Jump to content

Sauer 202 vs. Blaser R93


SauerHansen

Recommended Posts

Du kan gå med børsa på skulderen, og under praktisk jakt kan denne bli spennt av en kvist etc. når du forserer vanskelig terreng.

Kvist er kanskje en på 3cm i dia...eller 5.

 

Argumentet ditt er at den er så lett å spenne at en liten kvist er nok?

 

oppspenneren på Blaser, som det sikreste i verden. Den er vel sikker nok, men at den er overlegen alt annet; NEI.

 

Skaubjønn; Du må lese...Jeg skriver at det er OVERFOKUSERT ¨på denne utrolige fantastiske superdupersikre løsningen med oppspenner.

 

Men jeg synes det er litt dårlig gjort overfor den som spør om et råd, om erfaringer etc. at man skriver ting som bare er tull. Selvsagt får du ikke spent opp en R93 mot en kvist ved et uhell, den krever en bestemt bevegelse opp og dertil et lite trykk ned for å hekte seg opp.

 

Men nå jakter vel ikke alle som min kamerat;"Hadde ei Sauer til 50 000.- i toppen av lia, men i bunnen hadde jeg en til 5000.- :wink: " Det er slike steder at ting hekter seg, og NEI normalt gjør de ikke det, men en ulykke er alltid en hendelse med en serie av uheldige omstendigheter.

 

Jeg bar en gang en skrutrekker i brystlomma på jakka, og kameraten sa; "Du kan få den i øyet" Jeg sa Neeeeiiida. Han sa"Kan du få den i øyet hvis du prøver med hånda?, Da kan du få den i øyet uten å prøve også"

 

Konklusjonen min er fortsatt;

oppspenneren på Blaser, som det sikreste i verden. Den er vel sikker nok, men at den er overlegen alt annet; NEI.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye tullete argumenter for og imot + masse andre merker som ikke har noe med denne diskusjonen.

 

Men er veldig glad for jeg ikke har noen som HS Precision i mitt jaktlag som han selv sier ville få av vådeskudd pga. forsere noen kvister. Hvis man skal behandle våpen sånn har man ikke noe på jakt og gjøre :evil:

 

Gleder selv og komme på jakt. Der har en av jaktkompis kjøpt seg en sauer 202 i 9,3 og jeg har kjøpt en blaser. Da får vi se hva som er bra og ikke bra med dem begge :)

 

Men uansett blir det vel smak og behag som avgjør slike kjøp. Og hva man skal bruke den til.

Hadde bestilt sako 85 i rustfri i 338wm. Men når sako ikke klarer og levere den ble det blaser. Da sto det om sauer eller blaser før jeg bestemte meg. Og jeg har enda ikke angret meg.

Link to comment
Share on other sites

Men er veldig glad for jeg ikke har noen som HS Precision i mitt jaktlag som han selv sier ville få av vådeskudd pga. forsere noen kvister. Hvis man skal behandle våpen sånn har man ikke noe på jakt og gjøre

Slutt å tull og les hva jeg skriver :roll: Jeg sier IKKE at sikringen/oppspenner ikke er sikker. Det jeg sier er at det er overfokusert på dette på Blaser og alle andre som har oppspennere. Hvor i huleste h......har jeg sagt at jeg vil få av vådeskudd med å forsere noen kvister :?: Hvis du ikke tar hensyn til at ting KAN skje, er det DU som har et problem. Jeg driver HMS og sikkrhetsarbeid daglig, og gjør alt for å ta vekk kilder til at ulykker kan skje.

 

Og hvis det hjelper til konstruktiviteten så KILTE jeg en R93 HVER GANG raskt ladegrep ble tatt...Patronen huket tak som normalt, men når bevegelsen ble rask og brå nok glapp den under sluttstykkehodet. Noen andre som har opplevd det med å rykke bolten tilbake og fram? Altså; Som kan skje i en jaktsituasjon

Link to comment
Share on other sites

Fordi du kan få spennt denne uten at du vet om det. Du kan gå med børsa på skulderen, og under praktisk jakt kan denne bli spennt av en kvist etc. når du forserer vanskelig terreng. Nei DU har ikke opplevd det, men du har heller ikke opplevd flykrasj, kanskje ikke hatt bruk for bilbeltet heller.

