Jump to content

Aimpoint til hjortejakt


ungjegern

Recommended Posts

Hei.

Eg jakter mykje hjort ved å gå på snikjakt, og har bare i år sett/støkt 40+ dyr og lagt ned 4 av disse.

Somregel står dyra midt inni den tykkeste småskogen så eg støkker dyra pga eg ikkje ser dei tidsnok og får ikkje tid til å skyte. Så eg lurer rett og slett på å kjøpe meg en Aimpoint for å kunne ta raskere skudd inni småskogen.

 

Men av og til spotter eg dyra på 150-250 meter, hva gjør eg da om eg kun har en aimpoint? Kan eg ha ett større sikte i sekken til å skyte på lenger hold med eller går det ikke an å bytte sikte uten å få treffpunktforandring?

 

Også har eg null ide om hva som er forskjellen på de ulike aimpointene så tips ang hvilket som er best motas med stor takk! Siktet skal stå på en tikka m695 i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Har allerede ett 1,5-6x42 sikte og det går for lang tid å fokusere med dette siktet, med aimpoint må ikke øyet vere rett bak, det kan vere litt til siden og fortsatt ser du helt fint. Så eg er bare interisert i å vite om man kan bytte fra aimpoint til ett annet sikte uten å få treffpunktforandring.

Link to comment
Share on other sites

Har allerede ett 1,5-6x42 sikte og det går for lang tid å fokusere med dette siktet, med aimpoint må ikke øyet vere rett bak, det kan vere litt til siden og fortsatt ser du helt fint. Så eg er bare interisert i å vite om man kan bytte fra aimpoint til ett annet sikte uten å få treffpunktforandring.

 

Høres merkelig ut.

 

I det jeg setter riflen i anlegg (skulderen) ser jeg helt fint (fokusert) igjennom mitt sikte uansett avstand, forstørrelse og type.

Øyet skal være bak uansett siktemiddel.

Om du ikke har tid til å få øyet bak, bør du heller ikke skyte.

 

Så jeg vil tippe.

 

1. Du trenger å trene på å få riflen i riktig anlegg, i forskjellige stilliger og situasjoner.

 

2. Du trenger briller?

 

3. det er noe gale med siktet?

 

Eller det har ikke noe med siktet å gjøre, du må bare trene på å snike deg innpå skuddhold uten å støkke.

 

Kjenner forøvrig noen som har prøvd alla aimpoint/compact point sikter.

Fungerer for solskinnsjegeren på opp til 100m.

I dårlig lys, regn og over 100m vil det ikke være brukbart til skudd på vilt.

 

Ellers er en tysk 1.5-6x42 det beste generelle jakt siktet du får.

Om du ikke kjøper noen av de nyere swarowski siktene med større rekkevidde på forstørelsen.

Link to comment
Share on other sites

Eg er ingen verdensmester når det gjelder skyting, men med 1500+ skudd i året blanding av dfs og jaktskytibg så er det ikkje det at eg ikkje får børsa opp i rett stilling. Det er bare det at med det siktet eg har: 1,5-6x42 så er det vanskeligere å fokusere med begge øyne åpne og børsa blir mer klumpete og tyngre enn om eg har ein aimpoint.

Man kan aldri bli god nok til å snike, men siden hjorten ofte ikke reiser seg å springer før eg er 5-30 meter unna så trur eg at eg sniker ganske bra.

 

Skaubjønn:- kunne du fortalt meg ALLE dine erfaringer med aimpoint på hjortejakt. Positive og ikkje minst negative!

 

Mvh Ungjegern

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hva du mener.Jeg smyger selv med ett 3-12x56 sikte,og det funker fint stort sett.Men de gangene man smyger i tett terreng,eller vi kjører drev der dyr kommer fort hadde det vært kjekt med noe kjappere.

 

Jeg har også flere ganger smygi meg så nære hjorten at jeg lukter den før jeg ser den,og da også støkket hjort som ligger på dagleiet.

 

Jeg er i tenkeboksen på en Aimpoint micro 2MOA.Skal prøve den på børsa før jeg evt kjøper.Da blir det med hurtigmontasje til Blaser så jeg kjapt kan bytte sikte etter behov.

