Jump to content

Mårfangst 0809


knutis

Recommended Posts

Vil tro det er flere enn meg her inne som har planer om mårfangst utpå høsten? Jeg har tenkt å henge ut noen fellekasser med noe småsnacks i med det første slik at måren blir vant til å finne mat der. Noen som har forslag til hva som funker?

 

 

 

Liste over mår fanget/skutt sesongen 08/09

 

Robsor - 20

Pelsjegeren - 10

Troll - 8

olla94 - 7

young hunter - 6

Jegerak - 5

Arni - 5

h11te - 5

Knutis - 5

abc - 5

pinto3 - 4

Beaver - 4

parsonterrier/nimrod - 4

grakatt - 4

finsk spets - 3

AmundS - 3

Reven - 2

Perefudle - 2

Hunter71 og SNØA66 - 2

Mikkel - 2

hunter aja - 2

sporfinner - 2

Norma elite - 2

jøgge - 2

dunkerante - 2

Krag Jørgensen - 2

Kimmern - 1

Skautussa - 1

Tikkareven - 1

Balter - 1

Koppangshannen - 1

Selters - 1

kowboy - 1

tetrao urogallus - 1

Thawk - 1

fangstgutten - 1

pølsa - 1

Mckay - 1

jeger83 - 1

Skogsmann - 1

Jordejeger - 1

nix cabriolix - 1

hunter89 - 1

killerk - 1

makkieboy - 1

foxterrier - 1

harelabben - 1

arja - 1

bowmore - 1

caveman - 1

 

 

Totalt 141.

 

5 på topp vekt:

Parsonterrier/nimrod - 1,95kg

Young hunter - 1,9kg

Olla94 - 1,85

harelabben - 1,8kg

Tikkareven - 1,75kg

Troll - 1,75kg

 

 

 

 

 

 

 

Send meg pm så skal jeg legge inn etterhvert. Det samme hvis det er noe feil i lista, eller hvis du ikke vil stå der.

Skitt jakt/fangst til alle

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bruker MYE honning i nylonstrømper prøv og henge den slik at ikke musa kommer til (det er IKKE lett), kjøper honning hos honningsentralen i 25 kg(?) stamper kalles hestehonning DET VIRKER. Har også brukt fugleboller, har også fanget mye mår på de, og ob dynket i honning, Gi gass måren er en enkel skapning og få i fellene, får du en så har du funnet rette plassen og flere vil komme i samme fella.

Link to comment
Share on other sites

Fanga mye mår når jeg begynte å jakte. De beste fellene etter min mening er 160 coneebear. Spikra fast en rund stokk som jeg fant i skogen, slo ned fire spiker som jeg spent fella opp imot. Lagde en tunell av hønsnetting. Klipte spor for fjærene. Å lukka den andre enden med en orre eller rype inni. Mener at hønsefugl er den beste åta for mår. Alt av skogfugl jeg skjøt tok jeg ut bryste på. Å brukte resten av skinnet i fellene. Fanga ofte 20 -25 mår på en vinter. Sett stokken 1,5m over bakken med noen stokker opp der du vil måren skal gå opp. Spikr en tynn stokk en meter over som du henger granbar på, som et tak for snøen. Denne binder du også fella til, sånn at måren blir hengende i fri luft. Så slipper du at musa kommer til. Hare innmat og skinn er også bra. Er det mye mildvær er det honning som er tingen. ikke vanlig honning men vokskaker som er ødelagte under slynging. Ellers funker det med innmat fra rådyr også. Lykke til ,til alle som skal fange mår.

Link to comment
Share on other sites

Måren kan finnes overalt hvor det er skog, så det burde jo være håp! Gå ut i skogen når det kommer sporsnø og se etter spor. Det er helst skinnet som brukes. kan selges via Oslo skinnauksjoner eller du kan få de beredt og bruke de til f.eks. ei skinnlue. Ønsker du å kjøpe mår har jeg faktisk en liggende i fryseren fra fjorårssesongen.