 

Trenger vel ikke si mer

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor man får kjøpt sauer outback Norway?

Finner ingen ting når jeg søker på nettet.

 

En test av den her http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 291089.ece

Ser at den er 3000 kroner billigere enn sauer outback, er dette bare fordi outback norway ikke har flutet løp?

 

Den leveres ikke lenger, evt kjøpe brukt :wink:

Link to comment
Share on other sites

I dag er det skikkelig drittvær her på Nordnøre. Opp i storm i kastene, og skikkelig med regn. Perfekt for snikjakt etter hjort. Det er mulig jeg tar en tur ut utpå ettermiddagen. Og til dere som ikke har opplevd jakt i Normørsvær, det må oppleves før en vet hva en snakker om :) I skapet mitt står det 5 rifler beregnet for storviltjakt. Og den som uten tvil er minst egnet til oppgaven i dag er - Blaseren :( .

Enkelt og greit på grunn av oppspenneren som enkelte mener er det beste som finnes. Med gjennomvåte og glatte fingrer og våpen, er oppspenneren alt for tung å betjene i en situasjon der en må få opp våpenet å skyte i løpet av få sekunder. Er en sliten og har valne fingrer i tillegg...... Jeg leser med interesse det Ignorant skriver, uten skylapper, og nikker annerkjennede. Jeg har ingen problemer med å se for meg de situasjonene han beskriver. Jeg leser også det HS.Precision skriver og nikker også annerkjennende, for jeg leser hva han skriver og ikke hva jeg "tror han mener".

Når det er sagt så blir også Saueren stående i skapet i dag, men det er fordi den har trekolbe, ikke på grunn av sikringen eller fare for tekniske problemer.

I dag bruker jeg nok en Browning SS, mattlakert og med sikring på kolbehalsen som låser avtrekker, hevarm og tennstempel. :D Til dagens jakt er den uten tvil mye sikrere en Blaseren. Det er min personlige mening, hva andre jegere og "sofajegere" mener, bryr jeg meg lite om. :wink: Skitt jakt.

Link to comment
Share on other sites

I dag er det skikkelig drittvær her på Nordnøre. Opp i storm i kastene, og skikkelig med regn. Perfekt for snikjakt etter hjort. Det er mulig jeg tar en tur ut utpå ettermiddagen. Og til dere som ikke har opplevd jakt i Normørsvær, det må oppleves før en vet hva en snakker om :) I skapet mitt står det 5 rifler beregnet for storviltjakt. Og den som uten tvil er minst egnet til oppgaven i dag er - Blaseren :( .

Enkelt og greit på grunn av oppspenneren som enkelte mener er det beste som finnes. Med gjennomvåte og glatte fingrer og våpen, er oppspenneren alt for tung å betjene i en situasjon der en må få opp våpenet å skyte i løpet av få sekunder. Er en sliten og har valne fingrer i tillegg...... Jeg leser med interesse det Ignorant skriver, uten skylapper, og nikker annerkjennede. Jeg har ingen problemer med å se for meg de situasjonene han beskriver. Jeg leser også det HS.Precision skriver og nikker også annerkjennende, for jeg leser hva han skriver og ikke hva jeg "tror han mener".

Når det er sagt så blir også Saueren stående i skapet i dag, men det er fordi den har trekolbe, ikke på grunn av sikringen eller fare for tekniske problemer.

I dag bruker jeg nok en Browning SS, mattlakert og med sikring på kolbehalsen som låser avtrekker, hevarm og tennstempel. :D Til dagens jakt er den uten tvil mye sikrere en Blaseren. Det er min personlige mening, hva andre jegere og "sofajegere" mener, bryr jeg meg lite om. :wink: Skitt jakt.

