Jump to content

rådyrjakt med hund..


jeg shauer med dachs

Recommended Posts

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jepp,men i motsetning til mange basseter,så iallefall Beagleen jaktlyst! :mrgreen::mrgreen: Herregud så mange ubrukelige Petiter jeg vet om!

Enig, har fått demonstrert både Petit'r , BAN'r og Fauve'r... :roll: , jeg skal nå i hvertfall ikke ha det

Det er vel det samme som plager beagleen som plager Basseten, det er jo ikke bikkjene det er noe i veien med, men eierne :roll:

Mine erfaringer med Beagle gidder jeg ikke gå inn på :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jepp,men i motsetning til mange basseter,så iallefall Beagleen jaktlyst! :mrgreen::mrgreen: Herregud så mange ubrukelige Petiter jeg vet om!

Enig, har fått demonstrert både Petit'r , BAN'r og Fauve'r... :roll: , jeg skal nå i hvertfall ikke ha det

Det er vel det samme som plager beagleen som plager Basseten, det er jo ikke bikkjene det er noe i veien med, men eierne :roll:

Mine erfaringer med Beagle gidder jeg ikke gå inn på :lol:

 

Det er nok eierne som er den største begrensningen, men det genetiske har også litt å si.

Har selv drevet oppdrett, jakt og jaktprøver med Drever, her er det nesten det motsatte dvs. for mye jakt, dette vil også sette krav til eier om å klare å bremse alfor stor jaktlyst, men, jeg vil personlig heller ha en hund med for mye jakt enn for lite.

 

Petitene har vært gjennomgående bra, første gangen jeg stiftet bekjentskap med disse var midt på 80 tallet i Sverige, jaktet sammen med noen som hadde tre petiter og det ble en god del rådyr for disse hundene, stod egentlig ikke noe tilbake iforhold til Drevere.

Det kom en del Svenske petiter til Norge og disse hadde bra jaktlyst, regner med at de som har denne rasen også satser på den som jakthund, kan fort bli ei sofabikkje ellers.

 

De forskjellige rasene har svingt fra topp til bunn grunnet dårlig avel i dag virker det som om at de seriøse oppdretterne setter krav til jaktkvaliteter med jaktpremiering før man får parre tispa si, det er jo positivt, det er tross alt jakthunder vi driver med.

 

det er noe som heter at man ikke skal "skue hunden på hårene", det er iallefall tilfelle her.

23112006202019w68M6hKU93EQ.jpg

 

23112006202019PE4km4VgqOGv.jpg

Link to comment
Share on other sites

I dag ble det knall og fall for ungbikkja mi :D etter los på 20 min ble det skutt Geit og kje på samme post, den følelsen når det endelig smeller er bare ubeskrivelig :D

 

Gratulerer med fall for Cowboy Laila! Dønna regner jeg med? Artig! :D

Ares er i rute han og, ser på nysnøen ute, deilig sporsnø til i morra tidlig! 3 hareloser i går, han er ivrig som f**n :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jepp,men i motsetning til mange basseter,så iallefall Beagleen jaktlyst! :mrgreen::mrgreen: Herregud så mange ubrukelige Petiter jeg vet om!

Enig, har fått demonstrert både Petit'r , BAN'r og Fauve'r... :roll: , jeg skal nå i hvertfall ikke ha det

 

Tja.. har ennå ikke sett en petit som ikke jager, og jaktlysten har det heller ikke vært noe i veien med! Men gode linjer og en ivrig eier er nok en forutsetning her som ellers, sofahunder av dårlige, ukritiske linjer gir sjelden uttelling.

Og så rekker man fint to-tre drev før lunsj, og slipper å kjøre til nabokommunen for å hente bikkja! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jepp,men i motsetning til mange basseter,så iallefall Beagleen jaktlyst! :mrgreen::mrgreen: Herregud så mange ubrukelige Petiter jeg vet om!

