Jump to content

Mårfangst 0809


knutis

Recommended Posts

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da er sesongen i gang! Hang en pen og stor mår i fella i dag tidlig!

Har ute 2 feller nå, og den gikk i den fella som jeg for en uke siden fant mårspor.

Åte, Honning og rypehode.

 

Måren veide 1,75 kg og var 78 cm lang.

 

Beklager at jeg ikke hadde med meg bedre kamera, men bedre enn ingenting!

 

Det er artig å komme til en slik felle!

DSC03521.jpg?t=1225972639

 

Et greit slag

DSC03522.jpg?t=1225972671

 

 

DSC03523.jpg?t=1225972714

 

 

DSC03525.jpg?t=1225972745

 

 

 

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med stor og fin mår! Flott at du legger ut bilder. Det gjør innlegget ca 20 ganger mer interessant!

Ser at måren har fått slaget lenger bak enn ønskelig. Vil tro ryggen er knekt to steder, så den døde nok rimelig kjapr til tross for dette. Ut fra bildet kan det se ut til at hakka fjærene står i er i grunneste laget slik at fella hopper framover når den blir utløst. (Vanskelig å se sikkert ut fra bildet). Hakkene må være så dype at fjærene ikke når bunnen i det fella blir utløst.

 

Endring:

Etter nøye studier av forstørret bilde kan det se ut til at fella er festet med spiker?? I så fall ser det ut til at hakka er dype nok!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fikk omsider satt ut fellene i dag. 5 stykk. Under følger bilder og en kort beskrivelse av settet og plassering. Flott hvis flere kan legge ut bildene av sine sett og forklare hvorfor man gjør det på akkurat denne måten. Blir inspirasjon og økt kunnskapsnivå av slikt. Ikke minst for nybegynnere som har lyst til å prøve.

 

Gi gjerne tilbakemeldinger på setta!

 

Felle 1

68295_s.jpg

 

Conibear i kasse. Åte er honning. I tillegg har jeg brukt magnum marten luktestoff. Dette er i ei lite krukke som jeg stikker bort i en kvist slik at luktestoffet fester seg på denne. Gjerne under kassen hvor det ikke vaskes bort av regnet.

Plasseringa er ved en liten bekk. Langs denne vokser det skog, men det på begge sider er små hogstfelt. Dermed dannes en korridor hvor måren gjerne trekker. Fikk en her i fjor, da i aasbøfelle.

 

 

felle 2

68296_s.jpg

 

Conibear i kasse. Honning og luktestoff her også. Tok en mår i dette treet i fjor. Plasseringa er i et belte med mye grov granskog. Nedenfor er et hogstfelt, et stykke ovenfor ei myr. Dermed trekker måren gjerne her.

 

 

Felle 3

68297_s.jpg

 

Her er conibear festet rett på trestammen. Vanligvis bruker jeg 3 spiker til dette, men de lå igjen hjemme... Løsningen ble å tre en myk kvist gjennom hullene på fjærene og under stammen slik at fella klemmes fast. Åte er nøtteskrike + luktestoff. Brukte kjøtt her fordi plasseringa tilsier mulighet for mink og røyskatt. Ved steinur under skrent kloss ved tjern. Så mink her for noen uker siden. I tillegg er det like ved en god jerpebiotop hvor det ser ut til at hekkinga gikk dårlig i år. Minken?

Har ikke hatt felle her før

 

 

Felle 4

68298_s.jpg

 

Aasbø mårfelle agnet med honning + luktestoff. Plasseringa er like ved en bekk med ganske tett og kronglete skog. I rundt er det blanding av fin mårskog avløst av flere hogstfelt. Der fella står er det en naturlig krysningpunkt mellom flere skogområder. Har hatt mår inntil fella her flere ganger tidligere, men aldri fått noe. Så nå prøver jeg favorittfella.

 

 

Felle 5

68299_s.jpg

 

Aasbø mink/mår felle. Forskjellen på denne og aasbø mår er at mårfella har utløser som skyves innover, med åte som ligger innenfor denne, mens mink/mår har åtekrok slik at fella utløses når det blir dratt i åtet.

Åte er pose av nylonstrømpe fylt med honning. ca golfballstr. Plasseringa er i et skogsområde ca 300m fra den forrige fella. Har ofte sett spor her og dessuten tatt mår her begge de siste åra.