 

Kære Asterix

 

Det var et helt urimeligt indlæg fra en Blaserejer :wink:

 

Nu er jeg nød til at ændre mine gamle fordomme, her gik jeg og trode at det var umuligt at finde en Blaserejer, der var i stand til sagligt at bedømme både fordele og mindre ulemper på drømmevåbnet :wink:8):)

Du har nu skylden for at jeg må lægge søvnløs hele natten, og fundere på hvordan det kan forekomme at en ejer ikke har læst og adopteret hele markedsføringspropagandaen.(det virker lidt som at bande i kirken :) )

 

Blaser er på mange måder et godt våben, med serdeles god precicion, et godt montagesystem og et godt pibebyttesystem. Omend den er en del overpriser, men det er jo også nødvendigt for at kunne betale det ubetinget største markedsføringsbeløb pr solgte våben 8)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha tilbrakt en helg på hjortejakt med Streken og hans lånte Blaser R93 professional er jeg blitt frelst :oops: Jeg skal ha meg en Blaser når jakta er ferdig :mrgreen: Jeg tror kritikken mot Blaser er den vanlige saueflokk mentaliteten vår. Vi mener det flertallet mener uten å vite hva vi snakker om.

Greitt at Streken mest sannsynlig er noen hestehoder bedre enn meg å skyte, men jeg tror våpenet også skal ha litt ære, men jeg har ikke hørt om før at noen har skutt 2 skudd i en hjort der det er 1 inngangshull, og 2 utgangshull :mrgreen:

Har fått tilbud på rifla 18500,- er det en ok pris? Noen som er billigere?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må bare si at jeg forstår enda ikke problemet, selv om Asterix gjør det. Jeg jakter også i dritvær, og har jaktet med Blaseren i dritvær, og med hansker på, både i inn og utland. Har aldri hatt noe problem med å få spent opp sikringen. Og, jeg kan ikke tenke meg en situasjon der det skulle være vanskelig å få til. Nå er jeg en 110kilos mann med kraftige hender, så kanskje det spiller inn? At man rett og slett må ha litt kraft i klypa for å bruke denne redskapen riktig? Helt umulig for meg å tenke meg en situasjon der jeg strever med å få spent opp. Nå er jeg kanskje litt sær i så måte, jeg har hatt en rekke våpen og har en del i dag også, og det er forskjellige sikringsløsninger på alle sammen. Oppspenner på Blaseren, oppspenner på kuleløpet/vanlig skring til hagleløpene på drillingen, kolbehalssikring på hagla, på siden av kolbehalsen i Quad'en, i avtrekkerbøylen på pumpa osv. Jeg for min del har aldri lagt merke til at sikringen har gått av på jakt, uavhegnig av hvilket våpen jeg har med. Jeg har en kompis som er pokka nødt til å bruke ett system, ellers står han og river i avtrekkeren når elgen kommer uten at han finner sikringen. For meg er ikke det er problem.

Men, som sagt tidligre, det er bare et våpenmerke dette, og ikke en religion. Jeg hadde en Browning A-bolt syntet tidligre, og den kunne jeg godt ha beholdt. I anvendelighet, presisjon og ren skyteglede ligger imidlertid Blaseren lysår foran, for min del.

Link to comment
Share on other sites

No har eg fleire forskjellige rifler i skapet mitt, og har prøvd enda fleire. På storviltjakt er det i hovedsak 5 forskjellige konstruksjonar eg har brukt. Blaser R93, Mauser m98, Schultz&Larsen M97,Remington 700 og Sako Hunter.

 

Med desse våpena har eg hatt anslagsvis 3-500 jaktdagar og tør på bakgrunn av det påstå at eg har litt praktisk erfaring.

 

Når det gjeld funksjonssikkerhet er det eit våpen som skil seg ut i positiv retning, Blaser R93. Eg har aldri opplevd problem med dette våpenet uansett om tempen er -15 eller +30. Dei som har jakta hjort i bratte vestlandsfjell veit at dette er ei jaktform som kan sette våpenet på prøve. Blaseren har fått akkurat same behandlinga som dei andre våpena, påpassa best mulig. Men under slike forhold er det ikkje til å unngå at våpenet får juling.

