Jump to content

Problemer med 223 løp til BLASER R8


Che

Recommended Posts

Hei,

 

Bestilte nylig nytt løp til Blaser R8 i 223., løpet er kappet til 50cm og gjenget i 14x1,5.

 

Har forsovet fått skutt inn løpet og kikkert (Zeiss HD5 5x25 50), men er ikke fornøyd med presisjon på løpet. Skulle tro det var hagleladning jeg smeller av, og det synes jeg er for galt med ett Blaser løp til vel kr. 7000,-

 

Har skutt med Barnaul 55 FMJ (Billig ammo), men har også prøvd med Fiocchi ammo i 55grs med mye det samme resultatet. Blir verre etter at jeg har skutt 20-30 skudd, da sitter de høyt og lavt på skiva. Noen som har ideer?

 

Er det noen som har erfaring med 223 løp til R8 og presisjon generelt på disse?

 

Legger med noen bilder av blinkene (luftpistolblink) skutt på 95m.

 

311DB0D7-02A6-467E-925D-DA5E106AE7C0_zpsk4matedy.jpg

 

A1027BEF-D778-4B9D-B160-6A57CE533AEA_zpscr5ycjfi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med 223 i R8'n, men i 6,5x55 pipa mi har jeg skutt mye "igman" billig ammo.

Den har veldig stor hastighetsforskjell med opp til 100ms forskjell på 5 skudd. De gir naturlig nok dårlig sammlinger og mye egenspredning.

(Men til trening på løpende elg er det fortsatt skytteren som er begrensningen, ikke ammo, så det er ok ;) )

Med Lapua eller egenprodusert ammo går pipa svært godt og overaskende likt, uansett vekt og hastighet på kulene.

Jeg kjenner ikke til Bernaul og Fiocchi i 223, men bare antar, og håper, at kvaliteten ikke er topp?

Så om du ikke får kvalitets ammo til å gå godt, er jeg enig i at det må være noe galt.

Er kroninga ok?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et R8 løp i 223, som også er kappet til 50 cm (twist 1:9). Presisjonen er meget god, har hatt "gode" samlinger uansett hva jeg har puttet i. Det være seg Norma SP, Partition, Lapua FMJ, Norma FMJ eller V-Max. Kulevekter i 50, 55 og 60 grain, kun hjemmeladd. Treffpunkt har vært veldig likt uansett kule og skytter har vært begrensende faktor i forhold til presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Prøv feks. 69gr Lapua Scenar evt 69gr NCC. Vært borti noen AR typer som ikke var glad i mye de ble foret. Flere har da prøvd 69gr Scenar jeg hadde her og skutt 5skudd på ca 2cm@100m. Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal ha i 55gr kule i .223

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Testet du løpet før det ble kappet? Løpet er vel testet på fabrikk før det ble sendt ut.

 

Jeg kan aldri tenke meg at Norma har noe produktansvar for et kappet løp. Alle som kjøper et nytt våpen må teste det orginalt fra fabrikk før man gjenger for lyddemper og eventuelt kapper løpet hvis man skal ha håp om å få noe på garanti fra produsent.

 

Mange løp, spesielt kaldhamrede (Steyr/GFM) og S&L skårete,er utstyrt med trangboring. S&L lapper inn løpene med trangboring mot munning. Trangboringen blir delvis borte ved kapping. Som regel går det bra å kappe løp men produsenten designer maks presisjon for orginal løpslengde.

 

Her er, så vidt jeg vet, kilden til alle Blaser og Sauer 202/303 løp: http://www.merkel-die-jagd.de/fileadmin/merkel-europe/downloads/Broschueren/Merkel_Laufbroschuere_01.pdf

Link to comment
Share on other sites

Neida, trangboring brukes på så mangt. For eksempel svært populært på eldre presisjonsvåpen i .22LR, ikke noe ukjent at folk merker forskjell før og etter kapping av gamle banerifler.

