Jump to content

Avstemming om våpenlov.


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Spørsmål:

Synes du norsk våpenkontroll er god nok?

 

Trykk her for å stemme JA

 

Trykk her for å stemme NEI

 

 

Tror linken virker, men tallet endrer seg ikke med en gang. Så trykk ivei, hver gang dere trykker linken her, svarer dere "Ja" til at norsk våpenkontroll er god nok.

 

Etter at dere har trykket, blir dere tilbakesendt hit - slik at dere kan trykke en gang til :-)

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg aldri har lest Østlandsposten før, loket jeg litt rundt på sidene for å se om jeg fant noe interessant. På "Lesernes ØPnett" kom jeg over denne godbiten av et høstdikt:

 

Når sol og sommer takker for seg,

 

står høsten igjen for dør.

 

Med praktfulle farger og frisk luft,

 

men likevel, hjertet mitt blør.

 

 

For mens fuglene flyr, lades våpnene.

 

Før årets grufulle slakt.

 

Skogens ville dyr er i fare,

 

når mennesket skal på jakt.

 

 

En jegers ”naturopplevelse”,

 

er en kjølig morgenstund.

 

Full av fryd og forventning,

 

med ryggsekk, rifle og hund.

 

 

Å drepe av lyst og glede.

 

Rådyr, elg og hjort.

 

Det kan vel muligens kalles,

 

en form for” fornøyelsessport.”

 

 

En harepus løper forskremt for livet.

 

Fra jegerens haglegevær.

 

Innhentes av ei kule,

 

og skogens ”lystmorderhær”.

 

 

Så skal kroppene flås og parteres,

 

til biff, stek eller kam.

 

Hæren samles for feiring.

 

Med øl, jeger og dram.

 

 

Og når høstsesongen vinker farvel,

 

og skogen blir dekket av snø.

 

Er fryseboksen full av minner,

 

om dyr som var dømt til å dø¿.

 

 

Skogens lystmorderhær! Juhu! Jeg tørker en tåre her jeg sitter.

 

(Gjengitt uten forfatterens tillatelse. Det var litt for mange med signaturen "EH" på østlandet til at det var bryet verd å ringe.)

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg aldri har lest Østlandsposten før, loket jeg litt rundt på sidene for å se om jeg fant noe interessant. På "Lesernes ØPnett" kom jeg over denne godbiten av et høstdikt:

 

Når sol og sommer takker for seg,

 

står høsten igjen for dør.

 

Med praktfulle farger og frisk luft,

 

men likevel, hjertet mitt blør.

 

 

For mens fuglene flyr, lades våpnene.

 

Før årets grufulle slakt.

 

Skogens ville dyr er i fare,

 

når mennesket skal på jakt.

 

 

En jegers ”naturopplevelse”,

 

er en kjølig morgenstund.

 

Full av fryd og forventning,

 

med ryggsekk, rifle og hund.

 

 

Å drepe av lyst og glede.

 

Rådyr, elg og hjort.

 

Det kan vel muligens kalles,

 

en form for” fornøyelsessport.”

 

 

En harepus løper forskremt for livet.

 

Fra jegerens haglegevær.

 

Innhentes av ei kule,

 

og skogens ”lystmorderhær”.

 

 

Så skal kroppene flås og parteres,

 

til biff, stek eller kam.

 

Hæren samles for feiring.

 

Med øl, jeger og dram.

 

 

Og når høstsesongen vinker farvel,

 

og skogen blir dekket av snø.

 

Er fryseboksen full av minner,

 

om dyr som var dømt til å dø¿.

 

 

Skogens lystmorderhær! Juhu! Jeg tørker en tåre her jeg sitter.

 

(Gjengitt uten forfatterens tillatelse. Det var litt for mange med signaturen "EH" på østlandet til at det var bryet verd å ringe.)

 

Hopalong:

 

Vi må nok dessverre bite i oss det sure eplet og svelge det at noen mennesker her i landet rett og slett ikke skjønner bedre.

Link to comment
Share on other sites

En harepus løper forskremt for livet.

 

Fra jegerens haglegevær.