 

Fellene er spredt utover en runde som tar ca 2 timer å gå. Det er sikkert mer effektivt å fangste over et større område å bruke bil langs skogsbilveier, men for meg er turen en viktig del av fansgten. Både jeg og bikkja trenger trim!

For å dekke et større område pleier jeg å flytte fellene til nytt område 1-2 ganger. Min erfaring er at de første 2 ukene på nytt sted er best. Tror jeg har tatt minst 75% av mine mår i løpet av de to første ukene!

 

Kom igjen folkens! Ris, ros, spørsmål og bilder av dine sett! La det bli en tråd som øker kompetansen vår!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fellene er spredt utover en runde som tar ca 2 timer å gå. Det er sikkert mer effektivt å fangste over et større område å bruke bil langs skogsbilveier, men for meg er turen en viktig del av fansgten. Både jeg og bikkja trenger trim!

 

Det samme syns jeg.

JA, det tar tid! Men får da trim og sett mer av spor osv. Er da enda ung og sprek så bruker beina i stedet for bil.

Når beina begynner å svikte så blir det nok bil og feller langs skogsbilveier :)

 

Satt forresten ut noen syningfeller i kveld.

Tipper jeg tar med meg børsa når jeg skal gå runden. Kom bla over en rev ifjor vinter, så er nok ikke så dumt å ta med rifla/hagla når man skal sjekke fellene.

Utrolig hva som kan dukke opp. :)

Link to comment
Share on other sites

Endring:

Etter nøye studier av forstørret bilde kan det se ut til at fella er festet med spiker?? I så fall ser det ut til at hakka er dype nok!

 

Er det noe galt med å bruke spiker? Eller hva mente du?

Hakkene skal være mer enn dype nok, var nok bare utløserpinnen som var litt feil justert.

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Mine 2 spørsmåltegn var kun fordi jeg ikke var helt sikker på om det var spiker jeg så på bildet. Ingenting galt i spiker! Jeg bruker det selv. Beklager hvis det virket som spikerkritikk!

Hvilket hakk bruker du på utløseren? Jeg har opplevd noen slike slag selv pga at jeg brukte innerste hakket, med det ytterste har det blitt bedre. Ei av fellene trengte dessuten en justering av feste til utløserenpinnen. Den kunne beveges flere cm uten at fella ble utløst. Ikke bra! Men uansett hva man gjør er det umulig å gardere seg helt. Da er det greit at fella er så kraftig at måren dør raskt selv om slaget ikke er perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Mine 2 spørsmåltegn var kun fordi jeg ikke var helt sikker på om det var spiker jeg så på bildet. Ingenting galt i spiker! Jeg bruker det selv. Beklager hvis det virket som spikerkritikk!

Hvilket hakk bruker du på utløseren? Jeg har opplevd noen slike slag selv pga at jeg brukte innerste hakket, med det ytterste har det blitt bedre. Ei av fellene trengte dessuten en justering av feste til utløserenpinnen. Den kunne beveges flere cm uten at fella ble utløst. Ikke bra! Men uansett hva man gjør er det umulig å gardere seg helt. Da er det greit at fella er så kraftig at måren dør raskt selv om slaget ikke er perfekt.

 

Bruker det ytterste hakket. Fungerer greit det.

Utløser pinnen er stilt, så den ene står 90 grader til ene siden. Synes da måren får større problemer med å passere utløserpinnene.

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Har så vidt prøvd meg som mårfanger, å har greid å fang en mår for to år siden :D

Planen er å få ut noen feller denne uka, har 8stk i alt 3 cania, 3synning og 2 åsbø.

Men her i trøndelag er det jo enda mange + grader, så det jeg lurer på er hvor lenge kan en fanget mår henge ute i + grader før den blir ødelagt?

Pleier å sjekke fellene 1 gang i uka, noen ganger offtere.

Link to comment
Share on other sites

Måren bør ikke henge mange dagene i plussgrader. Litt avhengig av hvor mange plussgrader det er også. En god ide kan være å henge ut fellene og legge litt godsaker i dem uten å spenne dem opp. Når det så blir bedre forhold spenner du dem, og de mårene som har forsynt seg av godsakene kommer til å henge der ganske raskt!

