Jump to content

trenger man hørselvern?


aanygaard

Recommended Posts

ser mange videoer hvor jegere ikke bruker hørselvern. kan hende jeg har oversett noen ørepropper, men er det noen her som kan si noe om det egentlig er viktig? ser for meg at det suser veldig i ørene uten vern. har ikke turt å ta av meg hørselverna enda, med tanke på at jeg vil høre som en gammal mann. noen som vet noe om dette?

Link to comment
Share on other sites

Behold hørselvernet på du. Det er rett at det suser/piper/hyler etter smellen hvis man ikke bruker hørselvern. Det som kanskje er enda mer alvorlig er at du kan få konstant øresus senere i livet. Kan ut fra egen erfaring med øresus/tinnitus anbefale at du beskytter og tar vare på hørselen din.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg ikke alltid har hørselsvern på under haglejakt, men det er min egen dumhet.

 

Det stod en fin artikkel om det i siste nummer av "Jakt" eller "Jeger". Der skrev de at hørselen kan skades ved 130 til 140db. Samtlige testede haglepatroner gav rundt 150db. Noe som er ekstremt mye høyere enn 130.

 

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Når man ser gamle tv opptak fra skytterstevner på 50 og 60 tallet, ser man at både skytterer og baneledere klarer seg uten hørselvern. Jeg kjenner ett par av dem i dag. Bruker det beste som finnes av høreapparater , men er nesten stokk døv likevel. Da jeg begynte å jakte på 70 tallet, var mantraet : bruk hørselvern på skytebanen, for der er det mye smell, men på jakt er det ikke nødvendig , for der er smellene så få. Og det må jeg svi for i dag. Får mitt første høreapparat i juni, og har hatt tinnius i snart 20 år. Beskytt hørselen. Du får den ikke tilbake når den er borte….

Link to comment
Share on other sites

Hørselvern er aldri feil ifb skyting, være seg på bane eller jakt. Selv har jeg aldri "fått til" å gå med hørselvern på jakt da jeg føler at jeg er avhengig av å høre hver minste lyd til enhver tid.. Har prøvd med propper, men det funker ikke på støkkjakt for min del, jeg har vent meg til uten å ha noe i ørene desverre... Det har resultert i en fin liten tinnitus, og den blir jeg jo aldri kvitt. Ikke så plagsom at jeg har noen problemer i den forstand, men når det er helt stille rundt meg så piper det. På skytebanen å på jobben har jeg alltid vært veldig påpasselig med hørselvern, og så krysser jeg fingrene for at det vil "kompensere" meg litt for at jeg ikke gjør det på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både støpte propper og elektroniske klokker. Litt avhengig av hvor jeg er bruker jeg det ene eller det andre, eller begge deler ved innendørs skyting.

 

Her for noen uker siden var jeg på skytebanen, og hadde en pause. Jeg stod og pratet med de andre som var der, og fikk meg en skikkelig smell, da en annen satte i gang med en serie. Jeg fikk på meg klokkene i en fart, og hadde nedsatt hørsel på det ene øret resten av dagen.

 

Hørselsvern har så absolutt noe for seg.

Link to comment
Share on other sites

Hørselvernet er avgjørende, noen gang ukomfortabel men helt nødvendig! Da finnes nemlig ingen gjenoppretting av en skadet hørsel ... :|

Link to comment
Share on other sites

...ser for meg at det suser veldig i ørene uten vern...

 

 

Neida, ikke nødvendigvis. Jeg har aldri opplevd at det suser i øra etter jaktskudd uten hørselvern. Og de fleste jaktskudda jeg har avfyrt har, idiotisk nok, vært uten. Men det er ikke nødvendigvis de skudda som det går bra med som er problemet. Det ene som går gæli derimot.... Og at det ikke suser og piper etter de fleste skudda betyr ikke at det ikke gå til helvete likevel. Jeg regner også med at det vil være en negativ påvirkning selv om en ikke merker noe der og da. Så at det ikke suser og piper trenger nok ikke å bety at hørselen ikke har fått seg en kavring.

Link to comment
Share on other sites

hadde en pause. Jeg stod og pratet med de andre som var der, og fikk meg en skikkelig smell, da en annen satte i gang med en serie. Jeg fikk på meg klokkene i en fart, og hadde nedsatt hørsel på det ene øret resten av dagen.

