Jump to content

Mårfangst 0809


knutis

Recommended Posts

I følge en del fakta ark som ligger rundt på nettet så har ikke måren parringstid nå, de parrer seg i mai-juni for så å stoppe utviklingen av fosterene en stund fram til de får ungene i mars-april-mai!

 

Hvorfor de begynner å løpe i spora til hverandre nå vet ikke jeg men det er blitt funnet ut at hanmåren er steril på denne tiden så noe parring kan det ikke være!

 

Kansje hanmåren følger hunmåren helt fram til parringstiden virkelig begynner??

 

Må også si at jeg nesten misunner troll og dere som får så mye mår, vi har ute over 30 feller å kan bare glemme å få så mye som 8-10 stykker! Da måtte vi fått ALLE vi har sett spor etter å en del av sporene vi har sett er nok etter samme dyrene..

 

Jeg sier NESTEN misunnlig siden vi har elendig med hare og fugl her så enda flere mår hadde gjort det enda verre ;)

 

Vi har fått 3 stykker i år å hvis vi kan få 1-2 til så har vi fått så mange vi kan håpe på i år tror jeg..

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hei :) lurer fortsatt litt på om måren har for vane og gå i fella etter en stund eller om det lønner seg og flytte litt på fellene?kan flere forskjellige mårer bruke samme trekkrutene.har sett en del spor,men er usikker på om det er en eller flere :?:

Link to comment
Share on other sites

Har måren vært innom fella kommer den sannsynligvis tilbake. Det som kan være en ide er å endre settet litt. Bytte tre, bytte felletype, bytte åte etc. Av og til er det ikke så mye som skal til for å få den i! Har fella stått i en måned uten at du ser spor i nærheten av fella kan du vurdere å flytte den. Ellers: les gjennom tråden. Spørsmåla dine har vært diskutert en god del tidligere!

Flere mår kan bruke samme trekkruter. Har du fått mår i ei fella kan du godt få flere! Måren er territoriell. Et hannrevir kan omfatte 2-3 revir til hodyr. I tillegg kan det streife rundt noen årsunger. Og revirene kan ofte overlappe litt i tillegg. Dermed kan det være en god del dyr som bruker de mest brukte trekkveiene.

Link to comment
Share on other sites

Her knutis er det bare og spenne opp onkel Åsebø. Var selv ute idag og så at måren hadde sittet under fellene og pisset. Jeg svarer med og sette opp flere feller noe som pleier å virke godt på vanskelig mår. Da setter jeg gjerne to feller med noen meters mellomrom og jakter bare på en eller to mårer omgangen.

Link to comment
Share on other sites

Onkel asebø er absolutt vurdert. Begge mine er imidlertid i bruk. Den ene venter på den tyvaktige måren som har tatt honningen 3 ganger, nå bør det være umulig å klare det en gang til. Den andre derimot kommer nok til å bli flytta på hvis dette gjentar seg.. Den har forøvrig fått justert utløseren slik at den nå blir utløst selv ved et meget forsiktig drag i åtet.

 

Flytta 3 feller i dag. La om løypa slik at turen ned går på andre siden av åsen. Dekker trolig nye territorier. Fant et nytt sted med en flott overgang. Fikk en innskytelse da jeg så ned mot en bekk omkranset av granskog og la om løypa. Måren hadde passert der to ganger i løpet av de 4 siste dagene. Satte to feller der. En med honning og en med ekornbit. En felle på hver side av sporet, så nå skal det være umulig for måren å bruke denne overgangen uten å få ferten av noe interresant.

Link to comment
Share on other sites

Måren er generellt midre aktiv når det er svært kaldt. Dessuten lukter åte mindre i kulda. Men det er da mulig å få den likevel, selv om det ikke er perfekte forhold. En ting å legge merke til er at det ofte er mildere høyere oppe når det er stille kaldt vær. På turen i går var alt jeg så av mårspor relativt høyt i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

her har det vært rundt -25 hver natt i ei uke. kaldt på østlandet.men nå er det blitt litt mildere så må nok snart sjekke fellene igjen. sist jeg gikk runden var d ikke et eneste spor,der jeg har funnet mye spor før.fant derimot spor 1 km unna fellene. kan jo være at måren har et stort territorium og at den snart kommer innom fellene igjen.håper på litt flaks :D

Link to comment
Share on other sites

gratis med fangst :D fangster du lant nord :?:

 

I Nord-Trøndelag, Levangerkomune nærmere bestemt Åsen :D

 

 

Gratulerer. :D ser du brukte løk. prøvd d før?

 

Har aldri prøvd løk før, men d funka :D

Leste tidligere i tåden her om en som brukte løk, så jeg måtte prøve d.

Kjent det lokta løk da jeg nærma meg fellene :D

Er 14 dager side jeg starta med løk som åte, å lokt holdt no seg enda, å det er bra.

Link to comment
Share on other sites

noen som lykkes med fangst i kulde?

 

Nix :(

 

Var ute å sjekket i går å måren hadde løpt forbi 3 av fellene på snaue 2 meter uten å så mye som å stoppe en gang! Tror åter og luktestoff lukter veldig dårlig når det kryper over 20 minus som det har vært her i nesten ei uke..

 

Kan ikke være fella det er noe galt med hvertfall når måren ikke en gang er borte å kikker på den :)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å kommer seg her hos oss også.

 

Min jaktkompis har reist til Thailand og det ser ut som å bringe lykke....

Sender daglige mms til han hva han går glipp av :D

 

Jeg sjekket 4 feller i går og jammen satt det vel ikke en hunn mår i den ene fella på 1160 gram...

