Jump to content

17. HMR tråden


Aarvak

Recommended Posts

normal_cci_gamepoint.png

Her ser vi en CCI Gamepoint i ekspandert versjon.

 

Skuddet gikk på drøye 110 meter i en papirbunke med 2x4" plank bak. Fant igjen kula i planken.

 

Revåtet mitt ligger på 86meter, tre rev hittil med Gamepoint og alle har blitt liggende innen få meter. Bruker Gamepoint da jeg tar vare på skinnet og ikke ønsker den voldsomme effekten V-max kan gi.

 

 

Edit:

Legger ved bilde av inn og ut-hull i en rev. Fortsatt Gamepoint:

normal_innut.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tok åtte rev i vinter med v-max og tnt. Skuddavstand 70+ Samtlige fikk bogskudd og var gjennomskutt med varierte utgangshull, krone til en femmer i størrelse. Ble mer søl en jeg hadde trodd, men betraktelig mindre enn med .223 som jeg brukte før. Noen hadde utras på noen meter, men ellers falt alle da de ble truffet.

Åpnet et par av de og det var bare grøt igjen av vitale organer.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt fire rev med cci v-max,en var gjennomskutt. Resten var fine. Ikke mye søl på den som var gjennomskutt. Men jeg skjøt de på rundt 30m. Så jeg tror at v-max i 17 hmr har for lite fart til å fungere optimalt etter ca.50m. Så veldig fin ut den ekspanderte gampoint kula. Tror den er bedre på 50m+. Hadde en eske med hornady v-max men fikk ikke presisjon i børsa mi med den. Var å skulle kjøpe cci v-max men den hadde de selvfølgelig ikke så da blir det å prøve tnt. Har åte på ca 40m.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da var børsa kommet i hus!!

En CZ 455 Varmint Evolution i 17 HMR. Noe spesielt utseende på stokken,men jeg liker den veldig godt. Også ligger den utrolig godt i hendene!

Nå gjenstår bare å finne en grei kikkert. Blir kråke,skjære,rev og morrobørse. Lyst på noe på opptil 14-20 forstørring,og parallaksejustering så langt ned som mulig.

Veldig mye kikkerter har justering fra 50 yards og oppover,men er det for lite? Regner med at noe av skytinga blir på 30-50 meter.

 

Bilder av morrosaken :P

IMG_4002_zps9a1a4c63.jpg

 

IMG_4003_zpsf87df4d3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott ny børse :) Jeg har samme bare med tommelhullstokk, og er meget fornøyd :)

 

Har en falcon optics 5.5-25x50 på min, MIL/MIL og FFP med et veldig ålreit retikkel for avstandbedømming/måling. Den er massiv (kikkert med rifle, ikke rifle med kikkert :P ), men til det jeg bruker hmr'n til er den helt ideell :)

Link to comment
Share on other sites

MAnge takk :) Gleder meg til mye morro med denne:)

 

Jeg har kikka endel på denne kikkerten her:

http://www.jaktfall.no/produkt/vortex-optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-viper-hs-t/viper-hs-t-4-16x44-vmr-1-mrad-reticle-30mm-tube

 

Evt storebroren

http://www.jaktfall.no/produkt/vortex-optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-viper-hs-t/viper-hs-t-6-24x50-vmr-1-mrad-reticle-30mm-tube

 

Er laveste parallaksesetting på 50 yds nok..tror vel igrunn det selv..hvor moro er det egentlig å skyte noe på 20 meter?? :P

Link to comment
Share on other sites

Du får falcon 4-14x44 til 200 pund og 5,5-25x50 til 249 pund. Svært lik vortexene du refererer til, vet forøvrig ikke hvilke av merkene som er å anse som "best". Usikker på hva som er oppgitt som laveste parallaksesetting på disse, men jeg har ingen problemer med 20 meter iallfall.

 

Men det er vell noe av sjarmen med 17 hmr'n det da, enten det er 20 meter eller 100 er liksom ikke så nøye med tanke på ballistik :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bilder av min 17 hmr. CZ 455 thumbhole, Falcon Optics 5.5-25x50 FFP kikkert, harris bipod. Due/kråkesniper :) På grunn av størrelsen på kikkerten og "kikkerthuset" eller hva man skal kalle det måtte jeg skaffe noen "extended scope rings", da gamle ringene gjorde at jeg ikke fikk plassert kikkerten langt nok frem. Fungerte utmerket med nye ringer :)

 

Ij5qiiw.jpg

SEN30qz.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fant de først på ebay mener jeg å huske, men i det jeg skulle gjennomføre ordren viste det seg at disse ikke kunne eksporteres som følge av eksportrestriksjon. Så de hadde de samme ringene på den offisielle siden til Hawke, samt amazon. Så endfte med en amazon bestilling sammen med noe annet småttri.

