Jump to content

superundertøy?


Liquefy

Recommended Posts

Hei

 

 

Snart begynner jo hjortejakta og siden det er et godt stykke fra parkeringsplassen til posten(ca30min gåtur i kupert terreng) så lurer jeg på hva dere anbefaler eller bruker på jakt på veg til post? Sliter med at jeg svetter mye på vei dit og etter ca en times postering begynner jeg å fryse.....

 

Kan dere gi meg noe tipps??

 

 

Takk fra en som er ganske fersk :-)

Link to comment
Share on other sites

Til post, så går jeg med så lite som mulig. Fryser gjerne de første 5 minuttene av turen, før jeg får gått meg varm. Når jeg så kommer til post, er det frem med sekken, ofrer fint et par minutter for å kle på meg skikkelig.

 

Akkurat hva jeg bruker kommer selvfølgelig helt an på været, men hovedregelen er ull og flere lag.

Link to comment
Share on other sites

Så får de vel bare le da? Skal en la hva andre mener styre kan en like greit sitte hejmme og glane på idiotboksen.

 

Jeg er stor faen av "tekniske T-skjorter"; de er suverene til å transportere svette bort fra kroppen.

 

Om du vil ha stort og posete ullundertøy med null passform er Lanullva tingen; sydd etter mal av en melsekk... Men varmt og godt er det.

Link to comment
Share on other sites

Fikk et tips på jegeprøvekurset om å ha en bomulls t-skjorte over ullundertøyet på vei til post. Den absorberer mesteparten av svetten på vei inn, så er det bare å putte den i en pose i sekken når man kommer frem. Ellers må man jo bare kle seg såpass lett at man ikke svetter noe særlig i løpet av turen, og ha med ekstra tøy i sekken.

 

Selv sverger jeg til ull, fleece og vind-/vanntett på tur på høsten/vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Som allerede nevnt: minst mulig klær når du går, og så skift til varmt/tørrt når du stopper. Selv bruker jeg skjeldent mer enn t-skjorte og underbukse under feltjakke og bukse (evt skallbekledning med membran om det er vått vær) under gange ned til hvertfall 15-20 blå. Skal jeg stoppe i mer enn 2 minutter kommer derimot ullundertøy, dunjakker, fleece osv fram...

Link to comment
Share on other sites

Så får de vel bare le da? Skal en la hva andre mener styre kan en like greit sitte hejmme og glane på idiotboksen.

Jeg er stor faen av "tekniske T-skjorter"; de er suverene til å transportere svette bort fra kroppen.

Om du vil ha stort og posete ullundertøy med null passform er Lanullva tingen; sydd etter mal av en melsekk... Men varmt og godt er det.

Det er vel mest meg som kommer til å føle seg uvell i trangsittende superundertøy hehe:-)

Link to comment
Share on other sites

Å gå med superundertøy med bomullsskjorte utenpå virker litt bortkastet for meg. Ville trodd det var mye bedre å gå i superundertøyet og deretter skifte til en tørr ulltrøye når du setter deg ned. DET gjør underverk mot kulde kontra å sitte med fuktig tøy på seg. Min erfaring er at dersom de innerste lagene er fuktig, så hjelper det lite av hva du har på deg av fleece, jakke etc om det er kjølig og du skal sitte en stund.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg veit at jeg kommer til å gå meg skikkelig svett, så bruker jeg ei vanlig t-sjorte på veg inn til post. Skifter et passe taktisk stykke unna posten. Den svette våte skjorta legges i en brødpose som knyttes godt igjen. Tar på meg det jeg skal ha på på post og smyger meg stille inn og siger på plass på posten.

 

Når jeg går mye med lengre pauser innimellom bruker jeg Aclima ullnett eller Brynje underst.

 

En kliss våt bomulls boxer er heller ikke stas når du sitter på post. Kjøp noen boxere i ull eller superundertøy stoff, eller skift denne også før du setter deg på post. Vis litt varsomhet ved full feltstripp, så du ikke skremmer opp sarte sjeler. :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Er mye enig med Chiefen her. Spørs på temperaturen selvsagt, men feks når det er litt kaldt, bruker jeg ull undertøy, jeg har endel av Devold sine produkter. På vei opp har jeg gjerne jakken i ryggsekken, sammen med kanskje fleece genser nr 2, og ulltrøye. Går rolig oppover, viktig og finne rytmen og ikke stresse. Når jeg er kommet opp og nærmer meg stedet hvor jeg vil poste i, finner jeg en plass i le hvor jeg bytter ut ullundertrøyen med en ny og tørr varm en, er ikke fleecen jeg brukte på vei opp blitt våt, bytter jeg ikke denne, er den våt bytter jeg selvsagt, så tar jeg på meg jakken og sniker meg rolig på post.