 

 

STANDPLASSLEDELSE!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ?

 

Både i DFS regi og i pistolklubben er det et krav om at standplassleder SKAL rope ut "Hørselvern på!" FØR ildkommando blir gitt. Hvis standplassleder ser noen som tross dette ikke bruker hørselvern, blir vedkommende irettesatt og ildkommando kommer ikke før hørselvern er på plass. Det er en av oppgavene som standplassleder har "å kaste et blikk over" tilstedeværende for evt å oppdage noen uten hørselvern.

 

Ved uorganisert trening SKAL den som skyter rope ut: "Hørselvern på, SKUDD KOMMER"! Gjøres ikke det, følger "fy i ansikt og smekk på lanken"!

Link to comment
Share on other sites

Ved uorganisert trening SKAL den som skyter rope ut: "Hørselvern på, SKUDD KOMMER"! Gjøres ikke det, følger "fy i ansikt og smekk på lanken"!
Jeg er naturligvis enig i det, men tar det også på min egen kappe at jeg hadde fjernet alt av hørselsvern - jeg var tross alt på skytebanen.
Link to comment
Share on other sites

Mine første år med haglejakt brukte jeg aldri hørselvern. Syntes det hemmet retningshørselen min for mye.. I allefall, konsekvensen er at jeg i dag nesten ikke kan delta i samtaler hvor det eksempelvis er musikk i bakgrunnen. Alt blir bare grøt. Klarer ikke skille musikken fra samtalen osv, og jeg er 28 år. Så for guds skyld bruk hørselvern!

Link to comment
Share on other sites

Bruker alltid hørselvern på bane selvsagt, og helst med propper i tillegg, jeg bruker Sordin Extreme Pro X, de bruker jeg også når jeg går på orrfugljakt. Gikk litt uten, men feks dobbelskudd med hagle kjennes godt i ørene, jeg foretrekker derfor bruk av hørselvern også på slik jakt, selv om lyttesansene og oppfattelsen av orrfugl som flakser i trærne ikle oppfattes like enkelt som med ørene bare selvsagt, men hørselen er allikevel viktigst!

 

På feks hjortejakt bruker jeg ikke hørselvern av noe slag, jeg bruker Hausken demper SD228, og føler aldri noe ubehag av noe slag om et skudd eller to kommer kjapt. Er det noen her som har erfart/kjenner til om det er mulig og skade hørselen også bed bruk av lyddemper i jaktsituasjoner?

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter med Soundscope hørselvern. Jeg kunne aldri klart å jakte med øreklokker. Soundscope demper opptil 30 Db og det er mer enn de fleste lyddempere. Så for meg har valget vært lett. Koster litt mer enn en lyddemper, men de demper alle børsene mine, også hagla.Dermed slipper jeg den uhamslige lyddemperen på rifla. Og så demper den børsene til kompisene mine også. På banen bruker jeg klokker i tillegg til disse.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har erfart/kjenner til om det er mulig og skade hørselen også bed bruk av lyddemper i jaktsituasjoner?

 

Greit nok at du har demper men det er vel ikke utenkelig at det finnes andre jegere i terrenget som ikke bruker demper?

Link to comment
Share on other sites

Bruker altid hørselsvern ved skyting og smell. Bruker no sound scopes og lyddemper. Dette pga av hørselskade og med jægrer som ikke bruker demper. støpte hørselvern koster noen kroner med er vært kvar av dei. Og er fantastisk komfortable i forhold til klokker. BARE SÅ DET ER SAGT, DET ER MER MANN Å BRUKE H VERN EN IKKE Å BRUKE. ØRER SKADES BARE EN GANG....

Link to comment
Share on other sites

Når en bruker lyddemper er effekten fra det meste av smellet kraftig redusert. Det som ikke dempes er overlydssmellet. Det som er høyest oppe i svingningene. Hørselvern - enten det er klokker eller plugger demper dette høye smellet.