Link to comment
Share on other sites

Måren bør ikke henge mange dagene i plussgrader. Litt avhengig av hvor mange plussgrader det er også. En god ide kan være å henge ut fellene og legge litt godsaker i dem uten å spenne dem opp. Når det så blir bedre forhold spenner du dem, og de mårene som har forsynt seg av godsakene kommer til å henge der ganske raskt!

 

Takk for svaret, det var en god ide ja :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Etter noen år i dvale setter jeg ut mårfellene mine igjen. Har Syningfeller og ei Åsebøfelle.

 

Leste ovenfor at Åsebøfeller ikke lages lenger. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

 

Hvis de fortsatt lages, hvor får jeg kjøpt de?

Link to comment
Share on other sites

Åsbøfellene ble diskutert på gamle sluttstykket. Tror konklusjonen ble at han som lagde de hadde slutta ettersom han var blitt gammel og ikke så sprek lengre. Synd, for det er meget bra feller. I følge de som har forstand på slikt skal det visst være ganske enkelt å lage hvis du har tilgang på utstyr og materialer.

Link to comment
Share on other sites

Åsbøfellene ble diskutert på gamle sluttstykket. Tror konklusjonen ble at han som lagde de hadde slutta ettersom han var blitt gammel og ikke så sprek lengre. Synd, for det er meget bra feller. I følge de som har forstand på slikt skal det visst være ganske enkelt å lage hvis du har tilgang på utstyr og materialer.

 

Åsebø har ikke laget disse på noen år etter det jeg har fått svare på hos leverandører.

Vet ikke om disse var patentbeskyttet men jeg har laget noen slike til eget bruk med en liten endring som jeg mener er en fordel . Noen skriver at de er lett og lage og det er de forsåvidt men det trengs en del verktøy for og gjøre dem og det tar faktisk ikke bare en time pr.felle , nå siste gangen jeg laget meg et parti fikk jeg nesten sjokk på prisen på fjærtråden pr. meter og likeså galvanisert blikk så det blir faktisk en god del kr. pr. felle . Tror de lå på ca. 500 kr. jeg sist jeg så de i butikk og det er vel 3 -4 år siden.

Disse fellene er min favoritt og her sitter måren altid riktig.

Link to comment
Share on other sites

Åsbøfellene ble diskutert på gamle sluttstykket. Tror konklusjonen ble at han som lagde de hadde slutta ettersom han var blitt gammel og ikke så sprek lengre. Synd, for det er meget bra feller. I følge de som har forstand på slikt skal det visst være ganske enkelt å lage hvis du har tilgang på utstyr og materialer.

 

Åsebø har ikke laget disse på noen år etter det jeg har fått svare på hos leverandører.

Vet ikke om disse var patentbeskyttet men jeg har laget noen slike til eget bruk med en liten endring som jeg mener er en fordel . Noen skriver at de er lett og lage og det er de forsåvidt men det trengs en del verktøy for og gjøre dem og det tar faktisk ikke bare en time pr.felle , nå siste gangen jeg laget meg et parti fikk jeg nesten sjokk på prisen på fjærtråden pr. meter og likeså galvanisert blikk så det blir faktisk en god del kr. pr. felle . Tror de lå på ca. 500 kr. jeg sist jeg så de i butikk og det er vel 3 -4 år siden.

Disse fellene er min favoritt og her sitter måren altid riktig.

 

er det feller du laver for salg ? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei kan ikke si jeg lager for salg men jeg har laget små partier av og til enkelte år som har havnet under grana som julepakke til unge fremadstormende jegere for og holde en god gammel fangstarv i hevd . Så laget jeg noen få til en 'sluttstykkegubbe' som bare måtte ha slik felle !

Jeg bruker dem til all fangst , mår,mink ,røyskatt ,alt sitter men skal du sette bakkesett er disse livsfarlige for både folk og dyr (som ikke skal gå i ) uten kasse eller i bur.

Har et skrekkeksempel på en grå elghund som gikk i ei slik i mitt distrikt hvor en 3 år gammel hund måtte avlives p.g.a. utslåtte tenner og knekkt kjeveben pluss ene øyet .

Så jeg setter alltid i tre .

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Jeg likte Åsebøfellene godt. Fanget bra og ikke tok de mye plass i sekken heller. Eneste jeg slet litt med var at gildrepinnen var litt kort så fella hadde lett for å smekke igjen av seg selv.

