Jump to content

Sauer 202 vs. Blaser R93


SauerHansen

Recommended Posts

som folk sier her blir det snakk om smak og behag. En kompis av meg har blaseren R 93 i 30-06, og personlig er jeg ikke glad i den rifla. presisjonen er veldig bra, og det har forsåvidt aldri vært noen problemer med den, men jeg sitter igjen med følelsen av at rettrekkermekanismen er litt "pinglete" i forhold til en skikkelig god boltmekanisme. Men igjen, det har aldri vært problemer med blaseren til min kompis.

 

Sauer 202 classic, har lånt på skytebanen av en nabo, er helt magisk synes jeg. den er riktignok i 6,5x55 og kan dermed ikke helt sammenlignes med r93 som jeg har prøvd i 30-06. Saueren er veldig presis, og god å skyte med. boltgangen er også meget, meget bra. Dessuten mener jeg selv at saueren er et penere våpen, og hadde jg hatt råd hadde det blitt en sauer 202 på meg, men det ble Schultzlarsen classic i steden (veldig fornøyd med den bye the way) men det var en liten avsporing :lol:

 

Be kompisen din prøve dem ut, og velge den han har mest lyst på. med tanke på jaktutbytte og opplevelse tror jeg ikke han blir skuffet uansett hvilket våpen han velger :D

Link to comment
Share on other sites

Hos meg står det også mellom disse riflene.

Tenkte meg en lett rifle til en 15-20 tusen.

Har også lyst på trestokk siden den er lettere å tilpasse og ser finere ut.

Har sett en god del på begge og har merket begge riflene har sine fordeler og ulemper, og at hvis du skal ha blaser i trestokk må du ut med omtrent det dobbelte som en sauer med trestokk, men saueren veier 3-400 gram mer.

Har gått rundt og kjent på begge riflene, kjente først på en sauer outback og syntes den hadde et veldig fyldig og godt grep, og veide 2,9 kilo, likte også sikringa på denne rifla, men som hadde synt. stokk.

 

Deretter kjente jeg på en blaser r93 lux. Staselig fint våpen som passa meg omtrent like godt som sauern, oppspenner har den også, noe som jeg har veldig sansen for, men at prisen er en goood del stivere. :?

 

Presisjonen på disse riflene er vel hipp som happ regner jeg med.

Jeg er mest kjent med boltmekanisme, men har også sansen for rett trekkern å regner med at det er en tilvenningssak som ikke tar så veldig lang tid å få bevegelsen inne.

 

Spørsmålet er jo da selfølgelig hvem av den jeg skal velge. Skal også ha lyddemper på den, så vekt er derfor et dilemma.

Har kikka litt på sauer highland også, men den er også litt stiv i prisen og umulig å finne brukt.

Leiter som besatt på nettet etter noe brukt, men er svært lite utvalg, så hvis noen har en slik rifle jeg er på leiting etter og skal selge den, TA KONTAKT :D:wink:

 

Hvem hadde dere kjøpt hvis dere var meg?

Link to comment
Share on other sites

Sauer har en glatt og solid mekanisme, det kan jeg skrive under på.

Blaser har jeg ikke prøvd, så den skal jeg ikke uttale meg om.

 

Blir nok en av delene på meg også med tiden, helst en litt lett modell da rifle+kikkert+muligens demper ikke bør overskride 4 kg.

Blaser professional og Sauer Highland ser kjempeflotte ut!

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en blaser offroad for litt siden, har veldig sansen for oppspenneren og at du kan gå med patron i løpet mens du driver f.eks, men jeg syntes den virket litt billig.

Hvis vi tenker i samme prisklasse, så syntes jeg sauer er litt mer velgjort en blaser.

 

Men jeg blir ikke klok på disse riflene jeg, når du først har bestemt deg for blaser, så dukker det opp fordeler med sauer som får deg til å tippe over mot den og omvendt :?

 

Trur jeg må ha en av hver jeg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Saueren, uten at jeg kan begrunn det 8)

 

 

Har du aldrig overvejet at en Sauerrepetering, giver følelse af at lukke en bankboksdør.

Og Bla**ren fornemmelse af en brudekaret i form af en fiat 500, med 100 tomme øldåser på slæb :oops::wink::wink:

Der traff du spikeren på hodet, men det er ikke rettrekkermekanismen som system, det er R93 som er som en skranglekasse. Klådde på en Strasser forleden og det må jeg si...; Makan :shock::D Jeg måtte gå flere runder med meg selv å finne på unnskyldninger for IKKE å selge HS rifla og etpar til :? Meeen...en dag så slipper jeg vel opp for unnskyldninger. Tenk; Skjefteskruen som universalnøkkel til ALT, Kaliberbytte, løpsbytte, kikkertbytte på under 1 minutt...!!! og så kan du kjøpe den som linksskytter og selge sen til en høyreskytter. Prisen var det eneste ankepunkt jeg fant.

 

Men ikke la meg avspore; Sauer er valget mitt mellom disse 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg vuderte også sauer eller blaser når jeg kjøpte i mai. Jeg skulle ha løp i 338wm til elgjakt også ville jeg ha en mindre kaliber til trening og litt jaktfelt skyting. Og når sauer ikke har kaliber i 338wm var jo valget veldig enkelt. Det ble en blaser med atec mondul demper :P

 

Men begge våpenene er meget bra kvalitet på men jeg ville tenkt meg om hvilken kaliber jeg vil ha senere og sjekk om sauer eller blaser har det. Jeg regner med dem som kjøper slike våper, er for løpbytte er enkel og rask og for dem vil ha den i flere kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Saueren, uten at jeg kan begrunn det 8)

 

 

Har du aldrig overvejet at en Sauerrepetering, giver følelse af at lukke en bankboksdør.

