Jump to content

Mårfangst 0809


knutis

Recommended Posts

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ble fortalt av en gammel fangstmann, når du hadde fanga ein mår så var det bare å flytte fella et stykke unna, for du fikk aldri to mårer på samme plassen.

Han mente måren ga fra seg så mye luktstoffer å urin i det den gikk i fella at andre mårer ikke ville komme dit.

Noen andre som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har peiling om trekkrutene til måren er den samme året rundt eller om den varierer utfra årstid og type mat den spiser? Jeg har satt ut feller etter en mår jeg traff på en sommerdag, men den har ikke vist seg i fellen ennå. Det er ikke snø hvor jeg bor så det er ellers ikke mulig å se spor.

Er det ellers noen som har noen anbefalinger på hvor lenge en felle bør stå på en plass for den eventuelt kan flyttes til et annet sted? En temmelig erfaren jeger jeg snakket med mente fellen minst burde få stå i 2-3uker før den ble flyttet.

Er det noen som har laget feller av høyvender tinder/fjærer? Er meget interesert i patenter på utløser hvis noen har erfaring med dette...

Link to comment
Share on other sites

Ble fortalt av en gammel fangstmann, når du hadde fanga ein mår så var det bare å flytte fella et stykke unna, for du fikk aldri to mårer på samme plassen.

Han mente måren ga fra seg så mye luktstoffer å urin i det den gikk i fella at andre mårer ikke ville komme dit.

Noen andre som har erfaring med dette?

 

 

 

Dette kan kanskje stemme med gammle revir hanner men hunner som blir tatt sent i sesongen er bedre enn luktestoff.

Link to comment
Share on other sites

fekk ein liten mår i conibearen 1kg, inne i ein gammal fjøs...åte var honning og fiken.

ødela desverre skinnet då eg gløymde ta det av tana i tide, så det revna...

har komme 5cm nysnø no, så blir spennande å gå tur i skogen til helga :)

Link to comment
Share on other sites

fekk ein liten mår i conibearen 1kg, inne i ein gammal fjøs...åte var honning og fiken.

ødela desverre skinnet då eg gløymde ta det av tana i tide, så det revna...

har komme 5cm nysnø no, så blir spennande å gå tur i skogen til helga :)

 

 

Skinnet skal ikke kunne revne pga det har vært på tana for lenge, drar man av det riktig så går det som en drøm! Er lett å ødelegge det ved å rive å dra på feil sted

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt ut 5 stk conibear i dag. Alle er festet høyt i tre med 2 spikere som de henger på. Fellene er tildekt med kun granbar.

 

Hva er deres erfaring med å feste fellene slik ? Bør de festes bedre ved neste sjekkrunde eller fangster de godt med å kun feste dem slik?

Link to comment
Share on other sites

Spente opp fellene på torsdag. Hadde første sjekk i dag. Var generellt lite spor å se, sikkert på grunn av kulda. Åte var borte i ene kassen med conibear 160. Eller rettere sagt, deler av åte. Nøtteskrikebiten var borte, honningen hang urørt. Det samme var tilfellet da jeg skulle spenne opp fellene på torsdag. Mistenker røyskatt. Festet nå skrikebiten på utløseren for om mulig å få has på tyven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 4 Aasbøfeller som kan gis bort til fremadstormende trappere, de befinner seg i Løten, under ei låvebru.

 

 

Hei sann, aasbøfella er det den kleklypevarianten av felle det? i galvet blikk/stål?? er interessert men langt unna da.

 

Riktig, de har fanget meget godt både mink og mår, sitnevnte åtet med lynghonning og lokkeniddelet Sable Oil

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt ut 5 stk conibear i dag. Alle er festet høyt i tre med 2 spikere som de henger på. Fellene er tildekt med kun granbar.

 

Hva er deres erfaring med å feste fellene slik ? Bør de festes bedre ved neste sjekkrunde eller fangster de godt med å kun feste dem slik?

 

Hei. hvis fellene sitter bra, så er det bare å ha dem sånn, men det med granbar, må du i allefall ha ganske tett med granbar. jeg har brukt granbar til og dekke med og ofte opplevd at måren klarer og dra bort granbaret og ta åtet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å blande luktstoff med lanolin for å få det til å sitte litt lenger. Litt vrient å få tak i lanolin så jeg lurer på om noen her blander luktstoffet sitt med noe tilsvarende "nøytralt" som er litt lettere å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd løk til å vekke oppmerksomheten til vanskelig mår?

