Jump to content

Mårfangst 0809


knutis

Recommended Posts

De bildene der og innlegget ville jeg slettet var jeg deg. Saks tror jeg ikke er tillat brukt lenger. Håper jeg tar feil.

 

§ 31. Tillatte fangstredskaper

 

a) Følgende typer fangstredskaper er tillatt til levendefangst av vilt:

- bås til grevling, rødrev og mårhund av typene Värmlandsk tunnelfelle, Smålandsk revefelle, Nyåkersfellen og Øster-Malmafellen, eller som er konstruert og virker på tilsvarende måte. Slike båser skal innvendig i fellens fangstrom inklusiv fallemmer være dekt av et heldekkende solid materiale.

- bås til jerv og gaupe når fylkesmannen har gitt tillatelse for den enkelte bås. Båsens konstruksjon, plassering og tilsynshyppighet skal fremgå av søknaden.

- fangstbur til grevling, villmink, røyskatt, mårhund, ravn, kråke, skjære, svartbak, gråmåke og fiskemåke.

b) Følgende typer fangstredskaper som avliver viltet er tillatt:

- slagfelle til mårhund, bever, mår, villmink, bisamrotte, beverrotte og røyskatt. Kommunen kan på nærmere fastsatte vilkår gi tillatelse til bruk av slagfelle til fangst av rødrev og grevling. Slik tillatelse skal være personlig.

- fallem, flak og fallstokk til mår, villmink og røyskatt.

- snare til lirype og fjellrype.

 

Slagfelle, fallem, flak og fallstokk skal virke slik og ha slik slagkraft at det vilt som fanges blir drept øyeblikkelig.

 

Slagfelle til fangst av mår og villmink skal ha en slagmekanisme som slår ovenfra og ned mot dyrets kranium/nakke, eller som med et sakseslag slår mot dyrets kranium/nakke.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Saks er tillatt til rev, men bare når kommunen har gitt tillatelse, og saksa tilfredstiller krava som settes. Det er vel umulig å gardere seg 100% mot at mår går i revesaksa. Men plasseringa som skal være i et oppkomme e.l. som ikke fryser til kan sikkert virke forebyggende.

 

Fra forskriften:

 

Åtesaks godkjent til fangst av rødrev og grevling

Åtesaksa skal være konstruert med en liten åteskål for feste av åtet i sentrum av

saksa. Avtrekket skal være slik at saksa bare kan utløses når viltet griper eller drar

i åtet. Avtrekket må være fast (anbefalt minimum 0,5 kg i dragkraft). Bøylehøyden

for saks til rev og grevling skal være 24 27 cm fra saksas sentrum til slagbøylens

topp for å drepe disse artene øyeblikkelig. Saksa bør ha sikring(er) som låser

slagfjæren(e).

 

Vilkår

Kommunen skal i tillatelsen sette som vilkår at åtesaks til fangst av rødrev og

grevling

må plasseres helt nedsenket i et oppkomme/ kilde som ikke fryser til. Bare

selve åtet kan stikke opp over vannspeilet. Man skal ikke utlegge åtesaks i maurtue,

gjødselhaug og lignende.

Link to comment
Share on other sites

Åtesaks må brukes med den største forsiktighet ja. Slike feller i terreng hvor det jaktes med hund bør ikke forekomme. For ikke å snakke om i områder hvor barn leker..

 

Åtesaks er også tillatt på mår men da må de være mindre enn de som brukes til rev ettersom slaget skal treffe kraniet/nakke.

De skal dessuten plasseres minst 1,5m opp i et tre, eller bygges inn slik at andre dyr ikke kommer til. Inngangshullet skal være maks 90mm i diameter. (disse reglene gjelder også for andre mårfeller)

 

(retta skrivefeil)

Link to comment
Share on other sites

Den flaskepatenten der likte jeg. Tror den må testes ut etter jul. Du bruker strømpe med honning? Hvordan festes fella under? Spiker?

Gratulerer med fangst forøvrig.

 

Til young hunter:

Flott med bilder av firetallsfella! Bruker du å bygge den mer inn eller står den slik som på bildet? Smart med planker på sidene, de jeg har sett før har vært mye mer åpne og dermed farligere for f.eks. hunder.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer et par spørsmål fra en fullstendig nybegynner som skal starte med mårfangst.

 

-Har sett meg ut Syningfella som den fella jeg vil starte med, ser ut som en grei og enkel felle, er ikke så hypp på å snekre kasser osv til CB enda. Noen som har gode erfaringer med denne fella, og er det noen spesielle former for åte som later til å funke bedre i Syningfella enn andre?

 

-Hvilke typer åter vil dere anbefale som enkle åter å starte med (enkelt å få tak i)? Har ikke tilgang på rester av skutt vilt, så det må bli noe av type honning o.l, men hvordan virker denne i kaldt vær? (redusert lukt), hva vil i så fall være et godt alternativ?

 

-Hva gjør jeg med måren når jeg først får den i fella? Er det en fin og stor mår vil jeg stoppe den ut, men er den heller "middelmådig" vil jeg kun spare på skinnet, hvordan gjør jeg det?

