevre erfaring hva gjelder jakt, så har man ofte "sluppet skuddet" mentalt rett før skuddet går. Er man på jakt tar man en kalkulert risiko hver gang man trekker av. Dyret kan endre retning, en kvist kan komme i veien som man ikke har sett osv. Det gjelder, som andre nevner, å ha så store marginer som mulig.

Samt å trene mye på banen i forkant av jakta.

Siste oksen jeg skjøt var liggende/sittende med anlegg på sekken...

Link to comment
Share on other sites

Kan vi komme tilbake til tema??

 

Skjøt hjort med .270win Norma Blyspiss (febrikk ammo), traff høyere enn ventet, rett i ryggen og rett ned. Hjorten kastet med nakken og fikk dermed neste skudd på kloss hold gjennom skallen. (Siste skuddet laget mye mos inni hodet men gikk pent inn og pent ut).

.270win er min favoritt!

 

Blyspissen ødela 5cm av ryggen og gikk faktisk gjennom beinmassivet og ut på andre siden. Som folk har skrevet her kronestykke inn (nærmere 50øring) og faktisk kronestykke + ut.

 

En liten rev datt for flere år siden for samme kule, da med kronestykke inn i bogen og to knyttenever ut like bak bogen på andre sida... jækla søl.

 

Et rådyrkje falt etter 15-20m for en winchester 55gr .223win kule (fabrikk ammo) litt lavt rett bak bogen.

Det ble blodslått i hinnene bak begge bogene pluss at den gikk inn i beinet på motsatt bog og moste hele greia. Var ikke bryet verdt å pirke løs noe til kjøttdeig engang.

 

Har noen en bedre .223 kule??

Link to comment
Share on other sites

Vel er hode ett mindre mål enn bogen, men du har ingen garanti om du sikter på bogen, bare at den er ett større mål og letter å treffe.

Nettopp. My point exactly.

 

I tillegg har vi følgende ikke helt ubetydelige ting som spiller inn:

:arrow: Et hjortedyr kaster ikke på bogen like lett som det kaster eller snur på huet. Målet står altså mer i ro. Det hjelper null om du kan skyte fjorten innertiere på rad på banen, stående på ett bein med børsa på lang arm, hvis blinken plutselig og uventet flytter på seg idet du slipper skuddet.

:arrow: Ved feilskyting mot hodet er faren for stygg skadeskyting med påfølgende bedritent ettersøk overhengende. Jeg har heldigvis lite skadeskyting på samvittigheten, men jeg har nå lært såpass at det er spesielt ved kjeve- eller beinskudd at faren er stor for at dyret er rørlig nok til at man ikke får tak idet. Ved feilskyting mot bogen har du likevel en mulighet for treff som gjør at dyret går i sårleie og blir lettere å finne når mannen med bikkja kommer til stedet.

:arrow: Et kjeveskudd medfører antakeligvis betydelig større lidelser for dyret enn et skudd i beinet

 

Marginer, Salmon. Marginer. Det er alt det dreier seg om i denne businessen. Så store marginer som praktisk mulig.

 

Jeg er enig i alle punktene dine Sako 30-06.

Det jeg vil ha frem er om det er mere forkastelig å skyte på hode enn dyr i fart?

Om en godtar å skyte på dyr i fart og ikke på hode på dyr i ro, hvor er da jaktmoralen?

Link to comment
Share on other sites

De fleste som tar vare på sine hjorte/elg trofer har vell saget av skallen for å ta vare på horna, det er da du får se hvor liten hjerne en hjort har (på størelse med et eple) i forhold til volumet på hodet, selfølgelig har man nakkesøyla, også men den er heller ikke mer en ca 8-10 cm bred.

Det er ikke slik at hele hodet knuses på en hjort/elg ved treff i kraniet som nevnt fra seljakten, til det er det altfor mange dyr som har gått rundt med kjeven hengende som et slips.

Så til dere hodeskudd jegere, jeg håper dere leverer skudd i tieren på hundremeteren på det jevne, for uten tror jeg dere vil oppleve noen svært ubehagelige situasjoner i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

De fleste som tar vare på sine hjorte/elg trofer har vell saget av skallen for å ta vare på horna, det er da du får se hvor liten hjerne en hjort har (på størelse med et eple) i forhold til volumet på hodet, selfølgelig har man nakkesøyla, også men den er heller ikke mer en ca 8-10 cm bred.

Det er ikke slik at hele hodet knuses på en hjort/elg ved treff i kraniet som nevnt fra seljakten, til det er det altfor mange dyr som har gått rundt med kjeven hengende som et slips.