Enig, har fått demonstrert både Petit'r , BAN'r og Fauve'r... :roll: , jeg skal nå i hvertfall ikke ha det

 

Bare for å ha sagt det, jeg har hverken basset eller beagel, her går det kun i Drever. Men jeg har jakta med begge deler, bassetene jeg har vært borti har vært gode bikkjer, det kan ikke sies om beaglene... Har jakta med en veldig bra beagl, men har også vært borti noen håpløse eksemplarer.

 

Men egentlig skjønner jeg ikke hvorfor folk gidder kjøpe noe annet en Drever :mrgreen: Dens rykte som jaktidiot henger nok sammen med at det var den rasen som var mest i bruk under rådyreksplosjonen, da jegere ikke hadde så mye erfaring fra rådyrjakt, og en lang los var en god los. Min erfaring er at Drevere er lette å forme, bare man er bevist på å heller bremse jaktlysta litt istede for å trigge den.

Link to comment
Share on other sites

I dag ble det knall og fall for ungbikkja mi :D etter los på 20 min ble det skutt Geit og kje på samme post, den følelsen når det endelig smeller er bare ubeskrivelig :D

 

Gratulerer med fall for Cowboy Laila! Dønna regner jeg med? Artig! :D

Ares er i rute han og, ser på nysnøen ute, deilig sporsnø til i morra tidlig! 3 hareloser i går, han er ivrig som f**n :wink:

Takker Ranger, nei var faktisk ikke på Dønna men i Leirfjorden.

Link to comment
Share on other sites

Hei, stilte på drevprøve med dachsen i går. AADHK ordinære prøve i uke 46.

Det er min 2 dachs og min første tispe.

Hun stilte på samme prøve sist år da fikk hun 38 poeng og 2 premie. (Hun var da 1 år gammel).

 

I år er hun 2 år og jammen fikk hun 47 poeng og 1 premie. Stolt var jeg da jeg blåste henne inn i full los, og dommeren kunne følge henne på Astroen og se hun brøt av direkte og kom inn. (Jeg var litt spent selv da!)

Må indrømme at Astroen gjør det lettere for dommeren( og værre for oss).

Dachsen lå ute i søk hele tiden men på astroen ble avstanden målt til snitt på 100 meter. Søket ble derfor vurdert til 4 poeng(6 er max). (lurer på hvordan de vurderte søket før!).

 

Må indrømme at jeg er er glad bare hunden får los, så for poengene bli som de blir.

Men nå gidder jeg ikke å bruke tiden på prøver, jakt resten av sesongen.

 

Mvh

Torstein

Harduengreikoneogengodhundersåerprimærbehovenedekket.

Link to comment
Share on other sites

I dag var det en ny opplevelse i vente for en ihuga rådyrjeger. Pga terrenget vårt pr tiden er "fullt" av ulv måtte vi tenke litt alternativt. Ordinær løshundjakt var ikke et alternativ som smakte noe godt i munnen.. litt dumt å holde på og fore ulven med drevere... Så til hundeeiers store fortvilelse ble det bestemt "bunnet i eier på drevet halsende hund". Må vel si vi gikk ut med en viss skepsis alle sammen :)

Etter fem minutter er det full los. Drevdyret går pent og rolig og turer fint. Etter et kvarter smeller det fra naboposten min.. Kje skutt! Etter et par minutter dukker det opp en drever og en fastbundet eier :mrgreen:

 

Konklusjonen vår er at opplevelsen for postjegerne er den samme om hunden er løs eller i bånd, men hundefører kan legge våpen hjemme.. og kle seg for en middels hard treningsøkt!

Link to comment
Share on other sites

Hadde en flott på Lørdag da vi var 5 stk av sted etter Hjort og Rådyr.

Hadde med Dachsen min og etter en liten stund smalt losen avsted.

 

Jeg satt på en furu kolle med utsikt nedover en stor myr med et tjern på.

 

4 runder hadde Dachsen på dyret i furu skogen nedforbi meg. Etter ca 50 min. så jeg et dyr komme mot meg. Jeg tok opp rifla og fulgte det. Avstanden var vel 100-130m ca.

