Jump to content

Ettersøk med motorbåt. Benyttes "retten"?


mS

Recommended Posts

Etter siste revisjon av viltloven åpner §21 for motorbåt under "ettersøk" etter skadeskutt sjøfugl, riktignok med usedvanlig mye byråkrati og detaljregulering...

§ 21.(bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

Det er forbudt under jakt:

 

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

 

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

 

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

 

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Dette gjelder likevel ikke ved ettersøk av påskutt sjøfugl i sjø når fartøyets hastighet ikke overstiger 5 knop. Jegeren har bevisbyrden for lovlig påskyting og skal snarest varsle politi og kommunen om bruk av motor under ettersøket. Fylkeskommunen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

 

Departementet kan fastsette forskrifter om største tillatte hastighet under jakt fra fartøy utenfor område nevnt i annet ledd.

Hva er erfaringene så langt?

Noen som har benyttet seg av dette?

Fungerer meldeplikten? (er noen interessert i å ta imot meldingen?)

Hvordan har dere oppfylt "bevisbyrden"?

 

Selv har jeg kun jaktet fra kajakk og ikke skadeskutt noe (enda) i år, så foreløpig har jeg ingen erfaringer med ordningen.

Link to comment
Share on other sites

Mitt første spørsmål gjelder tolkningen av 5knops-regelen. Skal den tolkes som "max 5 knop under ettersøk" eller etter gammel modell som vil tilsi at fartøyet ikke skal kunne gå fortere enn 5 knop? 5 knop er uansett i seneste laget for ettersøk, om en i tillegg må begrense fartøyet til en slik maxhastighet må en jo i praksis ofte ha med 2 båter.

Link to comment
Share on other sites

For å si det sånn, har jeg først vært uheldig å skadeskutt en fugl som legger på svømmetur til sjøs, så bruker jeg de midlene jeg har tilgjengelig for å få den avlivet. Da får loven bare si hva den vil :wink:

Det har heller aldri falt meg inn at jeg skulle ringe å varsle om forholdet, selv om jeg skjønner tanken bak.

Link to comment
Share on other sites

Så ikke blitt noen knallsuksess dette altså :wink:

Synd, for dette kunne blitt ett nyttig verktøy og gjort sjøfugljakt litt mer tilgjengelig for de som ikke eier 4 båter og bor ved brygga. Man kan også lure på hvor mye idioti det er mulig å presse inn i 2 linjer med tekst.

Vi beynner:

"påskutt sjøfugl i sjø" Jaha, hva er sjøfugl? Hvorfor ikke samme ettersøksrett på ender og gjess, kråker, mink og vadefugl?

"når fartøyets hastighet ikke overstiger 5 knop" Vi får håpe "de" mener 5 knop under ettersøket, og ikke at båten ikke skal kunne gå fortere.

"Jegeren har bevisbyrden for lovlig påskyting" Den var jo snedig...

"skal snarest varsle politi og kommunen" joda, kanskje ikke helt krise med varslingsplikt. Men hvorfor varsle både politi OG kommune?

Link to comment
Share on other sites

Synes det er lite smart å forby innhenting av felt vilt med motorbåt også.

 

Hadde man brukt sunn fornuft og gitt jegerne denne muligheten ville man sluppet å dra med seg alle slags flytende kreasjoner kun for å hente felt vilt.

 

Oktober/november på sjøen kan vere kald og guffen nok og ett kano eller kajakkvelt i de temperaturene kan bli katastrofalt for den som havner i vannet.

 

Men lover , regler og sunn fornuft er vel noe som ikke så lett lar seg kombinere :roll:

 

Jeg forstår selvsagt att intensjonen er å hindre folk i å jakte fra motorisert fartøy inna skjærs, men man bør jo også ta hensyn til jegernes sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Slik som regelen nå er skrevet så kan man ha med seg en påhengsmotor i robåten, det kunne man ikke før. Da stod det spesifisert at det ikke skulle befinne seg noen motor ombord i båten.

Dette åpner for å henge medbrakt miksmaster på hekken for å følge skadet vilt :D Ellers under jakten så må motoren skrues av akterspeilet og ligge løst inni båten, da er det pr. definisjon ikke en motorbåt.

 

Er det bare meg som tolker loven slik? Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Ettersøk og avliving er endel av jakten; lager en egne regler for ettersøk har en igjen spørsmål tolkning.

 

En i denne tråden har allerede tolket seg til at han nå kan ha motoren oppi båten og jakte i vei.. Kule Jørgen-Ola, trålfisker fra Brattvåg, på "jakt" med skjærgårsjeepen som går 62knop påberoper seg selvfølgelig ettersøk når oppsyn lurer på hva han river med.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått reglene hoder det ikke å hekte av motoren, det kan ikke være motor i båten. Det er i det minste den tolkningen jeg har fått høre...