 

Mange takk på forhånd,

 

Knutti

Link to comment
Share on other sites

bruker 2 spikere i stammen hvis det ikke er kvist som kan brukes til å henge fella på. Fella spennes fast til stammen ved å bøye fjærene litt bakover og trer en tynn bjørkepinne mellom ringene i fjærene, klipper pinnen slik at når fella slårut da faller pinnen ut og fella henger fritt. Skal ta ett bilde i kveld når jeg skal ut å skifte åte (ikke samme plass som igår selfølgelig)

Link to comment
Share on other sites

Her kommer et par spørsmål fra en fullstendig nybegynner som skal starte med mårfangst.

 

-Har sett meg ut Syningfella som den fella jeg vil starte med, ser ut som en grei og enkel felle, er ikke så hypp på å snekre kasser osv til CB enda. Noen som har gode erfaringer med denne fella, og er det noen spesielle former for åte som later til å funke bedre i Syningfella enn andre?

eg synest ikje syningfella fungerer særlig uansett åte..har størst trua på cb. har ute to syningfeller, men sjelden noko fangst i dei.så virkar det på meg som flåeri å måtte betale 5-600kr for ei felle....

 

-Hvilke typer åter vil dere anbefale som enkle åter å starte med (enkelt å få tak i)? Har ikke tilgang på rester av skutt vilt, så det må bli noe av type honning o.l, men hvordan virker denne i kaldt vær? (redusert lukt), hva vil i så fall være et godt alternativ?

bruk det du har, har fanga mår på bla. rype, svor av steikt kotelett, steikt bacon, usteikt bacon, laksehovud, oksetunge, kaldrøykt makrell mm. i tillegg brukar eg honning

 

-Hva gjør jeg med måren når jeg først får den i fella? Er det en fin og stor mår vil jeg stoppe den ut, men er den heller "middelmådig" vil jeg kun spare på skinnet, hvordan gjør jeg det?få nokon til å vise deg.....

 

 

Mange takk på forhånd,

 

Knutti

Link to comment
Share on other sites

Støtter det som står her. Har også erfaring med at måren kan være vanslig å få i syningfella. Fordelen med syningfella er at den er meget enkel i bruk.

Skal du først svi av såpass mye per felle bør du kanskje heller vurdere kaniafella. Vet det er mange som har gode erfaringer med den.http://www.jaktogvillmark.no/slagfeller.htm

 

Det er litt jobb med klargjøring av conibearfellene, men ikke verre enn at det ikke burde være noe problem. Kassesnekring er faktisk ikke nødvendig. Se f.eks. på den tomflaskepatenten troll har avbildet ovenfor.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

 

Til young hunter:

Flott med bilder av firetallsfella! Bruker du å bygge den mer inn eller står den slik som på bildet? Smart med planker på sidene' date=' de jeg har sett før har vært mye mer åpne og dermed farligere for f.eks. hunder.[/quote']

 

eg lar dei stå som på bildet, er ikkje hund i det terenget eg har feller so då ser eg det forsvarleg og ha dei ståandes som dette.

Link to comment
Share on other sites

Hadde årets siste tur til fellene i dag. Ingen fangst i dag heller. Men det er mår i området! Ser spor i området omtrent hver gang. Håper de finner veien til fellene og smaker på godsakene i løpet av jula.

 

 

edit:

Fellene ble selvsagt ufarligjort i anledning julefredning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde årets siste tur til fellene i dag. Ingen fangst i dag heller. Men det er mår i området! Ser spor i området omtrent hver gang. Håper de finner veien til fellene og smaker på godsakene i løpet av jula.

 

Ja oss håpe det, og at fellene er sikkret siden det er romjul :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde årets siste tur til fellene i dag. Ingen fangst i dag heller. Men det er mår i området! Ser spor i området omtrent hver gang. Håper de finner veien til fellene og smaker på godsakene i løpet av jula.

 

Ja oss håpe det, og at fellene er sikkret siden det er romjul :D

 

Selvsagt!

 

Men har de først fått smaken på godsakene kommer de tilbake...

Link to comment
Share on other sites

I dag blei eg forbanna, den eine fella va sabotert

 

steinane låg karva utover og fella stod på skrå såg etter spor av dyr som kan ha vert der men var ingenting.

kan ikkje folk la andre sin eigendom vere i fred?! :evil:

 

Er ikke noe uvanlig det der!

 

Mitt råd til alle som driver fangst: Oppfør dere som om dere driver med noe ulovlig/kriminelt!!

 

Gjem sporene deres, la ingen se dere i nærheten av fella, kamofler fella godt, ikke fortell noen dere teffer om hva dere driver med og for guds skyld ikke la noen se dere går å bærer på en felle eller fanget mår (med mindre dere har med dere børse å kan si dere skjøt den da)..

 

Synd, men det er nødvendig i disse dager når folk flest tror fangst er en forferdelig langpining av dyr i feller som fanger de rundt beina osv...