 

Er det noen som kan dele noen erfaringer de har gjort med Haugenfella?

Link to comment
Share on other sites

øhy...sluttstykkegubbe du liksom.... :x men fella var utmerket den :lol: men som nybakt pappa med litt mange jern i ilden så har ikke fellene kommet ut i skogen enda i år,men jeg håper da det blir en mårpels eller to på meg også utover vinteren.

 

Å fa.. ! var det 'kammergubbe' jeg skulle ha skrevet da :D

Link to comment
Share on other sites

Vil bare si til deg som spurte om syningfella, at jeg har dårlige erfaringer med denne fella. Den fanger utrolig dårlig. Kan muligens variere noe i ulike områder, men jeg får den ikke til å fange i mine områder. Har desidert best erfaringer med cb.160. Bruk gjerne fella å se om du får den til, men jeg ville definitivt ikke fangstet kunn med denne fella.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Jeg likte Åsebøfellene godt. Fanget bra og ikke tok de mye plass i sekken heller. Eneste jeg slet litt med var at gildrepinnen var litt kort så fella hadde lett for å smekke igjen av seg selv.

 

Er det noen som kan dele noen erfaringer de har gjort med Haugenfella?

 

Når det gjelder kort gildrepinne kjenner jeg igjen det problemet. Jeg løste det ved å justere festet til pinnen. Noen bank med en hammer og vips var det ok.

Jeg brukte haugenfella for mange år siden. Fikk mine to første mår i den. Ei ok felle det. Litt stor å ha i sekken. Viktig at åte ikke festes for langt opp. Da kan slaget treffe for langt bak. Har du et lite åte bør det etter min erfaring henge et par cm ned fra åtefestet i stedet for å surres helt tett inntil.

Link to comment
Share on other sites

Da har det skjedd. Alle fangstmenns mareritt!

I dag tidlig jogget jeg opp til mårfellene mine, men kom bare til den første før jeg rett og slett ble forbanna.

Mårfella var borte!! :shock: Så mårspor rundt fella for 1 uke siden, så nå var jeg nesten sikker på at han hang der.

Det jeg tror har skjedd er, endten har det vært en som har tatt med seg fella som viiirkelig hadde lyst til å ødelegge for andre, eller så har det hengt en mår der, og da har han blitt frista til å få seg et fint mårskinn.

 

Finnes det virkelig folk som har så jævla lyst til å ødelegge for andre?

 

Tar meg 30 minutter å jogge opp til første fella, og 1 t 30min til neste, så jeg orket rett og slett ikke til felle nr 2! Den får jeg sjekke med bil. Ble så forbanna!

 

Hilsen en fortvilet TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Det har du rett i. Men hvis man hadde snudd den opp ned slik at mekanismen slår ovenifra, og fjæra er kraftig nok, skal den per definisjon være lovlig.

 

Tenkte også at det bare var å snu fella på hodet så var den lovlig. Den selges forøvrig av Fangstutstyr i Drammen, se fangstutsyr.no. Da bør den vel være godkjent?

Link to comment
Share on other sites

Det har du rett i. Men hvis man hadde snudd den opp ned slik at mekanismen slår ovenifra, og fjæra er kraftig nok, skal den per definisjon være lovlig.

 

Tenkte også at det bare var å snu fella på hodet så var den lovlig. Den selges forøvrig av Fangstutstyr i Drammen, se fangstutsyr.no. Da bør den vel være godkjent?

 

Den du har sett er ei Haugenfelle . Er formet som en V men har innvengig mekanisme som er slagmekanisme som også har kraftigere fjær . Jeg har brukt litt av disse for mange år siden men ble ikke helt fornøyd med selve avtrekkermekanismen , den må ialfall oftest files litt ellers er den for tung etter min erfaring pluss at jeg opplevde at slaget ikke kom helt på riktig sted .

Link to comment
Share on other sites

Da har det skjedd. Alle fangstmenns mareritt!

I dag tidlig jogget jeg opp til mårfellene mine, men kom bare til den første før jeg rett og slett ble forbanna.

Mårfella var borte!! :shock: Så mårspor rundt fella for 1 uke siden, så nå var jeg nesten sikker på at han hang der.

