Jump to content

Mårfangst 0809


knutis

Recommended Posts

Hmmm, kom deg ut av løypa og se etter spor, det er jo første bud uansett. Er det helt fritt for spor, så er det bare tull og ha feller ved lysløpa. Men du setter selvfølgelig ikke fella rett i lysløypa, men trekker fellene godt vekk fra løypa. Hvis du absolutt må ha fellene i lysløypa, så lag en kasse til fella som kan forvekslet med f.eks en fuglekasse

Selv setter jeg fellene i "støver sikker høyde" du må sette i "barn som fingrer med alt sikker høyde". Lager du skilt så må du være klar over noen kan komme til og lete etter fellene

 

Les denne linken og la dem ikke få mer vann på mølla

 

http://www.dyrebeskyttelsen.no/faktaark ... ngst.shtml

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser helt greit ut, eneste er at fella ikke er dyet, men det tar du til våren. Da er det bare og finne en godt plassering, Du får legge ut bilde av måren til helga :D Rener med at jeg får lagt ut bilde av tyven min på onsdag :twisted:

 

Jeg venter spent på bildet av den store tyven!

Link to comment
Share on other sites

Ja tenker nok det! Og her henger han, bilde er tatt ca kl 21 i kveld. Dette er som dere ser av tennene syvende far i huset. Men åte var vekk :shock: (igjen inkl ståltrå så det er ikke mus) var dette ikke den store tyven? Han, 1.6 kg honning med anis olje CB 160 og sable oil. Fornøyd jeg???

2zgu9mu.jpg

Flott mår

 

2qlwbop.jpg

Slitte tenner

 

 

2b7kuq.jpg

slik står fella

 

En flott kvelds tur med hundene med andre ord

Link to comment
Share on other sites

Og her henger han, bilde er tatt ca kl 21 i kveld. Dette er som dere ser av tennene syvende far i huset.

Se der ja! Så ut til å være en gammel luring det der. Artig når det klaffer med fangst av slike gamlinger, selv om det ofte krever småjusteringer i flere omganger før de endelig sitter der! :wink:

 

Fikk melding på mobilen fra en av jerv/rev - åteplassene mine i kveld:

maar.jpg

 

Har vært lite mårspor å se i dette området tidligere i vinter, men det ser da ut til å være noe aktivitet! Har en mårfelle stående ca 200 meter fra denne plassen, så om det ikke blir fangst der med det første må det nok opp en felle like i nærheten av denne åteplassen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Imponerende troll! Så ut til å være en gammel luring det der. Det at åte er borte tyder kanskje på at den har en kollega som har vært innom etter at den første gikk i fella? Sitter nok snart den også.

Jeg skal ut å sjekke nå. Blir nok en tung tur i all nysnøen.

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg tilbake fra tur. Det ble tungt. Over 50cm nysnø siden sist. Som vanlig etter store snøfall var det generelt relativt lite med spor å se. Mår spor var det overraskende mye av. Var spor mellom felle 1 og 2/3 som står tett. Mellom 3 og 4. Mellom 5 og 6. Ved felle 6 gikk det så spor over skogsbilveien rett mot fella. Fella var tom. Helt tom. Måren hadde forsynt seg med honningposen uten at åsbøfella hadde gjort jobben. Viste seg at utløseren var fastfrosset. Den måren kommer tilbake og da...

Måren hadde også besøkt felle 7. Der hadde den bare klatret halvveis opp skråstokken. Her har åtet blitt borte tidligere.

Ved siste felle (9) hadde måren passert på under 20m 2 ganger, en gang på hver side. Så ikke ut til at den hadde vært bortom fella. Her et åte helt ekorn. kansje det lukter litt lite? Hengte opp en honningpose i tillegg.

 

Har store forhåpninger til neste tur! Blir nok om ca ei uke.

I helga blir det rypejakt. Tenker å henge opp et par feller på vei opp til hytta fredag og ta dem med ned på søndag. Er et område der hvor det alltid er mårspor.

