Jump to content

Regler på storviltprøven.


Klondyke Bill

Recommended Posts

Jeg var i dag og skøyt opp til storviltprøven.

Når jeg hadde skutt mine fem skudd og skiven ble vist var det skutt seks skudd i dyret, hvorav det ene var en grov bom, satt nesten i halsen på dyret.

Det viste seg så at vedkommende på banen ved siden av bare hadde fire skudd i sitt dyr, så hva som hadde skjedd var innlysende.

Jeg tok ikke noe tungt på det og anså ikke det som mitt problem, men skytelederen mente noe annet, han underkjente også min prøve og argumenterte med at han ikke kunne vite om det var jeg som hadde bommet.

Jeg protesterte selvfølgelig på det, og etter mye om og men med flere skyteledere innblandet ble den tilslutt godkjent under sterk tvil.

Hvordan er egentlig reglene for dette, hadde jeg rett eller skyteleder som ikke ville godkjenne?

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke klare regler på dette, og der er heller ikke noen regler for hvilken modell prøvearrangør tar seg betalt på. Som eksempel, i foreningen jeg er i tar vi ikke betalt pr. forsøk på prøven, vi tar betalt når prøven er bestått.

Ut fra beskrivelsen din ble prøven skutt på pappskive. Hvis dere skjøt med forskjellig kaliber er det da en enkel sak å skille treffene, hvis ikke er det en skjønnsmessig avgjørelse fra skyteleder.

Min vurdering ville vært at hvis du hadde fem treff i rimelig samling innenfor ringen ville jeg ha godkjent prøven. Hadde derimot fire skudd stått samlet og ett stått tilsvarende plassert av samlingen på naboskiven ville jeg bedt begge skyttere prøve på nytt uten tilleggsbetaling.

Link to comment
Share on other sites

Hadde tilsvarende sak da jeg tok prøven, 6 skudd i min skive og 4 i naboskive.

Heldigvis var alle godt innenfor ringen og vi fikk begge godkjent prøve.

Hadde skyteleder vært vrang kunne sikkert naboen fått underkjent sin prøve.

 

Er ellers enig med tidligere innlegg med tanke på hvordan de 5 skuddene innenfor var plassert sammenlignet med de 4 hos naboen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde derimot fire skudd stått samlet og ett stått tilsvarende plassert av samlingen på naboskiven ville jeg bedt begge skyttere prøve på nytt uten tilleggsbetaling.

 

Jeg regner med at det ikke er snakk om tilleggsbetaling, men utgift i form av 5 jaktskudd. Er det noe sted de tar betalt pr. forsøk på oppskyting? Skulle i grunn ikke forbause meg det heller. Har lenge hatt tanker om totalprisen for oss over gjennomsnittet interesert i våpen og jakt. Jeg kunne godt ha skutt opp med alle mine våpen om det ikke kostet meg 100,- pr. våpen ekstra i oppskyting. Å betale avgift for treningsskudd og "eksamen" er greit, men våpen nr. 2, 3 osv kunne vært gratis eller kun en symbolsk sum.

 

En annen historie om regeltolking og rekord i firkantethet er denne fra i år:

 

En kompis var på banen for oppskyting. Da han skulle skyte opp fikk han tekniske problemer, dvs hylsen etter det første skuddet delte seg og ble sittende igjen i kammeret. Det ble avbrudd i serien mens dette ble utbedret. Da dette var gjort fikk han beskjed om å begynne på nytt. Han sa da at han kun hadde 4 jaktskudd igjen, og lurte på om det holdt med 4 siden det første skuddet som hadde skapt problemer tross alt var innenfor sirkelen. Dette ble avvist. 5 skudd måtte til. På spørsmål om han da kunne skyte 4 jaktskudd og 1 helmantel var svaret: Skyeprøven skal avgis med jaktammo. Det skutt opp på en annen bane en uke senere................

Link to comment
Share on other sites

Er det noe sted de tar betalt pr. forsøk på oppskyting?
Ja, det er en utbredt praksis i mitt distrikt i hvert fall, spesielt på DFS-banene.

 

Vår prismodell er som følger:

Baneavgift (medlem/ikke medlem): 50/100

Oppskyting første våpen (medlem/ikke medlem): 100/200, betales når papirer fylles ut etter bestått prøve

Oppskyting påfølgende våpen: 50, betales når papirer fylles ut etter bestått prøve

Link to comment
Share on other sites

Hadde tilsvarende sak da jeg tok prøven, 6 skudd i min skive og 4 i naboskive.