Link to comment
Share on other sites

Minox'en som jeg linket til innlegget over kaller jeg en aimpoint på steroider.

Topp tysk kvalitetsoptikk, den går ned til "true" 1X forstørrelse, altså som en aimpoint men har flexibiliteten ved å kunne dra opp forstørrelsen til 5X.

Rødpunktet justeres med 11 nivåer og har dioptrijustering for klarest mulig rødpunkt for de som bruker briller.

Jeg har hatt mange aimpointer til jakt og trives med disse, men har helt klart også klare begrensninger. Man kan selvfølgelig løse dette med to sett optikk og ditto montasjer. Har selv gjort dette i mange år men det fordrer gode montasjer, men er egentlig en dårlig løsning etter mitt syn. Minox 1-5x24 er en velfungerende plattform for enkelte spesialiserte jaktformer. Jeg bruker den til drivjakt i Tsjekkia hvor holdene variere veldig og du har liksom aldri tid til å fomle etter annen optikk i sekken når aimpointen kommer til kort.

Link to comment
Share on other sites

Sliter med det samme, da jeg vanligvis går med hund. Kommer ofte tett inn på dyret, men selv i 1,1 x blir øyet fokusert på sikteorset. Hva man sniker i tror jeg har stor betyding hvilke preferanser man har til optik.

Har dere som sniker på østlandet ofte behov for å henge børsa på ryggen, for så å bite fast i ei grein 90 grader, og heise deg seg selv, og bikkja opp på neste hylle? ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg er ingen verdensmester når det gjelder skyting, men med 1500+ skudd i året blanding av dfs og jaktskytibg så er det ikkje det at eg ikkje får børsa opp i rett stilling. Det er bare det at med det siktet eg har: 1,5-6x42 så er det vanskeligere å fokusere med begge øyne åpne og børsa blir mer klumpete og tyngre enn om eg har ein aimpoint.

Man kan aldri bli god nok til å snike, men siden hjorten ofte ikke reiser seg å springer før eg er 5-30 meter unna så trur eg at eg sniker ganske bra.

 

5-30m er jo veldig nærme. så derfor lurer jeg på om ikke åpne sikter kan fungere? med hurtigfeste så skulle vel kikkerten gå kjapt av og på ved behov. en annen ting med åpne sikter er jo at regn og vann spes hvis du smyger i vått kratt ikke betyr noe,mens optikk gjerne trenger en eller annen form for linse beskyttelse som også vil stjele litt tid og konsentrasjon før dei er flippet opp og klar til skudd.til sist så vil jeg si at alle våpen blir smekrere og penere uten kikkert :sarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Aimpoint! Har brukt flere typer aimpointer og de fungerer virkelig bra. Jeg foretrekker sikter med størrelse 4 moa på doten. Du kan enten montere aimpointen på riflas vanlige siktemontadjer, eller kjøpe en liten som du kan ha på i tillegg til kikkertsiktet. Sjekk finn.no der ligger det flere billige aimpointer med montasjer. Eks m2 og c3.

Link to comment
Share on other sites

Har allerede ett 1,5-6x42 sikte og det går for lang tid å fokusere med dette siktet, med aimpoint må ikke øyet vere rett bak, det kan vere litt til siden og fortsatt ser du helt fint. Så eg er bare interisert i å vite om man kan bytte fra aimpoint til ett annet sikte uten å få treffpunktforandring.

Har du rød prikk i det siktet?

Det er ikke problem å få tak i montasjer som holder treffpunkt med kikkert av og på til de fleste våpen. Kjenner ikke Tikka så godt, har hatt en Tikka og en Sako, men uten hurtigmontasjer. Har gode erfaringer med Leupold QR på Sauer og Remington.

Link to comment
Share on other sites

Det ungjegern tar opp i denne tråden er et viktig tema som stort sett er neglisjert av de fleste jegere.

På hjortejakt er hurtig montering og skuddløsing nødvendig for å oppnå resultat ved snikjakt.

De fleste riflekolber er ikke tilpasset raske skudd, og problemene med siktebildet skyldes oftest dårlig tilpassing av kolben slik at siktebildet ikke faller naturlig ved montering.

