Jump to content

HJORTEJAKTA 2015


TH1

Recommended Posts

Skyteprøva klarer dattera mi på 9 også. Men det skader ikke å skyte litt mer enn 30+5. Mulig jeg er latterlig, men jeg tar iallefall jakta mi såpass seriøst at jeg velger å trene mest mulig. Og å diskutere med en bedreviter som deg, Mork, har jeg slutta med forlengst.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå var det ikke denne personen som skrev posten jeg refererte til. Det var mer folk generelt som skyter få skudd pr år. Jeg har i 19 år som hjortejeger jakta sammen med folk som skyter 30+5 skudd og stikker på jakt. Ja, de har klart prøva, men på 19 år har de skutt kanskje 10 dyr, og hatt like mange ettersøk. Da hjelper det ikke med unnskyldninger som at: Han har jo klart å skyte opp.

 

Jeg syns folk kan være såpass ærlige overfor seg selv at de kan innrømme at de bør trene mer. Det gjør iallefall ikke ting værre. Skyting er ferskvare. At en jeger var aktiv DFS skytter for 20 år sia, betyr ikke at han skyter så veldig bra nå, med 30+5.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Sandkassa er kanskje stedet for dette?

Noen synes lite trening er latterlig, andre mener lange hold er uforsvarlig og andre mener skryting er kvalmende. Sikkert plass på jorda for hele gjengen...

 

 

Rekordtellinger ble meldt tidligere i år, men kvota er laveste på mange år. Sånn er det å jakte i en kommune med residerende hjortespesialist...

Link to comment
Share on other sites

Det var ikkje meininga frå mi side å starte ein diskusjon kring tal skot før jakta. Ville berre dele ein litt artig episode. Nemlig at naboen tydelegvis vart smitta av skytegleda mi, og tok seg like godt ein tur ut sjølv. Ein kan vel også vere fornøgd over at ein bur på ein slik stad der naboen svarar med ein salutt framfor bekymringsmelding til onkel blå. Det er tydeleg at jakta betyr mykje for bygda, og det er godt å ta ein tenkepause over kor heldige vi er som har moglegheit til å utøve denne jakta.

Link to comment
Share on other sites

Hjortespesialister er i alle kommuner. Jeg har ingen formening om bestanden, siden de som mener å ha det, tar så jævlig feil hvert år. De spår dommedag hver eneste vinter, og så telles det mer hjort hver vår. Ikke vet jeg hvor dyra kommer fra. Men skal nå skyte de jeg skal ha. Og det blir nok skutt noen på over 100 meter ja, er ikke forbudt det heller....

 

Er et trist sted dette kammeret, pikkmåling og drittslenging og baksnakking og alt som er. Mulig jeg ikke er noe bedre selv, har vel blitt påvirka av lavmålet til enkelte debatanter her inne, som er "spesialister" på området...

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hva mener folk om forvaltings planen til kommunene?

 

Jeg har/leier to hjortetereng i sogn. på det ene har vi 19 dyr på det andre har vi 12 dyr.

Disse terrengene har vi hatt i snart 10år

 

Det jeg ser er at kolle kvoten øker å bukke kvoten synker. Nå i år var bukkekvoten på 10% mens kolle på vel 70%

 

Det blir jo nesten homo klubb til slutt. 24 bukker står å brøler på hver sin plass å to stakkars koller sviver forvirret rundt :overrasket:

 

.Tror vi kommer til å gi F... i kvotene i år å heller prøve å ta ut mer ungdyr å små bukker. 6taggere eller store bukker å spare mellombukkene.

Link to comment
Share on other sites

I noen kommuner er forvaltningen OK, i andre er den en vits.

 

Her i vår kommune har bestanden sunket betraktelig mot den toppen som var. På valdledermøte i vår var det noen som er ivrige selgere av hjortekjøtt som argumenterte med at fellingsprosenten er jo den samme som 2009, 10,11 osv. Jaja, kjempeargument, glemte kanskje at vi har dobbelt så lang jakttid nå, og at kvotene er over halvert. :lol:

 

De siste to årene har trekkmønsteret forandret seg noe, enkelte overvintringsområder litt lenger inn har økt voldsomt fra f.eks 200 til 300 vinterdyr fra 2013 til 2014/15.

