Jump to content

HJORTEJAKTA 2015


TH1

Recommended Posts

  • Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gratulerer med hjortefall TH1!! :)

 

På Lørdag hadde vi siste jaktdagen vår. Har skutt 47 av 50 dyr så vi bestemte oss for og gi oss. Pleier gi oss på denna tida av året når dagane blir så korte. Fort hjort og mørkne ute.

Vi fekk 4 dyr siste dagen :)

Svigersønnen til ein i jaktlaget skaut sin første hjort, det var kjekt!Det var ei kolle :) Den gjorde alt den kunne for og lage ett hellvette for oss si siste stund, hadde gravd seg inn under rota og lagt seg på rygg :P

Foto-1232%202_zpsh2arqnbo.jpg

 

Ein anna kar skaut ein bukk med litt merkeleg gevir. Den hadde ein skade i låret som dei meinte var gammal, kan det ha sammenheng med det misforma geviret?Eine sida er veldig fin med 6 taggar mens den andre er deformert og som deke ser. Litt kortare totallengde på gevirstanga og ein tagg mindre i krona.

Foto-1238_zpsqzdxxu3x.jpg

Foto-1237%202_zpstios4xtj.jpg

 

Kalven som blei skutt var ekstremt liten. Vi vegde den ikkje, men dei fleste tippa under 15kg.

Foto-1239_zpsxzjjjs6i.jpg

 

Kolla var ok, men mykje mindre fett på den en på dei andre vi har skutt i år.

Foto-1242_zpswjknbvle.jpg

 

Eg har to løyver hos ein kompis eg skal prøve og ta, så jakta er ikkje heilt over for meg enda :) Heldigvis! :P

Link to comment
Share on other sites

Geviret på bukken ser litt ut som ein eg skaut for noen år siden som hadde mistet eine foten bak.

Om hjorten må gro beinskader samtidig som den skal utvikle gevir så får ein deformerte og/eller mindre gevir på motsatt side av det skada låret. Stemmer det i ditt tilfelle også, så er det sansynligvis årsaken til det litt merkelige geviret. Ellers kan det vere skader på geviret under bastperioden.

Link to comment
Share on other sites

Hei, Sander. Dette er ikke en kritikk av deg, men egentlig av kameraene som er blitt så vanlige å bruke på jakt. Fellesnevneren er jo stort sett at man ikke ser en dritt. Er det noen kameraer som skiller seg ut som mye bedre enn andre, men som samtidig kan brukes av jegeren selv?

 

Slik jeg oppfatter det er GoPro og den gjengen der ubrukelige med en gang avstanden er over ca 20 meter.

 

Tips noen??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

 

Hvor sikter dere på hjorten? Jeg jakter med 6,5x55 og for det meste på post med godt anlegg osv så jeg kan rette et godt skudd. Tidligere har jeg prøvd å legge treffet litt høyt og bak på stillestående hjort. Resultatet er fint slakt, men hjorten tar ofte litt ut. I år har jeg skutt de midt i bogen med det resultat at alle har falt rett ned. Har da også kunnet skyte dyr nr 2 ved et par anledninger når jeg har kontroll på det første. Men slaktene blir jo ikke så fine med mye blødning. Får mest dyr i skumringen slik at jeg liker å se hjorten falle der og da. Noen synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at skudd høyt langt frem i "sirkelen" nesten alltid gir knall og fall effekt. Og dyr som ikke løper gir ofte penere slakt enn de som løper. Hvis dyra dine stort sett faller rett ned, så har du fasiten. Å skjære bort litt blodslått kjøtt er en billig pris å betale for human jakt.

Link to comment
Share on other sites

Om eg har mulighet liker eg også samme skuddplassering som cruiser. Omtrent der bog møter hals/nakke.

Foretrekker denne skuddplassering i dårlig lys også. Da eg har erfart at det i dårlig lys er vanskelig å bedømme om dyret stå skrått. Og om ein ligger skuddet bak bogen som ein del foretrekker så kan ein lett havne borti vommen om dyret står litt skrått i mot deg. Har fleire ganger blitt veldig overasket når ein trur dyret har stått 90' og så kommer ein fram til dyret og ser at kulehull inn og ut vitner om at det må ha stått temmelig skrått. Skudd langt bak i lungene (og spesielt om ein ikkje har tatt begge lungene) kan gi lang fluktstrekning.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har også flere ganger blitt overrasket over hvor skrått viltet har stått når lyset har vært litt dårlig. Er enig i at human jaktutøvelse må gå foran pent slakt dersom man må velge. Må bli litt flinkere til å løsne bogen når jeg henger opp tenker jeg. Mulig jeg skal vurdere å legge siktepunktet ørlite høyere. Er forøvrig påfallende å se hvordan andre dyr som regel bare blir stående hvis et dyr bare faller rett ned. (skyter med demper)

Link to comment
Share on other sites

Deler samme opplevelse med bedømming av vinkel på dyret. Har ved fleire høve overraska meg sjølv med kor skrått dyret egentlig stod i forhold til kva eg bedømte i utgangspunktet. Pleier derfor å avvente litt ektra før eg løyser skudd ved dårlig lys. Da minsker eg sjansen for at kula sneier vomma på veg ut.