Og Bla**ren fornemmelse af en brudekaret i form af en fiat 500, med 100 tomme øldåser på slæb :oops::wink::wink:

Der traff du spikeren på hodet, men det er ikke rettrekkermekanismen som system, det er R93 som er som en skranglekasse. Klådde på en Strasser forleden og det må jeg si...; Makan :shock::D Jeg måtte gå flere runder med meg selv å finne på unnskyldninger for IKKE å selge HS rifla og etpar til :? Meeen...en dag så slipper jeg vel opp for unnskyldninger. Tenk; Skjefteskruen som universalnøkkel til ALT, Kaliberbytte, løpsbytte, kikkertbytte på under 1 minutt...!!! og så kan du kjøpe den som linksskytter og selge sen til en høyreskytter. Prisen var det eneste ankepunkt jeg fant.

 

Men ikke la meg avspore; Sauer er valget mitt mellom disse 2

 

Muligt at Strasser har løst problemet med lækkende oliespændanordning.

Men de har ikke løst problemet med at hvis du lukker over en patron som klemmer, på grund af fejlkalibrering, eller møk, så får du kun sluttstykket op, ved at slå med en klubbe på bagenden af slutstykket, da der ikke findes en aktiv anordning til at trække de 3 løse metalbiter, der fungere som låseklakker tilbage, det eneste der trækker dem tilbage er den lille pakdåsefjeder der fungere som en elastik

Link to comment
Share on other sites

Som hjemmelader og div. med barnåler og sånn var det noe jeg tenkte på ja...Her kan du ikke bruke klubbe for å få OPP bolten, du er avhengig av å slå den inn. En litt frisk ladning, en treg hylse...; "Houston, we got a problem" :? Kanskje ikke børse for meg :lol:

 

 

Og jeg som trode at du altid var parat til lidt udfordring :wink::wink:

 

Har du prøvet at repetere med en strasser ved skulderen. Min oplevelse var at sluttstykket fik snabelkontakt, hvis man ikke flyttede tuden til siden :oops::shock:

Link to comment
Share on other sites

For en del år tilbake (5 år) vurderte jeg sterkt å kjøpe meg en Blaser.

På tross av at jeg er utdannet våpenmekaniker og liker eldre klassiske våpen så tiltalte mekanismen meg :)

Det som skuffet meg var rett og slett finishen på treverket på R93'en.

Jeg mente, og mener, at en rifle til over 30 lapper (2003) bør ha en mye bedre finish på treverket enn hva som var tilfelle.

Jeg var rimelig høyt giret på R93 men den falt HELT gjennom og stor skuffelse når jeg omsider holdt en, i den kvaliteten jeg ønsket å ha, i hendene.

Jeg averterte derfor på gamle sluttstykket.com etter ei stasbørse.

Fikk flere henvendelser av mange veldig fine custombygde rifler og forelsket meg i ei somjeg bare MÅTTE ha.

På tross av at kaliberet var en del større enn jeg ville ha. Ragnvald Hansen bygd BRNO i cal .416 Rigby. Et smykke som jeg ikke angrer på å ha kjøpt :-) selv om det tok litt tid å venne seg til rekylen :lol:

 

Det hører med til historien at jeg kjøpte meg en oppgradert Sauer 202 Take Down Avantgarde med ekstra løp og koffert og noe utstyr, til en verdi av rundt 70 lapper, for ett par år siden.. men fremdeles er .416 faktisk det våpenet jeg liker best.

Link to comment
Share on other sites

For en del år tilbake (5 år) vurderte jeg sterkt å kjøpe meg en Blaser.

På tross av at jeg er utdannet våpenmekaniker og liker eldre klassiske våpen så tiltalte mekanismen meg :)

Det som skuffet meg var rett og slett finishen på treverket på R93'en.

Jeg mente, og mener, at en rifle til over 30 lapper (2003) bør ha en mye bedre finish på treverket enn hva som var tilfelle.

Jeg var rimelig høyt giret på R93 men den falt HELT gjennom og stor skuffelse når jeg omsider holdt en, i den kvaliteten jeg ønsket å ha, i hendene.

Jeg averterte derfor på gamle sluttstykket.com etter ei stasbørse.

Fikk flere henvendelser av mange veldig fine custombygde rifler og forelsket meg i ei somjeg bare MÅTTE ha.

På tross av at kaliberet var en del større enn jeg ville ha. Ragnvald Hansen bygd BRNO i cal .416 Rigby. Et smykke som jeg ikke angrer på å ha kjøpt :-) selv om det tok litt tid å venne seg til rekylen :lol:

 

Det hører med til historien at jeg kjøpte meg en oppgradert Sauer 202 Take Down Avantgarde med ekstra løp og koffert og noe utstyr, til en verdi av rundt 70 lapper, for ett par år siden.. men fremdeles er .416 faktisk det våpenet jeg liker best.

 

Her trengs det bilder av barna dine!

Få vi se de...

Link to comment
Share on other sites

Her kommer det som vanlig likt og ulikt av argumenter. Selvsagt må en kjøpe det våpenet en har best følelse for når det skal gå med nesten en månedslønn i handelen. Når det gjelder de mer objektive argumentene kommer det kanskje lite frem hvor forskjellig disse systemene egentlig er.

 

Sauer:

 

- tradisjonell bolt

- løst magasin, mulighet for fem patroner i magasinet

- konvensjonell "sikring", dvs. ikke oppspenner

- ikke noe eget, rimelig system for kikkertmontering. Skal du ta kikkerten av og på/bytte kikkert ved pipeskift må du kjøpe en dyr, børsemakermontert svingmontasje

- ikke et enkelt og 100% pålitelig pipeskiftsystem, innskyting er i de fleste tilfeller nødvendig etter pipeskift, det er grunnen til at det finnes en egen "take down" modell

- du kan ikke ha piper til standardkaliber og magnumkaliber på samme våpen, da må du kjøpe to rifler

- relativt rimelige piper

- bra utvalg rimelige skjeftealternativer

 

Blaser:

 

- oppspenner = helt sikkert å gå med skudd i kammeret

- 100% pålitelig pipeskift, skifte til nytt kaliber kan gjøres når som helst uten ny innskyting (forutsatt at du har egen kikkert/montasje til hvert løp)

- svært raskt og enkelt pipeskift

- relativt rimelig og 100% pålitelig avtagbar montasje

- du kan ha piper i et hvert kaliber til samme våpen da sluttstykkehodet er utskiftbart

- samtlige jaktmodeller er korte og har lav vekt

- dyre piper

- alternative skjefter som f.eks. varmint og tommelhull, skjefter med justernar kolbekam etc. er helt urimelig dyre

- ikke fem skudds magasinkapasitet i kalibre over .223 (litt kjedelig på jaktfelt)

 

Tulleargumenter som hvilken lyd den lager under ladegrep og hva slags finish stokken har fra fabrikken ville jeg vel sett bort i fra. Våpenet kan lades om lydløst om en bruker tre sekunder ekstra på operasjonen og fabrikkfinish er jo historie etter første regnværsuke på jakt likevel, det er jo et kontinuerlig prosjekt å ha finish på stokken.

