Jump to content

Mårfangst 0809


knutis

Recommended Posts

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fine kasser det der! Jeg ville nok også hatt tett tak. Ikke så mye pga snø. Det unngås med granbar over fella, noe som dessuten kamuflerer den for nysjerrige tobeinte. Regn derimot vasker vekk honningen på no time. Jeg bruker gjerne nylonstrømpe til å ha honningen i. Ei strømpe/strømpebukse holder til mange feller. Slår en knute, putter i et par spiseskjeer honning og surrer igjen med hyssing.

Link to comment
Share on other sites

Plasserer du fellene under store furu/gran trær så snør det faktisk minimalt ned på åta. :wink:

 

hilsen TikkaReven

 

Skjønner du bor en plass der det er padde flatt... :mrgreen::mrgreen:

 

Her derimot,er det så bratt at trærne ikke har plass til greiner på mer enn èn side,dermed kan snøen lave ned,rett på fella..

Fella kan ikke plasseres på den siden greinene er,for da blir det feil i forhold til hvor det er lettest for måren å klatre opp,med tanke på hvordan bakken er nedenfor treet.. innvikla forklaring,men fella står i det treet jeg fikk festa den på uten at jeg selv forsvant ned lia,ergo står den BRA :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter en lovlig sein start på mårfangsten er jeg endelig i gang. Fikk hengt opp 2 feller ladd med hare og litt honning i ett terreng jeg har sett

spor etter mår flere ganger. Litt flaks må man jo ha, idet jeg parkerte bilen begynte det å snø gitt! Håper snøen blir liggende en stund

så det går an å se hvis en mår eller to skulle reke forbi fellene mine :wink:

Venter på 4 CB feller som skal settes ut så snart jeg får dem. Har sett meg ut noen fine skogspartier der det forhåpentligvis ferdes mår.

Noen som har gode råd hvordan man fjerner lukt av folk fra fellene? Holder det å koke dem i dye?

Fellene jeg hengte opp idag har ligget en uke nedgravd i myra for å være på den sikre siden.

Link to comment
Share on other sites

Nye feller tar ikke til seg dye. Du bør først rense dem skikkelig. Jeg bruker "fellerens". Tror det består av kaustisk soda. La de ligge i denne oppløsningen (varm) en liten stund. Skyll dem godt og la de deretter ligge på en fuktig plass så de ruster, gjenta rensingen, skyll godt og kok så i dye.

 

Du kan selvsagt få mår og mink uten alt dette, men jeg vil påstå at sjansene øker en god del!

 

Mens du venter på at fellene skal komme og så at de skal bli klare til bruk, kan du jo sette ut kasser og legge litt godsaker i disse!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! Du får veie den. Skal lage ei liste over de tyngste i første innlegget i tråden! Hva brukte du som åte? Kassesett?

 

 

Fikk tilslutt lirka den ut av fella. En hann. Er tydeligvis ikke så erfaren med å bedømme vekt på mår. Veide bare ca 1,6 kg. Plasserer Conibearfellene i en kasse på snaue halvmeteren med netting i den ene enden, og fella i den andre. Fester åtet i nettingen i enden av kassa. Kassa denne måren gikk i sto på en stokk horisontalt mellom to grantrær, ca 1,7 meter over bakken. To skråstokker opp til horisontal-stokken. Åtet var en hel ringdue innsmurt med honning.

 

Synes to av Conibear fellene mine (kjøpt på Fangstutstyr i Drammen), begynner å bli merkbart slappere i fjærene. Den siste måren var liksom ikke så flat mellom bøylene som de andre har vært. Har vært i bruk i to sesonger. Hvor lenge pleier fjærene til Conibearfeller å holde?

Link to comment
Share on other sites

Du har hatt ei bra helg jegerak!

 

Gratulerer til dere andre også.

 

 

Når det gjedler spørsmålet om nye kasser vil jeg helt klart tro at det er lettere å få måren i kasser som har hengt ute ei stund. Eller hvis man lager kassene av materialer som har vært oppbevart ute ei stund.

 

Jeg vet ikke akkurat hvor lenge fjærene vanligvis holder. Det er nok også avhengig av bruken. Når de ikke er i bruk bør de i alle fall ikke være spent. Klarer man å hekte av fjæra i ene enden sli at den ikke er spent er nok det gunstig. Begynner fjærene å bli slappe bør de skiftet ut. Nye fjærer kan bestilles her:

http://www.nwtrappers.com/catalog/products.asp?cat=149

Link to comment
Share on other sites

Du finner vel bilder av kassene tikkareven bruker og de jeg bruker i tråden. Pass på at slissene blir dype nok slik at fella ikke hopper framover. Siden du bor på vestlandet med tilhørende vestlandsvær ville jeg brukt kasser som ikke slipper inn regn. Feks tikkareven sine med tett tak, eller de jeg bruker plassert vannrett. Mine har netting i bunnen. Lengda bør være såpass at åte kan ligge godt innenfor fella, samtidig ikke så langt at et mindre dyr, som feks mink smyger seg forbi utløseren og går så langt inn at den utløser fella med bakbeina.. Mine kasser er vel ca 30-35 cm.

 

En kassetype som kan være aktuell når du skal bære dem et stykke er denne:

 

68861_s.jpg

 

Fella festes med spiker og på sidene henger du granbar e.l. Disse kassene kan du gjerne ta med som halvfabrikat. tar lite plass i sekken da. Den kan vel knapt kalles en kasse, men det virker!

 

En annen type er denne.

68862_s.jpg

 

Litt vanskelig å se på bildet, men den består av en nettingtunell med åpningen nedover. Fella settes med fjærene i slisser som på kasser. Den på bildet er tettet med bar i topppen, men det er bedre å bruke ei treplate med ca samme størrelse som fella + et par cm.