 

Imens her lenger ut har tellingene gått nedover / stagnert.

 

En annen observasjon: noen liker å legge godt på i tellingene, det er en uting og å skyte seg i foten. Dette vet jeg, da jeg er litt over snittet interessert og har vært mye ute og talt dyr over flere år. På mange plasser teller jeg maks 80% av det som blir innmelt til kommune, men, men den kampen gidder ikke jeg å ta..

 

Skal bli interessant å se hva som skjer, i de fleste områder i vår kommune har valdene omtrent like store kvoter i år, som vinterbestanden var i vinter. :roll: Skadedyrsbekjempelse?

 

Husk at man trenger ikke skyte tildelt kvote for enhver pris.. Nedskyting av koller er effektivt det hvis målet er å redusere en lokal stor bestand, eller stammens reproduksjonsevne.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt over 3000 skudd i år med jaktriflene, syns det er latterlig at jegere flest syns at 30-50 skudd er god nok trening før jakta.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

 

Han sier at skyteprøva er tatt, men at han vil lufte rifla. Hvem som fremstår som latterlig i denne tråden får du tenke grundigere over.....

 

 

Utrulig kor lett folk kan bli fornærma her inne :shock: Klarer seriøst ikkje å forstå kva som var gale med det Knut Erik skriver. Han henger da ikkje ut noken, berre påpeiker eit faktum som også i mine auger er heilt riktig. Det er LATTERLIG av den vanlige jegeren nøyer seg med 30+5 før han/ho skal ut å legge ned eit vilt på kanskje 300 kg. Det er faktisk heilt sjuukt latterlig, provoserande og respektlaust overfor dyret som med stor sannsynlegheit ikkje får eit velretta skudd i seg. Så får dokke som føler dokke truffen, gå ut og trene enda meir og heller ta til dokke litt kritikk frå landets beste langholdsskytter. Og nei, eg kjenner ikkje Knut Erik, men synes han ofte blir urettferdig behandla her inne fordi mange ikkje takler at han skyter hjort på lengre hold enn "normalt" og at han deler sine meininger av og til uten å vere personleg stygg.

 

Blant jegere er vi mange verdensmestere. La oss ha fokus på å ha høg takhøgde for meiningsyttring så lenge det ikkje er personlege angrep.

Link to comment
Share on other sites

Det som er fint med Internett er at her kan man sitte trygt bak tastaturet og slenge så mye dritt man vil, uten særlige konsekvenser. Man treffer sansynligvis ikke på hverandre noengang uansett. Det er mange jegere i min kommune som vet hva jeg driver med, og som stadig kritiserer og slenger dritt bak ryggen min, men ikke en eneste en av de tør å konfrontere meg direkte.

Hjortejakt har alltid dratt med seg mye sjalusi og misunnelse. Jeg jakter sammen med 6 kjekke karer. Ingen av dem sier noe negativt, de har sett hva jeg driver med og vet hvordan jeg trener, og man kommer ikke utenom at om det ikke hadde blitt felt hjort på over 100 meter innimellom, så hadde vi ikke klart kvota. Terrenget er såpass vanskelig at det rett og slett oppstod et behov for å kunne skyte hjorten utover 100 meter, og jeg trener dertil mye på akkurat det. Dere kan argumentere så mye dere orker om hvordan man kan snike seg hit og dit, men siden dere ikke vet hvordan terrenget mitt er, så er det ikke grunnlag for uttalelse.

 

Med over 50 dyr på kvota, er det faktisk en jobb, og ikke et sosialt innslag i hverdagen å jakte. Hadde jeg hatt 3 dyr jeg skulle felle, hadde jeg jakta i skogen, men sånn er det ikke.

 

Oversikten og roen som følger med min jaktform er formidabel, det krever like mye tålmodighet som annen posteringsjakt, men man har veldig god tid når rett dyr er observert.

 

Favorittjakta er måneskinnsjakt, veldig spennende siden jeg da smygjakter på dyra og sjelden sitter i et skur og venter på at de skal dukke opp. 7 dyr på ei natt er rekorden, 17 på 2 døgn. Effektivt, men sykt mye jobb.