 

Jeg er helt klart blitt "Blasermann", selv om jeg har hatt mye annet jeg har vært fornøyd med. Skulle jeg valgt bare ut i fra "godfølelse" hadde jeg nok hatt stort sett Kongsberg 393 i skapet, norskprodusert kvalitetslås med potensiale. men jeg innser at til mitt bruk vil jeg aldri bli fornøyd med det, Blaser systemet gir meg våpen som er lette, korte og smidige, og med de variasjonsmulighetene jeg vil ha i forhold til pipeskift uten innskyting, alle vanlige kalibre i et system osv.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Her kommer det som vanlig likt og ulikt av argumenter. Selvsagt må en kjøpe det våpenet en har best følelse for når det skal gå med nesten en månedslønn i handelen. Når det gjelder de mer objektive argumentene kommer det kanskje lite frem hvor forskjellig disse systemene egentlig er.

 

Sauer:

 

- tradisjonell bolt

- løst magasin, mulighet for fem patroner i magasinet

- konvensjonell "sikring", dvs. ikke oppspenner

- ikke noe eget, rimelig system for kikkertmontering. Skal du ta kikkerten av og på/bytte kikkert ved pipeskift må du kjøpe en dyr, børsemakermontert svingmontasje

NEJ en leupold QR er fuld på højde med både originale Blasermontager, og EAW bulegeneratore.

Til gengæld koster QR under halvdelen, or er markant lettere

- ikke et enkelt og 100% pålitelig pipeskiftsystem, innskyting er i de fleste tilfeller nødvendig etter pipeskift, det er grunnen til at det finnes en egen "take down" modell

Take down modellen er ikke mere stabil end den traditionelle 202- du kan ikke ha piper til standardkaliber og magnumkaliber på samme våpen, da må du kjøpe to rifler

- relativt rimelige piper

- bra utvalg rimelige skjeftealternativer

 

Blaser:

 

- oppspenner = helt sikkert å gå med skudd i kammeret

Det er til gengæld også et system som er notorisk kendt for utilsigtet skudafgang under opspænding, især hvis skytten er lidt urutineret, eller har travlt, i kombination med lav kikkertmontering. En sydafrikansk safariselskab, påstår at deres statistik viser 6 atentatforsøg (skud mellem benene, over hovedet, mellem personer og lignende inden for de sidste 10 år). ALLE med et bestemt fabrikat med opspænder. Samtidigt er våben med opspænder notorisk kendt for altid at være afsikrede hele tiden på drivjagt.

- 100% pålitelig pipeskift, skifte til nytt kaliber kan gjøres når som helst uten ny innskyting (forutsatt at du har egen kikkert/montasje til hvert løp)

- svært raskt og enkelt pipeskift

- relativt rimelig og 100% pålitelig avtagbar montasje

- du kan ha piper i et hvert kaliber til samme våpen da sluttstykkehodet er utskiftbart

- samtlige jaktmodeller er korte og har lav vekt

- dyre piper

- alternative skjefter som f.eks. varmint og tommelhull, skjefter med justernar kolbekam etc. er helt urimelig dyre

- ikke fem skudds magasinkapasitet i kalibre over .223 (litt kjedelig på jaktfelt)

 

Tulleargumenter som hvilken lyd den lager under ladegrep og hva slags finish stokken har fra fabrikken ville jeg vel sett bort i fra. Våpenet kan lades om lydløst om en bruker tre sekunder ekstra på operasjonen

 

Denne langsomme lukning udløser ofte at handtaget ikke kommer helt frem, hvilket medfører KLIKK.

Men bevares hvis man er vant til lyden af en gammel udslit m98, så er rettrækkeren da ikke markant værre. Men fornemmelsen når aldrig Sauer til sokkekanterne.

 

og fabrikkfinish er jo historie etter første regnværsuke på jakt likevel, det er jo et kontinuerlig prosjekt å ha finish på stokken.

 

Jeg er helt klart blitt "Blasermann", selv om jeg har hatt mye annet jeg har vært fornøyd med. Skulle jeg valgt bare ut i fra "godfølelse" hadde jeg nok hatt stort sett Kongsberg 393 i skapet, norskprodusert kvalitetslås med potensiale. men jeg innser at til mitt bruk vil jeg aldri bli fornøyd med det, Blaser systemet gir meg våpen som er lette, korte og smidige, og med de variasjonsmulighetene jeg vil ha i forhold til pipeskift uten innskyting, alle vanlige kalibre i et system osv.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

- ikke noe eget, rimelig system for kikkertmontering. Skal du ta kikkerten av og på/bytte kikkert ved pipeskift må du kjøpe en dyr, børsemakermontert svingmontasje

-

Dette stemmer nok ikke, En Leopold QR med ringer får du for 7-800kr. I tillegg har du et meget bra utvalg av ringer i forskjellige dimmensjoner. Et rimelig- og meget bra system.

Men med pipeskiftsystemet til Sauer tør jeg nok ikke å bytte kaliber uten å prøveskyte etterpå, -selv om jeg ikke har opplevd nevneverdige avvik ved pipebytte... En Blaser montasje kommer opp mot 4000.- :shock:

Min QR står på en 375 H&H og holder treffpunkt uten problemer, anbefales.

