Jump to content

Vasking av jaktkler!


Tikka-Hunter

Recommended Posts

Heisann har nettopp tatt ut bergans Pasvik dressen min fra vaskemaskinen , hadde den på fin vask 30 grader og kortvask i 35 min! Hadde i vaskepulver , men sjølsagt ikkje skyllemiddel! ;) det som er problemet er at den fortsatt lukter hjort noe som ikkje er like populært fra kona i huset!

Men burde den ikkje luktet nyvasket etter ein tur i maskinen?

Hva pleier dere og gjer?

Tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker billigste REMA 1000 pulver på 60 grader.

Såpe for alle pengene :-)

Mine klær tåler 60 grader.

Rent nok og ikke lukter det nevneverdig heller - De har ikke råd til syntetisk parfyme ved den prisen - Less is More :-)

 

Hvis du ikke kan vaske ved 60 grader -

Litt tynt med klor hjelper på.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Vasker gore tex klærne med Milo etter råd fra en kompis i jaktbransjen. Klærne blir reine, og lukter godt........en stund. Største problemet synes jeg er den "våt-tørrlukta"(vet ikke hvordan jeg skal beskrive det)som kommer så altfor for etterpå :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker og vaske mine jaktklær med produkter fra Nikwax, først vask og så impregnering, det fungerer veldig greitt. Men, jeg sentrufigerer ikke, pga at jeg tenker at da holder impregneringen seg bedre inne i tekstilene...

 

Derfor henger klærne til tørk, ganske våte, de lukter godt og friskt da, men når de nærmer seg tørre etter 1,5 dag ca, lukter det rimelig friskt! Dvs lite godt! Om det er vannet som "råtner" eller om det er noe kjemisk, vet jeg ikke. Jeg vasker på 30 grader.

Om klærne dine er merket 30 grader, ville jeg personlig ikke prøvet meg frem på 60 grader.

Prøv gjerne et annet vaskemiddel, og heng klærne kanskje opp et sted hvor de får seg litt frisk luft i tørkeprosessen?

 

http://www.xxl.no/jakt/jakt-og-turklar/ ... 53_1_style" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

det står 30grader på mine kler men er det en ide og kansje vaske dem lengre? 60 min kansje ? har det noe å si ? våt/tørre lukta, ka du meinte med det ? :P

 

Slik som klær som har vært dassblaute, og tørket seint lukter. Tror de fleste har kjent det, men klarer ikke helt sette ord på det. Surt kanskje :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker og vaske mine jaktklær med produkter fra Nikwax, først vask og så impregnering, det fungerer veldig greitt. Men, jeg sentrufigerer ikke, pga at jeg tenker at da holder impregneringen seg bedre inne i tekstilene...

 

er det membranklær så er sentrifugering fyfy - men tørketrommel anbefales å bruke av både nikwax og grangers ser jeg

Link to comment
Share on other sites

Apropos vaskemiddel. I et herværende jaktblad ble det, om jeg ikke husker feil, advart mot bruk av vaskemidler med UV forsterkere da dette gjorde klærne mer synlige for viltet. Kan man på noen måte lese dette ut av innholdsdeklarasjonen på vaskemiddelet?

Link to comment
Share on other sites

Vasker med Milo, uten parfyme, på 40 grader og drypptørker. Sprayer deretter med impregnering på utsida. Impregneringa lukter som regel grevling i starten, men den lukta fader etter hvert. Dette gjelder plagg med membran(Gore-Tex). Funker fint for min del. For øvrig så bruker jeg Milo på all vask av klær som er ull, eller syntet. Og i de vaskene er det gjerne med noen bomullsplagg og. Blir enklest logistikk av slik.

Link to comment
Share on other sites

@Jeger 30.06: Jeg har en kompis som gjør det slik. Han vasker ikke jaktklærne. han påstår at de ikke lukter noe særlig, men kona nekter ham å ha de i hus... de henger på en spiker innerst i garasjen :D .