Så til dere hodeskudd jegere, jeg håper dere leverer skudd i tieren på hundremeteren på det jevne, for uten tror jeg dere vil oppleve noen svært ubehagelige situasjoner i fremtiden.

 

 

Støtter dette innlegg !

 

Hadde jeg hatt med meg jegere som hadde kun skutt etter hode for å unngå kjøttskader,så jeg sparket de langt ut av det jaktlaget !

Eneste godkjente unnskyldning for hodeskudd er under ettersøk,og hodeskuddet er eneste alternativ i AKKURAT den situasjonen !

 

MEN ALDRI PÅ ET FRISKT DYR :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i alle punktene dine Sako 30-06.

Det jeg vil ha frem er om det er mere forkastelig å skyte på hode enn dyr i fart?

Ja. Les hva jeg skriver:

:arrow:Ved feilskyting mot hodet er faren for stygg skadeskyting med påfølgende bedritent ettersøk overhengende. Jeg har heldigvis lite skadeskyting på samvittigheten, men jeg har nå lært såpass at det er spesielt ved kjeve- eller beinskudd at faren er stor for at dyret er rørlig nok til at man ikke får tak idet. Ved feilskyting mot bogen har du likevel en mulighet for treff som gjør at dyret går i sårleie og blir lettere å finne når mannen med bikkja kommer til stedet.

:arrow:Et kjeveskudd medfører antakeligvis betydelig større lidelser for dyret enn et skudd i beinet

Bogskudd mot en elg i jevnt, rolig trav er etter min vurdering mindre risikabelt enn hodeskudd. Sitter skuddet litt langt bak, er det større sjans for å finne dyret i sårleie ved hjelp av hund enn hvis man skyter av underkjeven. Da vil dyret -- hvis jeg har forstått riktig -- kunne løpe over alle blåner og mye vanskeligere opptas og avlives under ettersøk. Blinken er fremdeles større (mindre risiko for feilskudd), den beveger seg på en forutsigbar måte (mindre risiko for feilskudd) og konsekvensene av feilskudd er etter mitt syn ikke like store.

 

For min del skyter jeg verken mot hodet eller på dyr i trav, og jeg synes ikke noen av delene er særlig tilrådelig. Jeg har en nokså moderat oppfatning av hvor helvetes god skytter jeg (og nitti prosent av den norske jegerstanden) er.

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen fortsatt lurer på hvorfor jeg har sansen for "tomgangs-kaliber" med kulebane som et børskrakk så ligger svaret her. :wink:

 

Enig i dette. Anslagsenergi som følge av "skarpt" ladde patroner fører til mere ødeleggelser i dyret. Vi i vårt jaktlag lader på minimumsgrensa hva gjelder anslagsenergi, og er storfornøyd med resultatet. Som vi ofte skryter om; "vi kan spise helt inntil kulehullet.." :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt overrasket over at det føres en diskusjon om hvorvidt hodeskudd er en god måte å felle en elg på. Jeg kikket litt på det hansendelux skriver og synes det også summerer opp min erfaring:

 

"Med min snevre erfaring hva gjelder jakt, så har man ofte "sluppet skuddet" mentalt rett før skuddet går. Er man på jakt tar man en kalkulert risiko hver gang man trekker av. Dyret kan endre retning, en kvist kan komme i veien som man ikke har sett osv. Det gjelder, som andre nevner, å ha så store marginer som mulig."

 

Det er til en viss grad mulig å forutse en elgs bevegelser, feks når den traver og forflytter seg, faktisk lettere enn flere andre byttedyr. Den har nå en tendens til å "gli" ganske jamt i terrenget. Det skytes en masse elg i bevegelse hver år, uten at jeg tror det er grunn til så alt for mange skadeskytinger. Men å forutberegne hodebevegelsen til et dyr, det gir ikke jeg meg ut på! Disse bevegelsene er mye raskere enn skytterens beslutningsevne.

 

Det gamle "kjøttspareskuddet" var jo nakkeskuddet, og ikke hodeskuddet. Jeg bruker det ikke selv som førsteskudd, men kjenner flere som gjør det. Det er også som å treffe en "fyrstikkeske", men den beveger seg i alle fall ikke i tillegg helt uberegnelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

skyter med 15 grams oryx i 9,3. blir noko blod ja. Men ofrer gjerne litt kjøtt så lenge skuddeffekten er god. Ein annan fordel er at stort sett så blir kula verande i elgen utan å senda splintar eller rikosjett til fare for hundane. Men opnar ein bogen etter eit døgn eller så så er det oftast ganske enkelt å "flå" ut blodet. Ikkje så mykje kjøt som går til spille da.

 

Tulling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...