 

Jeg har for tiden både Blaser og Sauer 202, og jeg mener nå personlig at en får mere "børse" for pengene med en Sauer..... Men smak og behag.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Her kommer det som vanlig likt og ulikt av argumenter. Selvsagt må en kjøpe det våpenet en har best følelse for når det skal gå med nesten en månedslønn i handelen. Når det gjelder de mer objektive argumentene kommer det kanskje lite frem hvor forskjellig disse systemene egentlig er.

 

Sauer:

 

- tradisjonell bolt

- løst magasin, mulighet for fem patroner i magasinet

- konvensjonell "sikring", dvs. ikke oppspenner

- ikke noe eget, rimelig system for kikkertmontering. Skal du ta kikkerten av og på/bytte kikkert ved pipeskift må du kjøpe en dyr, børsemakermontert svingmontasje

- ikke et enkelt og 100% pålitelig pipeskiftsystem, innskyting er i de fleste tilfeller nødvendig etter pipeskift, det er grunnen til at det finnes en egen "take down" modell

- du kan ikke ha piper til standardkaliber og magnumkaliber på samme våpen, da må du kjøpe to rifler

- relativt rimelige piper

- bra utvalg rimelige skjeftealternativer

 

Blaser:

 

- oppspenner = helt sikkert å gå med skudd i kammeret

- 100% pålitelig pipeskift, skifte til nytt kaliber kan gjøres når som helst uten ny innskyting (forutsatt at du har egen kikkert/montasje til hvert løp)

- svært raskt og enkelt pipeskift

- relativt rimelig og 100% pålitelig avtagbar montasje

- du kan ha piper i et hvert kaliber til samme våpen da sluttstykkehodet er utskiftbart

- samtlige jaktmodeller er korte og har lav vekt

- dyre piper

- alternative skjefter som f.eks. varmint og tommelhull, skjefter med justernar kolbekam etc. er helt urimelig dyre

- ikke fem skudds magasinkapasitet i kalibre over .223 (litt kjedelig på jaktfelt)

 

Tulleargumenter som hvilken lyd den lager under ladegrep og hva slags finish stokken har fra fabrikken ville jeg vel sett bort i fra. Våpenet kan lades om lydløst om en bruker tre sekunder ekstra på operasjonen og fabrikkfinish er jo historie etter første regnværsuke på jakt likevel, det er jo et kontinuerlig prosjekt å ha finish på stokken.

 

Jeg er helt klart blitt "Blasermann", selv om jeg har hatt mye annet jeg har vært fornøyd med. Skulle jeg valgt bare ut i fra "godfølelse" hadde jeg nok hatt stort sett Kongsberg 393 i skapet, norskprodusert kvalitetslås med potensiale. men jeg innser at til mitt bruk vil jeg aldri bli fornøyd med det, Blaser systemet gir meg våpen som er lette, korte og smidige, og med de variasjonsmulighetene jeg vil ha i forhold til pipeskift uten innskyting, alle vanlige kalibre i et system osv.

 

Tron

 

 

 

Det er slike svar jeg og Gullern ønsker. Bra Tron

 

Jeg har selv begge børsene, men blir mere og mer "Blasermann" som Tron skriver, og ønsket derfor at vi skulle få andres synspunkt slik at han ikke kjøpte børse kun på mine anbefalinger da jeg for tiden er veldig Blaser farget.

Det er mange som har kommet med fornuftige og gode tilbakemeldinger, takk for det.

 

hmm! Kanskje jeg skal skifte nick fra Sauerhansen til Blaserboy : :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ignorant, jeg blir litt provosert av det jeg oppfatter som desinformasjon fra din side. Det er mulig jeg har misforstått når jeg har trodd at du var en FAGmann på området ignorant, beklager i så fall dette.

 

Leupold QR er ikke i nærheten av den repeterbarheten du finner i originalmontasjene til Mauser, merkel, Blaser og i EAW svingmontasjer. QR har ingen justering for slitasje og er et rimelig, men ganske simpelt system. Legg forøvrig merke til at Leupold har kommet ut med et system de anser som repeterbart og godt, dette er en adskillig mer kostbar montasje. leupold sier selv, på sine hjemmesider, at QR ikke er i stand til å gi 100% repeterbarhet, hvis du er fornøyd med +- 1-2 tommer er det godt nok, men det er ikke det vi snakker om her.

 

Det er til gengæld også et system som er notorisk kendt for utilsigtet skudafgang under opspænding, især hvis skytten er lidt urutineret, eller har travlt, i kombination med lav kikkertmontering. En sydafrikansk safariselskab, påstår at deres statistik viser 6 atentatforsøg (skud mellem benene, over hovedet, mellem personer og lignende inden for de sidste 10 år). ALLE med et bestemt fabrikat med opspænder. Samtidigt er våben med opspænder notorisk kendt for altid at være afsikrede hele tiden på drivjagt.

 

Jeg tør påstå at dette ALDRI har skjedd. At folk går med våpenet oppspennt og utgjør en fare for andre, det er skjer helt sikkert akkurat som folk går med usikret våpen og skudd i kammeret. Men at systemet gir mulighet for at skuddet går når du spenner opp er tøv fra ende til annen. Jeg utfordrer deg til å dokumentere dette, jeg legger da til grunn at minst 1 slik episode er rapportert til Blaser og at de har undersøkt saken.

 

Denne langsomme lukning udløser ofte at handtaget ikke kommer helt frem, hvilket medfører KLIKK.

Men bevares hvis man er vant til lyden af en gammel udslit m98, så er rettrækkeren da ikke markant værre. Men fornemmelsen når aldrig Sauer til sokkekanterne.

 

Selvsagt må du føre ladearmen helt frem! Det er bare å ta den helt frem det. Akkurat som du må lukke en konvensjonell bolt for å få hektet opp hanen. Troller du nå eller?

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Ignorant, jeg blir litt provosert av det jeg oppfatter som desinformasjon fra din side. Det er mulig jeg har misforstått når jeg har trodd at du var en FAGmann på området ignorant, beklager i så fall dette.