 

Det er og nokre av våpena som skil seg ut i negativ retning med tanke på funskjonssikkerhet og det er S&L M97 og Rem 700. Remingtonen kan vere litt kilen på ufullstendige ladegrep noko som ved eit par jakttilfeller har medført problem med matinga. S&L-børsa hadde ved fleire anledningar problem med matinga og var rett og slett ikkje til å stole på med tanke på funksjonssikkerhet. Den hadde og nokre tekniske problem som f.eks knekt boltstopp og ein sikring som gikk veldig tregt.

 

 

Sjølv om eg er Blasereigar er eg på ingen måte fanatisk, men er veldig godt fornøgd med våpenet og til mitt bruk har eg i alle fal ikkje prøvd ei børse som er betre. Men Blaseren har selvfølgelig sine bakdelar den og, og det er ikkje ei børse (i likhet med endel andre fabrikat) eg tar med på "ekstremjakt" eller jakt etter farlig vilt. Når eg var til Afrika på jakt i vår var det Sakoen som vart med. Ei fin børse av god kvalitet!

Link to comment
Share on other sites

Seldte saueren for noen måneder siden og kjøpte Blaser.

Nå e det slik at saueren e det fyste våpenet eg seldte og den fysta riflå eg kjøpte.

Å eg trege på det salget, guuu ka eg trege.

va ein kopis så seldte han og han syntes eg va galen så selde saueren te han for å kjøpoa blaser.

Har fått blaseren på plass men isje fått skikkelig tid te å prøva an, men eg trege isje på bytte.

Ko helst hatt de begge to, og ja saueren e finare, bråke isje(verdens mest lydløse sikring sikkert), kjekke magasin løsning, både billige å dyre baser og ringer. Og ikke minst noe billigere i utganspunktet, fåes jo også som take down hvist det e et must.

 

Men det e någe me den blaseren :D

 

men samtidigt har eg ein Sako som eg isje synes så mye om, men det e tross alt den som blir mest bruk.

Å det e Marlinen i 45-70 som får fram det stysta smilet på meg på 300m banen.

 

Det fins ingen fasit.

 

Men med tanke disse våpnene som systemvåpen e det kun blaseren eg stole på ved løpsbytte, kan til tider være stort avik ved løp inn og ut av saueren, og det blir sikkert isje bedre med årene når pasningene blir slitt og plaget av rust. E jo isje forglad i olje heller den løpsinfestningen.

 

Men detta e jo bare mine meiningar,

Så lenge smilet e på plass e alt rett :D

Link to comment
Share on other sites

Må bare si at jeg forstår enda ikke problemet, selv om Asterix gjør det...........

 

Det er som sagt ikke noe problem, så da er det jo rimelig at du ikke forstår det. :D Og om du leser det jeg skriver, og ikke det du tror jeg mener, så skjønner du vel til slutt at det ikke er et problem. Det jeg sier er at enkelte andre løsninger kan være like gode, og kanskje mere egnet i visse situasjoner. Så enkelt er det faktisk. Men jeg er ikke fanatiker, hverken med det ene eller andre våpenet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg sier er at enkelte andre løsninger kan være like gode, og kanskje mere egnet i visse situasjoner. Så enkelt er det faktisk. Men jeg er ikke fanatiker, hverken med det ene eller andre våpenet. :wink:

Der er vi i hvertfall helt enige! Og jeg tror at det som passer for en, ofte ikke passer for andre. Jeg fikk en PM fra en sindig kar som var veldig lite fornøyd med sin Blaser, den ene feilen etter den andre, sendt tilbake til fabrikk for reparasjoner osv osv. Og mandagseksemplarer er det vel fra de fleste produsenter. Jeg er fornoyd, og det er utrolig bra. Har byttet inn alt for mye våpen opp igjennom, fint å finne noe jeg vet jeg vil beholde.

Link to comment
Share on other sites

Liker begge børsene jeg, men når jeg handla skulle jeg ha primært ei jaktfeltbørse, og da ble det Sauer. Kunne godt tenke meg en Blaser ved siden av, men ikke i steden for - da jeg til banebruk liker Saueren bedre. Dette baserer seg kun på en ting, nemlig ergononomi og rekylkopptak som for min del på bane funker bedre på Saueren.