Tilpassing av kolben på rifler er like viktig som for hagler dersom raske skudd skal lykkes. Gå til en dyktig hagleinstruktør og få vurdert kolbens tilpassing som om det skulle vært en hagle, da forstår du hvorfor det tar lang tid å få riktig siktebilde med de fleste fabrikkolber.

Kolben må ha cast off, toe out, korrekt høyde på kolbekappen i forhold til siktet, korrekt lengde og vinkelen på kolbekappen må være tilpasset stående skytestilling. Da vil riflen komme på riktig plass i skulderen, og siktebildet blir korrekt ved montering. Dette gjør også at rekylopptaket blir korrekt, og likt fra gang til gang. Slik tilpassing gjør også at repetering blir raskere når det må skytes flere skudd.

 

De fleste fabrikkolber er rette som plank, de er tilpasset liggende skyting og har kolbehøyde som er midt mellom det som er korrekt for åpne sikter, og det som kreves for kikkertsikte.

Jeg bruker en Wby Mk 5 rifle i 340 Wby, årsaken er hovedsakelig at det er eneste syntetkolben jeg vet om som har cast off rett fra fabrikk.

 

Jeg har ikke erfaring med aimpoint, men har brukt 1-4 eller 1,5-6 kikkerter med og uten lys for raske skudd uten at jeg føler at det er vanskelig. Jeg ser siktebildet umiddelbart når våpenet er montert, og jeg behøver kun legge trådkorset på plass og trekke av. Jeg tror du må gjøre samme bevegelsene med aimpoint, du må sikte med den også.

 

Aimpoint er gode sikter, men jeg foretrekker variable kikkertsikter med zoom, de få gangene jeg har behov for større forstørrelse kan jeg skru opp. Normalt bruker jeg laveste forstørrelse, men dersom jeg går inn i åpnere terreng skrur jeg gjerne opp til 2-2,5x for å være forberedt på litt lengre hold. Den fleksibiliteten har du ikke med aimpoint.

 

Uansett vil jeg anbefale å få tilpasset kolben på samme måte som hagleskyttere gjør, det vil gi deg verdifull tidsgevinst uansett hvilke sikte du velger, og en dårlig tilpasset kolbe vil ikke bli brukbar om du skifter sikte.

Link to comment
Share on other sites

@ ungjeger. Jeg har ikke allverdens erfaring med aimpoint enda. Jeg har jakter mest med drilling, har gjort det i mange år med mange ulike drillinger. Og jeg har hatt 1.5-6x42 kikkertsikte til (oftest). Jeg synes et kikkertsikte ødelegger hele ballansen i drillingen. Det samme gjelder for ren riflejakt, det blir til at jeg plukker av kikkertsiktet på smygjakt, dersom jeg har åpne sikter. Hvis jeg ikke har åpne sikter på rifla (demper) så blir det til at rifla henger på skulderen. Det kjennes klumpete ut synes jeg. Jeg brukte en Zeiss Variopoint 1-4x32 på en Blaser drilling jeg hadde. Og jeg argumenterte for meg selv slik det gjøres over her at det er en aimpoint på steroider: godt synsfelt og man kan skru opp ved behov. Det funkger bare ikke sånn. I høst har jeg hatt en Aimpoint Micro på Blaseren, og et Docter Sight i Maknetic montasje til drillingen. Kikkertsikte med forstørrelse har vært med i sekken, i tilfelle. Min erfaring så langt er at disse småsiktene ikke forstyrrer balanse og 'bæbarhet' slik et kikkertsikte gjør. Og ved hurtige skudd er det helt genialt.

 

Jeg skal på drevjakt i Polen tidlig i januar, og i den anledning har jeg trenet en del på hurtige skudd på bevegelige mål. Meg og en kompis har brukt bildekk med papp i, som ruller ned en bakke. God trening! Jeg har brukt Aimpoint Micro til 375H&H løpet til min Blaser R93. Og til slik (jakt)skyting er aimpoint helt uovertruffen. Man må nesten prøve det for å se.