 

Ei stor rådyr gjeit. Der stoppen hun med bredsiden til og så etter hunden. Jeg satt og studerte henne og sa til meg selv at hu antagelig hadde et kje en plass og nøt synet.

 

Hu spaserte litt videre og gav et par byks der hu stoppet igjen på ca 200m med breisiden til. Enda hadde jeg henne i siktet. Nei...du får gå tenkte jeg igjen.

 

Meldte via radioen til de andre at det var ei stor gjeit på vei til postene deres.

 

 

Minnie, dachsen min jaget 1 time og 45 min med 5-6 tap på toppen minuttet :D

 

Snakk om flott dag.

Link to comment
Share on other sites

11. REGLER FOR BRUK AV PEILEUTSTYR

• Bruk av peileutstyr er frivillig for hundeeier/-fører.

• Peileutstyr kjøpes og anvendes på hundeeiers/-førers regning og risiko.

• Lospoeng skal ikke gis på grunnlag av peileutstyrets losindikator. (Hunden skal høres).

• Dommeren skal ved peiling under prøven være spesielt nøye ved bedømmelse av momentene jaktlyst, samarbeid /kontakt, lydighet

Taiko

Link to comment
Share on other sites

11. REGLER FOR BRUK AV PEILEUTSTYR

• Bruk av peileutstyr er frivillig for hundeeier/-fører.

• Peileutstyr kjøpes og anvendes på hundeeiers/-førers regning og risiko.

• Lospoeng skal ikke gis på grunnlag av peileutstyrets losindikator. (Hunden skal høres).

• Dommeren skal ved peiling under prøven være spesielt nøye ved bedømmelse av momentene jaktlyst, samarbeid /kontakt, lydighet

Taiko

 

Disse reglene er vel basert på bruk av "konvensjonelle" peilere.

Det blir litt anderledes med GPS-peilere, særlig mtp søk osv. Hvordan hadde hunden nevnt i tråden blitt bedømt dersom dommeren ikke hadde visst hvor langt ut den søkte?

LItt hypotetisk, men vel verdt å problematisere litt. Kanskje bør vi lage en egen tråd på det?

Opplevde selv i helgen (som hundefører) at de som hadde jakta i skauen i "årevis" trodde det meste foregikk lenger unna enn det det faktisk gjorde.

Link to comment
Share on other sites

At tidene forandres, utstyret forandres er greit det. Men per i dag er

de jo disse reglene so gjelder for: drivende hunder tilsluttet NHKF.

Meget mulig de bør endres. og ja burde kanskje vært en egen tråd.

Men det er jo bikkja som skal bedømmes ikke peileutstyret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter mye skogsfugljakt i høst, skulle en kamerat (med beagle) og jeg jakte lørdag. Hunden hans har problemer med nakken (som vet. ikke finner ut av), og skriker til iblandt. Så også på lørdag. Skreik til etter noen minutters slipp, og kom igjen haltende på ett framben. Så da ble det "folkedrev" istedet. Med hunden i bånd, den gikk etterhvert på alle fire ben.....

 

Etter ett resultatløst drev med eier i bånd, skulle jeg ta en tørn.

Jeg smøg langs en jordekant for å se om det var spor fra jordet, og det var det. Gikk inn i skogen, kom til ett typisk dagleie-sted med grove furutrær og skjær med hvitmose på. Plutselig så jeg tre hvite speil som humpet av sted. Så stoppet de. Opp med kombi`n, men der var det mye grått å se i kikkerten! Fikk tørket av det verste, men killingene var så store at jeg ikke klarte å bestemme hva som var hva. Det viste seg når de reiste at geita stod bakerst, og dermed hadde ene killingen vært klar! Men, det ble altså ingen smell.. Sa ifra at rådyr var på vei, og dro etter. Hunden sporet en stund, men fikk tap ved en stor bekk. Opp igjen, og ned igjen.... Kameraten på post hadde sett dyra, men de kom aldri fram på post. De vinklet og dro inn igjen i ett annet område. Vi tok pause, og jeg satte etter igjen. Etter 300 meter hadde de roet seg igjen, og vi var igang igjen! Omposterte et par ganger, og to ganger var jeg innpå. Så ett dyr en gang til i tett skog, men til slutt svømte de over ei å og da ga vi oss. Hunden var dog ikke enig, og jeg måtte nesten dra ham etter meg hjem....... Nuvel, spennende var det, og vi fikk se rådyr begge to. Mosjon fikk jeg også.....