 

Hvordan det blir om en skal jakte fra samme båt en vil bruke til ettersøk vet jeg ikke, det er ikke lett å få den kabalen til å gå opp.

 

 

Nå står det jo, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Da må det jo være greit å innenfor loven vist en bruker en 14 fots båt med 25 hk motor som er vippet opp å en ror eller seiler båten under jakta.

 

Når det gjelder ettersøk med denne båten så er det nok ikke noen som ser om den går 4 eller 7 knopp under ettersøket, men ligger den i plan så er en langt utfor hva som er skrevet i loven å det skal ikke så mye til for å se dette er feil å reagere på ettersøket.

 

Tror en kommer langt med å bruke hode å ikke lage det så veldig vanskelig eller hva ?

 

Når det gjelder varsling om ettersøk så hører jeg flere kommuner som sier en melding til Politiet bør holde, men dette vil nok variere fra kommune til kommune, å kommuner som ikke ønsker en slik melding vil nok prøve å opplyse om dette, det er bare litt nytt enda å på tanke stadiet til viltforvaltere rundt om så det kommer nok mer informasjon fra kommunene når ting får gå seg litt til.

Link to comment
Share on other sites

Har forstått det slik at båt brukt til jakt skal være helt fri for mekanisk fremdrift. Da vil ikke oppvippet motor holde.

Må sikkert plomberes i oppvippet stand av offentlig myndighet før jaktstart hvis det skal la seg gjennomføre. Man har ikke bruk for motoren før et eventuelt ettersøk - som skal meldes kommunen eller lensmannen.

Link to comment
Share on other sites

I viltlovens §21 står det ", er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor."

Jeg er stygt redd for at en båt med motoren vippet opp, avslått, eller whatnot - en båt med motor, fremdeles er en motorbåt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sjøveisreglene

 

Regel 3. Alminnelige definisjoner

 

b Uttrykket maskindrevet fartøy betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri.

c Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt.

 

Så da er vell en motor som er vippet opp det samme som at den ikke er i bruk når båten seiles eller en ror båten.

Båten er vell da en robåt eller seilbåt med en installert motor.

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5

Link to comment
Share on other sites

Før denne loven ble revidert så stod det spesifisert at det ikke skulle befinne seg motor ombord i båten, den teksten har nå falt bort. Noen som klarer å finne fram til lovteksten før den ble revidert?

 

Så lenge man plukker motoren av hekken og legger den på dørken inni båten så er ikke båten motorisert. Dette virker på meg fornuftig fordi jeg da slipper å ro 3 sjømil for å hente en motorbåt til ettersøk. I løpet av den tiden det vil ta så er viltet borte og umulig å finne, det har gjemt seg og lider.

Link to comment
Share on other sites

Økokrim har skrevet litt om dette for lenge siden og kommet fram til at motoren ikke skal være ombord; en står selvfølgelig fritt til å prøve dette rettslig. Husk å ha en back-up-plan for hobbyer noen år framover...

Har du det de skrev? Kunne vært interessant å se resonnementet, spesielt i lys av endringen.

Link to comment
Share on other sites

Slik så den ut før:

Viltlovens § 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

 

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

 

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

 

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

 

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkeskommunen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

 

Departementet kan fastsette forskrifter om største tillatte hastighet under jakt fra fartøy utenfor område nevnt i annet ledd.

"Motor kan ikke være ombord" kommer fra Økokrims tolkninger.

Her er "alt" om lovendringen: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kld/dok/regpubl/prop/2012-2013/prop-161-l-20122013.html?id=728155

Link to comment
Share on other sites

Svar fra Miljødirektoratet:

 

Hei

Ja, under jakt på sjøen innenfor 2 kilometer fra land herunder nærmeste holme (som ikke er overskyldt ved høyvann) er bruk av motorbåt forbudt. Med motorbåt menes båt med motor uansett om denne er i bruk eller ikke. Dette gjelder både fast motor og påhengsmotor. Dersom båten har påhengsmotor må denne tas av båten og plasseres på land. Båt med fastmontert motor kan ikke brukes til sjøfugljakt innenfor 2 km grensen. Det er på visse vilkår tillatt å bruke motorbåt under ettersøk av skadet sjøfugl.

 

Med hilsen

(sakset ut navn, telefonnummer og mailadresse. MorganKane)

Seniorrådgiver, friluftsliv

 

 

Miljødirektoratet

Link to comment
Share on other sites

Så er vi like langt!

For et svar !"På visse vilkår!" Javel, hvilke da?

Det er til å bli tussete av.