Forskjellen på post med vått undertøy kontra tørt og varmt undertøy, er som natt og dag! Det går ikke lang tid før man begynner og fryse...

Jeg bytter alltid undertøyet på denne måten, og sitte kald og skjelve og ikke ha det komfortabelt på post, er direkte utrivelig. Det ekstra plagget og den eksta lille logistikken er verdt følelsen av og bare sitte og nye tilværelsen på post :-)

Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg ville brukt "teknisk" som du kaller det, fra innerst og ut til ytterbekledning. Jeg tenker på brynjetypen (netting) i pollypropelen, fra bl.a. Aclima. Flere tynne lag utover, så du holder varmen når du går. Og noe ekstra å ha på (dv.v.s. under), når du kommer frem. Samt ikke gå så hardt, at du blir "kliss" våt. Litt fukt fra kroppen, forsvinner raskt utover, hvis en bruker nevnte bekledning.

 

Og skal en jakte, eller drive med litt friluftsliv, bør en ha litt å velge i og teste ut selv. Dermed finne ut hva som passer for en selv.

Link to comment
Share on other sites

Den "feilen" mange gjør, gjerne særlig nybegynnere, er at de går til anskaffelse av en stk outfitt som de skal bruke på all (hjorte)jakt. En glemmer at den enkelte har ulike behov (noen fryser lettere enn andre, svetter mer enn andre etc.), samt at bekledning objektivt sett i alle tilfeller må tilpasses årstiden.

 

Er det varm "bukkevær" i august er det lette klær som gjelder,- mens jakt i desember kan kreve klær av en helt annen type (og mengde).

 

Hvor mye en svetter når en er i bevegelse varierer betydelig fra individ til individ. Selv er jeg blant dem som svetter "litervis" bare jeg ser sola ute og tenker på å bevege meg i skauen. Sitter jeg helt i ro på en post er imidlertid dette problemet minimalt. Løsningen min er å ha 1 stk fukttransporterende plagg/ teknisk t-skjorte under den for dagen og årstiden valgte ytterbekledning - event. kun t-skjorta og ytterbekledning i sekken. Fremme på post er det av med ytterbekledning for tørke/ lufting av innsiden av denne hvis mulig, av med våt teknisk skjorte,- litt lufttørking av kroppen hvis været tillater det,- før det tas på 2-3 lag hensiktsmessig (ull)bekledning under vindtett ytterjakke/ bukse. Min erfaring er at det stort sett aldri blir for varmt under posting, selv om en sitter helt i ro. En kan derfor ikke ta på seg for mye klær ved ren posting - hva du gidder å ta med deg i sekken avgjør hvor "lunt" en kan ordne seg.

 

###

 

Som en anektode til ovvennevnte; Vi smiler godt for oss selv i påsken på ski,- når "de uerfarne byfolkene" kommer seg opp på fjellet, og har vært innom sportsbutikken på vegen for å få med seg siste skrik i utstyr - utstyr egentlig utviklet for en polekspedisjon. De kommer da stampende i alt for tykk og tung bekledning, på ski som er alt for brede for de trikke-skinne-preppede-langrennsløypende, mens en blanding av svette og solkrem renner nedover ansiktet. Far ofte bakerst, i dårlig form, gjerne da særlig nedlesset i sitt eget utstyr + det utstyret kona og ungene alt har kastst fra seg 200 meter fra parkeringsplassen.

Link to comment
Share on other sites

...utstyr egentlig utviklet for en polekspedisjon. De kommer da stampende i alt for tykk og tung bekledning...

 

Nå er vel sjelden bekledning utviklet for polekspedisjoner tykk og tung :wink: Med mindre luringene er på marsj iført varmeplagg da :lol: men for øvrig så er det jo god observert og ett artig bilde du tegner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker enten aclima ullnett eller devold multisport (tynn) ulltrøye innerst, og ullfrote over hvis det blir kjølig. Er det kaldt (-10), så bruker jeg en tynn fleece jakke i tillegg hvis aktivitetsnivået er lavt, eks smygjakt. Lett å regulere. Skal jeg sitte på post over tid, så bruker jeg en posteringspose fra magasinet (lydløs), eller foret jervenduk. Husk at ull varmer selvom den er fuktig, mens superundertøy "suger" varme fra kroppen din for å tørke. Dette gjør deg kaldere enn om du hadde brukt ull. Bomull er behagelig når tørr, men verdiløs fuktig. Kjenn bare på ull og bomull som er sentrifugert etter vask.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker enten aclima ullnett eller devold multisport (tynn) ulltrøye innerst, og ullfrote over hvis det blir kjølig.