 

http://www.amazon.com/dp/B007UYSDWQ/ref=pe_385040_30332200_TE_item

 

Det var ganske detaljerte mål av ringene på Hawke sine sider, noe som var ganske ideelt så det kan også være aktuelt å sjekke ut for å forsikre seg om at det passer med kikkerten:

 

http://www.hawkeoptics.co.uk/2-piece-1-high-9-11mm-reach-forward-2.html

 

Har vell sånn ca en halv milimeter klaring fra kikkerthuset til basen på den fremre ringen, godt innafor :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Var på xxl alna i dag og skulle kjøpe litt 17hmr. Det hadde de ikke og de hadde heller ikke tenkt til å ta det inn...

 

Så mitt spørsmål er, hvor kjøper dere 17hmr i oslo(+30min kjøring)?

 

Vet om de fleste sjappene, men pris varierer jo, så hvem er billigst?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk for en stund siden skutt inn min 17HMR. Skjøt 5 skudd..gikk så frem til blinken,en heller dårlig samling ned til høyre. Tilbake til børsa..10 knepp venstre og 7 opp.

5 nye skudd med litt mer konsentrasjon... Ble overrasket da jeg kom frem til skiva å fikk se dette

10414634_10154729594630253_2197161079365767154_n_zps4ad1ced3.jpg

Dette er CCI FMJ skutt på 100 meter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg må bare spørre: hva er en «American Varmint»??

Meg bekjent er det tre modeller med tung pipe, Varmint, Varmint Thumbhole (og Grey), og Evolution, som har identiske piper og kasser, kun forskjellige stokker.

American og syntetmodellen (455 Synthetic) har halvtung pipe om den kan kalles det. Den er tykkere enn Std/Lux/osv men langt i fra så tykk som den på Varmint (21 eller 22mm?)

Link to comment
Share on other sites

Skrev det slik for å skille mellom "varmint" og "varmint thumbhole". Stokken som er på vanlig varmint er omtrent identisk med stokken på american. Mulig jeg roter med hva produsenten kaller det, er en stund siden jeg kjøpte min.

 

Det sagt, synes jeg ikke at stokken jeg har (American) er overveldende god til kikkertbruk. Eller folk som er litt lengre enn snittet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny semi auto 17. HMR rifle fra Savage Arms. A17.

delayed blowback system, som vistnok gir presisjon tilnærmet bolt rifle, i en semi auto.

 

 

Fikk orntlig lyst på kjenner jeg...

Denne er vel flunke ny årsmodell 2015. Er vel ingen som har hørt noe om denne i Norge enda?

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet har et betydelig utvalg Savage rifler i 17HMR, 22WMR, og 22LR.

Må nok sende de en mail etterhvert :smile:

Får håpe at om/når de kommer til Norge, at prisen ikke er hysterisk...

 

I videoen jeg linka til først, nevner Eric fra Iraqveteran8888 at retail utsalgspris lå rundt $400.

Ser at det er hyggelige priser på de Savage riflene Jaktdepotet tilbyr fra før.

Link to comment
Share on other sites

"Ja, etter hvert. Men det tar nok ganske lang tid:

Den skal først produseres i tillstrekkelig anntall for eksport, og så må den godkjennes av POD, så da er det helt sikkert 2016 før den er i salg i Norge. Kanskje også 2017."

 

Offa.... Berre å smøre seg med tolmodigheit..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter en god del lesing om temaet, både her og på andre forum, ønsker jeg (selv om det er spurt om for en stund siden av andre) å høre om noen har erfaringer ift. presisjon og utgangshastighet ved kapping av løp i 17hmr. Går med planer om å kappe et løp i en Quad for å ha kortest mulig totallengde på våpenet, dog ønsker jeg ikke at dette skal gå voldsomt ut over presisjon. Så hva er deres erfaringer rundt løpslengde på 17hmr?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...