 

Bortsett fra det: Hør på Per S. Per S vet. Og det viktigste her er at kolbekammen må være tilpasset siktelinjen. Når man legger børsa til skulderen så må den sitte som ei hagle, derom man skal være hurtig klar til skudd. De aller fleste riflestokker (inkludert din) er bygget slik at man kan skyte med åpne sikter. Dersom du vil skyte med optikk, så bør du få opp kammen slik at når du legge an så sitter siktet der du skal. Dersom du kan skyte med hagle så vet du hva jeg mener, hvis ikke så bør du få noen til å vise deg. Man TROR at man legger hurtig og korrekt an selv om kammen er for lav. Men man gjør ikke egentlig det, det går litt tid til justering og da er dyret long gone.

 

Ad aimpoint type og montasje:

1. Montasje: Du bør ha en hurtigmontasje som er stabil, slik at når du skifter sikte så må du ikke skyte inn på nytt. Da er det svingmontasje som gjelder. Det finnes flere typer, jeg liker ERA montasjer bra men mye som funker.

En annen løsning på drillinger er en Hennebergerskinne for fast montering av Aimpoint Micro. Denne bygger en mm, og skrus fast i skinna. Denne blir så lav at micro'en synes ikke i et vanlig kikkertsikte. Men, du har jo ikke skinne på din rifle, så da funker vel ikke dette. Foreslår at du googler litt og ser hva slags muligheter du har.

2. Aimpoint type: Jeg har akkurat ordnet aimpoint til kompisen min som skal være med til Polen. Han har en Browning A-bolt med EAW svingmontasje. Da funker ikke Aimpoint Micro like bra. Det finnes montasjer som skal passe til fremre svingmontasjebase, hvor man bare vipper Micro'en fast fremre. Disse har et litt frynsete rykte. Både at det ikke er stabilt, og at dersom man ikke får vridd siktet helt på plass bommer man, eller skadeskyter. Are på Jakt og Friluft anbefalte en Aimpoint 9000 med montasje både til fremre og bakre base, og kompisen min kjøpte det i stedet. Aimpoint Micro blir stabil i Blaser montasje, det er det flere festepunkt, men til en svingmontasje funker det visst ikke helt.

 

Men viktigst, kolbekam som passer til siktet. Det gjør en stor forskjell! Enten du nå får montert justerbar kolbekam, eller du bruker en av de løsningene som man monterer løst på kammen.

Link to comment
Share on other sites

@ ungjeger. Jeg har ikke allverdens erfaring med aimpoint enda. Jeg har jakter mest med drilling, har gjort det i mange år med mange ulike drillinger. Og jeg har hatt 1.5-6x42 kikkertsikte til (oftest). Jeg synes et kikkertsikte ødelegger hele ballansen i drillingen. Det samme gjelder for ren riflejakt, det blir til at jeg plukker av kikkertsiktet på smygjakt, dersom jeg har åpne sikter. Hvis jeg ikke har åpne sikter på rifla (demper) så blir det til at rifla henger på skulderen. Det kjennes klumpete ut synes jeg. Jeg brukte en Zeiss Variopoint 1-4x32 på en Blaser drilling jeg hadde. Og jeg argumenterte for meg selv slik det gjøres over her at det er en aimpoint på steroider: godt synsfelt og man kan skru opp ved behov. Det funkger bare ikke sånn. I høst har jeg hatt en Aimpoint Micro på Blaseren, og et Docter Sight i Maknetic montasje til drillingen. Kikkertsikte med forstørrelse har vært med i sekken, i tilfelle. Min erfaring så langt er at disse småsiktene ikke forstyrrer balanse og 'bæbarhet' slik et kikkertsikte gjør. Og ved hurtige skudd er det helt genialt.

 

Jeg skal på drevjakt i Polen tidlig i januar, og i den anledning har jeg trenet en del på hurtige skudd på bevegelige mål. Meg og en kompis har brukt bildekk med papp i, som ruller ned en bakke. God trening! Jeg har brukt Aimpoint Micro til 375H&H løpet til min Blaser R93. Og til slik (jakt)skyting er aimpoint helt uovertruffen. Man må nesten prøve det for å se.