 

Jeg mister nå uansett ikke nattesøvnen fordi noen på kammeret skulle mene det ene eller det andre om meg, jeg bare smiler for meg selv og ser at somme folk er fastkjørt og kommer alltid til å være det. Kjedelig for dem.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har skutt over 3000 skudd i år med jaktriflene, syns det er latterlig at jegere flest syns at 30-50 skudd er god nok trening før jakta.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

 

 

Latterlig :?:

 

Så hvis jeg skyter mine 30 + 5 skudd.

Feller mine 3 hjorter.

Så er jeg latterlig?

 

Hvor mange treningsskudd trenger mann egentlig for å skyte en hjort?

 

Skyt tusenvis av skudd dere som liker det og finner det nyttig, men ikke bry dere om hva andre gjør.

 

B

 

Skulle nesten tro det var et "nett troll" ute og går her.. Det eneste som er sikkert er at til flere skudd en skyter til bedre egnet er en til å løsne skudd mot levende vilt.. Dette har med respekt for villtet vi jakter på.. Skal ikke mere til enn et dårlig avtrekk til for at en ender opp med å skadeskyte.. Uttalelsene du her kommer med vitner om særdeles dårlige holdninger i forhold til å være best mulig egnet og trent til å løsne skudd mot levende vilt.. Nå er vel ikke fasiten til de fleste å skyte 3000 skudd slik KnutErik gjør..og de færreste har vel de fasilitetene som han har heller, men ære være han fordi han legger ned den innsatsen som han gjør..

 

 

"nett troll"?? hvorfor det?

 

Hvorfor vitner mine uttalelser om dårlig holdning?

 

Hvis man ser på statistikken blir vel noe slikt som 75 % av hjorten skutt på innmark.

Slettes ikke alle trenger å trene noe som helst for å treffe den hjorten. Man sitter i en vinduskarm, jakttårn el med anlegg og skyter ut til 100 meter +/--

Du kan kalle det jakt, avskyting, slakt eller hva du vil, men en del klarer dette uten å trene.

 

Når det gjelder knuterik's aktivitet, er skytingen i fokus mere en jakten. Og på dette nivået må det selvfølgelig skytes en del i forkant.

Og bare for å ha sagt det. Jeg har ingen ting i mot dette. Synes det er både spennende, interessant og lærerikt og følge med på det han skriver.

 

Det sies at har du lært å sykle glemmer du det ikke. Ja, du kan trene for å sykle raskere, lengre osv.

Men de fleste klarer seg med å sykle til skole og jobb.

 

Det samme med skyting,har du lært det, kan du det. Du kan trene for å skyte lengere, bevegelige mål osv.

Men hjorten som står stille, på ett jorde på 100 meters hold, den treffer du.

Du er på det nivået du ønsker å være.

 

Kurven for dyktighet i skyting er bratt til å begynne med, men flater ut mer og mer.

Det første 100 skuddene ser man fort resultater av, i slutten av kurven må mann skyte ti tusen vis av skudd for å få resultater.

Det er faktisk ikke slik at all trening er god trening.

 

 

B

Link to comment
Share on other sites

Om det er så enkelt å skyte denne hjorten ute på jordet, hvorfor er det da så mange ettersøk på disse hjortene som har blitt skutt på, ute på jordet? Og når du skriver at ikke all trening er god trening, så kunne jeg tenkt meg å få utdypa den litt.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Husk at man trenger ikke skyte tildelt kvote for enhver pris.. Nedskyting av koller er effektivt det hvis målet er å redusere en lokal stor bestand, eller stammens reproduksjonsevne.

 

 

Resultatet av lav fellingsprosent i vår kommune ble at kvotene ble redusert. Viltforvalteren ønsket høyere fellingsprosent og da ble løsningen å redusere tildelingene.

