Jump to content

ferdsel med våpen på utmark?


erleli11

Recommended Posts

Hei

Jeg lurer på om det er tillat at man driver elg bort fra andres utmark der det ikke drives jakt, uladd med sluttstykket ute av våpenet.

Eierne forbyr jakt på deres terreng og derfor er jo dette ikke et jaktområde.

Men kan man drive elgen bort fra deres utmark for så å skyte elgen på vårt vald?

Link to comment
Share on other sites

For det første er det ikke lov å ferdes med våpen på andres eiendom uten grunneiers tillatelse*, dernest er det ikke lov å drive viltet fra andres vald inn på eget. Foreslår ny gjennomgang av jegerprøveboken... :wink:

 

*med et par unntak men de er ikke aktuelle her

Link to comment
Share on other sites

Lovligheten av ferdsel med våpen er, uavhengig av om man er i innmark, utmark eller tettbygde strøk, betinget av såkalt "aktverdig formål". Det vil eksempelvis si at dersom et utmarksterreng er raskeste vei fra der du har parkert til jaktområdet, er du på trygg grunn.

 

Driving av dyr er utøvelse av jakt, og noe du må ha eksplisitt rett eller tillatelse til å bedrive. Det burde i seg selv være ganske åpenbart. Når formålet med drivingen er å få viltet over på eget jaktterreng, slik at man lovlig kan skyte det, ja da er du i alle fall på feil side av loven. Også dette skulle jeg mene er ganske åpenbart.

Link to comment
Share on other sites

Viltloven dekker vel dette:

§ 45. (ferdsel med våpen på annen manns grunn)

Ferdsel med skytevåpen eller fangstredskap er forbudt i utmark der en annen har jaktrett, med mindre det skjer i lovlig ærend, og våpenet bæres uladd.

§ 46.(jaging og lokking av vilt)

Vilt må ikke jages eller lokkes bort fra andres jaktområde. Fôring av vilt kan allikevel skje som ledd i et planmessig viltstell. Grunneier eller bruker kan skremme eller jage bort vilt når dette må anses nødvendig for å avverge skade eller ulempe.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt det samme, men jeg har lurt på det en tid.. jeg regner med at det er greit, men hva om du sitter i eget jaktterreng, og du ser dyrene komme over fra naboterrenget til ditt terreng. Kan man da skyte disse dyrene sett at man har de på kvota? Dette vil jo gjerne gjelde mest ved snikjakt/ posteringsjakt ved trekkveier..

Link to comment
Share on other sites

Bare sånn for ordens skyld. TS skriver at tilliggende terreng ikke blir jaktet på. Han jager mao ikke "noe annet jaktlags dyr" om han svinger en tur inn på dette. Rammes dette av loven på samme måte som om noen hadde jaktet der? La oss også si at det ikke bæres våpen siden vi da kan holde "aktverdig grunn" utenfor vurderingen.

Link to comment
Share on other sites

Er det nå jeg skal spørre om definisjonen av "kverulant" eller "idiot"? :twisted:

 

Jeg ser poenget ditt, og om du spør meg om man kan gjøre slikt så er svaret et klart "Nei!". men det betyr ikke automatisk at det er straffbart etter Lov om Viltet om en driver vilt fra et område som ikke kan jaktes på. Juss koker ofte ned til definisjoner, og siden loven bruker begrepet "andres jaktområde" og ikke "annens grunn" så blir jeg litt usikker på om det finnes noen klar definisjon av "jaktområde" som kan klusse til ting.

Link to comment
Share on other sites

Erlend Meyer fattet poenget med spørsmålet. La gå at dette er flisespikkeri i forhold til moral og etikk, men her spurte jeg om hva som faktisk kan rammes av loven.

 

Et eksempel. I kommunen er det i utkanten av byen utmark (bymark) som ikke legges ut for jakt pga hensyn til andre brukere av marka. Formelt sett har nok kommunen som grunneier jaktrett, men velger å ikke benytte seg av den. Man har tilgrensende terreng med jaktrett. Kan det da være i strid med loven om man uten å medbringe våpen setter dyr i bevegelse i bymarka samtidig som man har jaktrett på tilstøtende terreng?

Jeg tviler vel i grunnen ikke på at dette forgår i en viss utstrekning der en slik praksis ikke er til ulempe eller skade for andre jaktrettshavere.

Link to comment
Share on other sites

Et eksempel. I kommunen er det i utkanten av byen utmark (bymark) som ikke legges ut for jakt pga hensyn til andre brukere av marka. Formelt sett har nok kommunen som grunneier jaktrett, men velger å ikke benytte seg av den. Man har tilgrensende terreng med jaktrett. Kan det da være i strid med loven om man uten å medbringe våpen setter dyr i bevegelse i bymarka samtidig som man har jaktrett på tilstøtende terreng?

 

Ja, det kan være i strid med loven i ren juridisk forstand. Derimot vet jeg av et par steder i egen kommune der det er gjort avtale om at jaktlag kan drive elgen fra tettbebygd strøk og ut i jaktområdet. Dette i hovedsak for å få tatt ut elg som har etablert seg mer eller mindre fast inne i bybebyggelsen.

 

I et av de tilfellene jeg kjenner til, er det snakk om å drive elg fra krattskogen inne i byen (et område med seljekratt mellom butikk/industriarealer og et byggefelt), gjennom et byggefelt, over en kirkegård, gjennom et turområde og opp i en ås som ligger ca 2 km unna der "drevet" starter. I slike tilfeller er det alltid en "rettighetshaver" (viltforvalter evt skogbruksansvarlig i kommunen) som kan kontaktes, og man kan avklare slike ting før man starter med slike prosjekter. Og det er sånt som godt kan skje i grålysninga en søndagsmorgen, ikke i morrasrushet...

Link to comment
Share on other sites

For å føle at jussen er uklar her må en være spesielt sugen på å krangle...
- og ikke ha særlig innsikt i den jussen man vil krangle om.
§ 27.(grunneierens enerett til jakt og fangst)

Med de innskrenkninger som er fastsatt i denne lov og i forskrifter gitt i medhold av loven, har grunneieren enerett til jakt og fangst.

Dermed er området grunneierens "jaktområde" - som vedkommende kan jakte på, leie ut, eller la være å jakte på.

 

§ 28 regulerer forhold mellom utleie til forskjellige formål - men det har ingenting med spørsmålet fra TS å gjøre. §§ 37 og 38 omhandler felles jakt- eller viltområder - men har ingen relevans til dette spørsmålet.

 

HVIS det skulle forholde seg slik at man kan "forsyne" seg av viltet på ikke-benyttede jaktområder, måtte også loven/forskriftene ha bestemmelser som regulerer hvordan dette i så tilfelle skulle skje, hvis det var to eller flere naboområder som skulle ha interesse av å "gå tur", for å få viltet over til seg, og eventuelt hvilken "prioritet" de forskjellige naboområdene skulle ha til å foreta slik jaging. Hvilket jeg IKKE har funnet at loven eller forskriftene sier noe som helst om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...