 

Leupold QR er ikke i nærheten av den repeterbarheten du finner i originalmontasjene til Mauser, merkel, Blaser og i EAW svingmontasjer. QR har ingen justering for slitasje og er et rimelig, men ganske simpelt system. Legg forøvrig merke til at Leupold har kommet ut med et system de anser som repeterbart og godt, dette er en adskillig mer kostbar montasje. leupold sier selv, på sine hjemmesider, at QR ikke er i stand til å gi 100% repeterbarhet, hvis du er fornøyd med +- 1-2 tommer er det godt nok, men det er ikke det vi snakker om her.

QR er fuldt repeterbart indenfor 0,5 til 1cm, og er selvjusterende

 

Det er til gengæld også et system som er notorisk kendt for utilsigtet skudafgang under opspænding, især hvis skytten er lidt urutineret, eller har travlt, i kombination med lav kikkertmontering. En sydafrikansk safariselskab, påstår at deres statistik viser 6 atentatforsøg (skud mellem benene, over hovedet, mellem personer og lignende inden for de sidste 10 år). ALLE med et bestemt fabrikat med opspænder. Samtidigt er våben med opspænder notorisk kendt for altid at være afsikrede hele tiden på drivjagt.

 

Jeg tør påstå at dette ALDRI har skjedd. At folk går med våpenet oppspennt og utgjør en fare for andre, det er skjer helt sikkert akkurat som folk går med usikret våpen og skudd i kammeret. Men at systemet gir mulighet for at skuddet går når du spenner opp er tøv fra ende til annen. Jeg utfordrer deg til å dokumentere dette, jeg legger da til grunn at minst 1 slik episode er rapportert til Blaser og at de har undersøkt saken.

 

Der har været en udsendelsesrække på dansk tv2, hvor man nettop så dette ske. Men det er da meget muligt at Blaser aldrig(som sædvanligt) har hørt om det, på trods af at den danske blaserimportør var sponsor på denne tv serie.

Prøv at sende en mail til Holger jensen på emailadressen jensen@icon.co.za og forhør om jensen safaries oplevelser med opspændere

Denne langsomme lukning udløser ofte at handtaget ikke kommer helt frem, hvilket medfører KLIKK.

Men bevares hvis man er vant til lyden af en gammel udslit m98, så er rettrækkeren da ikke markant værre. Men fornemmelsen når aldrig Sauer til sokkekanterne.

 

Selvsagt må du føre ladearmen helt frem! Det er bare å ta den helt frem det. Akkurat som du må lukke en konvensjonell bolt for å få hektet opp hanen. Troller du nå eller?

 

Praktisk erfaring viser at mange ikke får fuldt lukket om ikke du slår hantaget frem, ofte er et jævnt langsomt tryk ikke nok. Dette er erfaring fra mange ture på bane i selskab med rettrækkerejere, og beskrivelser fra dusinvis af skydeinstruktører

 

Tron

 

Jeg synes det er lidt stift at du beskriver kendte problemer som tull, bare fordi du ikke bryder dig om at der gøres opmærksomt på det. :wink::wink:

 

Derimod er der ingen tvivl om at Blasers løse selvjusterende bolthoved, får deres piber til at skyde fremragende

Link to comment
Share on other sites

Utilsiktet skuddavgang ved oppspenning? :shock: Hvoran er det mulig?

Det som er mulig, er at jegeren har fingeren på avtrekkeren når han spenner mekanismen. På akkurat samme måten som skudd kan gå av om jegeren har fingeren på avtrekkeren under avsikring. Jeg har aldri hørt om en Blaser som går av når mekanismen spennes, om ikke det foretas avtrekk. Er det dette du mener? Har du linker til saker om dette? At du har "hørt om noen Afrikanske PH'er som...". Vel, det holder ikke. Har lest allverdens sprøyt som er godtgjordt ved at en PH visstnok skal ha sagt det...

 

Jeg har Blaser, og synes Sauer 202 er et nydelig våpen. Kunne godt ha hatt en Sauer, men jeg vil heller ha Blaser, bare. Å sammenligne Leupold QR med Blaser kikkertmontasje er virkelig å sammenligne lada med Mercedes! Jeg har ERA svingmontasje på noen våpen, og har hatt EAW. Det er en fornufting sammenligning synes jeg, og jeg ville stolt på både svingmontasjene og Blaser montasjene. De koster vel omtrent det samme også. Det er rimeligere piper og stokker til Sauer, så spørs det på hver enkelt hva man vil legge i det.

 

 

Det som taler mot Blaseren er fire ting:

1. Man foretrekker en tradisjonell boltrifle. Og de er jo helt greit.

2. Det er dyrt med Blaser, man får rimeligere stokker og piper til de fleste andre våpen.

3. Det er begrenset patronkapasitet. Dette er en pris man betaler for ei kort og hendig rifle, i mine øyne. Det er ikke låsekasse i vanlig forstand, så magasinet ligger oppå avtrekkeren, slik at det blir færre patroner i magasinet.

3. Blaseren har et noe frynsede rykte sikkerhetsmessig ved overladning. Det har vært noe STYGGE episoder der skytteren har fått deler av Blaseren i ansiktet. Såvidt jeg kan se gjelder dette en tidlig utgave der bolthuset var av plast. Blaser kallte tilbake dette, og har nå et sikkert bolthus.

DFet er mye som taler for Blaser, og det er nevnt over.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er lidt stift at du beskriver kendte problemer som tull, bare fordi du ikke bryder dig om at der gøres opmærksomt på det.

 

Vær vennlig å dokumentere påstandene dine. Dersom du ikke vil eller kan femskaffe pålitelig dokumentasjon anser jeg påstanden som tøv og oppspinn. I motsatt fall er jeg interessert i å få vite hva Blaser har gjort med forholdet.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Praktisk erfaring viser at mange ikke får fuldt lukket om ikke du slår hantaget frem, ofte er et jævnt langsomt tryk ikke nok. Dette er erfaring fra mange ture på bane i selskab med rettrækkerejere, og beskrivelser fra dusinvis af skydeinstruktører

 

Jeg har aldri opplevd dette, på mine våpen kan man uten problemer lukke sluttstykket helt uten problemer, uansett hvor sakte og forisktig man gjør det. Dersom det skytes hjemmeladninger og man ikke har presset hylsene kan det tenkes det er tyngre3 å få lukket bolten, men det er det jo i alle systemer.

