Jump to content

17. HMR tråden


Aarvak

Recommended Posts

On 10/9/2020 at 9:53 PM, bardp said:

Etter min mening helt bortkastet. Skytter 10-15000 treningsskudd i året med 22 og nesten like mye med luftgevær. Grov kaliber er forbeholt konkurranser og jakt. Og det fungerer riktig så bra. Nå har jeg nå rett nokk skutt 4 kråker i dag med elgbørsa og det kan vel kanskje regnes som en form for trening.


det står respekt av nesten hundre skudd/dag, + grovkaliber og konkurranser. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Super XX said:

Har jeg på noe sett og vis skrevet det? 

Indirekte ja

 

2 hours ago, Super XX said:

Min mening er at det er helt bortkastet å skyte med noe man ikke skal jakte med. Så vi er forskjellige😋

I svært mange tilfeller er det bedre trening, mer effektiv trening, og en både kan absorbere mer og har råd til mer - trening med andre ting enn det man jakter med.

Jeg (ikke at jeg er så forbanna god men poenget er det samme) kunne aldri, under de forutsetninger jeg har og lever under, skaffet meg de skyteferdighetene som jeg har med jaktvåpen egnet til den jakta jeg driver. 

90% sikkert, er opparbeidet med 22LR - og det sier du er "helt bortkastet". Jeg er ikke bare uenig, jeg er sikker på at det du sier er feil. At man blir bedre til å skyte av å skyte mye 22LR f.eks. er et faktum, det nytter ikke å mene noe annet.

 

Når jeg beviselig blir bedre av å skyte 22, og det er ca eneste måten jeg kan få trent på - men du sier det er bortkastet å skyte 22 - da sier du igrunnen at det er bortkasta å trene, og bli bedre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, ladebenken said:

det står respekt av nesten hundre skudd/dag, + grovkaliber og konkurranser. 

Ja men såpas må en legge in om en skal klare å hevde seg i nasjonale konkurranser. De som er virkelig gode tørrtrener i tillegg en times tid pr dag. Noe jeg ikke har tålmodighet eller ork til å gjøre. Da skyter jeg heller litt luftgevær og luftpistol.

I dag har jeg allerede skutt 80 skudd knestående med luftgevær og 50 skudd med luftpistol hjemme. I kveld blir det en tur på baner for å skyte 100 skudd med 22 lr. Har jo mye mer igjen for en treningsøkt med skyting en å sitte i sofaen og glo på TV. Om noen tror de blir gode til å skyte med å prate om skyting og kjøpe fancy børse har de bommet totalt. 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Men for og spørra litt meir de som har trent i årevis for og bli god og sikkert sett ett utall skyttarar i aksjon. Kor mykje er medfødt talent og kor mykje er trening? Grunnen til at eg spør er at det hadde vore veldig kjekt og vunne den årlige jaktfeltskytinga der eg er oppvasken, ein mindre stad. Tenker og på når eg vaks opp. Det var så få folk der slik at det var ingen organisert trening. I så og seie samtlige friminutt på barneskulen spela me fotball. Alle hadde same utgangspunkt. Allikevel var det nokre som utmerka seg positivt, dei hadde talent. Nokre utmerka seg negativt (megaklumsete) dei fleste var vel midt imellom. Det eg prøver og få fram er at forholder det seg likt med skyting? Det er lite vits i og trena mykje på Noko ein ikkje har forutsetninger for og bli god i.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Sitka said:

Det er lite vits i og trena mykje på Noko ein ikkje har forutsetninger for og bli god i.

Mnja, det er val kanskje da en trenger å trene?

 

Jeg kjenner mange "toppskyttere", men spesielt to som er svært nær hverandre i "ytelser", noenlunde jevngamle, og som jeg har trent nokså mye sammen med.

Den ene ses nesten aldri på banen for trening, men snakker mye om viktigheten av mental trening, og delvis tørrtrening. Han er bonde, og forteller at han visualiserer avtrekk og skudd hele tida mens han kjører traktor... Han trener nok mindre enn meg, dvs. <50k skudd i året, og skyter store stevner, og noen få små som trening.
I forhold til observert treningsmengde er han ekstremt god, han har f.eks. aldri skutt PRS, men jeg lot ham prøve et par typiske PRS-øvelser med mi rifle. Han skjøt feilfritt - på omlag halvparten av tida en ville forvente av de "gode" i PRS...