 

Jeg vil IKKE legge igjen gevær når jeg går med hund i bånd etter rådyr. Om man tar pauser, roer de seg fort, og man kan få se de. Har man enkelte åpne områder som furumoer etc. kan man også få se de. En lett og smidig kombi er ett godt valg (det har jeg).

 

Nuvel, det var året`s første dag med rådyrjakt m/hund. Neste lørdag er det på`n igjen. Med løs, eller bundet hund!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

I dag var vi ute med valpen. Ho jaga i 25-30 min :D på kjøttmeis :( Var også umulig å få ho ta, for når vi nærma oss, da fløy den lille tater`n :cry: Fikk tilslutt tak i ho, og da skjønnte ho at detta ikke var no populært. Ho la seg rett ned med et bambi utrykk i øya.. Kan`ke forvente no annet heller, er jo bare 7 mnd gammal. Får se i morra.. :):)

Link to comment
Share on other sites

I dag var det nyyyydelig jaktvær her på sørlandet, frost om natta og svak vin fra nordaust. Fikk lirka min gamle jaktkompis ut av senga, og lokket han med på etpar drev i dag. Jarle har ikke jakta rådyr på flere år, og var ikke vanskelig å be :)

Vi startet med et drev i utkanten av terrenget, der jeg ikke tør å slippe dachsen min, pga veier. Så det ble et rent drev med "pådrevet halsende bandhund" :D Fikk fot før jeg gikk in i skogen, og fulgte på så best jeg kunne, svett og fæl. Dyra var fremme ved posten Jarle satt på, men ikke så langt at det ble løsnet skudd. Etter 1 time slik var jeg ferdig, og brøt av.

Vi flyttet oss inn i skogen, og slapp Malvin (dachsen) løs. Han fant en fot med en gang, og begynte å støte. Etter 150 meter kom han tilbake, etter at han hadde funnet ut at dyra var gått andre veien (bakfot).5 min senere var dyra på beina og losen et faktum. Jeg og Jarle satt oss ned på uttaket, og åpnet termosen, ro må man ha, og da er det kjærkomment med litt kaffe. Dyra tok opp i en annen hei, og tok en ring der, før dem slapp seg over i den heia som uttaket var. I samme tid, sa jeg litt i spøk, at nå får du gjøre deg klar. I samme øyeblikk hørte vi det kraslet i frosset eikeløv, vi reiste oss opp, og så geit med 2 kje på slep. Jarle hadde hagla i hånd, og monterte for å være klar. Jeg hadde bare kaffekoppen i handa, og kunne bare se på det hele :D De kom rett i mot oss, Jarle blinket ut det første kjeet, som var et bukkekje. Han lot skuddet gå på 10-15 meters hold, og dyret deiset rett i bakken. Vi lot resten gå.

Men så :shock: når bikkja kom losende inn, og var ca 5 meter unna fallet, så reiser kjeet seg igjen, haltende men fremdeles i live kommer det seg unna, uten at påfølgende skudd blir løsnet :( Jeg roper til Jarle, som er nærmest, om å få fanget hunden, slik at den ikke stresser kjeet unødig. Så blir gjort, og vi omorganiserer til ettersøk over en kopp kaffe. Når den obligatoriske halvtimen er gått, setter vi Malvin på sporet igjen. Jarle er klar over sin rolle som ettersøkskytter, og vi forventer og finne dyret dødt. Vi starter søket på fallplassen og sporer ca 150-160 meter, da får vi kontakt, og Jarle ser dyret liggende under noen einerbusker. Han skyter resolutt et fangskudd fra ca 7-8 meter, selv om dyret sannsynlig aldri hadde reist seg mere (bedre føre var enn etter snar). Ettersøket var vellykket, og lidelsene slutt.

