Jump to content

Mårfangst 0809


knutis

Recommended Posts

Jeg bruker CB 120 å det funker utmerked på mår, fella er såpass liten at den alltid fanger måren over nakken/halsen å de er stein daue momentant (ingen tegn til kloring i trær osv). MEN du må bytte fjærene oftere for selv om en ny 120 er sterk nok til mår så er den det ikke om 2 år!!

 

Har også brukt CB 160 og 220 til mår men jeg liker ikke dem for uansett hvordan jeg stilte trådene så slår den fella nesten alltid over ryggen for måren kommer for langt inn i fella, er bare å se på bildene her på forumet å du ser det samme..

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg bor på en øy som ikke har hatt en bestand av mår tidligere, men etter at broen kom tidlig på 90 tallet har måren ettablert seg og jeg har en mistanke at den er ganske tallrik ettersom det blir påkjørt en god del samt at flere mårer er blitt skutt på tilfeldig småviltjakt.

Nå har snøen lagt noen dager og jeg var en tur i skogen på søndag, jeg fant raskt mårspor på flere forskjellige plasser og har bestemt meg for å prøve med noen feller.

Er det noen som har noen gode råd, jeg tenker på type felle. :!:

Hvor er det best pris på feller :!:

Setter jeg ut fellene der jeg ser sporene :!:

Det er ikke ofte det er så kaldt og fint som det er nå, hvor ofte bør fellene sjekkes ved mildvær og rein :!:

Hva bruker jeg som åte :!:

Er det noen verdi på måren ved salg :!:

Link to comment
Share on other sites

Nå har snøen lagt noen dager og jeg var en tur i skogen på søndag, jeg fant raskt mårspor på flere forskjellige plasser og har bestemt meg for å prøve med noen feller.

Er det noen som har noen gode råd, jeg tenker på type felle. Syningsfelle, conibear, Åsebø og 4 talfelle

Hvor er det best pris på feller Søk litt på nettet 4 tals felle lager du selv og det er lov å prute i disse tider

Setter jeg ut fellene der jeg ser sporene Ja utelukkende

Det er ikke ofte det er så kaldt og fint som det er nå, hvor ofte bør fellene sjekkes ved mildvær og rein 1-2 ganger i uken

Hva bruker jeg som åte jeg bruker honnning i "damestrømpe"

Er det noen verdi på måren ved salg Liten - men stor verdi for småviltet

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor på en øy som ikke har hatt en bestand av mår tidligere, men etter at broen kom tidlig på 90 tallet har måren ettablert seg og jeg har en mistanke at den er ganske tallrik ettersom det blir påkjørt en god del samt at flere mårer er blitt skutt på tilfeldig småviltjakt.

Nå har snøen lagt noen dager og jeg var en tur i skogen på søndag, jeg fant raskt mårspor på flere forskjellige plasser og har bestemt meg for å prøve med noen feller.

Er det noen som har noen gode råd, jeg tenker på type felle. :!:

Hvor er det best pris på feller :!:

Setter jeg ut fellene der jeg ser sporene :!:

Det er ikke ofte det er så kaldt og fint som det er nå, hvor ofte bør fellene sjekkes ved mildvær og rein :!:

Hva bruker jeg som åte :!:

Er det noen verdi på måren ved salg :!:

 

Hvis du leser hele denne tråden finner du mange tips! Jeg skal gi noen basics her.

 

Felletype:

Jeg vil foreslå conibear 120 som du lager kasser til. 120 er ikke så fleksibel som 160, men de er enklere å bruke. Fellene bør renses og dyes før bruk. Syningfella er enklere i bruk, men mye dyrere!

 

Best pris på feller finner du i USA. Prøv f.eks. http://www.nwtrappers.com/

Vil du handle i norge kan http://www.fangstutstyr.no/ være verdt å prøve.

 

Å sette fellene der du ser spora er et ok utgangspunkt. Enda bedre blir hvis du følger spora og finner steder hvor måren blir ledet gjennom er smalere passasje. Feks mellom to myrer eller hogstfelt. I enden av langsmale vann er også bra. tenk på at måren vandrer mye og helst holder seg i skikkelig skog. Under skrenter er også bra. Finner du en stokk over en bekk hvor måren krysser skal det være knall!

 

Ved mildvær og regn bør du sjekke fellene ganske ofte. Hver 2-3 dag. Både for å unngå at skinnet ødelegges, og for å fornye åte hvis det blir utvasket.

 

Til åte vil jeg anbefale honning. Gjerne i nylonstrømpe. Diverse kjøtt og fisk er også bra. Setter du fella nært en bekk kan det jo komme mink også. Da vil kjøtt/fisk kunne funke på begge. Honning gir ikke mink.