 

Innhentes av ei kule,

 

og skogens ”lystmorderhær”.

 

Skytes harepus med slug på østlandet :roll:

 

Som jeg sa: De skjønner ikke bedre. Uvitenhet er et begrep som går igjen gang på gang. Jeg har hatt en laaaang mailkorrespondanse med "vår alles" JBR, og det er kunnskapsmangelen som skinner igjennom. Beklageligvis.

Link to comment
Share on other sites

ER DET MULIG ???

 

Blant annet har nettstedet «Kammeret.no» bedt sine medlemmer si sin mening om spørsmålet og bedt medlemmene om å delta i avstemmingen på ØP Nett. Allerede tidlig på formiddagen onsdag hadde det kommet inn nærmere 50 innlegg til nettstedet, og avstemmingen på ØP Nett passerte allerede tidlig på dagen flere tusen treff.

 

"- Her har ØP Nett tydeligvis truffet med et spørsmål som har engasjert i alle fall visse grupper, og dermed skapt et uvanlig stort engasjement på nett, sier Ståle Svendsen i Politidirektoratet til ØP Nett.

 

Han sier at det ikke er noe som tyder på at denne organisasjonen er voldelig innstilt, men at det er snakk om et nettsted som henvender seg til mennesker som synes det burde være langt større romslighet enn i dag i forhold til våpenhold.

 

Svendsen sier Politidirektoratet ikke ønsker å kommenter en slik undersøkelse nærmere, men at det kan være positivt at det settes i gang diskusjoner rundt temaet.

 

- Dette skaper stort engasjement i enkelte grupper, men jeg håper også at synspunktene fra den andre siden kommer fram, sier Svendsen"

Link to comment
Share on other sites

ER DET MULIG ???

 

Blant annet har nettstedet «Kammeret.no» bedt sine medlemmer si sin mening om spørsmålet og bedt medlemmene om å delta i avstemmingen på ØP Nett. Allerede tidlig på formiddagen onsdag hadde det kommet inn nærmere 50 innlegg til nettstedet, og avstemmingen på ØP Nett passerte allerede tidlig på dagen flere tusen treff.

 

"- Her har ØP Nett tydeligvis truffet med et spørsmål som har engasjert i alle fall visse grupper, og dermed skapt et uvanlig stort engasjement på nett, sier Ståle Svendsen i Politidirektoratet til ØP Nett.

 

Han sier at det ikke er noe som tyder på at denne organisasjonen er voldelig innstilt, men at det er snakk om et nettsted som henvender seg til mennesker som synes det burde være langt større romslighet enn i dag i forhold til våpenhold.

Dette er en klassiker. Ved å benekte et forhold som ikke har vært nevnt tidligere, gjør man alle tilhørerne oppmerksomme på forholdet¹. Og mannen har selvsagt ordene sine i full behold: Han har ikke med ett ord, ikke med en bokstav, påstått at Kammerforumistene representerer en voldelig gruppering. Samtidig har han på en elegant måte klart å knytte vår jakt-, skyte- og våpeninteresse til vold.

 

For the record, i tilfelle utenforstående skulle komme inn i denne tråden som følge av f.eks. ØPs lenking: Vi som diskuterer på dette forumet er opptatt av slik våpenbruk som er tillatt ifølge norsk lov -- med andre ord jakt og skytesport -- og av teknologien bak lovlige våpen. Vi bruker våre våpen kun til jakt eller sportsskyting. Dette forumet aksepterer ikke diskusjon av våpen til selvforsvar eller lignende formål, siden både medlemmene og ansvarlig styre mener at dette ikke er forenelig med den jakt- og skytterkulturen vi er en del av.

(sorry, folkens, jeg måtte bare :oops: )

 

 

¹ Noen andre eksempler: "Jeg vil på ingen måte antyde at Lars Sponheim er dum", "Jeg har aldri påstått at Siv Jensen kommer med rasistiske uttalelser", "Vi er klar over at Rødt har fjernet formuleringene om væpnet revolusjon fra sitt partiprogram", og så videre og så videre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...