Heldigvis var alle godt innenfor ringen og vi fikk begge godkjent prøve.

Hadde skyteleder vært vrang kunne sikkert naboen fått underkjent sin prøve.

 

Naboen burde absolutt fått underkjent. Om han ikke kan se forskjell på to skiver ser han vel ikke forskjell på to dyr heller?

Link to comment
Share on other sites

En kompis var på banen for oppskyting. Da han skulle skyte opp fikk han tekniske problemer, dvs hylsen etter det første skuddet delte seg og ble sittende igjen i kammeret. Det ble avbrudd i serien mens dette ble utbedret. Da dette var gjort fikk han beskjed om å begynne på nytt. Han sa da at han kun hadde 4 jaktskudd igjen, og lurte på om det holdt med 4 siden det første skuddet som hadde skapt problemer tross alt var innenfor sirkelen

Dette er faktisk dekket av reglene fra KLIF (DN) Det er ubegrenset skytetid på oppskyting, om det må pauser til så er det tillatt.

Link to comment
Share on other sites

En kompis var på banen for oppskyting. Da han skulle skyte opp fikk han tekniske problemer, dvs hylsen etter det første skuddet delte seg og ble sittende igjen i kammeret. Det ble avbrudd i serien mens dette ble utbedret. Da dette var gjort fikk han beskjed om å begynne på nytt. Han sa da at han kun hadde 4 jaktskudd igjen, og lurte på om det holdt med 4 siden det første skuddet som hadde skapt problemer tross alt var innenfor sirkelen

Dette er faktisk dekket av reglene fra KLIF (DN) Det er ubegrenset skytetid på oppskyting, om det må pauser til så er det tillatt.

Reglene sier dog også at "Det skal anvises først når alle skuddene i serien er avfyrt." Jeg tør allikevel påstå at det her er feil fra arrangørs side; det er de som er ansvarlige for en eventuell anvisning, og således de som må sørge for at det ikke blir anvist.

Link to comment
Share on other sites

Hadde tilsvarende sak da jeg tok prøven, 6 skudd i min skive og 4 i naboskive.

Heldigvis var alle godt innenfor ringen og vi fikk begge godkjent prøve.

Hadde skyteleder vært vrang kunne sikkert naboen fått underkjent sin prøve.

 

Naboen burde absolutt fått underkjent. Om han ikke kan se forskjell på to skiver ser han vel ikke forskjell på to dyr heller?

 

Med banesauer og stjernekikkert hadde jeg mitt flaueste øyeblikk på skytebana for noen år siden. Skaut opp på skivetrekk og da reinsflokken kom tilbake fikk jeg konstatert at jeg hadde skutt hele 3 rein med 5 velplasserte skudd midt i ringen (2+2+1)

 

Gamlekarene på standplass fikk dagens underholdning og jeg fikk bestått :oops:

Link to comment
Share on other sites

Er det noe sted de tar betalt pr. forsøk på oppskyting? Skulle i grunn ikke forbause meg det heller.

 

hos oss er det 50,-/100,- pr forsøk. Jeg for min del syns det er greit å belønne de som trener mer i forkant (men det straffer jo de som sliter med oppskytingsnerver..)

 

Når det gjelder trådstartes spørsmål, så ville jeg nok sagt at de beste 5 gjelder, og underkjent de som ikke klarer å holde seg på rett skive.

 

 

Reglene sier dog også at "Det skal anvises først når alle skuddene i serien er avfyrt." Jeg tør allikevel påstå at det her er feil fra arrangørs side; det er de som er ansvarlige for en eventuell anvisning, og således de som må sørge for at det ikke blir anvist.

 

ble jo ikke sagt noe om at det var anvist , kan jo være at skytteren så kulehullet i kikkerten. Jeg tror jeg ville gjort som Per-S og latt skytteren fortsatt på serien sin

Link to comment
Share on other sites

 

ble jo ikke sagt noe om at det var anvist , kan jo være at skytteren så kulehullet i kikkerten. Jeg tror jeg ville gjort som Per-S og latt skytteren fortsatt på serien sin

 

Riktig, det ble ikke anvist på "vanlig" måte, men samtlige skiver kom til standplass på et stativ på wire da alle hadde skutt serien sin, og kompisen min slet med å få ut den separerte hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...