 

Funksjonsmessig holder jeg dem for å være like gode, med pipeskiftsystemet hakket bedre på Blaseren (fordi kikkerten skrus i pipa).

 

Funksjonelt sett til jaktbruk ville jeg nok holdt en bitteliten knapp på Blaseren, men dette er altså etter min egen personlinge smak, og jeg er langt fra sikker. Flotte børser begge to.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Har bare et lite spørsmål å komme med. Stemmer det at boltstystemet på R93-modellene er mer presist enn de konvensjonelle roterende boltene som bl.a. R700 har?

 

 

Det er mulig du tenker på det som ignorant skrev tidligere i denne tråden:

 

Derimod er der ingen tvivl om at Blasers løse selvjusterende bolthoved, får deres piber til at skyde fremragende

 

Slik jeg forstår gjør det flytende bolthodet sitt til at pipesvingningene i en Blaser blir svært små. En slik rifle vil ha lite "temprament". Den vil f.eks. sette ulike kulevekter nær hverandre. Akkurat som de fleste godt lagde boltrifler vil gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Har bare et lite spørsmål å komme med. Stemmer det at boltstystemet på R93-modellene er mer presist enn de konvensjonelle roterende boltene som bl.a. R700 har?

 

 

Det er mulig du tenker på det som ignorant skrev tidligere i denne tråden:

 

Derimod er der ingen tvivl om at Blasers løse selvjusterende bolthoved, får deres piber til at skyde fremragende

 

Slik jeg forstår gjør det flytende bolthodet sitt til at pipesvingningene i en Blaser blir svært små. En slik rifle vil ha lite "temprament". Den vil f.eks. sette ulike kulevekter nær hverandre. Akkurat som de fleste godt lagde boltrifler vil gjøre det.

Hehe, ok. Men nei, det var ikke det jeg tenkte på. Har bare lest på div sider (blant annet blasers hjemmeside seff) at dette rettboltede systemet er mer presist

Link to comment
Share on other sites

Har bare et lite spørsmål å komme med. Stemmer det at boltstystemet på R93-modellene er mer presist enn de konvensjonelle roterende boltene som bl.a. R700 har?

 

 

Det er mulig du tenker på det som ignorant skrev tidligere i denne tråden:

 

Derimod er der ingen tvivl om at Blasers løse selvjusterende bolthoved, får deres piber til at skyde fremragende

 

Slik jeg forstår gjør det flytende bolthodet sitt til at pipesvingningene i en Blaser blir svært små. En slik rifle vil ha lite "temprament". Den vil f.eks. sette ulike kulevekter nær hverandre. Akkurat som de fleste godt lagde boltrifler vil gjøre det.

 

Det er ikke rimeligt at citere mig for den slags udtalelser :D:D:wink: . Det kan virke direkte ødelæggende for mit ry som indæt blaser hader. Så får de religiøse problemer med at afskrive mine meninger :wink::wink::shock::)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Litt OT.

Noen som vet om sauer 200 str magasinene passer i en sauer 202 Jaktmatch?

 

Må modifisere dei litt, ved å skjere ut eit ekstra "hakk" i dei. Men det går fint!

 

Det er plaseringen av det "hakket" som "kloen" som holder fast magasinet griper tak i som er forskjellig.

Det er rimelig lett å file til et nytt "hakk", men skal løsningen fungere tilfredsstillende/optimalt bør du få sveist igjen det gamle hakket.

Sikkert mulig å få til, men for min egendel har jeg vurdert det til å være alt for mye jobb i forhold til besparelsen.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Hva med store vanter og kolde fingre når man skal afsikre en Sauer,hvor sikringen sidder lige foran aftrækkeren og skal skubbes op :roll:

 

Det er i mine øjne ikke det rigtige sted for en sikring.....

 

Og hvis man ikke har kræfter til at afsikre en Blaser så skal man begynde at spille skak i steden for at gå på jagt :wink:

 

Olsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...