 

Har ikke hørt noe om at Blaser gjør det med deres piper, men det er godt mulig, som Torf sier. Jeg ville ikke blitt noe særlig overrasket dersom det stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Producenterne designer pibelængde og profil 99% efter hvad markedsføringsafdelingen bestemmer :wink:

Det er korrekt at flere producenter indbygger en grad af konicitet/trangboringseffekt i riffelpiberne. Det er dog et mindretal af producenterne. Trangboringen forbedre næppe præcisionen direkte. Dog vil man oftest opnå en længere levetid ved trangborede piber, samtidigt med at man kan bevare præcision markant længere mellem rensninger.

 

Det er højst usandsynligt at en kapning og kompetent udført kroning skulle ødelægge en pibes præcision.

 

Mig bekendt producere Blaser/Mauser/Sauer gruppen selv sine piber, og det skulle overraske mig meget om de skulle støtte en konkurrent ved at købe deres piber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Blaser r93, har et 22-250 løp med for dårlig presisjon vanskelig å skyte jamt under 30 mm på 100 meter. Har et løp i 8x57 som samler under 20mm og kjøpte nå et 6XC løp som samler på 10-15 mm.Har en kamerat som nå kom med en ny r8 i 30-06, den er også vanskelig å få til å gå under 30 mm. En annen kamerat har en r93 i 270 win den er også veldig ujavn i presisjonen.Jeg sitter med et inntrykk av at pipene fra Blaser er ujevne kvalitetsmessig.Noen går veldig bra og noen går mindre bra.Min 22-250 har jeg gitt opp, jeg skyter den inn ,og neste gang sitter skuddene 3-4 cm unna der de skulle vært. Men har funnet ut at det går noe bedre hvis jeg venter ca 15 minutter mellom hvert skudd. Tyder på at det er spenninger i pipa.Lader selv og har egen skytebane med benk på gården,så har testet mye.

Link to comment
Share on other sites

Ignorant: Jeg er ikke helt sikker på Markel/Blaserkoblingen men jeg leste et eller annet sted at de investerte i to nye hamremaskiner og produserer løp for mange andre firmaer. Mener å huske at HK også er nevnt.

 

Hvorfor folk skal kappe løpene på en allerede kort Blaser er en gåte for meg. Man risikerer dårlig presisjon, ødelegger garantien og forringer skyteegenskapene på frihånsskyting.

Link to comment
Share on other sites

Med erfaring fra et par-tre rifler av annet merke i kal 223, er at dette kan være et kresent kaliber å få til å gå godt. I min tikka testa jeg det jeg fikk tak i av fabrikkammunisjon, ingenting gikk. Men ved å lade sjøl har det ikke vært noe problem å få 5-skudds samlinger under 20mm på alt fra 35-69 grs kuler. Så det er ikke sikkert at det er no feil med løpet i seg sjøl.

 

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg testet 55 FMJ Partizan i mi R93 løp. Ser jeg har lik spredning som deg da. Jeg bruker Nosler Comp 69 grain, 63 grain Winchester 62 SP og 60 grain vmax. 62 Grain fikk gode skussmål etter en test her inne av .224 kuler.

 

Disse går som styggen i mitt løpet. Målt grupper mellom 10-15mm 3 skudd. Alt etter skytterns dagsform. På Partizan skudda, ble kulene trukket ut av, og tennhette fjernet. Så søppelbøtta. Super glad, for at jeg kjøpte bare en pk for test

 

Mitt løp er 47cm

Link to comment
Share on other sites

Ignorant: Jeg er ikke helt sikker på Markel/Blaserkoblingen men jeg leste et eller annet sted at de investerte i to nye hamremaskiner og produserer løp for mange andre firmaer. Mener å huske at HK også er nevnt.