Han andre trener svært mye. Skyter ALT av stevner, og er i periodene hvor han får skutt og trent mye, svært god. Litt lite aktivitet, så er han langt under "seg selv" - der han andre kan ha en måneds opphold og komme og skyte feilfritt "bare fordi han er så sulten".


Fokus er jo også noe - selv sliter jeg med fokus. Typisk kan jeg skyte bra, og så skyter jeg et skudd som jeg ser blir dårlig - regelrett slurv. Jeg kan tenke "hva faen driver jeg med", men andelen er stor nok til å holde meg unna toppen i alt jeg driver med. Fra stevner der jeg har gått inn i materien og fulgt rådene fra "bonden" over her, så vet jeg jo at det virker.

 

Vi er forskjellige, og noen har nytte av det ene, og noen av det andre. Jeg tror vi er svært mange som kunne ha nytte av strukturert mental trening istf. å tenke ut bedre musefeller... Da må selvsagt det grunnleggende sitte. Og for å få det grunnleggende til å sitte, så må man trene, noen mer enn andre. Men når en først "kan" det, så har det som skjer mellom ørene omtrent mer å si enn det som skjer mellom munning og mål.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 10/10/2020 at 11:36 PM, M67 said:

Når jeg beviselig blir bedre av å skyte 22, og det er ca eneste måten jeg kan få trent på - men du sier det er bortkastet å skyte 22 - da sier du igrunnen at det er bortkasta å trene, og bli bedre.

 

K

Det var men som ett noe flåsete svar til bardp, som mener at det å trene med det man skal jakte med er bortkastet. Se forrige side. 

Link to comment
Share on other sites

Vi er nokk ikke alle like men jeg har over hode ingen utbytte av å trene med grovkaliber ut over det å få tømt kontoen. Men om jeg ikke skyter et eneste treningsskudd med grovkaliber går det nå allikevel 3-4000 slike i året men de er da skutt i konkurranser. Men for meg må da de som føler for det gjerne ligge på banen og fyre avgår med jaktammo men det gidder ikke jeg.

Men fra det ene til det andre.

Om man skulle kjøpe seg en ny rifle i 17 HMR i dag hva velger en? Den bør være presis med bra avtrekk og vekta er ikke kritisk.

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, bardp said:

Om man skulle kjøpe seg en ny rifle i 17 HMR i dag hva velger en? Den bør være presis med bra avtrekk og vekta er ikke kritisk.

Jeg ville sett hardt og lenge på Sako Quad Range og Anschütz 1517 HB. Det fins jo flere versjoner av Qadden, og selvsagt av Annyen også. 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Tikka T1x og, min favoritt, Anschutz 1761 HB. 

Aldri klådd på sistnevnte og den koster mye sammenlignet med de andre, men avtrekket alene gjør den interessant. 

 

Med det sagt så TROR jeg T1x med Timney trykkpunkt vil være i nærheten til en vesentlig lavere pris. 

 

At du kan bytte pipe/kaliber i Anschutz vektlegges kanskje hos noen, men for min del så er det unødvendig. 

 

@bardp finner det kanskje interessant at det leveres KKC til T1x. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bardp said:

Ja ser flott ut den Sako Quad Range.

Hva tror forsamlingen om denne da: https://www.jaktogfriluft.no/sako-quad-quiet

Mulig T1x er like bra da løpsbytte på denne er ikke av særlig interesse. Og klart trykkpunkt avtrekk og KKC stokk hadde vært flott.

Sako Quad Quiet er nok quiet med 22LR. Med 17HMR sitter du der med kulesmellet som du ikke får dempet på noe som helst vis. Lyddemperopplegget er plundrete å ta frahverandre, og det bygger seg opp drit inni. Jeg er forresten usikker på om de i det hele tatt lager "Quiet" i noe annet enn 22LR

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 10/9/2020 at 8:58 AM, M67 said:

De har hatt blyforbud i California i mange år, og de skyter og jakter med 17HMR som bare det. Jeg tror det er helt vanlig med blyfri ammo i 17HMR over hele de forenklede stater... Både Hornady, CCI og de andre store som lager ammo har "nontoxic", "green" eller "lead free" - som typisk er laget av et "proprietary nontoxic material". Jeg har ikke studert hva det kan være, men gjetter tinn/ kobber pulver.