Ulempen, i forhold til Goretex klær, er at de puster mye dårligere. Porene i membranet tettes av svette og så få rman regntøy i stedet... Jeg vasker mitt på 30 grader. Men, unngå tøymykner, da fungerer det som tettestoff for membranen.

Link to comment
Share on other sites

de aller fleste produsenter har tips for vask og stell på hjemmesidene sine - her er hva Norrøna sier:

 

Vask

 

GORE-TEX®-plagg tar ikke skade av å bli vasket. Tvert imot vil det forlenge plaggets levetid. Vanlig vaskeinstruksjon for GORE-TEX®-plagg er: Husk å lukke alle glidelåser. Plagget vaskes på 40 grader uten sentrifugering, med et vaskemiddel uten blekemiddel. Bruk ikke tøymykningsmiddel eller skyllemiddel. Tøymykningsmiddel, skyllemiddel og blekningsmiddel kan skade stoffets vannavvisende egenskaper (ikke selve membranen/vanntetthet), og stoffets farge. Skyll plagget to ganger om mulig. Bruk sprayimpregnering på utsiden av plagget etter vask for optimale vannavvisende egenskaper (dette har ikke noe med vanntettheten på plagget å gjøre, men gjør at vannet lettere preller av på ytterstoffet). Tørk gjerne plagget på lav varme i tørketrommel, eller stryk med strykejern med lav varme. Varmen hjelper til å reaktivere impregneringen. Plagget må være tørt før det vaskes, og før det henges vekk.

 

og Bergans:

Tips for klær med Dermizax™ og Element™

 

Lukk alle glidelåser og vreng plagget før du legger det i vaskemaskinen. Vi anbefaler at du bruker ekstra skyllig ved vasking av plagg i Dermizax™ og Element™, for å være sikker på at alt av såperester blir fjernet. Bruk ikke skyllemiddel! Plaggene skal ikke vris eller sentrifugeres, men kun drypptørres. For å opprettholde den vannavvisende evnen på stoffets overflate, bør plagget etter noen gangers vask enten strykes med strykejern (innstilling: Silke, ca. 100 °C) eller kjøres ca. 10 min i tørketrommel på syntetprogram.

 

I utgangspunktet behøver man ikke å impregnere plagg i disse kvalitetene. Men, etter lengre tids bruk (og mange runder i vaskemaskinen), kan imidlertid ytterstoffet og den originale impregneringen bli noe slitt. Da kan det lønne seg å re-impregnere ytterstoffet med sprayimpregnering. Dette er ikke nødvendig med hensyn til selve membranens vanntetthet, men anbefales for å opprettholde vannavvisningsevnen i ytterstoffet. I dag finnes det flere gode impregneringer på markedet. Det viktigste er at det brukes en impregnering beregnet på pustende syntetmaterialer.

Link to comment
Share on other sites

Ivara, jeg gjør dette, men når jeg gjør det på denne måten, kommer den "friske sure" lukten...men det har ikke påvirket jakten...dyrene har jeg fått og får...problemet er sidemannen og kameraten i bilen som må sitte der med "stram" maske og frisk luft i nesen! Vet ikke om det er flere her som opplever det slik, jeg tenker ikke på jaktkameraten sin reaksjon, men om man følger vaske/tørke anvisningen og opplever sur lukt?

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å vaske på 30°C er at du ikke kverker bakteriene som har samlet seg i tøyet, når du i tillegg henger det opp dyvått, så sier bakteriene "Juhu!" og setter igang produksjonen igjen. Sykkelklær er av syntet og vaskeanvisningen sier 40°. Sykkelklær lukter dass. Jeg vasker heller litt hardt og aksepterer at klærne etterhvert mister egenskaper. Heller det enn å lukte dass. Sliter alvorlig med folk som avgir sterk lukt, enten det er parfyme eller dass.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vasker normalt jaktklærne mine 1 gang i året, og det er til jul. Anbefalingen på alle membrantekstiler er vel at man ikke skal bruke pulver, men flytende vaskemiddel og unngå skyllemiddel. Etter endt vask tar jeg en ekstra runde i maskinen med impregnering.