Link to comment
Share on other sites

Var ein kar som fant ein død bukk på slutten av jakta i høst. Eg var oppe for og sjå på den og tok med meg geviret då det var ganske bra størrelse på det:)

Foto-1297_zpsjfmhxbo2.jpg

Foto-1307_zpszz0vofds.jpg

 

Alle beina låg Rundt omkring, noken låg i bekken rett atmed skallen.

Foto-1302_zpsf4i2oxg4.jpg

 

Så fant eg noke som var litt mistenkeleg. Ser veldig ut som kulehol høgt i eine bogbeinet?

Foto-1305_zpslagxju9k.jpg

 

Snakka litt med noken som var involvert i ei skadeskyting for 4-5 år sidan eg han eine som hadde bukken inne hos seg var ganske sikker på at det var denna. Den hadde samme størrelse på geviret ca og han såg ei rød rose på hjorten høgt oppe på samme plass som detta holet. Han var og med på ettersøket og hunden spora rett mot der bukken låg no men avblåste ei stund før pga andre hjortespor og trakk frå jagarane og han kom seg aldri skikkeleg inn på sporet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Heilt umulig og sei dessverre. Men har ikkje tvil om at den kan ha låge der i 4-5 år, gevira blir ikkje nødvendigvis ødelagt av og ligge ute :) Var eit tjukt lag med ein slags sopp på dei og litt diverse defektar så er nok vertfall meir ein ett år gammalt. Tok med eine kjeven eg tenkte sjekke alderen på når eg sender inn frå ein bukk eg skaut i høst :)

Link to comment
Share on other sites

Pappa har gevir heime som har låge ute lenger ein eg kan huske, er heilt intakte dei :) Bortsett fra utruleg stygg grønn og kvitfarge :P Når eg hentar gevir som har låge frå høst til vår/sommar for og bli renska ute er gevira som oftast heilt fine. Har ett lite som var tygd litt på og blitt kvitt, ellers ingenting gale og sjå på dei. Så trur vertfall den har låge 2 vinterar, men det er såklart umulig og sei sikkert for noken.

Link to comment
Share on other sites

Spennande historie og flott bukk. Trur du han dauda av den skaden og har lugge der i 4-5 år? Eller har den levd fint og dødd naturleg

 

Det er vel fysisk umulig å overleve en blyspiss rett gjennom bogplaten på den måten der? Den har nok ligget død i nærheten når jegerne lette....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker også at hjorten trolig har død som følge av skuddet, spes sannsynlig med tanke på at den ble funnet i den retningen hunden hadde gått spor fra skuddstedet. Men det er vel mulig å overleve dette skuddet? Skuddet kan ha passert over ryggsøylen og kanskje knekket av en ryggtapp. Kanskje det gikk mellom to ryggtapper også.?.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at holet var såpass rundt og den andre bogplata heil(skrått skudd f.eks) så trur eg det er mulig og overleve. Er vel ein opning i den høgda der ca der det ikkje er noken vitale orginal og kula kan gå rett igjennom?I teorien kan det gå, men eg trur sjølv at denna har dødd av skuddet.

Ein kompis av meg skaut ein liten bukk med det treffet på bøjakt. Hadde ettersøk men hunden fant den ikkje. Dagen etter hadde dei nytt søk og då fant dei bukken 400-450 meter frå skuddplassen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke uvanlig ifbm brunsten at kalvene blir gående alene, vi hadde 3-4 kalver som gikk alene i terrenget helt frem til starten av desember, uten at vi hadde skutt eldre kolle. Da gikk de plutselig sammen med noen koller ei lita uke før de dro avgårde. Sikta på de flere ganger og hadde nå egentlig nok kalver igjen på kvoten også. Vi bestemte oss for å ta de hvis de fortsatt gikk alene før jul. Har du observert de over ett tidsrom, eller er det enkeltobservasjon? Hos oss gikk de alene i rundt 2 mnd, før de ble hentet.

 

Med den hjorteforvaltningen som er på romsdalshalvøya så kan man ikke skyte kvoten. Hjortestammen i området er på vei rett i dass. Det som for 4-6 år siden var gullplasser med flere hundre hjort som vinterstamme har nå nesten ikke hjort i terrenget...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...