Regelen er nok laget for å gjøre det umulig i utgangspunktet.

Straff for brudd på hemmelige regler,fine saker.

Sraff fordi du meldte ettersøket inn til politiet,men glemte

kommunen :lol:

Hvem skal du spørre etter på kommunekontoret? Teknisk etat?

Ledende helsesøster II ?

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Divesupt

Innlegget mitt ble skrevet i indignasjon over svaret fra departementet

og var aldeles ikke noen kritikk av deg.Beklager hvis det ble oppfattet

slik.

Du skal bare ha stor takk for at du tok deg bryet med å få noe fornuftig ut

av dem :)

Det viste seg som vanlig ikke helt enkelt.Det er ikke sikkert den ene

vet hva den andre driver med der inne....

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Det virker litt rart dette. Leste teksten i linken lenger oppe her, og der står det jo at man ikke kan hente død-skutt vilt med båt. Så med andre ord må man ta av motoren mens man jakter og montere denne før man skal starte ettersøk, noe som vil ta uforholdsmessig tid i forhold til ettersøk :shock: eller tolker jeg dette helt feil?

 

I så fall innebærer ikke dette forslaget noe nevneverdig brukbar endring sånn jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

Så er vi like langt!

For et svar !"På visse vilkår!" Javel, hvilke da?[...]

Er vel ikke så vanskelig akkurat dette? "Visse vilkår" er selvsagt de man finner i §21 som 5knop meldeplikt, sjøfugl i sjø osv

Regelen er nok laget for å gjøre det umulig i utgangspunktet.

Regelen er nok laget med de beste hensikter, men så har "noen" kommet på at "det kan jo ikke være fritt frem!" og "hvordan skal vi få kontrollert dette?"
Straff for brudd på hemmelige regler,fine saker.
Hvor finner du hemmelige regler?
Sraff fordi du meldte ettersøket inn til politiet,men glemte

kommunen :lol:

Ja, det kan du selvsagt få. Dette vil jo være brudd på en helt konkret tekst i lov/forskrift (selv om den er tullete)
Hvem skal du spørre etter på kommunekontoret? Teknisk etat?

Ledende helsesøster II ? [...]

Min kommune har ett sentralbord det går an å ringe, hva de vil med min henvendelse får bli deres problem.

Link to comment
Share on other sites

Ingen kan svare på hva som virkelig gjelger mht motor og ettersøk.

Må motoren på land eller ikke? 5 knop under ettersøket,eller er

det båtens toppfart?.Uklart og ikke gjenomtenkt slik lover burde være.

Alle har sin egen tolkning og deptets svar sier meg ingenting.

Hemmelig nok for meg

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Det virker litt rart dette. Leste teksten i linken lenger oppe her, og der står det jo at man ikke kan hente død-skutt vilt med båt. Så med andre ord må man ta av motoren mens man jakter og montere denne før man skal starte ettersøk, noe som vil ta uforholdsmessig tid i forhold til ettersøk :shock: eller tolker jeg dette helt feil?

 

I så fall innebærer ikke dette forslaget noe nevneverdig brukbar endring sånn jeg ser det.

 

Død-skutt er vel det du vet hvor er og skal ha med deg hjem? Da ror du dit og plukker opp.

 

På-skutt er ikke nødvendigvis død-skutt.

På-skutt er det du mente du traff men som ikke er å finne. Da må det ettersøk til.

Det er viktig å få med at dette ikke er begrenset til fuglejakt. Kobbe er et annet eksempel.

Ettersøk kan du starte med robåten din samtidig som du melder fra til purken og kommunen.

Så kommer de etterhvert og alt forgår etter boken - ettersøket tar den tiden det tar.

 

@Ptarmigan:

 

Båt det jaktes fra skal sette påhengsmotor på land står det i svaret fra direktoratet lenger oppe i tråden.

Dersom jegeren inngår som en del av ettersøksteamet skal bruken av egen båt avklares med ettersøksleder.

Link to comment
Share on other sites

Kobbe er et utrolig dårlig eksempel siden sel ikke omfattes av viltloven og kan jaktes fra båt (og bil og fly og helikopter og sikkert jack-up-rigger også)

 

Tildeling av kvoter for steinkobbe og havert (som er de kystnære artene) gjøres av Fiskeridirektoratet.

Hvor reguleres jaktutøvelsen på disse artene?

 

@Ptarmigan:

Da må du spørre i direktoratet.

Link to comment
Share on other sites

Det virker litt rart dette. Leste teksten i linken lenger oppe her, og der står det jo at man ikke kan hente død-skutt vilt med båt. Så med andre ord må man ta av motoren mens man jakter og montere denne før man skal starte ettersøk, noe som vil ta uforholdsmessig tid i forhold til ettersøk :shock: eller tolker jeg dette helt feil?

