Jump to content

Mårfangst 0809


knutis

Recommended Posts

I dag hang årets første mår i fella :D

300051.jpeg

300052.jpeg

Fella henger i glissen blandingsskog, ved siden av et lite dalsøkk.

Så spor der for 14-dager siden, fella ble hengt opp forige søndag.

300055.jpeg

Zenta var som vanlig med å sjekket fellene :D

Lukt hvist godt av denne måren :)

300059.jpeg

Synningfella gjorde jobben, åte jeg brukte var honning å fiken.

Har ikke vekta eller kjønn enda, måren er til tining den er fast frosset i fella.

 

Dere som har litt erfaring, hvordan flår dere måren?

På samme vis som reven?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

i dag blei det endelig uttelling :D

fekk 2 mår i dag, ein i 4 talsfelle agna med rype og honning, desverre hadde musene gnagd på pelsen so der er eit par bøte uten pels.

den andre i ei haugenfelle agna med rype og honning.

 

bilder kjem over helga

 

normal_m%C3%A5rbilde_011.jpg

 

normal_m%C3%A5rbilde_008.jpg

 

bilder av 4 talsfelle kjem over helga igjen;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I dag hang årets første mår i fella :D

300051.jpeg

300052.jpeg

Fella henger i glissen blandingsskog, ved siden av et lite dalsøkk.

Så spor der for 14-dager siden, fella ble hengt opp forige søndag.

300055.jpeg

Zenta var som vanlig med å sjekket fellene :D

Lukt hvist godt av denne måren :)

300059.jpeg

Synningfella gjorde jobben, åte jeg brukte var honning å fiken.

Har ikke vekta eller kjønn enda, måren er til tining den er fast frosset i fella.

 

Dere som har litt erfaring, hvordan flår dere måren?

På samme vis som reven?

 

Gratulerer med fangst! Var en merkelig stilling måren hang i! Må ha hatt hodet kraftig vridd i det fella ble utløst.

 

Måren flås på samme måte som rev ja.

Link to comment
Share on other sites

299995.jpeg

 

Der ble det bilde ja. Bra!

Tror kanskje du bør lage litt dypere hakk til fjærene. Kan virke som om fella har hoppet litt fram i det den ble utløst slik at måren fikk slaget litt lenger bak enn ideelt. Tror nok den døde kjapt alikevel. Tok en som fikk slaget på omtrent samme sted. Den hadde to brudd i ryggen!

Link to comment
Share on other sites

i dag blei det endelig uttelling :D

fekk 2 mår i dag, ein i 4 talsfelle agna med rype og honning, desverre hadde musene gnagd på pelsen so der er eit par bøte uten pels.

den andre i ei haugenfelle agna med rype og honning.

 

bilder kjem over helga

 

Gratulerer! Artig med 4-tallsfelle! Gleder meg til bilder. Kunne tenkt meg å prøve 4-talls selv, men det er såpass mange som jakter med hund her at jeg ikke tar sjansen. Hadde vært flott om du har bilder av selve 4-talls prinsippet også. Sikkert mange som ikke kjenner til felletypen.

Link to comment
Share on other sites

I dag hang årets første mår i fella :D

300051.jpeg

300052.jpeg

Fella henger i glissen blandingsskog, ved siden av et lite dalsøkk.

Så spor der for 14-dager siden, fella ble hengt opp forige søndag.

300055.jpeg

Zenta var som vanlig med å sjekket fellene :D

Lukt hvist godt av denne måren :)

300059.jpeg

Synningfella gjorde jobben, åte jeg brukte var honning å fiken.

Har ikke vekta eller kjønn enda, måren er til tining den er fast frosset i fella.

 

Dere som har litt erfaring, hvordan flår dere måren?

På samme vis som reven?

 

Gratulerer med fangst! Var en merkelig stilling måren hang i! Må ha hatt hodet kraftig vridd i det fella ble utløst.