Link to comment
Share on other sites

Om det er så enkelt å skyte denne hjorten ute på jordet, hvorfor er det da så mange ettersøk på disse hjortene som har blitt skutt på, ute på jordet? Og når du skriver at ikke all trening er god trening, så kunne jeg tenkt meg å få utdypa den litt.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

 

Kva meiner du med "så mange", KnuteriK? Mange sett i eit totalbilde - eller mange relativt sett? "Bedre jakt"-undersøkinga frå Møre og Romsdal viser vel at bøjakta har lågast skadeskytingsprosent av alle jaktformer på hjort?

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, observerer man selv en nedgang i bestanden i eget terreng og fortsatt ønsker å ha en bestand på det nivået den er bør man rett og slett holde igjen selv. Det er lett å skylde på viltforvaltningen for feilslått forvaltning, men vi kan jo prøve å ta litt ansvar selv også.. Hvem vet bedre hvordan utviklingen i bestanden er, enn jegerne som er ute i felt.

 

 

------

 

Skytetrening er en god ting, men til jakt er det faktisk ikke all trening som er like relevant, selvfølgelig har det en effekt, men trening for jakt handler like mye om å finne egne begrensninger, som å bli en bedre skytter;

 

Hvilket forhold får en som skyter 30-100 skudd på elektroniske skiver på 100m til sine egne begrensninger? mange har ikke anelse hvor mange cm man er ute på tur når man treffer uti 7-8. En mye mer relevant øvelse vil være pappblinker på varierende avstander. / Jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

Husk at man trenger ikke skyte tildelt kvote for enhver pris.. Nedskyting av koller er effektivt det hvis målet er å redusere en lokal stor bestand, eller stammens reproduksjonsevne.

 

 

Resultatet av lav fellingsprosent i vår kommune ble at kvotene ble redusert. Viltforvalteren ønsket høyere fellingsprosent og da ble løsningen å redusere tildelingene.

 

 

Det er vel ikkje berre ønsket om høgare fellingsprosent som gjer at lokale viltforvaltarar reduserer kvotane der dei ikkje blir fyllt. Det er også eit bidrag til å få jamnare og meir balansert uttak m.o.t. kjønn og alder.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvilket forhold får en som skyter 30-100 skudd på elektroniske skiver på 100m til sine egne begrensninger? mange har ikke anelse hvor mange cm man er ute på tur når man treffer uti 7-8. En mye mer relevant øvelse vil være pappblinker på varierende avstander. / Jaktfelt.

 

Snakk om å konstruere problem! Det er vel berre å henge opp tilsvarande 100-meterskive på standplass det, noko som dei aller fleste skytebaner gjer. Så kan den som er usikker samanholde skjermen sin med skiva? Problem solved.

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter ut 23 cm store engangstallerkener på 5-6 forskjellige avstander. Maks avstand er mellom 5 og 600 meter. Så legger jeg meg i jordekanten der jeg ofte ligger når jeg er på jakt, måler avstand til hvert mål og skyter 3 skudd I hver. God trening på vitalt område.

 

Ettersøk på innmark er vel det det er mest av i kommunene rundt her, iflg de som går ettersøk. Valdet vårt har hatt en litt høy % med ettersøk tidligere, grunnet jegere som trener lite og som er usikre på seg selv. Men siste åra har det gått ned mot 0. Selv har jeg 15 ettersøk på 350+ felte dyr, noen har vi funnet døde pga at det ble for mørkt for meg å finne de ute i krattet uten hund, resten har vi aldri funnet. De fleste har blitt skutt mot på innmark, kun 3 i fjell/utmark. Der fant vi igjen det ene.

 

Den eneste treningen som ikke gagner jakt, må vel være skyting på løpende elg, der tror vel mange at de behersker å skyte på løpende vilt etter noen runder på banen, og så går det lukt åt helvete på jakt seinere. Er jo drivjakt som har den største skadeskytingsprosenten på landsbasis, iflg Andestad sine tall, da han holdt foredrag her for 2 år siden.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

 

Det er vel ikkje berre ønsket om høgare fellingsprosent som gjer at lokale viltforvaltarar reduserer kvotane der dei ikkje blir fyllt. Det er også eit bidrag til å få jamnare og meir balansert uttak m.o.t. kjønn og alder.

Når ballansen er i orden men fellingsprosenten er for lav så justerer man ned antall fellingsløyver og beholder ballansen.