Husk at ull varmer selvom den er fuktig, mens superundertøy "suger" varme fra kroppen din for å tørke.

Kjenn bare på ull og bomull som er sentrifugert etter vask.

Merkelig at ikke mitt superundertøy "suger" varmen, ut av min kropp, i -15 til - 20 grader da! Mitt superundertøy kvitter seg med den fukt som måtte komme etter hvert, så tøyet er tørrt og jeg varm. :) Jeg bruker også minde volum med klær, når jeg bruker pollyprodukter, enn når jeg bruker ull. Det eneste jeg vil annbefale er, kle seg passe varmt og ikke gå så raskt at svetten ikke siler, for de som svetter mye. Er dere på jakt , eller treningstur? Ha noe ekstre i sekken, for å justere og for postingen.

 

Og skulle en bli litt fuktig med superundertøy, grunnet en hard oppstigning og en har gått litt for raskt, trenger en kun å gå få min, før en er helt tørr. Polly klærne ordner resten. All fornuft tilsier, at en setter seg ikke ned med en gang en er kommet opp en bratt skråning, med slikt tøy. Jeg vil si uansett tøy. Legg opp turen på en slik måte, at siste stykket blir med rolig gange. Da er en raskt tørr. Selv skal jeg gå relativt hardt, eller tungt, før jeg svetter i slike klær. Samme tempo med ull, så svetter jeg.

 

Jeg har vokst opp med ull, så ull og bomull brukte jeg i flere ti-år, før jeg begynte å teste ut div. pollyprodukter. Jeg har fremdeles ull og har også testet Aclimas brynje i ull. Men jeg foretrekker pollypropelen, fra samme fabrikk. Men til TS, forsøk selv med både ull og med polly, så kan du selv vurdere. Så kan andre bruke det de vil. :)

 

Bomull er ikke et pollyprodukt! Bomull egner seg best sommer halvåret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg svetter mye og lett. Sa jeg at jeg svetter mye.. Jeg er også veldig god på å fryse. Har masse erfaring med det.

 

Når jeg kommer på post etter en kjapp jogg opp noen hundre meter vestlandsli så er det bytte av alt tøy inkludert undertøy. Klærne er da gjennomvåte så jeg tar gjerne anmarsjen i treningsklær (teknisk skjorte og tights er bra greier. 100kg kropp + utrustning som skal opp 350 høydemeter med 60 graders stigning = gjennomvåt uansett tempo for min del)

 

På post er det bytte til tørre klær fra innerst til ytterst. Ull er best etter min mening og tjukk Devold ull er mitt førstevalg.

 

Småfuktige klær under tørre klær stjeler varme helt de blir tørre. Frysing er gøy.

 

 

For å ta temaet enda litt videre. Noe varmt på termosen og nok mat/sukker (segmenn nam nam) er med på å redusere kuldefølelsen. Sovepose med regntrekk er digg hvis man kan rigge seg til med det. Alternativt fjellduk. Pass bare på å ikke sovne hvis du vil skyte dyr. Tømming av ballast og dagtank fra kroppen før man rigger seg til bør etter min mening være etablert praksis.

 

Jeg mener bestemt at vi har individuell oppfatning av kulde og terskler for frysing. Noen tåler greit å sitte i vått superundertøy under tørr ullgenser. Andre går rett i sjokk etter 15 minutters hvis de ikke skifter. Dama blir kald og vil ha pledd på seg i stua mens jeg sitter i shorts og t-skjorte.

 

Som sagt, frysing er gøy.