Link to comment
Share on other sites

Troll. God knall med mår i fellen Jeg studerte noe på Conibear patenten du bruker. Er det sånn at du bruker fjærene på fellene til å henge den vertikalt på trestammen? Det så ihvertfall ut som en enkel og grei patent.

Her på sørlandet er det fremdeles vinter dvs, regn og vind. Hadde noe snø forrige helg men den kom ferdig brøytet og var borte i løpet av noen timer.

Jeg skal i fellene i morgen kanskje og kommer til å flytte noen av kassene mine dersom det ikke har skjedd noe dramatisk. Jeg hadde med en kerfaren ompis forrige helg og han mente oppleggene så greie ut. Han så i tillegg noen steder hvorhan mente jeg burde sette opp noen feller.Fikk 10 nye Conibear 120 denne uken og spikrer kasser til den store gullmedaljen for øyeblikket.

Jeg gir ikke opp, jeg gir bare mer på!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Jeg tror for min del at jeg kommer til spikre kasser som kan stå ute hele året.

Jeg er veldig uerfaren og har ennå til gode å få mår i fellene. Tidligere år har jeg bare hatt ute en felle for moro skyld, men med kun en felle ute har motivasjonen dalt ganske så raskt. Jeg bestemte meg for å prøve skikkelig i år og har nå ute 7 feller ( og 10 til på vei). Jeg innser at jeg trolig burde hatt kassene ute i sommer, men tiden strakk ikke til.

Nå venter jeg på første besøk i kassene mine.

PS. Nå snør det, men med 4 plussgrader i luften er den nok borte om noen timer.... :(

Link to comment
Share on other sites

Noen som har dimensjonen på tang til å spenne Conibear 120 feller med? Hvor langt bør det være mellom festeskruen og spor for feller? På forhånd takk

 

 

Dette kommer vel helt ann på hvor lang tang du kan ha? men tipper på mellom 17 og20 cm.

hvorfor skal du drasse med deg en tung tang når du egentlig bare trenger en taustump.

http://www.fangstutstyr.no/verdt-a-vite ... _ark_2.pdf

Link to comment
Share on other sites

Har hatt mår like ved 2 av fellene den siste uka, ene stedet gikk den rett forbi på kun 5 m. På det andre stedet var det vel rundt 25 meter fra spora og bort til fella.

Begge fellene er agnet med fiken og kjøpehonning (med litt anisolje i). Men måren hadde bare gått rett forbi.

Hadde også litt Sable Oil på en kvist ved fellene, men har vært mye vekslende vær med 30 cm nysnø, og deretter noen dager med mildt vær, tror luktstoffet er blitt borte når snøen raste av trærne. Skulle muligens brukt kinderegg (med småhull) med luktstoffet inni.

 

Er det noen som har prøvd å bruke sardiner for å vekke oppmerksomheten til måren ?

Noen som har erfaringer med noen av luktstoffene som de har på www.fangstutstyr.no i Drammen ?

Link to comment
Share on other sites

Prøv og henge opp noen fugleboller i samme tre som fella. gjerne tre fire stk. Fuglene og aktiviteten rundt fella vil trekke inn måren. Pass på og ha godt med honning på stokken\stammen og måren vil stikke hode inn perleporten og du får deg ett nytt skinn i sammlingen. Ta gjerne og flytt fella litt og prøv gjerne sardiner, fugleboller, tørrfisk osv osv. Håper du får den, og del trikset med oss

PS

Du kjøper vell ikke honning i butikken? Vrakhonning fra honningsentralen eller voks er jo "skambillig" og koster bare en brøkdel av butikkhonningen. Har brukt 10 kg denne sesongen og får ny ladning neste uke. Har ikke honningsentralen så kontakt en birøkter

Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med en birøkter her i bygda, men han sa jeg skulle tatt kontakt i høst hvis jeg skulle fått vrakhonning fra han.

Ser på nettet at Honningsentralen har avdeling på Kløfta, det blir ca 1,5 time kjøring dit.

Er det mulig å kjøpe vrakhonning hele året der ?