 

Hvorfor folk skal kappe løpene på en allerede kort Blaser er en gåte for meg. Man risikerer dårlig presisjon, ødelegger garantien og forringer skyteegenskapene på frihånsskyting.

 

Ødelegger ingen garanti med å kappe løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten oppdatering igjen..

 

Leverandøren har gjort følgende test:

 

Endret farge, blåfarge tilhører moderator :wink: . Kjell Olav

 

"Da har jeg fått testet Blaser R8 løpet i kaliber 223 med 10 patroner ladet

med 69 grs. Nolser Custom Competition og 10 patroner med 77 grs. Sierra

Match King.

 

Jeg satt i benk med skytestøtte, det var ingen vind og holdet ble målt med

min Swarovski avstandsmåler til 94 meter.

 

Under skytingen brukte jeg min Blaser R8 Monza med en Zeiss V8 2,8-20X56,

jeg brukte ikke demper på løpet.

 

Jeg hadde et dårlig avtrekk på den 2 serien med 77 grs. Sierra, 33 mm

samling, ellers hadde jeg bra avtrekk.

 

Som du ser på bildene så skyter jeg samlinger på 11mm, 14 mm, 14 mm, 20 mm,

20 mm, 25 mm, 27 mm og en med et dårlig avtrekk på 33 mm.

 

Dette uten noen form for testing med settedybde eller justering av ladevekt."

 

IMG_0615_zps4654b9a1.jpg

IMG_0614_zpsae48e67b.jpg

IMG_0613_zpse967bcf3.jpg

IMG_0611_zps0059ab4c.jpg

IMG_0610_zpsc0436780.jpg

IMG_0609_zps43425a3e.jpg

IMG_0608_zps9f871e48.jpg

 

Hva tror dere, er dette akseptabelt?

Link to comment
Share on other sites

Resultatet er vel bra men hvorfor ikke teste med annerkjent god fabrikkammo slik at TS kan handle samme kjøpeammo og på den måten vite at ammoen er friskemeldt? Er det bare pipe eller er hele systemet testet? Er det totalt urealistisk at bolt/bolthode ikke er problemet?

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Dette er alt uten demper. Nekter å tro at et Blaser løp skal være så ømfintlig får kulevekt...
Det er ikke noe voodoo over et Blaser løp. Den som alle andre løp har sine begrensinger vedrørende pipesnurr/kulelengde, ladninger, hylser osv.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Jeg og min far har 223 løp til blaser r8. Et er kappet, til 50cm. Upåklagelig presisjon som i de andre løpene. Jeg er fra før vant med 222 rem i andre rifler, men er positivt overrasket av 223( og blaser)

 

hva har dere samlinger på og hvilken ammo bruker dere?

Link to comment
Share on other sites

52gr nosler CC. 20,4gr N120. Bruker dette kruttet da jeg har store mengder av det. Presisjon under 25mm. Hverken krutt eller kule er optimalt for 223 og 1-9 snurr,så dette er topp i mine øyne. Har en en del sierra 63 MK som jeg ser fram til å lade, men da må jeg ha nytt krutt:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Liten oppdatering her..

 

Fortsatt ikke noe info fra Blaser sentralt ennå. Men Jørn/ Hagemos Jakt og Friluft har vist en glimrende kundeservice i hele prosessen. Han sendte meg nytt løp i forrige uke. Kommer ikke til å kappe eller gjenge dette løpet i førsteomgang. Forhåpentligvis får jeg prøveskutt i løpet av neste uke. Oppdatering kommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da er det min tur til problemer med R8 i 223.

Kappet 45 cm.

Hausken WD60

 

Leverte løpet for sjekk etter en skuffende innskytning med mange faktorer som jeg ikke kunne forklare. Nå sier Smed at han får akseptabel presisjon med pipa, noe jeg ikke fikk samt at 223 kan være kilen med presisjon...

Høydespredning +30 cm med og uten demper.