 

Ser at folk bruker mye av de samme metodene som det jeg gjør. Honning har vært favorittåtet mitt. Som regel har jeg hengt ut fellene når sesongen begynner, men tenkte jeg skulle få de ut litt tidligere i år og prøve å fore inn måren før fellene spennes. Noen med erfaring på dette?

Tenkte å bruke litt honning, tørka frukt og evnt rester av fuglevilt.

Link to comment
Share on other sites

Da var 3 feller plassert ut i terrenget. 1 på et sted hvor jeg tok mår i fjor, 1 på et sted hvor måren har vært innom flere ganger uten å gå i og til slutt 1 på et sted hvor jeg ikke aner om det streifer mår, men det ser ut som om det godt kan gjøre det. Fellene ble forsynt med litt honning og tørka aprikos. vet ikke om den liker aprikos, men at den liker tørka fiken er vel kjent. så da burde vel aprikos også være snadder.

Så nå håper jeg måren finner ut hvor det er godsaker å få fram mot fangststart om en måned!

Link to comment
Share on other sites

Synes dye og alt av midler er litt oppskrytt jeg.

Det eneste jeg gjorde, var å koke opp litt kjøtt og anis frø i en kjel. Så helle denne blandiga i en dung og legge fellene oppi der. La det ligge et døgn. Nesten gratis og enkelt!

 

Fikk mår bare 4 dager etter fella var hengt opp. (bruker CB 160 magnum)

Link to comment
Share on other sites

Et lite spm angående dye:

 

Kan man rubbe fellene med smergel før de dyppes i dye eller bør de ha et lite rustlag?

 

Det er CB 160 og 120 det er snakk om..

 

Hensikten med et lite rustlag er vel å få litt struktur i overfalta slik at dyen fester seg, så slik sett bør vel smergel fungere ok det. Tar i alle fall kortere tid!

Link to comment
Share on other sites

Ang dye, kan ikke si at jeg har merket forskjell om fella er dyet eller ikke. Jeg bruker stort sett Åsebø feller som er somkjent "blanke" dekker de til med kvist eller granbar men bruker alltid hansker, gnir fella inn med honning og måse, gjør meg alltid ferdig med pissing o.l før jeg ser etter fellene. Tar heller ikke fellene inn om sommeren men spenner de ned, og fellene fanger fra dag 1. Ja jeg fanger MYE mår pr.sesong 10-30 pr ses på 4 feller regner jeg som bra

Link to comment
Share on other sites

Ang dye, kan ikke si at jeg har merket forskjell om fella er dyet eller ikke. Jeg bruker stort sett Åsebø feller som er somkjent "blanke" dekker de til med kvist eller granbar men bruker alltid hansker, gnir fella inn med honning og måse, gjør meg alltid ferdig med pissing o.l før jeg ser etter fellene. Tar heller ikke fellene inn om sommeren men spenner de ned, og fellene fanger fra dag 1. Ja jeg fanger MYE mår pr.sesong 10-30 pr ses på 4 feller regner jeg som bra

 

OT: hva menes med o.l :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ang dye, kan ikke si at jeg har merket forskjell om fella er dyet eller ikke. Jeg bruker stort sett Åsebø feller som er somkjent "blanke" dekker de til med kvist eller granbar men bruker alltid hansker, gnir fella inn med honning og måse, gjør meg alltid ferdig med pissing o.l før jeg ser etter fellene. Tar heller ikke fellene inn om sommeren men spenner de ned, og fellene fanger fra dag 1. Ja jeg fanger MYE mår pr.sesong 10-30 pr ses på 4 feller regner jeg som bra

 

OT: hva menes med o.l :mrgreen:

 

Og lignende?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt god gammeldags syltvoks på fellene mine for noen år siden men det er jo ikke og få tak i lengre i de butikker jeg har spurt. De senere år har jeg faktisk ikke brukt noen ting , nye feller gnir jeg inn med kvae så de ikke blir så blanke og synlige ellers lar jeg dem henge ute i et tre hele året og bruker et sett brbeidshansker(gummi) som blir skikkelig grisete med honning etter hvert som jeg da har på når jeg setter opp fellene. Disse lagrer jeg i en plastpose så det ikke blir sekkelukt på dem.