Jeg fikk vite det av an gamel fangstmann, først trodde jeg ikke helt på det, men det funker som bare det. Først bruk vanelig åte og når du vet at måren har vært der uten å ha gått inn i fella. så putter du en kvart rå løk i fella. Og hvis du liker og bruke kjøtt så burde du prøve vanelig kylling bryst fra butikken som ikke er grilla, så svir du detta litt i panna, ikke jenn om stekt. da varer kjøttet mye lengere. DETTE FUNGERER :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å blande luktstoff med lanolin for å få det til å sitte litt lenger. Litt vrient å få tak i lanolin så jeg lurer på om noen her blander luktstoffet sitt med noe tilsvarende "nøytralt" som er litt lettere å få tak i.

 

Du trenger vel ikke å blande ut luktestoffet med noe som helst egentlig. Jeg brukte Sable Oil i bomull i en fotofilmboks som jeg perforerte med mange små hull, den luktet like godt i + grader som i - 25.

 

Ett annet knep jeg brukte var å "flagge" inn måren en bit av et hareskinn (hvitt) eller ei vinge fra ei rype eller nøtteskrike hang jeg opp i hyssing like ved fella. Måren er som kjent nysgjerrig og skal undersøke aklt som flagrer i vinden eller lukter spesielt. Åtet var ellers Lynghonning i en pose av ei nylonstrømpe på størreslen med ett hønseegg, klinte også honning på trestammen slik at dette rant nedover stammen.

 

Måtte jeg frostsikre åtet brukte jeg glykol, som jeg kjøpte på apoteket.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det to mårer til her. En den 23.12 da jeg var ute å spente ned fellene, og en nyttårsmår den 04.01 i samme fella. Dette er forøvrig mår nr 2 og 3 i dette fellesettet som er nytt av året med en fangsttid på 35 felledøgn. Det kan se ut til at jeg har funnet et forholdsvis bra sted her! :wink:

 

Mår nr 3: 23.12.2008 - Hunn - Vekt: 1,0kg - Felle: Kania - Agn: Honning

dsc_8564-web.jpgdsc_8568-web.jpg

 

Mår nr 4: 04.01.2009 - Hunn - Vekt: 1,1kg - Felle: Kania - Agn: Honning og fiken

dsc_0199-web.jpgdsc_0212-web.jpg

Link to comment
Share on other sites

hang ein mår i fella i kveld, var ute på ein liten måneskinnstur og sjekka fellene. ein liten ein denne gangen og, 1.0 kg. Var ute å sjekka fellene i helga, då hadde det vore mår innom to av fellene, skifta åte og fiksa litt på oppsettet-det var tydeligvis noko den likte.... åte var rypeføter som har lagt i honning ei stund.

 

 

320072.jpeg

 

bilde av mår nr to som eg tok like før jul,åte honning:

 

 

320083.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Sjekka fellene i dag. Var en viss spenning ettersom åte to ganger har blitt borte i et kassesett med conibear 160. Festa en nøtteskrikebit på utløseren forrige gang og regnet med at tyven hang der nå. Det gjorde den også, men det var ikke røyskatt som jeg mistenkte. Men et ekorn. Ikke det jeg helst vil ha i fella, men når skaden først er skjedd får man gjøre det beste ut av det. Halen ble med hjem for å brukes til fluebinding. Resten ble tatt i bruk som åte. Plasseringa er i ei smal skogstripe mellom to større skogsområder. To mårspor der, så det er tydelig at den hopper forbi av og til. Ellers har det vært veldig lite ferke spor å se. Kanskje på grunn av kulda. Nå blir det mildere så kanskje det blir mer aktivitet igjen da.

 

71995_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fant ut jeg skulle prøve meg på litt mårfangst i år. Så jeg kjøpte ei kaniafelle og satte opp et sted det var litt mårspor. Og når jeg skulle sjekke den i dag var det en røyskatt i mårfella. Ikke akkurat det jeg skulle ha, men det er jo en eggtyv med fin pels dette å.

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=11016&g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=56b7d8a9cc631a5d53c2d38a7ed3af67

 

Rypehode, rypehjerte og honning som agn

 

Har vært mårspor fra hjørnet på hytta og ned i bekken to ganger vi har vært oppe nå. Så må nok kjøpe enda ei å sette opp der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må få berømme alle dere mårfangere her på Kammeret. Dere er jaggu flinke :) . Det er ikke lett å lure den luringen i fella...det vet jeg av erfaring for jeg fikk sjelden mår he he.