 

Måren flås på samme måte som rev ja.

 

Ja det var en merkelig måte måren hang på, men hvist du ser nermere på bilde nr 3 så er det en kvist som måren sikkert ha ståt på å vrid seg på før den utløste fella :D

Link to comment
Share on other sites

v8n6zb.jpg

 

Ny han mår som har gått i fella inatt.

Felle: Åsebø uten noen form for kamo, Åte honning, vekt mår 1.4 kg.

 

Det som forundrer meg er at slike eldre dyr går i nå. Somregel har disse eldre herrene ikke gått i fellene før i slutten på sesongen. Men de er hjertelig velkommne

Link to comment
Share on other sites

v8n6zb.jpg

 

Ny han mår som har gått i fella inatt.

Felle: Åsebø uten noen form for kamo, Åte honning, vekt mår 1.4 kg.

 

Det som forundrer meg er at slike eldre dyr går i nå. Somregel har disse eldre herrene ikke gått i fellene før i slutten på sesongen. Men de er hjertelig velkommne

 

mangel på mat kansje :?:

Link to comment
Share on other sites

v8n6zb.jpg

 

Ny han mår som har gått i fella inatt.

Felle: Åsebø uten noen form for kamo, Åte honning, vekt mår 1.4 kg.

 

Det som forundrer meg er at slike eldre dyr går i nå. Somregel har disse eldre herrene ikke gått i fellene før i slutten på sesongen. Men de er hjertelig velkommne

 

mangel på mat kansje :?:

 

 

Ja - jo ganske åpenlys den. Men det er bra med "Mår mat" (ekorn, hare, mus, fugel) Min tanke går på at jeg bruker honning som er 2-3 år gammel. Når det gjelder åte ser jeg at noen bruker tørrfisk og honning, trost og honning, fiken og honning men hva fanger? honningen?

ett åte som jeg har fått inn litt vrang mår på (islutten av sesongen) er fugleboller (slike i grønne nett kjøpt på rema) noen andre som har prøvd det?

Link to comment
Share on other sites

1.05kg.. er den liten, middels eller stor?

Hva er "vanlig" vekt?

1,05 kg er nok ikke av de største, vil si liten (mulig årsunge?)

Middels= 1,4-1,6kg

Stor = 1,7-2kg

 

Den største måren jeg har tatt var også den første jeg fanget (for noen år siden). Den var 1,9 kg. :wink:

 

De vanligste vektene vil jeg tro ligger mellom 1-1,6kg.

Link to comment
Share on other sites

1.05kg.. er den liten, middels eller stor?

Hva er "vanlig" vekt?

1,05 kg er nok ikke av de største, vil si liten (mulig årsunge?)

Middels= 1,4-1,6kg

Stor = 1,7-2kg

 

Den største måren jeg har tatt var også den første jeg fanget (for noen år siden). Den var 1,9 kg. :wink:

 

De vanligste vektene vil jeg tro ligger mellom 1-1,6kg.

 

 

 

Er ikke alltid vekta påviser alderen! har fått mår på 1,4 som var en gammel mår.

Link to comment
Share on other sites

Størrelsen varierer mye mellom kjønna også. I følge boka "i mårskogen" (rabben og vorraa) veier hannmåren i snitt 1,6kg, mens hunnen i snitt veier 1,1kg. Boka kan forøvrig anbefales på det varmeste for den som har lyst til å lære mer om måren. praktfulle bilder også! Mulig den er vanskelig å få tak i nå, men biblioteket bør kunne greie det!

Link to comment
Share on other sites

Så på et annet bilde og da ser det ut som om det er en ståltråd rundt åpningen(?)

Jeg har kjøpt mine hos www.syningfella.no

Sikkert samme størrelse på hullet på fellene mine, som på dine.

Syns bare det virket litt i minste laget til en mår, men det er vel sikkert stort nok da. :roll:

 

Ståltråden er vel til å feste røra som skal brukes ved fangst av mink.