 

normal_Bilde_001_%5B1280x768%5D_%5B640x480%5D.jpg

Her er Jarle og Malvin på plass.

 

normal_Bilde_004_%5B1280x768%5D_%5B640x480%5D.jpg

En stolt skytter, som roser bikkja for utmerket både los, og ettersøk. Jeg hadde selvfølgelig glemt sporselen i bilen, så det måtte bli halsbåndet :?

 

Bilde_010_%5B1280x768%5D_%5B640x480%5D.jpg

Dyret er gjort opp, og vi kan starte pølsegrillinga.

 

Malvin ble sluppet påny, under bålkosen. Og tok raskt opp foten på Geita og det siste kjeet. Kunne felt de etter 1,5 timers los, for da kom dem innom igjen. Vi lot dem bare ture, og koste oss med bålet istedenfor. Det er mange dager igjen til jul, og litt må vi spare :P

 

normal_Bilde_013_%5B1280x768%5D_%5B640x480%5D.jpg

Stolt hundefører/eier og sjef-pølsegriller.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter mye skogsfugljakt i høst, skulle en kamerat (med beagle) og jeg jakte lørdag. Hunden hans har problemer med nakken (som vet. ikke finner ut av), og skriker til iblandt. Så også på lørdag. Skreik til etter noen minutters slipp, og kom igjen haltende på ett framben. Så da ble det "folkedrev" istedet. Med hunden i bånd, den gikk etterhvert på alle fire ben.....

 

Mvh Dagl

 

Jeg var på et meget interessant foredrag med en lokal veterinær nå på onsdag. Ekspert på hund og katt, og som er ivrig jeger selv. Har eieren av beaglen spørt direkte om hjernehinnebetennelse? Det var visst en skavank blant beaglene og stiv nakke/ problemer med nakken kunne være et tydelig tegn. Hadde jeg vært eieren av beagle ville jeg fått testet den for hjernehinnebetennelse asap!

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på et meget interessant foredrag med en lokal veterinær nå på onsdag. Ekspert på hund og katt, og som er ivrig jeger selv. Har eieren av beaglen spørt direkte om hjernehinnebetennelse? Det var visst en skavank blant beaglene og stiv nakke/ problemer med nakken kunne være et tydelig tegn. Hadde jeg vært eieren av beagle ville jeg fått testet den for hjernehinnebetennelse asap!

 

Det skal jeg foreslå at han får testet.

Han hadde vært hos veterinær nå i uka, og han hadde sagt at det var forkalkning, og at en skive muligens gled noe ut iblandt. Det blir visst vurdert akupunktur, om det kan hjelpe.

 

Nå i helga var han løs, og det gikk bra. Men, så hadde han ingen los. Vi fant dyr i et lite område like ved en vei. Jeg gikk med ham i bånd igjen, da vi ikke turte slippe. Men, de dro feil vei og ikke på post. Resten av dagen gikk han i søk, men vi fant ikke flere dyr.

 

Jeg satt etter at kameraten og hunden hadde dratt hjem, og posterte i kanten av ett jorde. Tenkte kanskje at det kom dyr utpå når det led mot skumring. Hadde sittet en drøy time, og det skumret såvidt. Da fikk jeg høre en los som nærmet seg. Ganske snart så jeg at geit + killing kom mot meg. De vinklet litt, men hadde de på 50-60 meter på det nærmeste. Jeg ville ikke skyte i fremmed los, og lot de gå. De hadde god tid, beitet litt innimellom og kikket bakover mot "bråkebøtta". Først da den var godt utpå jordet, spratt de av.