Det jeg tror har skjedd er, endten har det vært en som har tatt med seg fella som viiirkelig hadde lyst til å ødelegge for andre, eller så har det hengt en mår der, og da har han blitt frista til å få seg et fint mårskinn.

 

Finnes det virkelig folk som har så jævla lyst til å ødelegge for andre?

 

Tar meg 30 minutter å jogge opp til første fella, og 1 t 30min til neste, så jeg orket rett og slett ikke til felle nr 2! Den får jeg sjekke med bil. Ble så forbanna!

 

Hilsen en fortvilet TikkaReven

 

Kjedelige greier det der!

Hvordan hadde du festet fella? Kan kanskje være en hund som har satt tenna i måren, som kanskje hang der, og dratt den løs?

Jeg har opplevd det samme. Fella, en conibear 160, var borte når jeg sjekka den. Ingen sporsnø. Jeg hadde gjort to store tabber (nevner de her så andre skal slippe å gjøre de samme). For det første hadde jeg brukt for dårlig tau til å feste fella. For det andre hadde jeg ikke sjekka at fella fungerte godt nok. Det viste seg etterpå at utløseren kunne beveges opp mot 2 cm uten at noe skjedde. Resultatet ble at måren fikk et meget stygt feilslag bak på kroppen. Den klarte å røske løs fella og dra den med seg ca 150m før den døde. Grunnen til at jeg fant ut av hva som hadde skjedd var at jeg satte bikkja på saken, den klarte å snuse opp måren nede i lia. Hadde aldri funnet den selv. Bikkja er forøvrig en alaskan malamute.

Link to comment
Share on other sites

Den du har sett er ei Haugenfelle . Er formet som en V men har innvengig mekanisme som er slagmekanisme som også har kraftigere fjær . Jeg har brukt litt av disse for mange år siden men ble ikke helt fornøyd med selve avtrekkermekanismen , den må ialfall oftest files litt ellers er den for tung etter min erfaring pluss at jeg opplevde at slaget ikke kom helt på riktig sted .

 

Jeg har erfaring med Syningfella fra noen år tilbake uten at jeg var helt fornøyd med de. Synes de er veldig løst gildret. D.v.s at de smekket igjen for et godt ord, litt vindvær i skogen så var det gjort. Ikke får man med seg mange av dem i sekken heller. Før det igjen så fangstet jeg med kassefeller. De var laget av treverk og fjærene som var brukt var egentlig til knipetak. Tok mange mårer i de fellene. Rimelige var de også...

 

Hva slags feller bruker du?

Link to comment
Share on other sites

Da har det skjedd. Alle fangstmenns mareritt!

I dag tidlig jogget jeg opp til mårfellene mine, men kom bare til den første før jeg rett og slett ble forbanna.

Mårfella var borte!! :shock: Så mårspor rundt fella for 1 uke siden, så nå var jeg nesten sikker på at han hang der.

Det jeg tror har skjedd er, endten har det vært en som har tatt med seg fella som viiirkelig hadde lyst til å ødelegge for andre, eller så har det hengt en mår der, og da har han blitt frista til å få seg et fint mårskinn.

 

Finnes det virkelig folk som har så jævla lyst til å ødelegge for andre?

 

Tar meg 30 minutter å jogge opp til første fella, og 1 t 30min til neste, så jeg orket rett og slett ikke til felle nr 2! Den får jeg sjekke med bil. Ble så forbanna!

 

Hilsen en fortvilet TikkaReven

 

Kjedelige greier det der!

Hvordan hadde du festet fella? Kan kanskje være en hund som har satt tenna i måren, som kanskje hang der, og dratt den løs?

Jeg har opplevd det samme. Fella, en conibear 160, var borte når jeg sjekka den. Ingen sporsnø. Jeg hadde gjort to store tabber (nevner de her så andre skal slippe å gjøre de samme). For det første hadde jeg brukt for dårlig tau til å feste fella. For det andre hadde jeg ikke sjekka at fella fungerte godt nok. Det viste seg etterpå at utløseren kunne beveges opp mot 2 cm uten at noe skjedde. Resultatet ble at måren fikk et meget stygt feilslag bak på kroppen. Den klarte å røske løs fella og dra den med seg ca 150m før den døde. Grunnen til at jeg fant ut av hva som hadde skjedd var at jeg satte bikkja på saken, den klarte å snuse opp måren nede i lia. Hadde aldri funnet den selv. Bikkja er forøvrig en alaskan malamute.