Link to comment
Share on other sites

Da smekket fella igjen og denne karen ble hengende.. en pen hanne på 1,6 kilo. Åte var kun honning denne gangen pga fikenen ble glemt hjemme på kjøkkenbenken...

 

Bildet tatt med åtekamera er nok siste han var i livet... tenker han stakk huet inn under et minutt etter det ble tatt.

 

3098247247_b5e9eb5c4d.jpg

 

3099082546_0e8c263feb.jpg

 

3099081934_df538cab2e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da smekket fella igjen og denne karen ble hengende.. en pen hanne på 1,6 kilo. Åte var kun honning denne gangen pga fikenen ble glemt hjemme på kjøkkenbenken...

 

Bildet tatt med åtekamera er nok siste han var i livet... tenker han stakk huet inn under et minutt etter det ble tatt.

 

3098247247_b5e9eb5c4d.jpg

 

3099082546_0e8c263feb.jpg

 

3099081934_df538cab2e.jpg

 

 

Vanvittig bra bilder! gratulere med fin mår!

Link to comment
Share on other sites

Takk for gratulasjoner :D Veldig morsomt å ha kamera ved fella. Har mange videoer og bilder av måren der den svinser rundt både felle og åte som ligger på bakken. Har erfart at et åte er med på å trekke måren inn i det området fellene er plassert. Ikke sikkert den stikker huet inn i fella første kvelden, men er man bare tålmodig og ikke gjerrig på honningen så klarer den ikke motstå fristelsen på sikt... Så nå er det bare å vente på nestemann skal komme i fella :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en litt annerledes felletur i dag. Byttet ut den vanlige sekken med bæremeis og en 4-åring. Hadde god tro på fangst i dag. Ei uke siden sist runde og flere feller på steder hvor det har vært spor. Desverre ble det ingen fangst. Synd, for det hadde vært utrolig gøy med fangst når guttungen var med. For prøve igjen senere!

Så spor 3 steder. Ikke ved noen av fellene. Ingen vet hvor måren hopper ser ut til å være melodien i dette området i år. Finner spor hver gang, men på nye steder. Med ett unntak, der har den vært to ganger nå, så der skal det komme opp ei felle på neste tur!

Link to comment
Share on other sites

Jo ja. Mår jakt er ikke enkelt, mest tilfeldigheter som spiller inn. Være på rett sted til rett tid osv. Det siste har bare hendt meg en gang at jeg har skutt mår når den sitter i treet. Disse to iår er skutt i revebåsen. :D . Har tatt totalt 7 i båsen de siste åra.

 

Har man sporsnø så er det jo en mulighet å gå på spora, for den kan ha dagleie i stenrøyser ol. Og har man da tilgang på terrier så er muligheten der.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte mår i revebås er faktisk ulovlig. Skal ikke legge meg opp i hva andre driver med, men det er nok best å ikke skrive det på et åpent forum.

Mårene blir selvsagt sletta fra lista ettersom de er tatt på ulovlig vis.

 

Hvor står det at det er ulovelig? Det er da lov med levendefangst av mår og da skulle det ikke være noe problem å skyte den i båsa.

Link to comment
Share on other sites

Det står her: (Fra forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst fra april 2008. kap 9 paragraf 31)

Levendefangst av mår er forbudt! Det kan være greit å sjekke lovverket før man begynner å komme med påstander!

 

http://www.dirnat.no/jaktogfangst/

 

Tillatte fangstredskaper

a) Følgende typer fangstredskaper er tillatt til levendefangst av vilt:

- bås til grevling, rødrev og mårhund av typene Värmlandsk tunnelfelle,

Smålandsk revefelle, Nyåkersfellen og Øster-Malmafellen, eller som er

konstruert og virker på tilsvarende måte. Slike båser skal innvendig i

fellens

fangstrom inklusiv fallemmer være dekt av et heldekkende solid

materiale.