 

Bortsett fra det: Hør på Per S. Per S vet. Og det viktigste her er at kolbekammen må være tilpasset siktelinjen. Når man legger børsa til skulderen så må den sitte som ei hagle, derom man skal være hurtig klar til skudd. De aller fleste riflestokker (inkludert din) er bygget slik at man kan skyte med åpne sikter. Dersom du vil skyte med optikk, så bør du få opp kammen slik at når du legge an så sitter siktet der du skal. Dersom du kan skyte med hagle så vet du hva jeg mener, hvis ikke så bør du få noen til å vise deg. Man TROR at man legger hurtig og korrekt an selv om kammen er for lav. Men man gjør ikke egentlig det, det går litt tid til justering og da er dyret long gone.

 

Ad aimpoint type og montasje:

1. Montasje: Du bør ha en hurtigmontasje som er stabil, slik at når du skifter sikte så må du ikke skyte inn på nytt. Da er det svingmontasje som gjelder. Det finnes flere typer, jeg liker ERA montasjer bra men mye som funker.

En annen løsning på drillinger er en Hennebergerskinne for fast montering av Aimpoint Micro. Denne bygger en mm, og skrus fast i skinna. Denne blir så lav at micro'en synes ikke i et vanlig kikkertsikte. Men, du har jo ikke skinne på din rifle, så da funker vel ikke dette. Foreslår at du googler litt og ser hva slags muligheter du har.

2. Aimpoint type: Jeg har akkurat ordnet aimpoint til kompisen min som skal være med til Polen. Han har en Browning A-bolt med EAW svingmontasje. Da funker ikke Aimpoint Micro like bra. Det finnes montasjer som skal passe til fremre svingmontasjebase, hvor man bare vipper Micro'en fast fremre. Disse har et litt frynsete rykte. Både at det ikke er stabilt, og at dersom man ikke får vridd siktet helt på plass bommer man, eller skadeskyter. Are på Jakt og Friluft anbefalte en Aimpoint 9000 med montasje både til fremre og bakre base, og kompisen min kjøpte det i stedet. Aimpoint Micro blir stabil i Blaser montasje, det er det flere festepunkt, men til en svingmontasje funker det visst ikke helt.

 

Men viktigst, kolbekam som passer til siktet. Det gjør en stor forskjell! Enten du nå får montert justerbar kolbekam, eller du bruker en av de løsningene som man monterer løst på kammen.

 

Post bilder av hvordan du gjør dette da! Og skitt jakt.

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å reise til Polen for drivjakt en gang i året, der bruker jeg en Sauer i 9,3 med doctor 1-4 sikte. Det fungerer godt, men en rød prikk i senter savnes når det blir gris inne i tette mørke kratt.

Aimpoint micro eller andre tilsvarende små sikter har jeg mer tro på enn de tradisjonelle aimpoint siktene, de blir for lik vanlige kikkertsikter.

Jeg har så vidt begynt å prøve mikrosikter, men jeg får samme problem som Skaubjønn beskriver med å finne montasjer som gir stabil montering samtidig med at jeg kan skifte til vanlig kikkertsikte. Picatinnyskinne fungerer, men blir høy, og det blir mye metall.

 

Når det gjelder vekt og håndterbarhet støtter jeg det Skaubjønn skriver.

Link to comment
Share on other sites

Mange kloke ord og personlige preferanser i tråden her, slik skal det være, jeg har prøvd ut mange såkalte mikrosikter, fra doctorsight til mer tvilsomme karakterer. For min egen del har jeg konkludert med at jeg følger ethvert microsikte ut til hvilken som helst avstand med åpne sikter, spesielt med de drillingene jeg har hatt i klørne. Åpne sikter har tendens til å komme i konflikt med større dempere om slikt er montert, men blir heller ingen suksess med små lavtmonterte rødpunktsikter heller. Derfor mener jeg at den mest fleksible løsningen som over det lange løp gir mest kjøtt i fryseren er optikk, som starter på 1x og er variabel oppover og med stort synsfelt som de dyrere kvalitets kikkerter byr på. Man blir også overrasket over hvor godt man virkelig skyter med gode åpne sikter. Trening og god kolbetilpasning er som nevnt kjempeviktig og er avgjørende for å avgi et raskt og sikkert skudd under jakt. Så kan man spørre seg selv da, i en gitt situasjon man ikke fikk avgitt ett skudd på en vindstøkt hjort på tredve meter med feks. En kikkert 1-4 1-5 eller 1-6 med kun rødpunkt og " field of view" på 35 met/100met. Hadde jeg nå bare hatt aimpoint microen så hadde jeg fått skutt da????