Jeg bruker Åsebøfella (min favoritt i tresett)og litt connibear.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT men jeg lurer. : hvor mange cb 160 er en syningfelle verd..? har en skog av cb`er som jeg kjøpte til mårfangst og muligens litt mink men er litt lei av den evinnelige kassesnekkringen og bekymringer for katter og slikt samt feilslag ved minkfangst (muligens litt for stor for minken). klådde litt på en synning her i sommer og falt litt for enkelheten ved dem,vertfall med tanke på minken. hvis noen har en syning for mye og ønsker noen cb så send meg en pm. kanskje en sak for handelsforumet men rette vedkommende får shippe med dit hvist ønskelig.

mvh Sindre_t

Link to comment
Share on other sites

Vil tro det er flere enn meg her inne som har planer om mårfangst utpå høsten? Jeg har tenkt å henge ut noen fellekasser med noe småsnacks i med det første slik at måren blir vant til å finne mat der. Noen som har forslag til hva som funker?

 

 

Rypevinger og rypehoder!!

Ta honning å gni dem inn med...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg tatt meg fri fra skolen Onsdagen som kommer.

Da skal jeg til skogs å finne plasser til de 6 fellene mine :P

Kommer til å bruke primært honning til å fore inn måren til 1 november.

 

Har sett en link her før, er det ikke mulig å få kjøpt noe billig kraphonning?

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg gått noen timer i skogen. Har funnet 3 plasser som jeg "tror" måren ferdes.

Skulle egentlig ha ventet til snøen har kommet, for å gå etter spor, men ble så utålmodig at jeg bare måtte ut en tur! :P

Til åte ble det honning, anisfrø og litt pølsebiter.

Strødde litt rundt med pølsebiter, og klinte på litt honning rundt om.

Jeg tok også små svampebiter som jeg dynget i honning, hang disse langt ut på en grein, så det er umulig for måren å nå. Da håper jeg den lukter godt til 1 november!

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har snøen kommet, og jeg har vært på en ny tur.

Denne gangen i et annet område. Er litt usikker på om det var spor etter 1 mår, eller flere.

Jeg gikk meg på spor flere ganger, innen en sirkel med radius på ca 1 km. Tror dere det er den samme?

 

Jeg tok å klinte på litt honning på flere av de plassene der jeg så mårspor. Vl måren komme tilbake i sine egne spor, eller var det bare tilfeldig at han gikk der?

Håper på svar!

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en runde på de kjente "Mårplassa" i kveld, var fæler ve 2 av dem så får vel få ut ei felle el to i måra. Den ene har jeg prøvd å fange i 3 år uten å lykkes, den har til og med vært under fella å spist av honningen som var på stammen uten å gå i for 1 år siden. Får tru den går i danni sesongen :D

Link to comment
Share on other sites

Da har snøen kommet, og jeg har vært på en ny tur.

Denne gangen i et annet område. Er litt usikker på om det var spor etter 1 mår, eller flere.

Jeg gikk meg på spor flere ganger, innen en sirkel med radius på ca 1 km. Tror dere det er den samme?

 

Jeg tok å klinte på litt honning på flere av de plassene der jeg så mårspor. Vl måren komme tilbake i sine egne spor, eller var det bare tilfeldig at han gikk der?

Håper på svar!

 

Hilsen TikkaReven

 

Den kommer garantert tilbake! Finn et sted i området hvor det er naturlig for den å krysse. Under en skrent, i enden av ei myr eller lignende og plasser fella der.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en runde på de kjente "Mårplassa" i kveld, var fæler ve 2 av dem så får vel få ut ei felle el to i måra. Den ene har jeg prøvd å fange i 3 år uten å lykkes, den har til og med vært under fella å spist av honningen som var på stammen uten å gå i for 1 år siden. Får tru den går i danni sesongen :D

 