- bås til jerv og gaupe når fylkesmannen har gitt tillatelse for den enkelte

bås. Båsens konstruksjon, plassering og tilsynshyppighet skal fremgå av

søknaden.

- fangstbur til grevling, villmink, røyskatt, mårhund, ravn, kråke, skjære,

svartbak, gråmåke og fiskemåke.

b) Følgende typer fangstredskaper som avliver viltet er tillatt:

- slagfelle til mårhund, bever, mår, villmink, bisamrotte, beverrotte og

røyskatt.

Kommunen kan på nærmere fastsatte vilkår gi tillatelse til bruk

av slagfelle til fangst av rødrev og grevling. Slik tillatelse skal være

personlig.

- snare til lirype og fjellrype.

Slagfelle, fallem, flak og fallstokk skal virke slik og ha slik slagkraft at det vilt

som fanges blir drept øyeblikkelig

Slagfelle til fangst av mår og villmink skal ha en slagmekanisme som slår

ovenfra

og ned mot dyrets kranium/nakke, eller som med et sakseslag slår mot

dyrets kranium/nakke.

Link to comment
Share on other sites

Ble to mårer i løpet av den første desemberuka her.

 

dsc_7876-web.jpg

Nr 1: Hunn på 1,42kg - Kaniafelle (Tresett med oppgangstokk) - Åte: Honning

 

dsc_8172-web.jpg

Nr 2: Hunn på 1,43kg - Aasbøfelle (Tresett med oppgangstokk) - Åte: Honning og tiurhode

 

Har kun tre feller ute for øyeblikket, men setter sannsynligvis ut flere om ikke så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt et stort opplysnings skilt på revbåsen i alle år. KUNN ADGANG FOR REV. Så vet ikke om det er for dårlige lese kunskaper på mår bestand eller no. har Kanskje fanget mårer som er yngere en 6år muligens. Forøvrig så kan ikke bikja mi lese heller så.

 

Men som når jeg har fanget min egen hund har jeg jo sluppet den ut. Er det da lov og slippe ut mår og skyten den i fart på utsiden montro

Link to comment
Share on other sites

Men som når jeg har fanget min egen hund har jeg jo sluppet den ut. Er det da lov og slippe ut mår og skyten den i fart på utsiden montro

Må si jeg er spent på lovtolkningen rundt denne nye problemstillingen ang mårfangst. Kan ikke se noe juridisk som skal hindre meg i å stå på utsiden av båsen med hagla og feie på det som måtte komme ut... Hunden skal jeg selvfølgelig unngå :D

Link to comment
Share on other sites

Brukte sableoil for mange år siden. Fanga mår da også. Har generellt trua på at luktestoff gjør det lettere for måren å finne fella. Jeg kunne godt brukt sable oil fortsatt, men det blir mye billigere å bestille luktestoff fra usa når jeg alikevel skal ha noen feller etc. De to siste åra har jeg brukt et som heter magnum marten.

Link to comment
Share on other sites

Brukte sableoil for mange år siden. Fanga mår da også. Har generellt trua på at luktestoff gjør det lettere for måren å finne fella. Jeg kunne godt brukt sable oil fortsatt, men det blir mye billigere å bestille luktestoff fra usa når jeg alikevel skal ha noen feller etc. De to siste åra har jeg brukt et som heter magnum marten.

 

 

Bestillte du den fra NWtrappers? Jeg har luktestoff som heter magnum som jeg kjøpte hos NW. lukter ganske sterkt.

Link to comment
Share on other sites

Bestilte fra nwtrappers ja. Lukter sterkt for å si det slik. Pleier å tre krukka inn på en kvist slik at det blir sittende igjen litt på kvisten. Lukter fortsatt sterkt flere uker etterpå, til tross for en god del regn. Det gjelder å velge en kvist som man ikke kommer i berøring med senere...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...