Jump to content

Avstemming om våpenlov.


jmonsen

Recommended Posts

hei.

Er rimelig fersk her inne, men føler for å si noen ord.

Vi bor i et samfunn som begynner å bli rimelig urbanisert, hvor det vi driver med, enten

det er jakt eller skyting er en verden som er fjern for veldig mange. for meg som hundejeger

har jeg friskt i minne de siste uttalelsene fra Rådet for dyreetikk ang jakt med

drivende hund. Jeg tror det er veldig viktig at vi som jegere prøver så godt vi kan

å følge de gjeldene lover og regler som en hver tid eksisterer uansett hvor uenig man er.

Har man tapt en kamp mot lover man er uenig i så må man nesten leve med det.

Eks. Jeg selger jaktkort for en samling grunneiere i nord norge og jeg har ikke tall

på hvor mange rådyrjegere som gir intrykk av at dette med ettersøksavtaler eller

egen godkjent hund er det bare jeg som krever for å selge dem kort.

Dette var jo utenfor tråden men et inspill jeg hadde lyst til å komme med.

mvh Taiko som har lyst til å få jakte resten av livet selv om sterke krefter i samfunnet

ikke ønsker at jeg og andre skal drive med det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg syns at drapene i Finland, og Heimdal drapet, viser at våpenlovene og kontrollen er rimelig bra. Det som er betenkelig er at de som skal håndheve lovene ikke følger opp. I begge tilfellene var det satt frem trusler, politiet visste om det, og i begge tilfellene hadde drapsmennene fått beholde våpenen sine.

Link to comment
Share on other sites

Hei Taiko!

At du er fersk her betyr ikke at du ikke skal ytre deg - så det er bra at du gjør. Men jeg ønsker å legge litt til innspillet ditt; det er ikke snakk om lover man er uenig i - det er snakk om en forskrift som diskriminerer en stor, ansvarbevisst samfunnsgruppe. Forskriften er i sin vedtatte form lovstridig på flere punkter - og godtar vi dette, godtar vi å bli diskriminert. Det finnes faktisk lover mot diskriminering også, og grunnen til det er at det faktisk er forbudt. Også fra myndighetenes side.

Link to comment
Share on other sites

ser at erik p mener at noen truer han og sønnen hans, om det stemmer er det direkte idiotisk. jeg har selv fortalt mannen hva jeg mener om hans inlegg, men la oss ALDRI benytte oss av trussler det bare ødelegger vårt rykte. opptre sakelig alle sammen , det er bedre for alle parter. :D

Link to comment
Share on other sites

Han får vel anmelde vedkommende da... så får man finne ut om det er sant. Eller om det er bare for å flytte fokusen bort fra seg selv.

Nå er det jo ikke noe hemmelig at EP har ett horn i siden til aktuelle klubb og forbund da.... :D Det er jo tross alt alle andre sin feil at han er utestengt....

 

Klubben kan jo uansett ikke være ansvarlig for det medlemmene gjør

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noen burde lage et innlegg der en spør om det er dette våpenet som er på avveie: http://www.biip.no/ErikP

 

Ligner jo litt på bilder visse finner har lagt ut av seg... :D

Nettopp, og da kunne det bidra til at de som leser innleggene hans klarer å sortere ut hvem som er seriøse og hvem som farer med svada.

Håper noen tar på seg dette slik at vi slipper alt tøvet fra den kanten.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke litt drøyt å søke opp åregamle bilder av folk og bruker det mot dem? Vi klager over at media tar ting ut av sammenhengen, kanskje vi skal se litt inn i oss selv også?

 

BB John

Jo i de fleste sammenhenger er det litt drøyt, men her handler det om å kaste stein i glasshus, drite i eget reir, bæsje på leggen og gjerne en kombinasjon av alle disse.

Ingen tvil om hvem som kastet første steinen, så da må man vel kunne forsvare seg ? :wink:

Neida, det er nok best å la det ligge og unngå å sette seg ned på hans nivå.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke litt drøyt å søke opp åregamle bilder av folk og bruker det mot dem? Vi klager over at media tar ting ut av sammenhengen, kanskje vi skal se litt inn i oss selv også?

 

BB John

 

Tja, bildet er vel ikke så gammelt. Og han selv er jo glad i å rippe opp i gamle saker, det er vel snart 10 år siden han ble utestengt fra NFPS.

 

Når ser jeg han vil kvitte seg med de små forbundene i Norge(les. de han er utestengt fra, med god grunn) Dette for å være føre var...

 

Kanskje noen burde ha tipset det lokale lensmannskontoret hans..... bare for å være føre var...

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår vi dropper videre diskusjoner rundt Hr. Prestmo. Selv om han har opparbeidet seg retten til en saftig omgang pepper kan dette fort bli en lynsjemobb som ingen bør utsettes for. Og ingen kritikk vil endre på hans oppførsel, det beste dere kan gjøre er å la ham passere i stillhet (og overlate hodepinen til oss moderatorer).