 

Det er ikke noe særlig penger å tjene. Vil tippe ca 300 kroner for et skinn??? Noen steder er det skuddpremie, det kan være en større inntekstkilde.

Link to comment
Share on other sites

Da var alle fellene plukket ned. Etter mer enn 2 uker uten et spor å se konluderer jeg med at det er lite mår i det aktuelle terrenget. Ikke spesielt gøy å drive med feller når man ikke har trua på at det kan bli fangst. I morgen skal feller opp i et nytt område!

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har sliti litt med att musa spiser opp åte mitt, så bytter ganske ofte, noen som har noen tips for å hindre att den spiser opp åte mitt?

 

Hvilken felle bruker du? Jeg har Synning, med tette vegger. Monterer denne på stamma, og kjører en kvist eller lignende mellom stamma og nedre del av fella hvor inngangen er slik at den henger utfra stamma. Aldri hatt problemer med mus i den.

Link to comment
Share on other sites

Hei rypert,

 

Fanger du noe i Syningfella? Fantastisk felle, men hjelper ikke når måren ikke vill inn i den?

Noen som har erfaringer eller åte som lurer måren inn i denne fella?

jeg og en kompis har fått 2 skt på rakfisk og honning i syningfella.

Virker på oss som det er et ganske bra åte...

Link to comment
Share on other sites

Fellene er nå satt ut igjen i et nytt område. Så mårspor to steder på runden, så de finnes, selv om det ikke kryr av dem. Så også minkspor på bekkeisen et av stedene måren hadde kryssa. Der står det selvsagt felle nå!

En stor nedtur. På runden har det vært et parti med skikkelig stor fin granskog som har dannet en overgang mellom to gode mårområder. Hadde selvsagt tenkt å ha et par feller der. Men, hele overgangen var rasert av hogstmaskin. Det som var et gammelskogbelte på ca 400 m er redusert til en stripe på 10 m på ene kanten.

 

 

Det har forøvrig vært meget stille når det gjelder fangstrapporter nå. Legg inn rapporter, gjerne med bilder. Eller send meg en pm så jeg får oppdatert lista!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt magnum marten fra nwtrappers. Om det er bedre enn noe annet vet jeg ikke, men måren pleier å finne fellene!

Det er forøvrig et luktestoff som holder lenge. Er i ei lita krukke. Stikker krukka inn på en tørrkvist slik at det fester seg litt guffe på kvisten. Lukta sitter godt i flere uker etterpå.

Link to comment
Share on other sites

jeg satte ut to feller idag.såg mårspor i går og der har jeg ei felle hengende.blir spennende og se.jeg har noe honning med tilsatt et luktestoff som jeg har fått av en kar som tar mange mår i løpet av en sesong.denne honningen har jeg tatt mår på før så den virker.hang og i et lite beaconstykke som jeg duppet i honningen

Link to comment
Share on other sites

Fangst i 2 av 3 feller må sies å være bra! Var ute å sjekka fellene selv i dag. Årets første felletur på ski! Var ingen fangst, noe som var som venta ut fra værforholda som har vært. Nedbør pleier å være dårlige forhold her. Fant helt ferske mårspor på vei ned. Har aldri sett mårspor i den lia før. Må nok få opp ei felle der neste gang!

Turen i dag ble forøvrig lang. Slapp bikkja mens jeg ordna med ei felle. Merka ikke elgen 50m oppi lia. Vinden sto slik at bikkja fikk ferten og dermed var 1 stk malamute på elgjakt... Han hadde båndet på slep med fare for å bli sittende fast, det ble derfor å følge sporet. Turen ble nesten 2 t lengre enn planlagt, men fikk sett mye interessant terreng!

Link to comment
Share on other sites

Måren finnes de fleste steder hvor det er skog. Er sikkert noen øyer den ikke er på. Om den finnes hos deg må du nok finne ut av selv. Ta en tur når sporsnøen har ligget noen dager, eller spør lokale jegere.

Hvordan du tar den kan finne ut mye om ved å lese resten av tråden.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at du har fått en utfordring der! Måren kan være vanskelig hvis den har nok mat. Stå på så tar du den nok. Hvis den lar være å gå i fella en gang kommer den trolig ikke til å gå i fella neste gang heller med mindre noe er endret. Et kraftig snøfall med påfølgende dårlig mattilgang kan gjøre susen. Eller ei ny lukt fra eller ny plassering av fella. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Sjekka fellene i dag. Hadde god tro på fangst, men ble litt skuffa der. Tomme feller og heller ingen spor ved noen av fellene. Spor fant jeg to andre steder. Satte opp ny felle på det ene av disse, samt ei felle et sted jeg fant spor på forrige runde. Litt pussig at 3 av de 4 stedene jeg har sett spor på de to siste rundene har jeg aldri sett spor før. Det til tross for at jeg har en del turer på denne runden gjennom flere år.