 

Min erfaring med Blaser er at pipe normalt leverer temlig likt med og uten demper samt god presisjon i 223 med kjente merker. Over 30cm /30klikk har jeg aldr sett med 223/6,5/308/30-06 i de blaserpiper jeg tidligere har eid. R8/R93

 

Blir spennende å se om jeg får ok presisjon når jeg får testet hjemmeladninger. 3skudd under 20mm må den levere med god varmintkule, helst klistrelapp. Det er jo svært kostbare løp..

Link to comment
Share on other sites

At et løp får forskjellig treffpunkt med/uten demper er mere vanlig enn uvanlig, alt treffpunktet forskyver seg 30 cm med/uten demper er vel litt over snittet, men ikke helt uvanlig..ser ikke problemet dersom løpet samler bra når en skyter uten demper og med demper selv om treffpunktet mellom samlingene er 30 cm.. mr Braaten hadde en sak i et av jakt bladene for et år eller to siden,der løp ble kappet flere ganger og fart, presisjon og db ble målt.. noen løp fikk bedre presisjon til kortere de ble, mens andre ikke, i tillegg oppførte også de forskjellige ammo typene seg forskjellig alt etter løpslengde..så hva fasiten og "sweet spot" for løpet ditt er blir ikke så lett å fastsette siden det nå er kappet så kort som det er..

Når det er sagt så er ett av de mest presise jakt løpen jeg har et løp som er kappet på 43 cm i 8x57is..

 

problemet ditt når du kappet løpet, er at løpet ikke lenger er produsentens problem, alle garantier opphører pronte.. da blir det en sak mellom deg og "smeden" og siden han får "akseptabel presisjon" så må en nesten få fastsatt hva "akseptabel presisjon" er..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hiver meg på da jeg sitter med litt fersk erfaring angående nytt 223 løp til R8. Fikk løpet i sommer og opplevde det samme som trådstarter. Til orientering er mitt løp helt orginalt og ikke kappet/gjenget. Dårlige samlinger på rundt 50mm. Prøvde med fiocchi, partizan, s&b og GGG både match varianten (69grs) og sen rimelige fmj varianten (55grs). Måtte kjøre mellom 100-130 skudd før løpet samlet skikkelig. Etter ca 100 skudd ble samlingene gradvis bedre og nå blir det nærmest et stort hull i pappen på 5 skudd/GGG 55grs/60m (hadde ikke tilgang på lengre bane under testing på papp). Har og teste Hornasy sin spuerformance 53 grs/v-max og norma Oryx. Også disse gir gode samlinger. Kjenner to til med R8/.223 som har opplevd det samme, dvs at løpet måtte gå en hel del skudd før samlingene kom. Jeg tror at en fellesnevner for oss alle er at vi har vært en anelse utålmodige mht. de aller første skuddene og våpen puss mellom hvert skudd osv. Har hørt at jo raskere kaliber jo viktigere er dette.

Link to comment
Share on other sites

Den biten med å pusse mellom hvert skudd skjønner jeg ikke poenget med, det er mange løp siden jeg sluttet med det. Og jeg opplever hverken dårligere presisjon eller noe som helst. Tro kan flytte fjell, og om man sover bedre av å pusse mellom hvert skudd, så har det jo en effekt. Man kan i alle fall ikke forvente god presisjon før man er ferdig med denne prosedyren. Ellers er det ikke uvanlig at en pipe krever en del skudd før de virkelig begynner å samle.

 

Spennende å høre hva Blaser sier om denne pipa som er sendt inn

Link to comment
Share on other sites

Og min CZ 527 med kaldhamra pipe skjøt tommelsamlinger med Winchester 55gr på 100m fra første skudd.. jeg vurderte en stund Blaser med piper i .223 og 6,5x55, men nå er jeg glad jeg endra mening.

 

Behold CZ`en. Selg noe annet, og få deg en ordentlig Gardena. Tro meg, verdt hver penny 8):wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...