Estetikk, balanse og romantikk lar jeg ligge da referansene til alle er for ulike :-) nå er det vel på tide å skyte jula inn..... Ha en flott julekveld med masse vilt på bordet..

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker selv aimpoint micro men det er med blaser montasjen som er festet med 2 punkter. Ville ikke valgt den med ett festepunkt.

 

Fördelen med micro er at den er lett å tørke vann av. hadde jeg kjøpt idag hadde jeg kjøpt H34L eller H34, her er det bare estetikk som skiller. Sikte bildet er hyggeligere en på micro og speciellt 9000 som jeg ikke er noen fan av, da jeg uppfatter den tar plass i siktebildet.

 

Det skal være sagt at da du fokuserar på målet så ser du bare prikken, men hunter 34 er det lille ekstra. Også får du jo den stabile montasjen.

 

Viktig: kjøp 2moa og ikke 4moa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt rødpunktsikte til elgjakt i ca 20 år og kommer nok ikke til å bytte ut dette før synet forandrer seg vesentlig.

Det er vesentlig raskere en kikkert eller åpne sikter.

Du bør også titte på siktene til Docter, Zeiss eller Bushnel, da de har en litt fiffigere konstruksjon som gjør renhold av linsen lettere, det er et problem på ''rørsiktene'' at linsa blir full av regndråper og barnåler.

Og disse siktene muliggjør en lavere montering da du kan sette de rett på kassa uten ringer.

Velg det siktet som du får lavest mulig på rifla slik at du får mest mulig hjelp av stokken, akkurat som ei hagle.

Skyte avstander opp til 200 meter på en hjort går fint så lenge alt annet ligger til rette for slike skudd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ref. Måsabjørns :

"det er et problem på ''rørsiktene'' at linsa blir full av regndråper og barnåler. "

 

Jeg har ( selvfølgelig :wink: ) en Micro-2moa på Blaseren. Det jeg gjør for å forhindre faenskap på linsene er å ha beskyttelsen på alltid når jeg går eller når det regner /snør.

For å kunne dra av beskyttelsen raskt, har jeg knyttet fast en tråd (passe lang) som er tapet fast til geværet med fryse tape. Da er det bare å dra i tråden når du skal ha fri sikt.

 

Taper tråden fast til geværet, fordi da er jeg sikker på at jeg ikke mister beskyttelsen !!!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Eg jakter mykje hjort ved å gå på snikjakt, og har bare i år sett/støkt 40+ dyr og lagt ned 4 av disse.

Somregel står dyra midt inni den tykkeste småskogen så eg støkker dyra pga eg ikkje ser dei tidsnok og får ikkje tid til å skyte. Så eg lurer rett og slett på å kjøpe meg en Aimpoint for å kunne ta raskere skudd inni småskogen..

Jeg vil anbefale deg å la de dyra stikke- og heller prøve ta de senere. Du beskriver deg selv som "ungjegern" og er selvsagt ivrig. Men om du jakter slik som du beskriver i sitatet over er det bare ett tidsspørsmål før du møter trøbbel. Skyting etter støkt dyr i småskog går før eller siden gæli- tro meg. På drivjakt i utlandet har de en noe mere lempelig holdning til slik skyting, men slikt passer dårlig i Norge. Min erfaring etter noen tiår etter hjorten er at når den er støkt på kort hold i tett skog løper den fra deg og er lite egnet til å skyte etter. Ett rødpunktsikte hjelper deg ikke. En liten kvist i veien ender som regel i stygg skadeskyting- og kvisten ser du heller ikke i et rødpunktsikte- snarere tvert om. Bare i høst har jeg gått mange timer med hund etter funn av blod- og avskutt kvist.