Link to comment
Share on other sites

Jo i de fleste sammenhenger er det litt drøyt, men her handler det om å kaste stein i glasshus, drite i eget reir, bæsje på leggen og gjerne en kombinasjon av alle disse.

 

Personlig så syns jeg kammeret har dretti i sitt eget reir så det synger etter. Og jeg forsvarer ikke engang EP`s beskyldninger/argumenter.. Slik som vi (Kammeret) har drevet på så har vi gravd vår egen grav når det gjelder denne sporten.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Jo i de fleste sammenhenger er det litt drøyt, men her handler det om å kaste stein i glasshus, drite i eget reir, bæsje på leggen og gjerne en kombinasjon av alle disse.

 

Personlig så syns jeg kammeret har dretti i sitt eget reir så det synger etter. Og jeg forsvarer ikke engang EP`s beskyldninger/argumenter.. Slik som vi (Kammeret) har drevet på så har vi gravd vår egen grav når det gjelder denne sporten.

 

BB John

 

 

Ja, tror kansje du må utdype dette litt.. Er ikke helt med her nå??

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det ble gjort på ærlig vis ser jeg ikke problemet. Jeg fikk et tips om en nettavstemming om våpenlov, jeg gikk inn og klikket én gang. Hva var galt i det?

 

Selvfølgelig måtte vi bli "fersket", men så lenge vi ikke hacket resultatet kan de ikke nekte oss slikt. Og vi fikk også frem et budskap om at ikke alle ønsker strengere våpenlover. Var det en tabbe?

Link to comment
Share on other sites

...selvfølgelig er det ikke en hack. Men hvordan tror dere dette virker på den jevne leser?

Den vanlige borger kjenner ikke engang noen som synes våpenlovgivningen er for streng - og så kommer en aksjon fra et ukjent forum og ødelegger en meningsmåling. Hvordan skal de tolke det? Hva skal de tro om oss?

Link to comment
Share on other sites

Nei, og her er du inne på sakens kjerne. Hvorfor stille et spørsmål til den gemene hop som den gemene hop ikke har noen som helst forutsetning for å kunne svare på? Hvordan blir det da å ødelegge en 'meningsmåling' når vi mobiliserer og sier vårt? Spørsmålet var naturligvis satt i sammenheng med en gal finnes tragiske gjerninger - er det i det hele tatt relevant?

 

Hvordan den jevne leser ser dette? Jeg vet ikke. Skulle likt å spørre.

 

Slik jeg ser det så fikk kammeret en uvurderlig pr-sak, og (etter min mening) SS sin støtteerklæring for vårt engasjement i gave.

Link to comment
Share on other sites

ErikP fortsetter sitt korstog med usannheter mot skytternorge generelt og Kammeret spesielt:

http://forumlarvik.no/-/bulletin/show/1 ... storaksjon

Han er tydeligvis en meget bitter og forvirret mann.

Fulmen´s forrige innlegg var meget saklig og godt, så kanskje han kunne forklare ErikP og de andre leserne av ØP hvorfor mange av oss trenger mange våpen og at det ikke er noen form for tilsnikelse, men et faktisk behov for en aktiv skytter og jeger ?

 

Vi kan jo trøste oss med at det ikke bare er oss han krangler med:

http://www.avisa-st.no/arkiv/article911975.ece

http://www.avisa-st.no/arkiv/article912170.ece

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg stemte kun engang på ØP sin nettavstemning, trodde ikke de var muligt å stemme flere ganger (for da skulle jeg nok ha gjort det). Men slik jeg ser det var dette ett helt legitimt spørsmål fort ØP å stille, og ett helt legitimt spørsmål fro meg som jeger og skytter å svare på. At jeg ble gjort oppmerksom på spørsmålet via Kammeret, har forsåvidt lite eller ingenting med saken å gjøre. Derimot er der bekymringsfylt at ØP oppfatter det som om Kammeret "kuppet" avstemningen, for saken er vel heller den at aktive norske jegre og skyttere sa sin mening etter å ha blitt gjort oppmerksom på spørsmålet via Kammeret. Slik sett gav jeg ingen stemme på vegne av kammeret, men for min egen del som jeger og skytter og etter beste overbevisning av slik jeg møter verdagen rundt dette spørsmålet.