de henger på en spiker innerst i garasjen :D

Henger dem også på en spiker innerst i garasjen hvis de er brukt til slakting eller under mye nedbør, og flytter dem inn etter et par dagers lufting. Har aldri fått pes fra øverstkommanderende og nesen hennes er på nivå med det ypperste av sporhunder. Heller ikke min nese oppfatter ille lukt, selv etter nærkontakt med hjortebukker. Undertøy derimot, har etter en lang dag med trasking opp og ned bratte hjortelier kort holdbarhet før de må få nærkontakt med OMO.

 

Turklær/Jaktklær som jeg tidligere vasket ofte ble fortere slitt og mistet egenskapene, enn klærne jeg sjelden vasker. I tillegg er det mye psykologi i å lukte litt hjort i stedet for OMO.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å vaske på 30°C er at du ikke kverker bakteriene som har samlet seg i tøyet, når du i tillegg henger det opp dyvått, så sier bakteriene "Juhu!" og setter igang produksjonen igjen. Sykkelklær er av syntet og vaskeanvisningen sier 40°. Sykkelklær lukter dass. Jeg vasker heller litt hardt og aksepterer at klærne etterhvert mister egenskaper. Heller det enn å lukte dass. Sliter alvorlig med folk som avgir sterk lukt, enten det er parfyme eller dass.

 

 

Hehe, jeg må le litt, for jeg ser, og jeg vet, og jeg tror kanskje ikke jeg er alene om og lukte friskt, dvs klærne mine...

Jaktklærne lukter faktisk helt perfekt etter en vask, friskt og godt, det er noe som skjer i tørkeprosessen, som gjør at den gode lukten kommer og setter seg...

Link to comment
Share on other sites

Jaktklærne lukter faktisk helt perfekt etter en vask, friskt og godt, det er noe som skjer i tørkeprosessen, som gjør at den gode lukten kommer og setter seg...

 

Bakteriene i seg selv lukter ikke, det er avfallsstoffene de produserer. Så parfymen og de aktive stoffene i vaskemiddelet ditt fjerner avfallsstoffene, men bakteriene tåler mer. Når de i tillegg får kose seg i lunkent vann et døgns tid (dvs tørk fra dyvvåt tilstand), så kommer lukten tilbake. Når klær er så søkkvåte vil bakeriefloraen fra omgivelsene også se sitt snitt. Bare prøv å tørke laken på samme måte - du vil garantert ikke sove i dem. Sentrifuge er en velsignet funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Et tips jeg har lest flere steder er å vaske minst en gang ekstra, uten vaskemiddel i, siden spesielt rester av vaskepulver ikke har positive egenskaper for hverken pusteevne eller vanntetthet :D Milo skal visstnok være et meget kurant vaskemiddel, men omo color kan altså brukes. Tørketrommel skal fungere som en reaktivator for impregneringen i stoffet som nevnt av andre (pga varmen) og er da altså en genial måte å hurtigtørke jaktklær på 8)

Link to comment
Share on other sites

kjøpte nettopp ei ny bukse, bergans m/ dermizaks

 

Den har også i vaskeanvisningen at skal vaskes på 30 grader :?

 

Jeg er nok av de som svetter mer en gjennomsnittet, så pusteevnen i div -tex plagg settes ofte på prøve. Når jeg kommer hjem så vrenger jeg alltid klærne før de henges opp til tørk , slik at de får luftes godt til neste gang de skal i bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg vil bare heve denne litt etter en tur på jaktfeltbanen i dag! Det kom aldri en liten reinskvett og plutselig var det flere som hvor det luktet at det var gamle klær som har lagt inni en dau skrått siden klæra kom ut av hjortelia 23. Desember.

 

- sier ikke at mine heller luktet nyvasket valp, men kanskje heller nærmere kjælen blaut æljbikkje...

 

Vis omtanke på skytebanen - vask jaktklæra!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...