 

I så fall innebærer ikke dette forslaget noe nevneverdig brukbar endring sånn jeg ser det.

 

Død-skutt er vel det du vet hvor er og skal ha med deg hjem? Da ror du dit og plukker opp.

 

På-skutt er ikke nødvendigvis død-skutt.

På-skutt er det du mente du traff men som ikke er å finne. Da må det ettersøk til.Ja og da må du hive på motor først om du vil og mister tid.

 

Det er viktig å få med at dette ikke er begrenset til fuglejakt. Kobbe er et annet eksempel.Leser man departementets kommentarer legger de opp til tekst endring som betegner sjøfugl på sjø(hav) ikke sjøvilt som først beskrevet.

Ettersøk kan du starte med robåten din samtidig som du melder fra til purken og kommunen.Her tolker jeg at du ikke trenger å varsle om ettersøk med mindre du monterer motor

Så kommer deom du mener politiet her, så tror ikke jeg at de kommer til å komme. Mener du egen ettersøksbåt er jeg med. etterhvert og alt forgår etter boken - ettersøket tar den tiden det tar.

 

@Ptarmigan:

 

Båt det jaktes fra skal sette påhengsmotor på land står det i svaret fra direktoratet lenger oppe i tråden.

Dersom jegeren inngår som en del av ettersøksteamet skal bruken av egen båt avklares med ettersøksleder.

Link to comment
Share on other sites

Divesupt har gjort det eneste riktige, han har spurt forvaltningen. Om svaret ikke er klart, reformuler deg og spør igjen. Det er de som avgjør tolkninger, uansett om du liker det eller ikke.

 

Slik jeg kan forstå regelendringen er det forbudet mot motorbåt til jakt like absolutt nå som det alltid har vært: Ingen motor i båten. Basta! Det nye (og etter min mening svært positive) nå er at vi har fått et klarere skille mellom jakt og ettersøk, hensyn til viltet har fått økt stilling. Når skadeskyting skjer tar hensynet til viltet over og jakta stoppes til jobben er gjort. Da gjør man ettersøk, og de reglene som gjelder for jakt settes til side.

 

Min videre tolkning (min egen, om forvaltningen er enig er en helt annen sak) er at en like absolutt tolkning av hastighets-bestemmelsen er at den ikke automatisk tolkes like absolutt som motor-regelen for jakt, når man først lager en unntaksregel innrømmer man jo at grensene ikke er SÅ absolutte. Normen er at viltet skal dø på stedet, skjer ikke det så gjør vi det vi må for å rydde opp. At ettersøket ikke skal skje i høy hastighet kan jeg enda forstå, slikt kan kanskje lettere misbrukes. Men å forby en hver båt som er i stand til å gå raskere enn denne hastigheten vil legge så mange begrensinger i veien for mange at muligheten i praksis elimineres.

 

Vår situasjon er neppe unik: Vi har én motorbåt tilgjengelig, ingen av oss har tid eller penger til å holde en båt kun for jakta, vi har én båt til disposisjon fordi kun en av oss holder en egnet båt på vannet da. Og den har tilfeldigvis ikke båtplass i nærheten av jaktområder. Selv om vi var villige til å investere i en egen motor for jakta er det ikke praktisk gjennomførbart, da går ikke båten raskt nok til å transport. Vi har kun den jolla og en kano for henting av fugl...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har benyttet meg av retten men uten å rapportere inn før jeg benyttet meg av den.

Skadeskjøt en skarv tidligere i uken som jeg forfulgte med båt og 9.9hk motor, ikke noe stor fart da jeg måtte følge med hvor den kom opp da den hele tiden dukket, og tilslutt fikk den fangstskuddet og lidelsen var over.

Brukte også lys på denne turen for å lete opp den siste fuglen som datt utfor bergtrappen og ble liggende på sjøen til jeg dro hjem, da var det så skjømt og i skygge at jeg neppe hadde funnet den uten lys der den sorte fuglen lå på sjøen helt under berget.

Synes det er greit at båt tillates brukt med motor men det er for tullette at man liksom skal ringe kommunal viltnemd eller politi før man forfølger skadet bytte på sjøen, det er tross alt viktigst å få avsluttet lidelsene enn at man skal bruke dyrebar tid på ringing, hvem man er, hvor og hvorfor.

Om lys egentlig også er tillatt som jeg brukte det er jeg neigu ikke sikker på, men det var i hvertfall meget nyttig.

Nå vet jeg i hvertfall at alle 5 jeg skjøt ble med hjem og ikke led en sen død etterpå mitt besøk på holmen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...