Ut fra et HMS synspunkt er nok buejakt sterk å anbefale med tanke på reduksjon av jaktrelaterte hørselsskader :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tenker å plukke med meg en sånn en når jeg er i statene i Juni: http://www.cabelas.com/product/Shooting ... t104381280

 

Hva tenker det erfarne folket om denne? Støyreduksjon på 34DB på 32 millisekunder (bør vel holde det?), og 50DB Amplifier for god hørsel når man trasker rundt på jakt etter stor-tiuren :)

 

Ville dere anbefale noe sånt som dette? Tenker propper kan bli litt for spinkelt i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Den som vil vite hvordan det er uten hørselvern er invitert til å bli med meg på banen. Har en 300 Win Mag som jeg ikke har fått satt lyddemper på enda og den smeller mer enn godt nok! :wink:

 

Ikke det at jeg ville ha anbefalt det, da selv med hørselvern på ligner det en liten kanon :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha lest noe om at problemet ikke er de skuddene man er forberedt på (typisk ens egne), men de som kommer overraskende.

 

Jeg tviler ikke på at du har lest det, men vær så snill å ikke spre slike idiotiske myter. Hårene i øret ditt klarer ikke å stålsette seg uansett hvor mye du forbereder deg.

Link to comment
Share on other sites

Tenker å plukke med meg en sånn en når jeg er i statene i Juni: http://www.cabelas.com/product/Shooting ... t104381280" target="_blank

 

Hva tenker det erfarne folket om denne? Støyreduksjon på 34DB på 32 millisekunder (bør vel holde det?), og 50DB Amplifier for god hørsel når man trasker rundt på jakt etter stor-tiuren :)

 

Ville dere anbefale noe sånt som dette? Tenker propper kan bli litt for spinkelt i skogen.

Ville heller kjøpt et passivt headset.

Om jeg ikke tar feil så er vel MSA sine supreme pro slik at de k7n slipper gjennom lyder opptil 84db eller der i høgget. Dermed formidler ikke mikrofonene skuddsmellet.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har erfart/kjenner til om det er mulig og skade hørselen også bed bruk av lyddemper i jaktsituasjoner?

 

Greit nok at du har demper men det er vel ikke utenkelig at det finnes andre jegere i terrenget som ikke bruker demper?

 

 

Ja, det har du selvsagt helt rett i. Men jeg tenkte ikke i slike situasjoner, så for meg å stille spørsmålet hvor jeger er for seg selv med riflen sin med demper, om det er på en bø, i en fjellside, eller i en jaktbod, hvor noen måtte ha fått skadet hørselen ved egne avfyrte skudd, med lyddemper montert? Tenkte ikke på at side mannen/jaktkameraten fyrte av uten demper og skadet andre sin hørsel, for det vet vi at det kan.

Link to comment
Share on other sites

Tenker å plukke med meg en sånn en når jeg er i statene i Juni: http://www.cabelas.com/product/Shooting ... t104381280" target="_blank" target="_blank

 

Hva tenker det erfarne folket om denne? Støyreduksjon på 34DB på 32 millisekunder (bør vel holde det?), og 50DB Amplifier for god hørsel når man trasker rundt på jakt etter stor-tiuren :)

 

Ville dere anbefale noe sånt som dette? Tenker propper kan bli litt for spinkelt i skogen.

Ville heller kjøpt et passivt headset.

Om jeg ikke tar feil så er vel MSA sine supreme pro slik at de k7n slipper gjennom lyder opptil 84db eller der i høgget. Dermed formidler ikke mikrofonene skuddsmellet.

 

Er ikke så gira på passive klokker for å være ærlig. Etter en prat med en kamerat i går, og litt undersøkelser, har jeg funnet disse som har fått veldig gode tilbakemeldinger på weben: http://www.cabelas.com/product/Hunting/ ... t104381280

 

Noen som har erfaring med sånne?

Link to comment
Share on other sites

Aldri brukt hørselvern på jakt, bortsett fra når jeg sitter i revebu. Skyter kanskje 50 jaktskudd i året, de aller fleste med hagle. Jeg har liksom aldri klart å venne meg til den avstanden hørselvernet skaper til det som skjer rundt meg. Det har gått fint til nå, har svært god hørsel. Men jeg anbefaler ingen å holde på sånn, godt mulig det straffer seg på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

sånn tenkte eg og, brukte aldri h vern på jakt. Skaut mindre en 50 i året på småvilt og storvilt. I dag konstant lang pipelyd i øra. Ved forkjølelse og tett i nese, enda være. er gjævligt å høre på. Går fint når det er lyd og aktivitet rundt meg, men kom igjen når du prøver å roe ned i stille hus eller skal prøve å sove

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...