Link to comment
Share on other sites

Eller: Viss fellingsprosenten er lav, så opnar det for skeiv avskyting, utan at ein reint formelt har gjort noko feil som jeger/rettshavar. Ved å legge tildelt kvote rundt 15 prosent over fellingstala, tvingar ein fram eit balansert uttak i tråd med den til ei kvar tid gjeldande forvaltningsstrategien.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo 2 interesser ute og går her. Jegeren vil ha mange dyr i skogen, med høye slaktevekter og store trofé. Grunneieren vil ha minst mulig skade på avling og skog og ser helst at hjorten forsvinner. Nå er det engang slik at det er grunneieren som bestemmer hvorvidt jegeren får jakte på sin eiendom. Skal man som jeger overkjøre grunneier og bevisst gå inn for å øke stammen, eller skal man gjøre som grunneieren vil, og skyte ned kvotene og evnt eldre dyr? Vi har siden jeg begynnte å jakte i 96 hatt en økning i tildelte dyr, samt mer eller mindre 100 % avskyting. Det ble oppfordret til å skyte elder hodyr for å få ned stammen, og dette brukte vi 12 år på. Siste 3-4 åra har stammen vært mindre, men ikke rasert. Begynnte å spare eldre hodyr siste 2 år, og allerede i år er det rekortelling og mye dyr å se overalt, i forhold til i fjor. Å få opp en hjortestamme tar veldig kort tid, kontra å få den ned. Jeg personlig vil ha stammen som den er nå, men med større dyr. Vektene på dyra har gått veldig ned siden 96.

Har egentlig ikke noe poeng med posten, men det er formange egoister og eksperter som maler sin egen kake, uten å tenke over landbruk og skader forårsaket av mye hjort. En sunn dialog med grunneieren er veldig greit, har lønnt seg for meg, og i fellesskap kan vi oppnå et felles mål som alle er fornøyde med.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Husk at jeger og grunneier kan være samme person i mange tilfeller. :wink:

 

Gode poenger, det gjelder selvfølgelig å finne en middelvei hvor det er levelig for alle parter. "Problemet" med hjorten er jo som kjent at den samler seg svært konsentrert på utvalgte plasser om vinteren.

 

Her hos oss er det også enkeltlokasjoner som er plaget, de får ekstra tildelinger hvert år og det er jo ok. De ble tilbudt gratis hjortegjerde rundt innmark dekket av viltfondet. Glem det.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det som er det største problemet her hos oss er totalt endret adferd fra hjortens side. Før i tida var dyra aktive til lenge etter at sola kom opp, og de kom ned på marka lenge før det ble mørkt. Full kvote tidlig i oktober og tid til å gjøre andre ting. Men nå kommer de luskende ned etter at det har blitt mørkt, og stikke til skogs igjen et par timer før det lysner. De har nok tilpassa seg våre mer moderne kikkerter, men de er mye mer vare på trafikk også, og er urolige om natta. Ser det godt I måneskinn, de kommer nedpå i 2 tida, for så å pendle frem og tilbake mellom innmark og utmark, uten at noe forstyrrer. I brunsten er det jo naturlig at bukkene jager litt i flokken, men noe har skjedd siden 90 tallet. Da beita dyra på samme jordet fra tidlig på kveld til langt utpå morgenen. Så nå har jeg da altså måttet tilpasse meg etter hjorten. Når det lysner, står de allerede langt oppi lia, og har full kontroll på alt som skjer her nede. Men de klarer ikke å dukke unna en 300 grs kule i godt driv oppover. Det blir natta der og da :)

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om 5 dager er det jammen meg 1 september igjen, skal si tiden flyr, og det tenker jeg at jeg og mange andre tenker den 23 desember også, i år som ifjor og alle årene før det!