Skulle gjerne hengt ut feller i morgen jeg også. Men jobber desverre hele helga. Passer dårlig. Nå er det jo til og med sporsnø! Må prøve å få til en tur til uka. Lykke til med å ta "gamlingen". Ei felle på bakken kan være tingen på vanskelige mår. Må bare sette den slik at hunder ikke kommer til, samt se til den ofte pga museplagen.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en runde på de kjente "Mårplassa" i kveld, var fæler ve 2 av dem så får vel få ut ei felle el to i måra. Den ene har jeg prøvd å fange i 3 år uten å lykkes, den har til og med vært under fella å spist av honningen som var på stammen uten å gå i for 1 år siden. Får tru den går i danni sesongen :D

 

Skulle gjerne hengt ut feller i morgen jeg også. Men jobber desverre hele helga. Passer dårlig. Nå er det jo til og med sporsnø! Må prøve å få til en tur til uka. Lykke til med å ta "gamlingen". Ei felle på bakken kan være tingen på vanskelige mår. Må bare sette den slik at hunder ikke kommer til, samt se til den ofte pga museplagen.

 

ja, har hatt felle på bakken der, uten sukses. skar prøve ei ny kasse tel CB på stamme i år,

med anna åte.

Link to comment
Share on other sites

Syningfella synes jeg er den klart beste og ikke minst enkleste og bruke. Ser flertallet bruker CB 160. Synes det er mye arbeid med å få denne rigget opp. Syning bruker jeg 20-30 sekunder å henge opp, og det er lett å åte om, uten å spenne ned. Samtidig er det lett å få den musesikker, ved å kile en liten kvist under fella ved åpningen, så åpningen løftes ut fra trestammen. Jeg har tette vegger på mine feller. Er ikke antydning til mus i fellene når jeg gjør dette. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei syningfelle, men er ikke blitt imponert over fangsten i denne. Men den er veldig enkel i bruk da. Favoritten min er uten tvil Aasbøfella, men den produseres vel ikke lenger. Conibear har en del fordeler. Billig i innkjøp. Du får vel 5 conibear for prisen av ei syningfelle. Conibearen kan dessuten brukes på mange måter. Som trafikkfelle, med kasse, på stokk med åte bak osv. De tar dessuten liten plass i sekken, noe som er vesentlig slik jeg driver fangst.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært ute å satt opp 2 CB feller.

Ene satt jeg opp der jeg tok en mår i fjor, mens den andre satte jeg opp på en ny plass som jeg har sett mårspor.

 

Åte: Rypehode med honning. (Har kokt opp Anisfrø i en kjele med vann som jeg bruker til å lokke inn måren med.)

 

Men så var jeg selvfølgelig så uheldig at jeg fikk den ene fella over tommelen. Det var vondt!! :shock:

Bruker CB 160 magnum, så den er hvertfall kraftig nok.:roll: Tommelen satt bom fast, men til slutt fikk jeg strammet fjærene igjen, med hjelp av en hånd. (Bruker ei hagesaks til å spenne fjærene.)

Så nå sitter jeg med en opphovnet tommel, men skal vel kanskje være glad for at den ikke knakk.

 

Flere som har fått seg en smekk før?

 

Hilsen TikkaReven

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg har fået en conibear 220 over mine fingrer engang og det gjorde meget ondt og jeg kunne næsten ikke få den af og jeg var alene afsted men til sidst fik jeg den af

 

"Member of the 220 club"

 

Personlig bare medlem i 120 klubben. Holder det.

 

Nå står riktignok ikke krona gunstig i forhold til dollaren...Men 7USD er alt du trenger for en slik. Ungår forlengelse av medlemskapet elegant

webpic-conibear%20safety%20grip.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hadde en mår på reveåta i forrige uke. Er det noen som har gode forslag til åte? Måren er vel ikke så hypp på fisk,kjøtt etc som jeg bruker til reveåte. Er det vanskelig å lokke inn Mår? Det er vel ikke lov å skyte Mår med kunstig lys!! Kan vel ikke bare la den gå hvis den plutselig skulle dukke opp på åta en natt man sitter å jakter.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en mår på reveåta i forrige uke. Er det noen som har gode forslag til åte? Måren er vel ikke så hypp på fisk,kjøtt etc som jeg bruker til reveåte. Er det vanskelig å lokke inn Mår? Det er vel ikke lov å skyte Mår med kunstig lys!! Kan vel ikke bare la den gå hvis den plutselig skulle dukke opp på åta en natt man sitter å jakter.