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe superundertøy så velg nettingundertøy fra Brynje eller Aclima. Og som ein anna sa:hugs boxershortsen, kald blaut bomullsunderbukse er ubehagelig sjølv om resten av kroppen er tørr. Min anbefaling er ein tynn ullboxer då den tørkar fortare enn ein av tjukkare stoff, i tillegg til at ull har varmeisolerande evner i forhold til bomull. Eg har prøvd syntet boxer,men merkelig nok blir dei berre kliss blaute ved mykje sveitting.Ein anna fordel er at ull gir minimale eller ingen luktproblem i forhold til syntet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synt netting er noe annet :winke1: når det er snakk om superundertøy, så går mine tanker til stilongs og trøye med kun hull til armer, hode og ben :lol: jeg bruker ullboxer underst. Grunnen til at jeg bruker ullnett istedet for poly er lukt. Jeg svetter lett, og for å sette så lite lukt som mulig i både mellomtøy og ytterplagg bruker jeg ull. En annen fordel med ull er at den faktisk er "varmeregulerende". Men det er viktig å prøve seg frem, men en form for netting innerst er en anbefaling. Det er lufta som isolerer :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Synt netting er noe annet :winke1: når det er snakk om superundertøy, så går mine tanker til stilongs og trøye med kun hull til armer, hode og ben :lol: jeg bruker ullboxer underst. Grunnen til at jeg bruker ullnett istedet for poly er lukt. winke1:

Superundertøy (pollypropelen) fåes både som heltrukket stoff og som brynjetypen (tidligere kalt - helsetrøye). Det er ikke luktproblemer med, de moderne typer av pollypropelen, bl.a. fra Acilma. Det er 20 - 30 år siden jeg hadde superundertøy, som luktet etter 1 - 2 døgn. Og hva så? Jakter en aleine med gammelt, eller dårlig tøy, spiller det vel ingen rolle. :) Og jakter en i sammen med andre, er det bare å skifte tøy og kanskje en "kattevask". En våtseriviett holder, hvis en er pirkete. :) Så hva er problemet, hvis formålet er å holde seg tørr og varm?

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter ofte i terreng der det kan være en times gange (i bratt terreng) til posten. Eller jeg er vekselvis jager/hundefører og postskytter. Da gjelder det å kunne kle seg. Jeg svetter mye på overkroppen, men heldigvis lite på beina. Og så er jeg en frossenpinne!

 

I "normal" høsttemperatur bruker jeg superundertrøye under allværsjakka, og allværsbukse, når jeg går/jager. Men når jeg kommer på post, er det skifte til tørr ull innerst. Og så tar jeg den fugtige supertrøya utapå ulltrøya, så den er tørr til neste forflytning/jaging. Deretter godt med tynne skjorter/gensere - 3. ytterst en løsstrikket ullgenser, nest ytterst dunvest, og så allværsjakken.

 

Det er mer komplisert å skifte til tørt innerst på beina - av med støvlene etc. Og siden jeg svetter lite på beina, har jeg ei vattert bukse (underdel til ex skidress) med lange glidelåser i sidene, som jeg tar på utapå jaktbuksa. Deretter gjerne ei regnbukse (også den med lange glidelås i sidene). Og så flerdoble sitteunderlag under, og fjellduk eller presenning rundt.

 

Hvis det blir ny forflytning eller jaging, går jeg i hele "rustninga" ei lita stund, til jeg blir passe varm, og skifter så til marsjantrekk.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at ikke mitt superundertøy "suger" varmen, ut av min kropp, i -15 til - 20 grader da! Mitt superundertøy kvitter seg med den fukt som måtte komme etter hvert, så tøyet er tørrt og jeg varm. :)

 

som flere har bemerket her, tydeligvis stor individuell forskjell på hvor mye man svetter. Jeg svetter mye, så skal ikke så mye til før supertrøya kjennes våt ut. (Har prøvd forskjellige typer også)

Har man perspirasjon innenfor det som Gore-Tex har spesifisert så funker det sikkert helt fint med superundertøy - kroppsvarmen "trykker" fuktigheta ut gjennom lagene slik reklamen viser.

 

For å ta temaet enda litt videre. Noe varmt på termosen og nok mat/sukker (segmenn nam nam) er med på å redusere kuldefølelsen.

 

har kroppen noe å forbrenne så hjelper det alltid på varmen. Men jeg har funnet ut at det er bedre med noe litt mer "saktebrennende" enn sukkertøy/godteri. Spis feks en brødskive før man begynner merke at man er sulten.

Link to comment
Share on other sites

Husk at ull varmer selvom den er fuktig, mens superundertøy "suger" varme fra kroppen din for å tørke.
Merkelig at ikke mitt superundertøy "suger" varmen, ut av min kropp, i -15 til - 20 grader da!
Superundertøy er laget for å transportere svette og varme bort fra kroppen. Det er jo nettopp derfor det brukes av f.eks. langrennsløpere.

 

Dessverre er det noen som misoppfatter "super"-prefikset, og tror slike plagg isolerer ekstra mye. Det gjør de definitivt ikke - men de isolerer bedre enn f.eks. bomull, hvis man svetter, nettopp fordi noe av svetten transporteres gjennom.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...