Legger ved et bilde av måren i fella..

normal_DSC00076.JPG

Den gikk i etter at vi flytta fella ca 100meter.. Åtet var Honning..

 

Sjekket dem siste 5 fellene i dag og der var det jammen meg en Hannmår på 1600gram der også :)

normal_DSC00080.JPG

normal_DSC00085.JPG

I denne fella fikk vi en hannmår i for ca 14 dager siden. Så der har vi nok funnet en god plass ja..

Her var også åtet honning..

 

Så nå har vi totalt 3 mår på oss

 

Las litt her at det var noen som bruker rå løk som åte, Synest dere at det virker? og hvordan gjør dere det da bruker en halv rå løk i hverfeller? og samtidig honning?

Vi har bare brukt skrap honning til nå blandet med bivoks slik at det blir litt fast konsistens på det..

Link to comment
Share on other sites

Parsonterrier

 

Gratulerer. bruk en kvart løk. legg den sammen med åte. lukta til løken holder seg ganske bra i kulda, måren blir nyserrig. jeg har brukt det et par ganger på vanskelig mår. men en gamel fangstmann jeg snakka med har tatt godt over 100 mår på dette, sa han :D

 

Reven

har du et bilde av fella eller en link til hvor man kan få kjøpt fella. har ikke hørt om den før. :)

Link to comment
Share on other sites

Parsonterrier Gratulerer! Hva heter den fella dere bruker?

Jeg syns nesten settene ser litt klønete ut med fella festet på siden av et treet.

Men dere har jo lykkes 3 ganger med et sånnt sett, så det funker.

Skulle tro den fella ville fange bedre om den sto på en skråstokk, eller på en horisontal stokk mellom 2 trær.

Link to comment
Share on other sites

Den fella vi har fått alle 3 mår i heter ihjelmård.

Se link: http://www.ideverkstaden.com/mardfalla.html

 

Jeg har festet den rett på siden av treet fordi da kommer ikke mus seg inn i fella, det viser litt dårligt på bildet men jeg har laget en planke bit foran inngangen til fella og det er meningen måren skal stå oppe på fjellet som er ved siden av treet og hoppe over til fella. Hvis du skjønner tegningen nå :) Det er vel en avstand til fjellet på ca 20 cm slik at mus ikke kan hoppe over.

Link to comment
Share on other sites

Ting tar seg opp her nå :D

 

Vi hadde en runde i dag til de fellene vi ikke sjekka på fredag å resultatet var 2 mår :D:D:D

 

Begge var hunner, den ene tatt på kjøtt å den andre på honning..

 

Da har vi egentlig nådd årets mål som var 5 mår, men det er jo en mnd igjen så vi begynner nesten å håpe vi kan klare en eller to til :)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

har sjekka fellene idag og i går.finner mårspor ,men ikke der fellene står. har flytta 2 feller idag. ser ut som om måren som har holdt til rundt fellene mine før har skiftet område og ferdes i.men den kommer vel innom igjen.flytta 2 feller for det har ikke vært et mårspor der på over en måned.har funnet flere ferske spor,men det er vanskelig og finne di gode overgangene der måren farter ofte.etter litt prøving og feiling lykkes man kanskje til slutt. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler på det sterkeste= fangst og feller og min autotrapline etter mår av John s. opdahl. Der er det bilder av oppsett og terreng, hvor man burde se etter når man skal sette feller. Mange gode tips. i min autotrapline etter mår. tar john og asbjørn og setter 21 feller og fangster i 13 dager og får 18 mår. så det er mange gode tips :D

Link to comment
Share on other sites

Sjekka fellene i dag og var spent på om frekkasen som hadde markert oppå fella for ei uke siden hadde vært på besøk.

Det hadde den, og denne gangen hadde den brukt riktig vei til honningen. Hannmår 1,4kg.

 

75337_s.jpg

 

Fella måren har besøkt og tatt honning i 3 ganger har nå ikke vært besøkt på fjorten dager. Kanskje den samme måren som gikk i den andre fella. Var lite spor å se i dag. Er i ferd med å flytte fellene til andre siden av en stor ås. Ei uke til uten spor ved noen av fellene så blir alle flytta!

Link to comment
Share on other sites

Var en runde i går og i dag og sjekket mår feller uten fangst..

 

Jeg er nå gått tom for vrak honning.

 

Så jeg har nå vert å kjøpt Firstprice løk farge gul tror eg det stod på den..

Den lukter i hvertfall veldig sterkt. til dere som har erfaring med å bruke løk i fellene, bruker dere kun løk da eller bruker dere annet åte samtidig? Jeg skar opp og la en 1/4 løk i fella i lag med en rødstupe som fløy på vinduet her en dag..

 

Kan ikke tenke meg at noe annet lukter mere enn løk så det er vel kanskje ikke nødvendig å bruke annet åte i tilegg??

 

Noen som har meninger her? Evt andre gode åter som kan kjøpes

Fiken var kun julemat ble jeg fortalt i butikken :lol: så det var dem tomme for..

Link to comment
Share on other sites

Mye som kan brukes. Fisk kan fungere bra. En oppdrettsaure er billig og gir mye åte. Sardiner i olivenolje fungerer også, gjerne blandet med sirup. Honningen du kjøper i butikken er dyrere enn skraphonningen, men det skal ikke så mye til før måren synes det er spennende. En klump honning i nylonstrømpe på str med en valnøtt er ofte nok. Gjerne med litt luktestoff i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...