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Da er årets første mår i min trapline trygt pakket inn og lagt i fryseren. Den gikk i en conibear 160. Åtet var honning og rypevinge. Ser jeg må bruke fila på doggen for å justere avtrekket litt. 2zp2jqf.jpg:D9addw3.jpg

Støveren jaget opp en røy under turen og den ble også med hjem :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var å så til fellene mine igjen i kveld å der satt d en mår igjen. den satt i en hjemme laget kania felle med elg hjerte å honning som åte. fikk også en sist søndag 30 m unna, den satt i en cb 160 med samme åte. :)

 

har du ikke nogle billeder af din hjemmelavet kania felle vi må se :?:

 

 

jo har noen mobil bilder av måren i fella.er d fella du vil se el oppsettet?

Link to comment
Share on other sites

Var å så til fellene mine igjen i kveld å der satt d en mår igjen. den satt i en hjemme laget kania felle med elg hjerte å honning som åte. fikk også en sist søndag 30 m unna, den satt i en cb 160 med samme åte. :)

 

har du ikke nogle billeder af din hjemmelavet kania felle vi må se :?:

 

 

jo har noen mobil bilder av måren i fella.er d fella du vil se el oppsettet?

 

det var mest felle jeg tænkte på men billeder af opsettet ville også være fint :D

Link to comment
Share on other sites

her er bildene av min hjemmelagde kania felle:

 

2nisjsh.jpg

 

29oki9j.jpg

 

2j2j3w2.jpg

 

34qslte.jpg

 

 

tak for billeder af din hjemmelavet kania felle den ser fin ud :D

 

laver du selv fjederen til fellen ?

 

jeg har hørt at man kan bruge fjederen fra en conibear 330 til hjemmelavet kania felle ved du noget om det ? :wink:

 

 

til Troll

 

du kan lave en kasse til din mår saks som er sikker for hunde så du kan bruge den på bakken eller du kan sette saksen oppe i et tre ligesom conibear felle for mår :wink:

Link to comment
Share on other sites

tak for billeder af din hjemmelavet kania felle den ser fin ud

 

laver du selv fjederen til fellen ?

 

jeg har hørt at man kan bruge fjederen fra en conibear 330 til hjemmelavet kania felle ved du noget om det ?

 

 

Ja jeg lager fjærene selv av 6mm fjær tråd. orginalen har 7 mm.Du ser d kanskje på bilde at den måren har kommet litt langt inn i fella. men alikevel har fjærene knust rygg å bogplatene.Død momentant.

D går vist bra å bruke cb fjærer men disse er av 8 mm tror jeg.Må bli harde å spenne...

Link to comment
Share on other sites

Har ute 5 feller. 2 syning og 3 conibear i kasser. Skal lage ha ut 2 Conibear til. Fellene er agnet med en herlig miksture av honning, sjokade, kjeks og eple syltetøy. Jeg har også "pyntet" rundt fellene med hønefjær.

Ingen mår ennå. Har satt fellene hvor jeg så en mår i sommer. Håper den og flere artsfrender stikker innom snarlig. Noen anbefalinger på hvor en kan kjøpe flere Conibear? Kjøpte noen av en fra Trondheim til en grei pris, men jeg kan ikke finne igjen adressen/navnet.

Anbefaler dere bruk av luktestoffer? Eventuelt hvilke..

Link to comment
Share on other sites

Har ute 5 feller. 2 syning og 3 conibear i kasser. Skal lage ha ut 2 Conibear til. Fellene er agnet med en herlig miksture av honning, sjokade, kjeks og eple syltetøy. Jeg har også "pyntet" rundt fellene med hønefjær.

Ingen mår ennå. Har satt fellene hvor jeg så en mår i sommer. Håper den og flere artsfrender stikker innom snarlig. Noen anbefalinger på hvor en kan kjøpe flere Conibear? Kjøpte noen av en fra Trondheim til en grei pris, men jeg kan ikke finne igjen adressen/navnet.

Anbefaler dere bruk av luktestoffer? Eventuelt hvilke..

 

håper at du ikke har spent de, siden jule fredninga ikke er over ennå. Men det hadde ikke gjort noe om den hva det :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett at "Knutis" har lagt inn bilder tidligere en plass med samme settet. Men her er min måte og sette Conibear 220

 

140gacx.jpg

En knytteneve med honning inni plastflaska i nylondamestrømpe. HUSK HANSKER

 

10qm450.jpg

Festes slik at fella ikke slår i flaska

 

2925unm.jpg

To spikere i stammen/ eller to kvister holder fella oppe, Kvist mellom fjærene holder fella

fast og stødig. lag en paraply av einer på baksiden av stammen slik at måren ikke går der.

stikk også einer nedi fjærene slik at den ikke prøver seg på sidene.

 

 

x42j45.jpg

Litt kamo om ønskelig, jeg pleier ikke bruke det siden det bare blåser bort

under de "langevindene" her i Rogaland

 

110ek5h.jpg

Er det mår så henger den

 

Ellers er det bare og anbefale ett medlemskap i Norsk fangsmann.

 

212vfyd.jpg

Min største noengang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...