 

Jeg har til tider brukt rødpunkt, men min erfaring er at den egner seg best til postjakt på kortere hold. På snikjakt og hold over 20-30 meter er en god kikkert faktisk bedre. Jeg har som regel med en Compactpoint i sekken som reserve- men den blir sjelden(aldri?) brukt. Jeg driver også med ettersøk, og skyter etter støkt skadet vilt i tett skog som du beskriver. Men jeg har ennå til gode å ikke få skyte fordi kikkerten var for sein/dårlig.

En kikkert gir deg utallige fordeler på norsk snikjakt i forhold til ett rent rødpunkt. Etter villsvin i utlandet kan nok rødpunkten i visse tilfeller være ett bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp 2 moa rødpunkt, det passer best til riflejakt. 4 moa begrenser holdene du kan skyte på ettersom rødpunktet er dobbelt så stort som 2 moa. Naturligvis , men viktig

 

Jeg har 4moa micro og skyter 3-4 cm samling på 100, og 5-7cm på 200m sist jeg prøvde. Det er lengre enn jeg vil skyte med aimpoint, men vet dermed at det går om det skulle bli nødvendig. Har ikke testet 2moa, så kan være at det er enda bedre da, men 4moa funker hvertfall for meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en aimpoint micro 2 moa liggende. Har ikke testet den enda. Men, om det er brukbart, kommer jeg til å bruke den på f.eks reinsjakt. Holder man seg til plussminus 100 m, bør det vel kunne brukes. Tanken er "go light"..... Og, er erfaringene gode, vil jeg la det stå på fjellrifla som også brukes i utmarka til smygjakt/bandhund.

Link to comment
Share on other sites

Eg er ingen verdensmester når det gjelder skyting, men med 1500+ skudd i året blanding av dfs og jaktskytibg så er det ikkje det at eg ikkje får børsa opp i rett stilling. Det er bare det at med det siktet eg har: 1,5-6x42 så er det vanskeligere å fokusere med begge øyne åpne og børsa blir mer klumpete og tyngre enn om eg har ein aimpoint.

Man kan aldri bli god nok til å snike, men siden hjorten ofte ikke reiser seg å springer før eg er 5-30 meter unna så trur eg at eg sniker ganske bra.

 

5-30m er jo veldig nærme. så derfor lurer jeg på om ikke åpne sikter kan fungere? med hurtigfeste så skulle vel kikkerten gå kjapt av og på ved behov. en annen ting med åpne sikter er jo at regn og vann spes hvis du smyger i vått kratt ikke betyr noe,mens optikk gjerne trenger en eller annen form for linse beskyttelse som også vil stjele litt tid og konsentrasjon før dei er flippet opp og klar til skudd.til sist så vil jeg si at alle våpen blir smekrere og penere uten kikkert :sarcasm:

 

 

Nei, eg vil påstå at du sniker feil/dårleg - i alle fall viss dette er regelen. Det du eigentleg bedriver her, er ei form for støkkjakt. Snikjakt for meg er når du observerer dyret før dyret observerer deg, noko som for min del nesten alltid skjer når du smyger ovanfrå og nedover i terrenget og brukar laaaang tid og studerer terrenget systematisk med kikkert. Under slik snikjakt kan du bruke kva sikte som helst, for du har allverdas tid, nesten som reinsjakt. Under det eg kallar støkkjakt kan ein Aimpoint fungere godt. Du støkker dyret, og ofte - slett ikkje alltid - vil dyret ta ein stopp etter 50-100 meter for å orientere seg. Har du brukt dei to-tre sekundane godt (ned på kne, anleggstilling, legge prikken i dyret) så får du av og til ein sjanse til eit sikkert skot på stilleståande dyr. Men du har ofte berre det eine sekundet :-)

Link to comment
Share on other sites

Har en aimpoint micro 2 moa liggende. Har ikke testet den enda. Men, om det er brukbart, kommer jeg til å bruke den på f.eks reinsjakt. Holder man seg til plussminus 100 m, bør det vel kunne brukes. Tanken er "go light"..... Og, er erfaringene gode, vil jeg la det stå på fjellrifla som også brukes i utmarka til smygjakt/bandhund.

 

Kan fungere meget godt til dette om du holder deg til +/- 100m. Og jeg merker stor forskjell når jeg hiver av 56 kikkerten og klikker på microen. Hendig ja :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...