 

Det har vært meget gode tellinger i et terreng, i det andre terrenget, har jeg ikke hatt og tatt meg fri til å ta turen å se og sjekke noe som helst, men har god tro på mer dyr i år enn tidligere år, men det får sesongen tilslutt vise. Tidligere år var det hjortefeber 365 dager i året, jaktbladene ble lest daglig, og de lest interessante artiklene kunne man nesten utenat. Det er litt endret nå, interessen er fremdeles der, og lysten, og evnene. Men i det daglige, som det også alltid kreves topp innsats av hver dag, gjør det til at det ikke er så enkelt å ta den helt ut, med å forlate den siviliserte verden, og bli en ekte hjortejeger, som nesten er ute hver dag fra jaktens begynnelse til jaktens slutt! Det ville vært som den godeste drøm, det å kunne få slippe alt av hverdagslige plikter, for å være ute i jakte i naturen! Men etter lang tid og mye slitt, ville man også her blitt innhentet av realitene! Det å ha hjem og familie krever sitt, arbeid og alt annet som hører til. Derfor er jeg svært takknemlig for at jeg er så heldig å få muligheten til å jakte, det setter jeg utrolig stor pris på, og jeg gleder meg også til denne sesongen!

Link to comment
Share on other sites

Her har det vært jevnt mye dyr frem til det fine været og varmen kom, for halvannen uke siden. Nå er dyra borte vekk, og jeg tipper vi ikke ser de før et godt stykke uti jakta. Typisk. Ser mye dyr høyt oppe, mer enn på mange år, men de skal få fred frem til brunsten for min del, da får jeg ta en økt i fjellsida og se om det er mulig å fp ned noen dyr.

Har ikke lenger denne sitringen som jeg brukte å ha før i tida, nå er det mest jobb nesten, når man må jakte 24/7 for å ta alle dyra som er på kvota. Litt av gleden er borte, men er fremdels spennende å jakte, spesielt når det drar seg til oppe i skogkanten :)

Link to comment
Share on other sites

Ikkje meiniga å kapre tråden men har ett spm. Ser her at det blir diskutert ein del anntall skot og sånt før jakt. Begynner å bli litt seint i år da og trene men har allikavel litt spm anngåande trening til hjortejakt siå eg driv litt med det. Kva er den beste måten og trena på før jakta, det blir litt einsformigt å ligga/sitta på banen og skyta på 100 m. Har tilgang til ett beite der eg kan trena og skyta på ca 200/300 m. Ting eg har tenkt på er kanskje jaktfeltstevne, skyta på stålplater som eg heng opp i ett stativ, skyta på dyrefigurer som eg set opp på beite kanskje på litt ulikt hold. Kanskje skyta med litt puls etter nokre knebøy/jogging tja er sånt eg kjem på i første omgang. Noken andre som har noken meininger her, går det an og tørtrene også med rifla?

Link to comment
Share on other sites

Litt av gleden er borte, men er fremdels spennende å jakte, spesielt når det drar seg til oppe i skogkanten :)

Her er gleden over jakten kommet tilbake etter at valdet ble utsatt for flere år med tjuvjakting. Har forøvrig samme erfaring med at dyrene stakk til fjelds da temperaturen steg. Det har muligens noe med at det er mindre insektplage i høyden? Slik det nå ser ut kan det bli en klam jakt med rask modning av kjøtt i høst.

Link to comment
Share on other sites

Ikkje meiniga å kapre tråden men har ett spm. Ser her at det blir diskutert ein del anntall skot og sånt før jakt. Begynner å bli litt seint i år da og trene men har allikavel litt spm anngåande trening til hjortejakt siå eg driv litt med det. Kva er den beste måten og trena på før jakta, det blir litt einsformigt å ligga/sitta på banen og skyta på 100 m. Har tilgang til ett beite der eg kan trena og skyta på ca 200/300 m. Ting eg har tenkt på er kanskje jaktfeltstevne, skyta på stålplater som eg heng opp i ett stativ, skyta på dyrefigurer som eg set opp på beite kanskje på litt ulikt hold. Kanskje skyta med litt puls etter nokre knebøy/jogging tja er sånt eg kjem på i første omgang. Noken andre som har noken meininger her, går det an og tørtrene også med rifla?

 

Aldri "for seint" å trene. Alt du nevner er meget god trening. Selv tar jeg meg flere turer, i.l.a jakta også, for å holde meg litt "varm" Åsså er det jo morro! Har du tilgang til å prøve hold på 300 mtr eller lengre, så prøv! Lærerikt å prøve andre ting enn 100 mtr.