 

Måren liker både kjøtt og fisk den. Utfordringer i dette tilfellet blir nok å få måren til å stikke hodet inn i ei felle når det ligger masse mat rindt omkring. tror jeg ville satsa på et par feller der måren kommer når den er på vei til åtet i stedet for felle like ved åte.

Klart du kan la måren gå om den skulle dukke opp ei natt. Måren er såpass grei å fange at det er ikke nødvendig å bryte loven for å få has på den. Nyt heller et sjeldent syn! Levende vill mår er ikke et dagligdags syn!

Link to comment
Share on other sites

Hadde en mår på reveåta i forrige uke. Er det noen som har gode forslag til åte? Måren er vel ikke så hypp på fisk,kjøtt etc som jeg bruker til reveåte. Er det vanskelig å lokke inn Mår? Det er vel ikke lov å skyte Mår med kunstig lys!! Kan vel ikke bare la den gå hvis den plutselig skulle dukke opp på åta en natt man sitter å jakter.

 

Måren liker både kjøtt og fisk den. Utfordringer i dette tilfellet blir nok å få måren til å stikke hodet inn i ei felle når det ligger masse mat rindt omkring. tror jeg ville satsa på et par feller der måren kommer når den er på vei til åtet i stedet for felle like ved åte.

Klart du kan la måren gå om den skulle dukke opp ei natt. Måren er såpass grei å fange at det er ikke nødvendig å bryte loven for å få has på den. Nyt heller et sjeldent syn! Levende vill mår er ikke et dagligdags syn!

 

Neida loven skal ikke brytes. Det med å sette opp fellend der den kom inn til åta var jo en god ide. Den dro samme veien tilbake. Har dette på film.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en mår på reveåta i forrige uke. Er det noen som har gode forslag til åte? Måren er vel ikke så hypp på fisk,kjøtt etc som jeg bruker til reveåte. Er det vanskelig å lokke inn Mår? Det er vel ikke lov å skyte Mår med kunstig lys!! Kan vel ikke bare la den gå hvis den plutselig skulle dukke opp på åta en natt man sitter å jakter.

 

Måren liker både kjøtt og fisk den. Utfordringer i dette tilfellet blir nok å få måren til å stikke hodet inn i ei felle når det ligger masse mat rindt omkring. tror jeg ville satsa på et par feller der måren kommer når den er på vei til åtet i stedet for felle like ved åte.

Klart du kan la måren gå om den skulle dukke opp ei natt. Måren er såpass grei å fange at det er ikke nødvendig å bryte loven for å få has på den. Nyt heller et sjeldent syn! Levende vill mår er ikke et dagligdags syn!

 

Neida loven skal ikke brytes. Det med å sette opp fellend der den kom inn til åta var jo en god ide. Den dro samme veien tilbake. Har dette på film.

 

Dette gjorde jeg ifjor, satte opp en felle 20m fra reveåtet. Den gikk det mår i :)

Link to comment
Share on other sites

Kan tro jeg måtte gni meg i øya når jeg satt i gluggen i helga......

satt for å skyte skjærer og nøtteskriker...

Jaggu kom måren på åta gitt..... :P

Så da smalt det sef :lol:

Hake/bryst parti har en skjelden gul/oransje farge/glød........en riktig så flott Mår.

Den ble lagt i frysen for den skal sef stoppes ut.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Måren ble støkket, men ikke sett av den ene fuglejegeren og klatret fort opp furua på baksiden av stammen. Uheldigvis for den så den andre fuglejegeren hva som skjedde fra sin kant, og treet var avslørt som gjemmested. Men måren var usynlig, inntil det ble skutt en treer mot en liten urørlig ball øverst i treet, da materialiserte den seg.

 

normal_26102008%28005%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...