At blyforbud skulle være slutt på noe som helst er en betydelig overdrivelse. Men mye vil nok bli dyrere, iallefall i en begynnelse.

 

K

Sjekka produsentenes sider, det er bare Varmint som er blyfritt.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg bestilte et slikt sett fra "Yodave", som inneholder et utvalg avtrekksfjærer, og "shims". Jeg byttet til en litt lettere avtrekksfjær, og er veldig fornøyd. Jeg brukte ingen shims, avtrekket mitt ble utrygt med disse. 

Dette settet er billig, og enkelt å installere. Men man må bare være edruelig, det er fullt mulig å lage et farlig avtrekk.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Fin dag på banen i gråværet og grovinnskyting av nytt sikte. Må nok verifisere på papp etter hvert. Noen som benytter kulebanekompensator eller funker d greit med holdover på lengre hold? Har ikke beveger meg over 120m på jakt enda og da har jeg ikke klikket for avstand, men det skal utforskes på lengre hold. B04E4245-B5CB-46F4-A51E-57B4AB445189.jpeg.bdddc6530de98f441ca637e1bb49ee08.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, nooben said:

Noen som benytter kulebanekompensator eller funker d greit med holdover på lengre hold?

 

Jeg bruker en Hawke 4-16x50 med retikkel for .17 HMR. Har prøvd opp til 235 meter. Det fungerer helt ok for å treffe riktig i høyde. Men vindavdriften er helt håpløs på slike avstander. Alt annet enn dønn vindstille, så er vindavdriften et større problem enn kulebanen. Sist jeg skjøt satte jeg opp to jaktfeltfigurer på 200 m. Det var litt vind, 4-5 m/s, og jeg traff midt mellom skivene.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Planlegger en 17 HMR. Har sett på fire forskjellige rifler. En brukt Anschutz 1517 D HB Classic med rett stokk, CZ 457, Tikka T1x og Ruger Precision Rimfire.

 

Prisen varierer ikke så veldig mye på disse og alle har sine fordeler og ulemper. Ser for meg at Anschutz gir störst sjanse for å skyte små samlinger, men der finnes det dårlig med tredjepartsdeler. Tikkaen er kanskje nummer to på presisjons, men har en veldig kort original stokk og da jeg finne på noe nesten umiddelbart. Men, det finnes mange stokker til Tikkaen. CZ 457 har pipebytte og mange forskjellige stokker å velge mellom. Vet ikke om man må bytte avtrekker, mange gjör det på 455, men 457 skal vel ha en bedre avtrekker? Rugeren har en fleksibel stokk/chassie, men ryktet for presisjon er kanskje ikke det beste. 

 

Noen som har erfaringer og tanker om disse alternativene?

Link to comment
Share on other sites

Har Tikka T1x i 17 HRM og så har jeg uforholdsmessige lange armer i forhold til høyden min som er 188. Men etter en 1/2 t tresløyd var da stokken på Tikkaen blitt akkurat passe lang. Skiftet også grepet til den mer rette varianten. En få jo også kjøpt ferdige kolbeforlengere til den om en ikke vil lage de selv. Presisjonen på denne er svært bra.

Men ikke umulig at jeg i dag ville sett nærmere på en Anschutz om den er å få med to trins trykkpunktavtrekk noe en ikke får til Tikkaen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Noen som har laget seg en klikktabell/hold-over oversikt? Jeg har lagt inn data for CCI gamepoint i en app og får 34 cm. under på 200m. med G1 drag. De fleste videoer jeg har sett på YT ligger rundt 20-25cm under på 200m. Hva tenker dere rundt drop på 200m om den er innskutt på 100m?