 

Hadde man endret spørsmålet til å bli om våpenloven i dag er for streng og burde bli myket opp. Hadde jeg stemt nei, den er passe fornuftig som den er. Dagen våpenforeskrift har derimot rom for forbedring mot spesielt forskjellsbehandling og endel våpen tekniske detaljer (løps lengde etc). Den nye våpenforeskriften adresserer faktisk endel av disse problemene, men tilfører samtidigt ett helt sett med nye og alvorligere problmer (som tidligere nevnt ved å ha flere punkt i seg som er lovstridige i seg selv). Derfor er det en masiv motstand mot den nye våpenforeskriften slik den er i nåværende form. Målet må være at det ikke skal være nødvendigt med ett eneste rundskriv når den nye våpenforeskriften trer i kraft, alt annet vil være ett makkverk fra Justisdepartemanget, og ett brudd på mandatet de fikk for å utarbeide en våpenforeskrift.

 

Slik jeg har oppfattet denne saken, står jeg her på linje med flertallet av de som har satt seg litt inn i våpenlov og våpenforeskrifter. Men er det virklig slik at fordi om man har interesse i/for temaet og har tillegnet seg ett visst minimum av kunskap, så skal man være utestengt fra den offentlige debatt i t.d. nettavstemninger som i Østlandsposten :?:

 

Jeg kan nesten ikke tolke enkelte utsagn tidligere i tråden på annen måte at man som jeger/skytter burde sitte musetille under en stein og håpe alt glir over denne gangen også. En holdning jeg føler er direkte selvutslettende for norsk skytesport på bredde basis. :(

 

P.s. På den annen side sytes jeg det hadde vært nok med link til avstemmingen, de direkte linkene var muligens ikke det smarteste man kunne ha gjort (og muligens ikke helt etter kammerets reglemang?).

Link to comment
Share on other sites

Har ikke behov for å gå inn i en dialog med EP, da pisser jeg heller i motvind med åpen munn. Det eneste man kan gjøre er å vise hvem EP egentlig er, Gringo hadde noen avslørende lenker som kanskje burde vært lagt ut som en siste kommentar.

Nå tenkte jeg egentlig ikke på en diskusjon med EP, for det nytter uansett ikke.

Fyren er kun enig med seg selv og virker i grunnen ikke særlig stabil.

Jeg tenkte mer på en ren opplysning om hva skyting og jakt faktisk er slik at Hvermannsen kan gjøre seg opp en egen mening.

Når Hvermannsen skjønner at skyting er så mangt og så forskjellig, så har han/hun bedre mulighet til å skjønne at man ikke er våpenfiksert gærning bare fordi en har 20 våpen.

Som jeg sa til han som behandler våpensøknadene hjemme: "Jeg er mer engstelig for han som har ett våpen enn han som har 20."

Han var helt enig.

Den som har en rekke våpen er den som virkelig er seriøst interessert i skytig både som idrett og fritidsaktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må desverre si at jeg er skuffet over denne tråden og den måten enkeltpersoner blir debattert på. Trist å se at et forum som angivelig skal være seriøst opptrer slik. Jeg synes heller ikke de er særlig hyggelig at det linkes til en tråd i vårt jegerjenter-forum i den hensikt å bidra til latterliggjøring av navngitt person.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må desverre si at jeg er skuffet over denne tråden og den måten enkeltpersoner blir debattert på. Trist å se at et forum som angivelig skal være seriøst opptrer slik. Jeg synes heller ikke de er særlig hyggelig at det linkes til en tråd i vårt jegerjenter-forum i den hensikt å bidra til latterliggjøring av navngitt person.

Joda, om man ikke kjenner til fyren fra før, kan det nok virke slik.

Selv mener jeg det er på sin plass med faktaopplysninger når det gjelder en person som gjerne vil fremstå som ærlig og rettskaffen og som alltid hevder å sitte på sannheten, mens han i virkeligheten farer med løgn og fanteri og kaster store stein i glasshus.

Det er ikke alle som kjenner til fyren fra før, så jeg regner med at det som har kommet frem hittil i tråden er velmente råd og tips for at andre skal kunne danne seg et fullstendig bilde av hvem vi har med å gjøre.

Jeg klarer ikke å se hva som er feil eller usant når det gjelder personopplysninger som er fremsatt hittil i denne tråden.

Fakta er seriøst.

Løgn og fanteri er det ikke.

 

Forresten er jeg litt enig med deg.

Vi trenger ikke latterliggjøre vedkommende.

Det klarer han utmerket godt selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er greit at vi mobiliserte, og stemte. Også helt fint at det ble linket til kammeret. Her er jo folk hjertelig velkommen innom for å se hva vi driver med! Og det blir nok vledig fort veldig tydelig at dette er et sted for seriøse jegere og skyttere, at vi ikke er voldelig innstilt som POD så riktig kommenterer :wink:

Jeg synes for øvrig det er bra at våpenlover og restriksjoner diskuteres i offentlighet. Ja, vi har gammel almen jakttradisjon her på berget, slik finnene også har. Og ja, våpen kan være farlige greier. Så jeg synes dette er viktige diskusoner, som vi må passe på å delta i. Veldig fint at det ble linket til diskusjonen i ØP!

Bent

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...