 

At du påberoper deg beskrivelser fra dusinvis ikke navngitte skyteinstruktører sier vel alt om hvilken skrønemaker du er.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne Leupold QR med Blaser kikkertmontasje er virkelig å sammenligne lada med Mercedes! Jeg har ERA svingmontasje på noen våpen, og har hatt EAW. Det er en fornufting sammenligning synes jeg, og jeg ville stolt på både svingmontasjene og Blaser montasjene.

Du oppfattet tydligvis poenget, men påstanden var altså at en var avhengig av en dyrere montasjeløsning på Saueren. En ERA/EAV svingmontasje med to sett ringer, blir vel neppe særlig dyrere enn to komplette Blasermontasjer.. Det er hele poenget. Påstanden var at avtakbare Sauermontasjer var mye dyrere enn Blaser sine. Men skal en ha fra øverste hylle koster det- fra begge fabrikat. Jeg har begge systemene selv, og skal ærlig innrømme at jeg liker Blasersystemet godt :wink: Og når det gjelder pipebyttesystem er jo Blaseren helt overlegen.

Når det gjelder "våpenfølelsen" er jeg nok mere enig med "Ignorant", men det er smak og behag- min personilge mening.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Asterix. Det blir omtrent hipp som happ om man velger kvalitets svingmontasje, eller Blaser montasjen. Og det er neppe tvil om at det aller meste blir dyrere med Blaser enn med Sauer

Edit: Men, for min del, synes jeg det er fantastisk å løsne to skruer, bytte pipe/kaliber, og børsa går rett på. Av og på med kikkertsikte, like rett på. Tom Jacobsen som var admin på sluttstykket (R.I.P) vant jo et sluttstykke feltstevne med sin blaser, hvor han tok av og på kikkertstiktet mellmo hver serie, og ut og inn med løpet mellom hver øvelse. Dette er et stabilt og godt system. En enkel hendel under sluttstykket, og jeg bytter mellom magum og standardkaliber. Fantastisk presisjon i de tre løpene jeg har. Jeg setter også pris på at jeg kan ha skudd i kammeret, og jakte helt sikkert. Børsa kan ikke gå av før jeg spenner mekanismen. Og, jeg må få tilføre at jeg har hørt BETYDELIG flere historier om Schultz og Larsen rifler (som Ignorant selger) med feil og mangler, enn Blasere :wink: . Jeg kunne godt ha hatt en Sauer 202, men S&L ville jeg ha holdt meg unna.

.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er lidt stift at du beskriver kendte problemer som tull, bare fordi du ikke bryder dig om at der gøres opmærksomt på det.

 

Vær vennlig å dokumentere påstandene dine. Dersom du ikke vil eller kan femskaffe pålitelig dokumentasjon anser jeg påstanden som tøv og oppspinn. I motsatt fall er jeg interessert i å få vite hva Blaser har gjort med forholdet.

 

Tron

Der er jo ingen tvivl om at du har en Blaser du er meget glad for, hvorfor du reagere som en stor del andre der har købt et uforholdsmæssigt dyrt produkt. DVS du stopper en finger i hver øre og starter med at messe nanananananananananannananananannanananan, jeg har aldrig hørt eller set noget problem :wink:

 

Blaser har intet gjort, og der er ikke tale om en decideret fejl på det enkelte våben. Derimod er der tale om en konstruktion der på grund af sin ergonomi og betjeningsmåde ofte medføre fejlbetjening. Disse fejlbetjeninger følger et 100% forudsigeligt mønster, hvor brugeren forsøger at spænde op, dette mislykkes pga for lidt fingerkræfter, for tykke tommeltotte eller for lav kikkertmontering. Første gang det sker, forsøger man igen på normal vis, hvor opspænderen igen glider ned. Nu bliver man forbandet, og tænker at man skal tage et reelt greb, og når så opspænderen er fremme, vil man for en sikkerhedsskyld give den et extra tryk, dette udløser den forudsigelige og fysiologiskt normale reaktion, man tager fat med alle fire øvrige fingre, for at kunne levere extra kraft til tommeltotten. Uheldigvis er aftrækkeren plaseret precist der hvor pegefingeren normalt griber.

 

Dette senarie har været vist på dansk tv, under en beskrivelse af en ganske almindelig jagtsituation, fra afrika, hvor en urutineret skytte skulle skyde sit første dyr.

 

Selv om du opfatter mig som utroværdig, har jeg selv oplevet situationen som førstehåndsvidne 2 gange under jagtfeldtskydninger.

 

Jeg kan sagtens give dig en liste på navngivne skydeinstruktører, der har oplever situationen flere gange. Men de er vel heller ikke troværdige, fordi de formaster sig til at sige noget upopulært.

 

Jensen safari, som jeg linkede til, er jo nok også fuldstændigt upålidelige, og fulde af løgn, som alle andre der ikke ukritisk tror på "sanheden"

 

Vedr klikkere pga forsigtigt lukkede handtag, er det vel kun nogle enkelte frelste der stadig påstår at de ikke er klar over at man skal lukke raskt for at være sikker på at undgå klik, på nævnte rettrækker.

 

På traditionelle boltrifler vil man også opnå klik af sikkerhedsmæssige grunde, hvis lukkegrebet ikke er helt nede. Her kræves dog ikke extra kraft for at lukke det sidste stykke.

 

Det opspændersystem der findes på M03 fungere ergonomiskt helt anderledes, og forleder ikke brugeren til at gribe om pistolgreb og aftrækker for at opnå tilstrækkelig kraft

Link to comment
Share on other sites

konstruktion der på grund af sin ergonomi og betjeningsmåde ofte medføre fejlbetjening.