 

 

Et lite tips er vel å aldri gi opp å bruke fantasien. :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute å sjekket de 7 fellene jeg har ute på lørdag. Har 2 syningfeller og 5 conibear som jeg har bygget kasser til. To av stedene hvor fellene er plassert har jeg sett mår. Jeg har agnet med en miks av honning, fiken, svisker og sjokade. Har i tillegg kokt anisfrø og vann som jeg tømmer over fellene. Har klint miksturen inne i fellen og plassert noen fiken ++ rundt og på utsiden av fellen. Absolutt ingenting av åtet var rørt hverken på utsiden eller innside. Kassene er av nyere dato og det er veldig sannsynlig at dette er den utslagsgivende faktoren, men hadde ikke noe av åtet på utsiden vært borte da?? Jeg har rigget til hønsefjær i sytråd på utsiden av fellene for å flagge inn måren, men altså ingen reaksjon.

Fellene har nå stått på samme sted siden før jul og jeg begynner å miste trua på plassene. KOmmer til å flytte fellene til helgen hvis ikke det skjer noe. Jeg skal ha med opp en kompis som har greie på dette for å få han til å se på oppleggene mine.

Holder på å åte inn noen flere plasser hvor flere feller skal ut.

Noen som har noen tips, foruten å fange måren??

Link to comment
Share on other sites

Det er meget vanskelig å si om måren har vært i nærheten hvis du ikke har sporsnø. Det er ikke uvanlig at måren er innom feller uten å forsyne seg. Spesielt hvis det er en gammel å slu mår. Plasseringen er kanskje den viktigste faktoren. Selv prøver jeg å finne steder hvor måren har faste vandringsruter. Måren liker ikke åpne flater som hogstfelt, myrer og vann og går rundt disse. Smale passasjer mellom slike områder er sikre steder hvis det er mår i området. Har du sett måren et sted kommer den ganske sikkert tilbake!

 

Hvis du har noen bilder av settene dine kan du sikkert få flere tips. Det virker i alle fall som om du bruker nok åte. Selv pleier jeg kun å bruke honning og luktestoff, evnt kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar svært gjerne mot tips. Det har ikke vært snø på disse kantene i år, men jeg håper selvsagt at det skal komme noen hvite dryss snart. Her et bilde av en innebygd Conibear. Noen av kassene har jeg montert i trær etter dette prinsippet, mens noen av kassene ligger på bakken. Jeg har lagt kvister, mose og løv over de som er montert på bakken. Alle tips mottas med STOR takknemlighet.

324354.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Alle tips mottas med STOR takknemlighet.

 

særs avansert boks!!!

Skal ikkje uttale meg skråsikkert om kva som gjer susen for deg, men eg ville smurt inn kassen med jord og søle slik at den ikkje lyse opp heile skogen din. Oppgangsstokken var litt langt frå holet og synest eg, ville kanskje dratt den heilt bort under boksen 20-30 cm under holet. må jo gjere det så lett som mulig for måren,samtidig som du held musene vekke.... (eg bruka helst rotne nedfallstre som eg kan rive kvisten av, slepp då å få sagflate som lyser opp)

ville og hengt opp noko som vaia i vinden på oppgangsstokken. og surra fast endå litt meir granbar slik at boksen blir litt betre kamuflert.

 

lykke til

Link to comment
Share on other sites

Det kan være flere grunner til at du ikke har fått mår. Det at du ikke har sporsnø gjør det litt vanskligere å vite hva grunnen er.

Felle kan være feilplassert. Prøv overganger, bekkedaler, under skrenter o.l.

Måren kan ha tilgang til så mye mat at den ikke trenger å ta sjanser.

Det kan være at kassene lukter.

Godt synlige kasser kan skremme, men måren er også nyskjerrig..

Enig i at du med fordel kan gjøre det lettere for måren å komme til enn det ser ut til på bildet.

Du kan prøve å variere åte mere. Noen med honning, noen med kjøtt og noen med fisk.

Er måren veldig vanskelig kan ren trafikkfelle kanskje fungere. Hvis måren krysser en bekk på en stokk kan du sette fella på denne stokken. Dette settet er vel mest aktuelt der terrenget passer.

Link to comment
Share on other sites

Sjekka fellene i kveld. Honningposen var borte fra to feller. Begge relativt "åpne" conibearsett på skrå stokk. Kan godt ha vært måren som har klart å hoppe over fella og så kost seg. Den ene fella var den jeg flytta litt på etter at måren adde vært innom uten å gå i. Snøen var steinhard så noe spor var det ikke. Håper værmeldinga som melder snø til helga stemmer. Både for å få sporsnø og for bedre skiføre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...