 

Gamepoint = 0.125 BC, 20gr, 725 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Har vel skutt et par tusen skudd med 17 HMR nå og adskillige hundrede kråker. Men bruker den ikke lengre på det som er mer en 100m unna. Har gang på gang opplevd at kråker med perfekt treff på 120m flakser flere hundrede meter før de detter ned. 17HMR er suverent ut til 100m med da er det og slutt. På 200m har den jo ikke mer futt en et middels luftgevær på 50m. Er ting lengre unna en 100m bruker jeg heller 223 eller 6,5x55. Idiotiske skrytevidioer kan en jo finne for et vært kaliber uten at det blir fantastisk av den grunn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (Akkurat nå):

Har vel skutt et par tusen skudd med 17 HMR nå og adskillige hundrede kråker. Men bruker den ikke lengre på det som er mer en 100m unna. Har gang på gang opplevd at kråker med perfekt treff på 120m flakser flere hundrede meter før de detter ned. 17HMR er suverent ut til 100m med da er det og slutt. På 200m har den jo ikke mer futt en et middels luftgevær på 50m. Er ting lengre unna en 100m bruker jeg heller 223 eller 6,5x55. Idiotiske skrytevidioer kan en jo finne for et vært kaliber uten at det blir fantastisk av den grunn.

 

Jo, men nå var det ikke din mening om rekkevidden til 17 hmr. jeg var interessert i, ei heller om klikktabell er nødvendig. Hva med å svare på spørsmålet? Jeg garanterer at dine erfaringer ikke er lik alle andre sine.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, nooben said:

Noen som har laget seg en klikktabell/hold-over oversikt? Jeg har lagt inn data for CCI gamepoint i en app og får 34 cm. under på 200m. med G1 drag. De fleste videoer jeg har sett på YT ligger rundt 20-25cm under på 200m.

 

Jeg bruker appen Strelok, og den sier ca. 26 cm for 17 gr A17. Og ca 35 cm for 20 gr. Gamepoint har jeg ikke prøvd, men det er ingen grunn til å tvile på appen. Det er "bare" matematikk/fysikk. For CCI A17 stemmer det bra. Ikke noe problem med å beregne overhold verken med klikk eller retikkel. Vindavdrift er en annen diskusjon...

 

5 hours ago, bardp said:

17HMR er suverent ut til 100m med da er det og slutt. På 200m har den jo ikke mer futt en et middels luftgevær på 50m. 

 

Er ikke uenig i konklusjonen, men betraktningen rundt "futt" er vel litt overdrevet? Spørs jo hva du mener med middels luftgevær, men A17 har ca. 100 J på 200 m. Hvilket luftgevær yter såpass på 50 m?

 

5 hours ago, Stihl Crazy said:

Neste steg er vel 223, har vel ganske mykje meir energi enn 17 hmr vil eg tru.

 

Jeg har både .17 HMR og .22-250, og de kan ikke sammenlignes på nesten noe som helst. Nå er riktignok .22-250 en del kraftigere enn .223, men de er sammenlignbare. Jeg har skutt både rev og kråkefugl med begge. 17 HMR er ikke overmotorisert på rev, men det går. På kråkefugl er vindavdrift det store problemet. Selv når det ser vindstille ut kan man bomme med 17 HMR. Kan bomme med .22-250 også, men da må det blåse såpass at du er klar over det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (10 timer siden):

Kan vel ikke være så nøye. Etter 100m er den ikke i stand til og avlive en gang en kråke.

Dette er mildt sakt bare tull og tøys. Brukte 17hmr mye i en 2-3 sesonger og skøyt mye kråkefugl, ryper og ender på over 100m.

Link to comment
Share on other sites

nooben skrev (På 27.5.2023 den 13.51):

Noen som har laget seg en klikktabell/hold-over oversikt? Jeg har lagt inn data for CCI gamepoint i en app og får 34 cm. under på 200m. med G1 drag. De fleste videoer jeg har sett på YT ligger rundt 20-25cm under på 200m. Hva tenker dere rundt drop på 200m om den er innskutt på 100m?

 

Gamepoint = 0.125 BC, 20gr, 725 m/s.

 

Fant forsåvidt en artig app som kan regne ut treffpunkt og simulere både holdover i cm. med hashmarks, klikk i MOA og størrelse på viltet ved angitt forstørring. Nedenfor er d simulert en skarv på 172 m. med innskutt rifle på 100m, gamepoint ammo. Er vel uansett greit å teste d ut på papp. Appen heter Chairgun Elite Ballistic Tool.