Er det noen av dere andre Blasereiere som har opplevd dette? Jeg vil gjerne vite det i tilfelle. Nå har jeg rimelig tykke pølsefingre, og bruker min Blaser høst som vinter, men har aldri opplevd at jeg kommer borti avtrekkeren under oppspenning. For det er jo argumentet. Ikke at mekanismen er usikker, slik at det forekommer avfyring under oppspenning. Men at skyttere ikke klarer å holde fingeren unna avtrekkeren når man spenner mekanismen opp.

Min skyteopplæring startet da jeg som 11 åring begynte i skytterlag og skjøt med salonggevær. Det ble terpet hardt på at fingeren skal være UTE AV avtrekkebøylen til siktet er inne på svarten i blinken. Dette lærer jeg bort til mine barn, og praktiserer selv. Helt utenkelig å avspenne, eller sikre av med noen av de andre riflene mine, med fingeren på avtrekkeren! Grøss og gru, det må gå galt med alle våpen om man gjør det slik:shock:

Med en slik argumentasjon kan rekken av usikre våpen gjøres lang. For eksempel må Remington avsikres for å tømme magasinet, da står man med et ladet og usikret våpen, i en situasjon der man ikke skal skyte... Grøss og gru, sikkert en eller annen møllspist PH som har opplevd det også

:lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Blaser har intet gjort, og der er ikke tale om en decideret fejl på det enkelte våben. Derimod er der tale om en konstruktion der på grund af sin ergonomi og betjeningsmåde ofte medføre fejlbetjening. Disse fejlbetjeninger følger et 100% forudsigeligt mønster, hvor brugeren forsøger at spænde op, dette mislykkes pga for lidt fingerkræfter, for tykke tommeltotte eller for lav kikkertmontering. Første gang det sker, forsøger man igen på normal vis, hvor opspænderen igen glider ned. Nu bliver man forbandet, og tænker at man skal tage et reelt greb, og når så opspænderen er fremme, vil man for en sikkerhedsskyld give den et extra tryk, dette udløser den forudsigelige og fysiologiskt normale reaktion, man tager fat med alle fire øvrige fingre, for at kunne levere extra kraft til tommeltotten. Uheldigvis er aftrækkeren plaseret precist der hvor pegefingeren normalt griber.

 

Det du beskriver her er at om du spenner opp en R93 og trykker på avtrekkeren så vil skuddet løsne. Dette fenomen er jeg meget godt kjent med, og hvorenn dramatisk det må fremtone seg for deg, for danske skyteinstruktører og danske safarioperatører så har jeg en meget sterk mistanke om at Blaser har tilsiktet denne virkning.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Er sterke meninger for og i mot her ser jeg.

Uansett hvordan børse man har så er det ting som kan skje hvis man er uforsiktig,

dette gjelder en børse til 3000 eller en blaser imperial til 250 000.

 

Det beste innlegget for oss som lurer litt på ting som taler for og i mot de ulike,

det være seg pipebytte osv er innlegget til Tron, så takk for det Tron.

Det hjalp hvertfall litt for min del, da det er ulemper/fordeler med begge slik jeg ser det.

Tiden vil hvertfall vise for min del hva jeg velger.

Link to comment
Share on other sites

Alle skriver om denne fanastiske sikre oppspenneren på Blaser, som det sikreste i verden. Den er vel sikker nok, men at den er overlegen alt annet; NEI.

Fakta er at mange sikringer er fullt på høyde og noen sågar bedre...Hvorfor?

Fordi du kan få spennt denne uten at du vet om det. Du kan gå med børsa på skulderen, og under praktisk jakt kan denne bli spennt av en kvist etc. når du forserer vanskelig terreng. Nei DU har ikke opplevd det, men du har heller ikke opplevd flykrasj, kanskje ikke hatt bruk for bilbeltet heller.

 

For å komme med et konkret eksempel; H&K SLB 2000; En liten sikringsfløy på kolbehalsen som krever en distinkt tommel i en framoverrettet "rund" bevegelse. Inni er det fysisk sperret for; Tennål, hane, og avtrekker. mao; når sikringen er på må 3 uavhengige ting brekke samtidig...Jeg har skrevet det før; Kast 1000 blasere og 1000 H&K utfor en fjellskrent på 200 meter, og jeg hadde veddet MYWE på at noen blasere hadde gått av, mens ingen H&K hadde sagt Pang.

 

Poenget; Når noe skal selges må det reklameres for noe; På Blaseren (og andre med oppspenner) blir denne framhevet, mens Mauser 98 sin sikring "bare er sånn"= Sikker, uten at de store bokstaver blir nevnt.

Link to comment
Share on other sites

tuller du HS? Bli oppspent av en liten kvist??? Argumentet i Ignorant sitt innlegg var at oppspennermekanismen er så hard at det er sikkerhetsrisiko: Folk tar tak rundt avtrekkeren får å få den spent... Argumentet ditt er at den er så lett å spenne at en liten kvist er nok? :shock:

Jeg selger ikke Blasere, har ikke noe motiv i så måte. Har ingen motivasjon i å forsvare for meg selv at jeg har kjøpt noe dårlig ræl og derfor nekter å se hvor mye ræl det egentlig er. Blaseren er langt fra den dyreste rifla mi. Men, det funker, hver gang, for meg.

Edit: Tyrkleifer ut av ville vesten! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nødig oppfattes som fanatiker, det er mange våpen jeg mener er utmerkede alternativer til Blaser. Det er ikke noe enkelt våpen som er best på alt. Men jeg synes det er litt dårlig gjort overfor den som spør om et råd, om erfaringer etc. at man skriver ting som bare er tull. Selvsagt får du ikke spent opp en R93 mot en kvist ved et uhell, den krever en bestemt bevegelse opp og dertil et lite trykk ned for å hekte seg opp. Langt mer bevegelse og kraft enn en vanlig sikring, mange skyttere reagerer jo nettopp på det at den er tung å avsikre. Kanskje er dette mulig i fantasiland, men ikke der jeg jakter.

 

Derimot er jeg enig i at den viktigste sikringen selvsagt sitter mellom øra på skytteren. Hvis han spenner opp og glemmer å spenne ned igjen er jo våpenet like farlig som et hvert annet ladd og usikret våpen.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Test begge børser, kjøp hva du føler for....(ps sjekk hva det koster å kjøpe ekstra pipesett..)

