Jump to content

17. HMR tråden


Aarvak

Recommended Posts

neida, det er ikke store justeringa det er snakk om (5 klikk ned, 2 klikk høyre), men hadde jo vært moro å fått v-max og gamepoint å gå i samme hull :) Dette er ren ønsketenkning som sagt, skal innrømme det. Skal teste de ulike v-max typene å se om jeg merker noen stor forskjell mellom de.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har tips om hvilken rifle man skal gå for ved kjøp av 17 hmr? Gjerne så billig som mulig, da det egentlig stort sett skal stå i et hjørne på soverommet å brukes som kråkedødar da holdene blir litt for lange for 22 LR'n. Er vel Savage å CZ som er de rimeligste alternativene? Hva er best?

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra 17hmr.net :

 

"That pro must be shooting one heck of a lot of ammo. I bore scoped a Savage 17 HMR before I resold it. It had over 30,000 rounds through it, still shot under an inch at 100 on windless days and the bore looked perfect. No throat errossion and no copper build up. I clean the chamber and bolt after every shooting session but only cleaned the barrel at the end of the season.

 

My CZ has easily 15,000 through it and it shoots better than it did new, but I think that was the galss bedding job.

 

I am sure one will eventually wear out, but like a 22 my bet is you are going to be in the +80,000 rounds before you see any noticeable drop off in accurracy on a hunting grade rifle. Even benchrest 22s go a very long time on a barrel."

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Ny kose pang i hus. Cz455 evolution 17 HMR.

 

• Varmint løp

• Simmons predator quest 6-25x50

• A tec CMM

• Vanguard to-fot

 

Så vidt testet den, positivt overrasket over presisjonen, fikk faktisk bedre samlinger en min X bolt 308 @100m

 

 

6zrgr9.jpg

 

20qfinr.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 2 months later...
  • 6 months later...

Må skryte litt av dette kaliberet, har tidligere vært skeptisk og ikke sett nytten, men etter å ha brukt 17 hmr en stund er jeg nokså fornøyd med effekt og ikke minst at det smeller vesentlig lavere enn større kaliber. Jakter mye gås i nærhet til bebyggelse, og i dagens samfunn er ikke rifleskudd særlig populært slike steder. 17 hmr med lyddemper smeller ikke mer enn et udempet salongskudd, og en annen hyggelig effekt er også at gåsa blir mindre skremt og ikke flyr så en får flere sjanser :-)  Her er morgenens fangst:

 

 

Skjermbilde 2017-07-29 kl. 11.10.18.png

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Som regel blir de på stedet, men litt flaksing kan det bli. Dette med effekten i 17 hmr er fysisk begrenset med vekt og fart på kula, den voldsomme effekten man oppnår med 308 og V-max i 1000m/s er fraværende. Det viktigste for meg er å ha et kaliber som gjør at jeg faktisk kan skyte i områder det lønner seg å være litt diskre. Alternativet er å la gåsa være 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er på jakt etter blyfri ammunisjon til 17 HMR. Har undersøkt litt og funnet at Hornady NTX er blyfri, men ingen butikker har på lager...

Noen som har noe liggende, eller kan tipse meg om steder som kan ha?

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Lurer litt på å bruke min .17hmr til jaktfelt... Hvilken avstand ville dere skutt den inn på? Basert på balistikk-kalkulator, ser det ut som 110m kan passe godt pga den da vil være innenfor et par cm ganske langt ut før du får så stort fall i kulebanen. Noen tanker rundt det?

Edited by knutivars
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei. Har et løp i .17hmr montert på en cz455 som jeg ikke synes gir god nok presisjon med 20 grain cci fmj og gamepoint. 17grain v-max fungerer bra, 5 skudd ca. 25mm på 100m på en vindstille dag. Under like forhold gir fmj og gamepoint runt 50mm samlinger. Prøvde å kronografere skudda og fant ut at spesielt fmj hadde enorme hastighetsvariasjoner. På 8 skudd varierer hastigheten fra 642m/s til 734m/s, altså 92m/s variasjon! V-max skudda hadde jevnere fart. Varierte fra 759m/s til 785m/s på 8 skudd. Ergelig siden ryper og ender jeg skyter blir fine slakt med fmj-en, men man må jo treffe.

Lurer på om noen har greie på om løpslengde eller andre ting på våpenet kan påvirke hastighet? Eller er det skudda som er ujevnt ladet? Løpslengden er 525mm. Vurderer å kappe løpet om noen tror det kan bedre saken.