 

 

 

 

2023-06-0212_54_49.jpg.1fd297a6285db60aeb109b53b4cf4c9e.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Edited by nooben
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noe sent innlegg i denne tråden men etter å ha lest tenkte jeg at min erfaring med kaliberet kan være nyttig. 
 

jeg har testet både gamepoint og v-Max på gås og hadde en ubehagelig opplevelse i dag. 
 

Merk at jeg kom rett fra skytebanen der jeg hadde meget god samling på 100meter. 
 

kom på jordet og det var flust av gjess, ladet børsa med Norma V-max og skøyt. 500 gjess tok til vingene og når de var borte satt det én igjen litt bortenfor. Jeg tenkte at det måtte ha vært et dårlig skudd og gikk litt nærmere for å ta stakkaren av dage. På 75meter la jeg an og skøyt på nytt. Gåsa bare satt der og ga ikke tegn til treff.. gikk så til 50 meter og skøyt igjen. Fremdeles ingen reaksjon.. syntes dette var svært merkelig da jeg skøyt sittende med tofot og var sikker på skuddet. Jeg tenkte at den sikkert var i sjokk og i ferd med å stupe, men da jeg kom 10 meter fra den la den på sprang og fløy avgårde som om ingenting hadde skjedd.. 

 

jeg kommer ikke til å bruke Norma V-Max igjen. 
 

tidligere har jeg brukt gamepoint og da holder det med ét skudd. 
 

noen som har peiling på hva som har skjedd her?? 

Link to comment
Share on other sites

Jacob93 skrev (5 minutter siden):

Noe sent innlegg i denne tråden men etter å ha lest tenkte jeg at min erfaring med kaliberet kan være nyttig. 
 

jeg har testet både gamepoint og v-Max på gås og hadde en ubehagelig opplevelse i dag. 
 

Merk at jeg kom rett fra skytebanen der jeg hadde meget god samling på 100meter. 
 

kom på jordet og det var flust av gjess, ladet børsa med Norma V-max og skøyt. 500 gjess tok til vingene og når de var borte satt det én igjen litt bortenfor. Jeg tenkte at det måtte ha vært et dårlig skudd og gikk litt nærmere for å ta stakkaren av dage. På 75meter la jeg an og skøyt på nytt. Gåsa bare satt der og ga ikke tegn til treff.. gikk så til 50 meter og skøyt igjen. Fremdeles ingen reaksjon.. syntes dette var svært merkelig da jeg skøyt sittende med tofot og var sikker på skuddet. Jeg tenkte at den sikkert var i sjokk og i ferd med å stupe, men da jeg kom 10 meter fra den la den på sprang og fløy avgårde som om ingenting hadde skjedd.. 

 

jeg kommer ikke til å bruke Norma V-Max igjen. 
 

tidligere har jeg brukt gamepoint og da holder det med ét skudd. 
 

noen som har peiling på hva som har skjedd her?? 


Har du prøvd rifla på papp etter dette?

Skarv, ender, kråkefugl etc.. under 100m er den ganske «dramatisk» med v-max kuler. Får store utgangshull og aldri opplevd skadeskyting ved ordentlig treff. 

Link to comment
Share on other sites

I år har jeg skutt 16 grågås med 17 HRM. De sitter på et jorde rett utenfor hjemmekontor vinduet mitt så de er lett tilgjengelig. Opp til ca 100m blir de stort sett liggende der de ble skutt. Men jeg skjøt noen på 130m og de fløy langt før de datt ned. Brukte Hornady 17 Hmr 17 Gr V-Max. Kommer nokk ikke til og skyte gås på mer en 100m med 17 Hmr heretter. Da får jeg heller ta frem 223en eller bare vente til det kommer noen nærmere. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (29 minutter siden):

I år har jeg skutt 16 grågås med 17 HRM. De sitter på et jorde rett utenfor hjemmekontor vinduet mitt så de er lett tilgjengelig. Opp til ca 100m blir de stort sett liggende der de ble skutt. Men jeg skjøt noen på 130m og de fløy langt før de datt ned. Brukte Hornady 17 Hmr 17 Gr V-Max. Kommer nokk ikke til og skyte gås på mer en 100m med 17 Hmr heretter. Da får jeg heller ta frem 223en eller bare vente til det kommer noen nærmere. 


Har aldri opplevd at kula(v-max) ikke ekspanderer under 150m. Hvordan var treff/ekspansjon? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...