 

Du dette kan skyldes flere ting men hang den litt lavt så tipper jeg det er 'mikkel' som har hvert ute og han er sterk ifall fella var festet litt dårlig , for mange år siden mistet jeg flere nettopp på grunn av det ,nå fant jeg igen av og til fellene mine på grunn av sporsnø men det verste er at at jeg også har blitt frastjålet feller der sporene har vist seg og gå på ski eller støvler nr.45 det er heller ikke morro .

Jeg bruker for det meste Åsebøfeller og jeg bruker laaange treskruer og batteriborrmaskin og da sitter de godt .

Link to comment
Share on other sites

øhy...sluttstykkegubbe du liksom.... :x men fella var utmerket den :lol: men som nybakt pappa med litt mange jern i ilden så har ikke fellene kommet ut i skogen enda i år,men jeg håper da det blir en mårpels eller to på meg også utover vinteren.

 

Forresten takk for sist ! Du må forsøke og få ut feller nå kan du skjønne , etter min erfaring er tida før jul best men vi bor jo på så forskjellige høyder så vi sliter utover vinteren med lav temp og fryser åtet og lukter ikke like bra .

Link to comment
Share on other sites

Ja, mange på to bein som er nysgjerrige!

Satt ut fellene mine nå når mildværet kom så sporene mine ble borte.

Ellers pleier jeg å sette ut fellene når det snør ute.

Prøver også å sette fellene slik at jeg kan se dem på litt avstand, vil helst ikke lage spor til dem.

Fellene mine er ikke så nærme skogsbilveien akkurat, men vet aldri...

Tok en skitur i skogen for noen år siden og var tilfeldigvis på samme sted ei uke etter. Da så jeg at det hadde gått en i samme sporene som jeg hadde gått!

Heldigvis så hadde jeg ikke satt ut noen feller da.

Link to comment
Share on other sites

Sjekka fellene i dag. Ingen fangst. Fornyet åte i de fleste. Honningen har begrenset holdbarhet i det været som har vært nå. Flytta felle nr 3. Tjernet den sto ved er islagt og regner med at minken som holdt til der har flytta på seg. Kanskje nedover bekken. Derfor ble fella plassert like ved bekken et stykke ned i lia. På et sted som dessuten vil være en natulig ferdselsvei for en mår som har tenkt seg fra skogområdet sør for bekken til skogområdet nord for bekken. Hogstfelt gjør at det er få naturlige krysningpunkt slik at all mår som ønsker å krysse bekken på en strekning på over 500m bør gjøre det akkurat der!

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har kjøpt CB og vil ha tips til kasse, så kommer jeg med noen bilder på hvordan jeg har gjort det.

Ikke en fasit, men det fungerer hvertfall.

 

DSC01942.jpg?t=1226667521

 

DSC01943.jpg?t=1226667541

 

DSC01945.jpg?t=1226667569

 

DSC01957.jpg?t=1226667588

 

PS: Det jeg har forandret på kassenene nå, er at jeg har gjort hakkene lengre inn på siden der fjærene skal slå. Dette gjør jeg for at ikke fellene skal spette ut når dem blir utløst.

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg satt opp ei cb 160,så får vi se om det finnes mår i nærheten av arbeidsplassen:) Greit å ha en hobby utenom jobb,når man likevel må bo på jobben en uke..

Har ikke snekra noe kasse til den,men festet den rett på en furulegg med fire spiker,nyskutt ravn innsausa i honning til åte,og granbar som tak over..

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har kjøpt CB og vil ha tips til kasse, så kommer jeg med noen bilder på hvordan jeg har gjort det.

Ikke en fasit, men det fungerer hvertfall.

 

DSC01942.jpg?t=1226667521

 

DSC01943.jpg?t=1226667541

 

DSC01945.jpg?t=1226667569

 

DSC01957.jpg?t=1226667588

 

PS: Det jeg har forandret på kassenene nå, er at jeg har gjort hakkene lengre inn på siden der fjærene skal slå. Dette gjør jeg for at ikke fellene skal spette ut når dem blir utløst.

 

Hilsen TikkaReven

 

Fin arbeid dette men ved stort snøfall hva da ! tror jeg ville hatt tak på oversiden for og bevare åtet mest mulig friskt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...