Åte, nøtteskrikebit, bak ei conibearfella på skråstokk var borte for andre gang på rad. Mistenker fugl eller røyskatt!

Link to comment
Share on other sites

Hang et ekorn i fella i dag.

 

Ingen som bruker tørrfisk med honning lengre?

 

Min erfaring er at tørrfisk fungerer best på ekorn.

Hadde oppe 5 feller i 3 måneder i fjor. Hadde ikke fått en eneste ekorn før siste uka. Da byttet jeg åte til honning og tørrfisk. Ble 4 ekorn av 5 feller :P

Link to comment
Share on other sites

Hang et ekorn i fella i dag.

 

Ingen som bruker tørrfisk med honning lengre?

 

Min erfaring er at tørrfisk fungerer best på ekorn.

Hadde oppe 5 feller i 3 måneder i fjor. Hadde ikke fått en eneste ekorn før siste uka. Da byttet jeg åte til honning og tørrfisk. Ble 4 ekorn av 5 feller :P

 

Med andre ord er det en god grunn til ikke å bruke tørrfisk med honning som åte!

Link to comment
Share on other sites

Hang et ekorn i fella i dag.

 

Ingen som bruker tørrfisk med honning lengre?

 

Min erfaring er at tørrfisk fungerer best på ekorn.

Hadde oppe 5 feller i 3 måneder i fjor. Hadde ikke fått en eneste ekorn før siste uka. Da byttet jeg åte til honning og tørrfisk. Ble 4 ekorn av 5 feller :P

 

Med andre ord er det en god grunn til ikke å bruke tørrfisk med honning som åte!

 

Riktig!! Første gangen jeg prøvde tørrfisk, og det var veldig effektivt, men ikke å anbefale!

Link to comment
Share on other sites

var å sjekket fellene i dag...i den ene hang en mår :D

første gang vi prøver mårfeller, morro :D

1,1 kg...såg mye spor, så får håpe det blir flere utover vinteren :twisted:

 

Gratulerer med den første. Mye spor sier du, da blir det sikkert flere!

Har du flere opplysninger? Åte, felletype, plassering etc?

Link to comment
Share on other sites

bilde ja...det var det å legge inn da :oops:

brukte cb 160, med kasse...var på tide å prøve egentlig, har gått i mange år på vintern å sett en plass der måren krysser over en elv, hang den opp rett ved siden av for 1,5 uke siden, så i går var den der da :D den hadde nok hengt noen dager, for den var stiv som en pinne. hatt en uke med 4-5 minus hver dag her nå, uvanlig på denne kanten av landet.

har ute 4 feller, har 2 stk med orrfuglhode å damestrømpe fylt med honning... og 2 stk med damestrømpe fylt med honning.

måren hadde gått i den med hode og honning, men såg det var spor rundt resten av fellene også :D

Link to comment
Share on other sites

bilde ja...det var det å legge inn da :oops:

brukte cb 160, med kasse...var på tide å prøve egentlig, har gått i mange år på vintern å sett en plass der måren krysser over en elv, hang den opp rett ved siden av for 1,5 uke siden, så i går var den der da :D den hadde nok hengt noen dager, for den var stiv som en pinne. hatt en uke med 4-5 minus hver dag her nå, uvanlig på denne kanten av landet.

har ute 4 feller, har 2 stk med orrfuglhode å damestrømpe fylt med honning... og 2 stk med damestrømpe fylt med honning.

måren hadde gått i den med hode og honning, men såg det var spor rundt resten av fellene også :D

 

Å legge ut bilder er lett.

 

Bruk denne: http://bildr.no/

 

Da får du en kode til bruk i forum. Klipp ut hele denne og lim den rett inn i innlegget uten noe mer fiksfaks!

Link to comment
Share on other sites

Traska 4 timer på truger i skauen i dag, og fant et område med masse mår-spor. Nå vurderer jeg å sette opp noen feller, men det må vurderes nøye... Veit ikke om jeg orker å gå så langt for å sjekke fellene :oops:

 

Erfaringen min er at måren gjerne går i i løpet av de første to ukene. Vil tro langt over halvparten av de jeg har tatt har gått i første eller andre uka. Så da kan du gjøre et realt forsøk uten at det blir alt for mange turer!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...