 

Skal prøve noe av det du foreslår Troll. Har drevet med det meste av jakt de siste 20 årene, men det er først i år jeg prøver mårfangst, så jeg har mye å lære der.

 

Måren har krysset veien 3 ganger på samme stedet nå. Den honningen som var smurt på ledestokken var rent bort med snøen som hadde lagt seg på ledestokken.

Satte i går opp ei ekstra felle med harekjøtt 100 m fra den fella med honning og fiken (CB160 i kasse).

Der lot jeg det renne hareblod nedover treet som Syningsfella henger på.

 

Prøver å smøre meg med tolmodighet ! Har 7 feller ved steder måren har krysset de siste ukene, og 3 av stedene har den kommet forbi også etter at fellene var oppe.

I dag var den ene fella også borte, de hadde starta opp med maskinhogst der i går fikk jeg vite. Ringte han som hadde kjørt maskina, han hadde ikke sett noe felle (det var også ei CB160 i kasse). Trodde de hadde tatt den ned, så jeg letet ikke under kvisthaugene i dag. Får lete grundigere i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er nok vanskelig og få vrakhonning nå. Jeg kjøpte den siste tønna fra sentralen, men de kan jo ha fått mer så ring dem. Jeg er nå så heldig at den lokale birøkteren "min" ikke hadde slynget før nå, og hadde både voks og vrakhonning til innspurten

Link to comment
Share on other sites

Hvor får jeg kjøpt de? :D

 

kania far du kjøpt hos jaktdepoet i drammen tror jeg :D

 

cb selges hos fagstutsyr i drammen å mange andre steder. de er det også mulig å importere fra usa-

 

syning selges også flere steder.

Søk på nettet å her på kammeret så finner du mye om fangst å feller.

Link to comment
Share on other sites

Quoting fjernet jmonsen

Som du ser over er min favoritt kania dette pga -stål i hele fella

-lettere å se om fella har slått igjen av seg selv

-kania har vist måren lettere for å stikke hode inn en i syningfella,men syning er ei kjempebra felle d også.

Link to comment
Share on other sites

Noen som anbefaler feller til mår til en førstegangs kjøper? :D

jeg hadde gått for aasebøefella, men er litt vrien å få tak i. kaina fella er veldig bra og connibaer. men har du, en connibar fjær, og litt rundt stål , sveiseapparat, tomme bord, pianotråd,og bannjærn. da kan du lage en mår/mink felle på ca 1,5 time :D

 

331881.jpeg

 

331884.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Har fra før en del CB160 som brukes i kasser og noen Syningsfeller.

Men har nå bestilt meg noen Kaniafeller fra Jaktdepotet. Tror det er Kania 2000 de heter.

Bestilte disse Kaniafellene for å prøve litt forskjellig, syns det er greit prøve litt av hvert.

Det er jo veldig mange som sier at Kaniafellene er av det beste.

Det er jo ganske opplagt at en av fordelene til Kaniafella er at den er nermest vedlikeholdsfri og nesten evigvarende,

på grunn av fellas konstruksjon i stål. Åtekammeret er jo også en fordel med Kaniaen.

 

Men jeg har noen spørsmål til dem som i dag bruker Kaniafella:

Dette er jo ei ganske lukket felle i forhold til f.eks. Syningsfella og om man har CB160 i kasse med netting i ene enden.

De to sisnevnte eksemplene får god lufting, og dermed skulle en egentlig tro at vitringen fra åtet blir bedre.

Eller er det slik at vitringen blir mer konsentrert ut av åpningen i Kaniafellene ?

 

John S. Opdahl skriver i en av bøkene sine "Min autotrapline for mår" at Kania jobbet med å utvikle feller som skulle bli levert nærmest luktfrie fra produsent, slik at dying/koking skulle muligens være mindre nødvendig. Om dette er skjedd vet jeg ikke.

Ser jo at den Kania 2000 som selges i dag er en nyere modell enn de Jon S. bruker og omtaler i sine bøker.

Er det noen som har erfaring / opplysninger rundt dette temaet ?