 

Ellers: Bruk fantasien og kom gjerne med bilder av resultatet!

Link to comment
Share on other sites

Sjekka fellene i dag og på torsdag. Hverken fangst eller spor. Har sporsnø på ca 2/3 av runden nå. Virker som det er lite mår i terrenget. Tok ut 3 i samme området i fjor. Dessuten er det mye revespor å se og reven er vel den viktigste predatoren på mår ved siden av oss.

 

Ei uke til og så flytter jeg fellene. Hengte opp noen kasser med smågodt på torsdag i et område jeg så spor på ettervinteren i fjor. Har hatt feller der før uten å ta noe, men måren ar vært inntil fellene flere ganger uten å gå i. Har vært noe hogst der nå så jeg er spent på om måren bruker de samme trekkveiene.

 

Opplevde her at måren hadde revet ned en conibearfelle som var festet med spiker på skrå trestokk. Tror den hadde prøvd å klatre rundt fella ved å tråkke på fjærene. Fella vippa da rundt og måren falt ned. Åte var ikke rørt. Etter dette har jeg ikke fjærene stående rett ut til siden når jeg bruker conibear uten kasse!

 

Nå forventer jeg mange fangstrapporter i løpet av helga! Husk kamera folkens!

Link to comment
Share on other sites

Interessante bilder! Ser det fungerte med sportsfiske.nu!

Ser du bruker en del hele ekorn. Har du hatt suksess med det? Fikk litt trua på det selv, men synes det blir litt drastisk å plaffe ned ekorna rundt huset. For holde utkikk etter trafikkofre langs veien i stedet!

Fangstguru Opdahl har visst hatt suksess med tilsvarende oppsett med hel hare som åte.

Link to comment
Share on other sites

Ekornet er et som gikk i ei anna felle jeg hadde.

Fikk ingen mår på dette oppsettet i fjor, men tok med ekornet og la det i "åtefryseren".

Skal prøve igjen når det blir stabilt med kuldegrader :D

Er jo også harejeger i tillegg, så jeg kan jo prøve med det og.(Hvis jeg får noen) :lol::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var og sjekka fellene i dag, ingen fangst men spor heilt inte 2 av fellene og spor innafor 50 m på 4 andre so det er no håp.

 

Motiverende når det er spor ved fellene! Du tar den sikkert snart. Hvis det gjentar seg flere ganger ville jeg forandret litt på settet. Flytta det 10 meter, ny type åte, lavere ned etc.

Link to comment
Share on other sites

Fikk vår første i dag :)

 

Den var 85 cm lang å jeg har ikke fått veid den enda men sånn å se til så er det en av de største jeg har fått..

 

Jeg og en kamerat har 70 feller vi skal ha ut men pga husbygging har vi bare rukket å få ut 13 stykker :oops: .

Vi får satse hardere til neste år når vi får bedre tid å huset mitt er ferdig :)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

var å sjekket de 4 fellene som jeg har satt opp, samt å sette opp 2 til.

var ingen ting i fellene, men jaggu hadde ikke "gammer`n" som jeg har prøvd å fange etter i 3 år vert å spist av honningen på stammen uten å gått i.

Har satt opp en felle til etter den, for den krysser to steder..

Får tru den sitter der neste gang :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Fikk vår første i dag :)

 

Den var 85 cm lang å jeg har ikke fått veid den enda men sånn å se til så er det en av de største jeg har fått..

 

Jeg og en kamerat har 70 feller vi skal ha ut men pga husbygging har vi bare rukket å få ut 13 stykker :oops: .

Vi får satse hardere til neste år når vi får bedre tid å huset mitt er ferdig :)

 

Rune

 

70 feller! Det var voldsomt. Hvor stor avstand har dere mellom fellene da? Det blir i alle fall ikke fritidsproblemer med så mange feller som skal sjekkes hver uke! Skjønner godt det er vanskelig å kombinere med husbygging!

Link to comment
Share on other sites

160 er ei fleksibel felle som kan brukes til mange ulike sett, og er rieklig kraftig nok. Jeg ser ingen grunn til å gå opp en størrelse. Tror dessuten risikoen for feilslag blir større med ei større felle. Jeg har såvidt prøvd 120 etter anbefaling fra andre. Så langt er jeg godt fornøyd med de. Bruker dem til kassesett. Kassene blir mindre og dermed mer letthåndterlige

160 bruker jeg til kassesett og til diverse sett på trestokker.

Link to comment
Share on other sites

Fikk vår første i dag :)

 

Den var 85 cm lang å jeg har ikke fått veid den enda men sånn å se til så er det en av de største jeg har fått..

 

Jeg og en kamerat har 70 feller vi skal ha ut men pga husbygging har vi bare rukket å få ut 13 stykker :oops: .

Vi får satse hardere til neste år når vi får bedre tid å huset mitt er ferdig :)

 

Rune

 

70 feller! Det var voldsomt. Hvor stor avstand har dere mellom fellene da? Det blir i alle fall ikke fritidsproblemer med så mange feller som skal sjekkes hver uke! Skjønner godt det er vanskelig å kombinere med husbygging!

 

Vi har store områder å sette ut på så de står ikke så veldig tett, vi må sjekke dem med bil når alle er ute!

Vi setter alltid opp fellene i par, en med honning og en med kjøtt å ca 50 meter i mellom dem.

Vi bruker nok en hel dag på å sjekke fellene...

 

I år blir det en del "blindsett" der vi setter opp feller uten å egentlig vite om det er mår der eller ikke så vi har ikke skyhøye forventninger om en masse fangst, man må bli kjent i nye terreng å snø har vi heller ikke enda så blir ikke noen spor å se etter heller..

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...