Link to comment
Share on other sites

Min mest bruke treningsform er å stifte fast papptallerkner på noen stikker. 5-6 stk. Setter ut en på et makshold, og så resten litt random tilbake mot der jeg skyter fra. Måler så avstand til den nærmeste og skyter 1 skudd pr tallerken ut til maks avstand. Gir god trening samtidig som jeg får en liten gjennomgang av verifisert tabell. Dette kan jeg gjøre når som helst og hvor som helst gjennom hele året.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hva mener folk om forvaltings planen til kommunene?

 

Jeg har/leier to hjortetereng i sogn. på det ene har vi 19 dyr på det andre har vi 12 dyr.

Disse terrengene har vi hatt i snart 10år

 

Det jeg ser er at kolle kvoten øker å bukke kvoten synker. Nå i år var bukkekvoten på 10% mens kolle på vel 70%

 

Det blir jo nesten homo klubb til slutt. 24 bukker står å brøler på hver sin plass å to stakkars koller sviver forvirret rundt :overrasket:

 

.Tror vi kommer til å gi F... i kvotene i år å heller prøve å ta ut mer ungdyr å små bukker. 6taggere eller store bukker å spare mellombukkene.

 

På mitt terreng sliter vi med "homoklubb". Uttak av voksen bukk er på kun16%, men burde etter mitt syn være på det dobbelte. Det løper kronhjorter rundt oss på alle kanter. Skyter medaljebukker hvert år, men mengden ser ut til å øke for hvert år. Vi ser flere bukker på 10 tagger og mer, enn vi ser av mindre bukker(9 tagger og mindre), koller og kalver. Har prøvd å ta opp med valdet at vi har et bukkeproblem, men får lite gehør. Det er nesten blitt slik at jeg misstenker koller og kalver å holde seg litt unna "bølle-gjengen".

Link to comment
Share on other sites

Da var det igjen hjortejakt, tiden går raskt! Var ute å kikket, først så jeg 6 dyr på en flott bø, tydelig stor flott bukk, med koller og kalver rundt seg. Når månen kom var flokken merkelig nok redusert til 5 dyr. Hadde bukken i sikte lenge, fin avstand og alt på stell, men valgte ikke å skyte. Det kommer flere sjanser, jeg er særdeles lite redd for skuddet jeg ikke skjøt, det gjør meg ingenting. Så en fin rådyr bukk når jeg kom, men den var ikke på plass når jeg hadde pakket ut og var jakt klar. Det kommer nye og andre sjanser, kanskje til og med idag. Sikker jakt for dyr og folk til alle jegere, god og trygg jakt til alle.

Link to comment
Share on other sites

Mork: Ok! Er grunnen faren for å skyte kolle frå kalven? I tilfelle, kva med bukkar og ungdyr?

Tja. Vi tenkte på kalvene da, men samtidig var ikke interessen så stor for å begynne den 1. De aller fleste er ikke i gang

før et stykke uti sept. uansett.

Link to comment
Share on other sites

Kneppa ei lita ungkolle i 6 tida på morgenen idag. Kompisen som skulle skyte valgte å avstå pga mye vind og avstand. 300 grs Berger Elite Hunter fungerer veldig fint. Omtrent 0 blod i bogene, 10 cm avlangt utgangshull som resulterte i massiv utblødning som var spektakulær å se i kikkerten.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Var ute noen timer i natt. Gikk ei stor flott kolle på eine bøen i lengre tid, rimelig sikker på at kalven låg like uti skogen så kolla fikk gå. Etter ei stund kom ein bukk innpå og den ente sine dager. Ein stor flott 12-tagger med slaktevekt på 130kg. Hode og nok skinn er allerede levert til utstopping, og der blei det tippet på sølv-medalje :D

Var litt større enn eg trudde når eg skaut, må eg innrømme.

 

200 grs Accubond kula fra 358win, gikk gjennom bak-kant av begge bogene samt ryggraden og laget hull i skinnet på utgangsiden, men stå fast i hullet. Flott sopp på 18x15,5 mm dim, og restvekt på 68%

 

Gleder meg veldig til bukken kommer på veggen :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...