Er det noen på forumet som har Kania 2000, og hvordan har dere evt. behandlet disse før fangsten kan starte.

De er jo i rustfritt stål, så prosedyrene er vel noe annerledes enn for f.eks. CB-fellene.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det lukter mindre av åte i kania fellene, men syns kanskje åtekammeret på kania er litt lite til feks innmat, hare hoder ol. tror kanskje fella er beregnet for honning og mer "flytende" åter.Har derfor laget mine egne kania feller med større åtekammer å perferert bakvegg.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som fikk mår i helga?? Var ute og justerte litt på ett par av settene mine og regner med at det henger en på onsdag (går somvanlig tøft ut :evil: )

Ellers var jeg ikveld og hentet 20 kg vrakhonning med masse voks i, Denne birøkteren har ikke slynget alt honningen enda så mer vrakhonning kan kansje skaffes.

Hvet ikke om jeg kan/bør legge ut telefonnr til røkteren her, men send en PM så skal jeg sende mob nr. Røkteren er på Bryne så noe transport kostnader kan nok komme.

 

Så litt kjeft! Ser at det føres lister på side 1 og at jeg leder med 2 mårer. Dette bør mange klare å slå, stå på jeg vil ikke "vinne" med under 10 mårer! Tenk på hare og skogsfugel og stå på!

Link to comment
Share on other sites

Stå på folkens. Vi har passert 50 mår nå, bør i alle fall nå 100. Til dere som ikke har sendt inn rapport; ikke vær beskjedne! kom igjen! En premie kan kanskje lokke? Et stykk pent brukt conibear 160 trekkes blant alle som melder inn mår. 1 mår=1 lodd.

 

10 mår bør nok være mulig å nå mange steder. Mårstammen her er såpass tynn at jeg vil være fornøyd med 4! Har blitt 4 begge de siste sesongene.

Link to comment
Share on other sites

Sesongens første mår for meg og jakt- og fangstkamerat SNØA66.

normal_Hann1430g2.jpg

 

Måren gikk i ei CB160 gjennomgangsfelle (tunnel på stokk).

Fella var plasser i et bekkedrag med gammel granskog, høydedrag/koller med stor gran/furuskog på begge sider.

Vi viste at en eldre fangstkar i bygda pleide å ha mårfelle på denne plassen tidligere.

Han har nå blitt dårlig til beins, og kommer seg desverre ikke ut i skogen lengre (han pleide å være med oss på gaupejakt også, vi har alle mye å lære av den eldre garde som kan mye om både fangst og vilttrekk).

Fella var agnet med fiken, kjøpehonning, anisolje (mikset sammen i kjøkkenmaskin).

Vi så mårfæler i området før jul da vi jaktet rådyr og skogsfugl. Men det tok litt tid før eggrøveren gikk i fella.

 

Måren var en hanne på 1430 gram.

normal_Hann1430g1.jpg

 

Og her kommer noen bilder av fangstsettet etter at det i dag er gjort klart for videre fangst:

normal_sett1_3.jpg

 

normal_Sett1_2.jpg

 

Det skulle være nok av fristelser for en sulten mår her:

normal_Sett1_1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var ute søndag og sjekke seks feller som har stått ute i ei og to uker(sjekka disse sist helg). Men ingen mår i fellene. Men burde komt frost og snø her på nordvestlandet.. Måren har vel tilgang på sine lager så har vel nok mat. Men var godt å sjå at alle settene såg greie ut Vært en del vind siste uken så var spent på om alt var som det skulle. Satser på måren går i denne uken.

Link to comment
Share on other sites

Noen som anbefaler feller til mår til en førstegangs kjøper? :D

jeg hadde gått for aasebøefella, men er litt vrien å få tak i. kaina fella er veldig bra og connibaer. men har du, en connibar fjær, og litt rundt stål , sveiseapparat, tomme bord, pianotråd,og bannjærn. da kan du lage en mår/mink felle på ca 1,5 time :D

 

331881.jpeg

 

331884.jpeg

 

hvor stor conibear felle kommer fjederen fra ?

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...