 

:wink:

 

 

Og sjekk i samme omgang hva det koster å kjøpe ekstra montasje og kikkert til hvert pipesett.

Sannsynligheten for at du kan smekke over den samme kikkerten i hurtigmontasje og skyte uten justering når du veksler mellom .22-250 og 9,3x62 er forsvinnende liten...

Link to comment
Share on other sites

Jeg og Gullern kan sjalte ut tøvet , og jeg var nære på å kommentere "oppspent av en kvist" kommentaren selv, men orker ikke å gå inn på diskusjoner som egentlig bare gjør meg irritert og ikke gir meg noe av det jeg er ute etter.

Hele poenget med denne tråden er å få fornuftige argumenter for og imot SAUER 202 & BLASER R93, så ikke jeg alene får Gullern på 120 KG på nakken for å ha feilledet han til å gjøre feil valg når han skal kjøpe våpen.

For jeg vet jo at det er en del påtatte Blaserhatere der ute, og at han kan få dette slengt i trynet i etterkant av kjøpet.

 

Jeg har en R93 lux, m/ Zeiss victory diavari 2,5 - 10 x 50 opplyst retikkel som Gullern har prøvd og mener det er den grommeste børsa han har skutt med.

 

Sauer 202 Classic, m/Zeiss Victory diavari 1,5 - 6 x 42 koster omtrent halvparten, og det som vurderes er om det skal legges så mye penger ekstra i for å få Blaseren.

 

Jeg personlig er pr. nå blasermann, men vil overhodet ikke kvitte meg med Sauern til tross for at flere kompiser har prøvd seg på å fån til en "god" pris :lol: :lol: :lol::lol: for jeg vet jeg ville angret.

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Sauer 202 på det varmeste.

 

Skulle egentlig kjøpen en Tikka 595, men når jeg fikk Saueren i hendene var det "kjerlighet" med første kontakt. Børsa satt som støpt til meg (et utrolig viktig argument når du skal kjøpe rifle :D ).

Har bare ett løp til den i 308 win, og er godt fornøyd med det.

I staderkalibere vet jeg om mange som kombinerer 6,5x55 og 9,3x62 . Med dette kalibervalget er man fullt dekket i forhold til hva man trenger på de Norske jaktmarkeder (og i europa).

 

Har ikke kjøpt flere løp da jeg bant annet har anskaffet en Savage FFS116 i 338 winmag ( meget pent brukt til en pris under hva et nytt løp koster). Trenger derfor ikke 9,3x62. Er faktisk så fornød med denne "EPA-Traktoren" at den er blitt mitt førstevalg ved skumringsjakt (har en Zeiss 8x56 på den).

Det jeg kaller en skikkelig "bøvelter"

 

Eg så en stund på Blæzer r93, men fant ut at retttrekkermekanismen ikke passet meg, og den ville bare fungert som en "nesekresjer". Men at det er et flott våpen med god presisjon er sikkert å vist.

Har den fordel at man kan kombinere med de store magnum kaliberene.

 

Det viktigste er at man finner den riflen som passer best til seg sjøl, og driter i hva andre sier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nødig oppfattes som fanatiker, det er mange våpen jeg mener er utmerkede alternativer til Blaser. Det er ikke noe enkelt våpen som er best på alt. Men jeg synes det er litt dårlig gjort overfor den som spør om et råd, om erfaringer etc. at man skriver ting som bare er tull.

Nu er du igen igang med at kalde indlæg som ikke passer dig for tull. Påstår man at blasers version af opspænder, er verdens ottende vidunder, må man forvente at der er folk med en objektiv bedømmelsessans, der gør opmærksom på de åbenlyse betjeningsmæssige problemer med dette system. Når man envidere fremlægger email adresse til et firma der 6 gange inden for de sidste 10 år, har oplevet utilsigtet skud ved opspænding, hvor der er skudt i retninger der har medført væsentlig farer for andre. Og disse 6 tilfælde har været med et bestemt fabrikat, og man har ikke oplevet lignende ned noget andet fabrikat, så må man i det mindste tage det med i betragtning af om denne løsning er optimal. (samme foretagende har senere udviklet et andet våben hvor opspænderen virker sikkerhedsmæssigt 100%ok)

Jeg kender forresten personlig en rutineret jæger der under en drivjagt i polen flækkede tommeltoten, under opspænding af en dobbeltriffel fra Blaser, her gik begge skud ret ned i jorden.

Den filmsekvens der fulgte uheldet på dansk tv, gav heller ikke indtryk at den person der fik blæst hatten på skrå oplevede situationen som en baggatel.

Selvsagt får du ikke spent opp en R93 mot en kvist ved et uhell, den krever en bestemt bevegelse opp og dertil et lite trykk ned for å hekte seg opp. Langt mer bevegelse og kraft enn en vanlig sikring, mange skyttere reagerer jo nettopp på det at den er tung å avsikre. Kanskje er dette mulig i fantasiland, men ikke der jeg jakter.

Det du beskriver at opspændingen er tung, er årsagen til at folk der er på drivjagt med et våben med opspænder, er netop at en urimelig stor andel af dem står hele dagen med et opspændt våben, dette er langt sjældnere tilfældet met letbetjente normale sikringer

 

Derimot er jeg enig i at den viktigste sikringen selvsagt sitter mellom øra på skytteren. Hvis han spenner opp og glemmer å spenne ned igjen er jo våpenet like farlig som et hvert annet ladd og usikret våpen.

 

Tron

 

Sikkerhed i en løsning er en kombination, af teoretisk/teknisk sikkerhed, kombineret med lethed og logik i betjening.

Hvis en løsning kræver særlig uddannelse og indsigt for at blive korrekt betjent, er det negativt for den totale sikkerhed.

 

Min personlige holdning er at en løsning der er 99% teknisk sikker, og som anvendes mere end 90% af gangene, er markant mere sikker end en løsning der er teknisk 100% sikker, men kun anvendes i 70% af tilfældene, og fejlbetjenes fatalt i 0,5% af tilfældene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...