Link to comment
Share on other sites

Frykter desverre det samme. I såtilfelle veldig trasig da den virker og være svært presis med rett ammo. Bunkret opp med 2000 skudd etter ammotørken, angrer litt nå.....

Noen som vet hva optimal løpslengde/twist som er optimalt for 20grain kuler i kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I går hadde eg mitt første møte med 17hmr. 

Vi var og plinka med 22lr, og kompisen hadde med seg ein CZ i 17hmr 

Eg vart imponert over krafta i kaliberet. Det raserte sjølvanvisaren min, som ikkje får anntydning til skade av 22lr.

Men 17hmr trengde seg nesten igjennom.

 

Øvste bilete syner bulen på baksida, og det nedste syner krateret

20190216_132708.jpg

20190216_132657.jpg

Edited by Kvernhuselva
Det kan no tenkast att dersom 22LR hadde vert heilmantla, så hadde den og gjort stor skade
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Blåser litt liv i denne igjen. Har en cz 455 med atec forest og et rimelig sikte. Veldig fornøyd med presisjonen og krafta på denne hissige tassen. Fikk meg en selvanviser fra ebay i AR500-stål og gonger i skogen så fort det lar seg gjøre :D.

 

gong-1000x500.jpg

 

God erfaring med CCI Gamepoint til matvilt, lite inngangssår og utgangshull på størrelse med en-krone. 

 

skudd.jpg

Edited by nooben
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 12.8.2017 den 12.21, Ronnie skrev:

Andre som har opplevd klikk på Winchester ammo? Har testa 2 typer i min cz 455 og opplevd flere klikk på begge pakkene

Hei,

 

Jeg hadde 3 klikk på de 5 første skuddene med Winchester ammo. Jeg har en Browning t bolt. Leverte inn påsken med skudd 

Tore

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
10 hours ago, Polardego said:

Vil et eventuelt blyforbud være døden for 17 HMR i Europa?

De har hatt blyforbud i California i mange år, og de skyter og jakter med 17HMR som bare det. Jeg tror det er helt vanlig med blyfri ammo i 17HMR over hele de forenklede stater... Både Hornady, CCI og de andre store som lager ammo har "nontoxic", "green" eller "lead free" - som typisk er laget av et "proprietary nontoxic material". Jeg har ikke studert hva det kan være, men gjetter tinn/ kobber pulver.

At blyforbud skulle være slutt på noe som helst er en betydelig overdrivelse. Men mye vil nok bli dyrere, iallefall i en begynnelse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Tjukkas said:

Tviler sterkt på at noe som helst vil gå noe særlig ned i pris, når folk har blitt vant med de nye, høyere prisene. Det nye prisnivået pleier gjerne å etablere seg som det nye status quo. 

 

Jo, for det vil være konkurranse. Iallefall på de mest vanlige produktene. All markedserfaring tilsier at de vil gå på markedet med kunstig høye priser fordi det er nytt, og folk "må" ha det, men så vil prisene falle av mange årsaker. Se på hva som helst som er kommet inn på markedet nesten. Sannsynligvis vil en eller få leverandører komme først, og de vil ta seg godt betal, så kommer konkurransen. Så får de fordeler av stor drift, og prosessoptimalisering.

Størrelsen på markedet avgjør også nivået her, ei 155gr .30-kule koster idag i Norge 5 kroner. Prøv å ta det for ei 6.5-kule... Den store mengden 6.5 går for 3 kroner, siden så mange kjøper så mye.


Jeg sier ikke at det vil bli billig, men at det vi være unødvendig dyrt til å begynne med. Om du ser på blyfri ammunisjon i dag, så er den ikke dyrere enn annen ammunisjon med tilsvarende ytelser. Blyfri 17HMR koster det samme som vanlig i USA, og ei eske Barnes TTTXXX koster vel heller mindre enn blyammo med tilsvarende ytelser.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Har liten tro på at prisene vil falle ned til samme nivå som dagens ammunisjon ligger på, eller ville ligget på. AT prisen faller noe etterhvert er nok sant, men det endelige prisleiet kan jeg garantere blir litt dyrere en på gammelkulene. 
Sånn er det med nesten alle produkter som selges når du får en slik utfasing og innfasing. 

 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Etter min mening helt bortkastet. Skytter 10-15000 treningsskudd i året med 22 og nesten like mye med luftgevær. Grov kaliber er forbeholt konkurranser og jakt. Og det fungerer riktig så bra. Nå har jeg nå rett nokk skutt 4 kråker i dag med elgbørsa og det kan vel kanskje regnes som en form for trening.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...