De gikk faktisk en runde rundt meg og sørover igjen, uten at jeg så de noe mere. Jeg hørte fortsatt bikkja (en strihåret dachs) da jeg satte meg i bilen og kjørte hjem. En opplevelse var det ihvertfall, selv om det helst skulle vært for vår hund, og jeg gjerne skulle ha skutt...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye til Malvin og eier! Artig bikkje du har der :)

Var ute en tur i går sammen med en kompis og dachsen min Ranja.

Slapp i et plantefelt i nedre del av terrenget og uttaket var 6-700m lenger opp på toppen av et heidrag.

Det tok over alle hauger og vi endte opp med å drive gjennom deler av terrenget manuelt.

Lurer faktisk på om det var hjort ho jaga på for det ringa stort og dro seg langt unna etter å ha passert oss på 200m.

Link to comment
Share on other sites

I går ble det skyti nok et rådyr for dreveren min.Det var en fin bukk som hadde mistet geviret sitt. Ekstra moro var det at sønnen min på 3,5 år var med på sitt første rådyr fall.Slikt varmer :D:D

 

Dæven så bra :D Den preginga er viktig den :D Jeg var 6 år første gang jeg var med på rådyrjakt sjøl så husser godt hvor moro det var :wink:

Link to comment
Share on other sites

En fantastisk dag på heia Lørdag 22/11.

Frost i gresset og god fot. Dachsen min jobbet bra og tok ut dyr.

 

Pluselig kom 2 elg tassende. De Ble stående i over en time i sola 150m fra posten min.

Satt med Rifla i ene handa og kamera i andre.

20tghg7.jpg

 

Etter 45min begynte elgene å komme ned mot meg, på myra jeg hadde under meg.

 

Da hørte jeg rådyr på vei mot meg fra andre retningen.....SHIT, nå ødelegger elgene opplegget tenkte jeg.

 

Elgene stod nå på 50m rett under meg og jeg hørte rådyrene tasset i det frossne gresset.

 

Elgene tasset litt rundt der og skremte rådyrene opp på andre siden av myra.

Der fikk jeg et sideskudd på ca 150m og dyret datt i skuddet.

 

Elgene fikk da fart på seg og trakk opp mot der rådyret lå i lyngen.

 

Snålt å se på...elg kua stoppet opp og så bort på Rådyret. Rådyret er den lyse flekken mellom elgene.

1zzrpko.jpg

Elgoksen var borte og luktet på det, men det bilde ble ødelagt av motlyset. Fikk sola rett i trynet.

 

Uansett var det en utrolig flott opplevelse å se på elgene og rådyra.

 

Rådyret var ei fjordårs gjeit som var i følge med et større dyr.

Ville ikke skyte mer enn det ene da vi har noen turer igjen ut og vi har bare felling på 4 dyr.

 

Minneverdig dag.

 

2vl5slv.jpg

Link to comment
Share on other sites

Morro!

Jeg også hadde nærkontakt med elg under rådyrjakt i helga!

 

Kommer opp på en liten kolle og plutselig ser jeg bikkja stå på bakbeine og boffer! Da ser jeg elgen i ei glenne 50 meter foran meg. Den er opptatt av bikkja så jeg kommer inn på 30 meter. Stopper bak en trestamme. Bikkja er nok litt redd så den holder seg rett ved siden av meg. Etter fem minutter gir jeg meg til kjenne og elgen tusler av gåre. Vi fortsetter på drevet.

 

Etter hvert blir bikkja borte på søk og plutselig blir jeg oppmerksom på et rådyr. Kan ikke si helt sikkert om det er gjeit eller ikke, men har klar sikt til bogen på dyret. Sjekker Astroen og ser at bikkja er på vei mot dyret og når vi da er på "rådyrjakt med hund" avventer jeg.

 

Når bikkja kommer reiser dyrene. Det viser seg at det var to. Gjeit med kje! Losen turer rundt i omerådet i 45 minutter før losdyrene tar ut og bikkja kommer tilbake til meg. Hverken jeg eller posten har sjangs på dyrene.

Men bikkja var strålende fornøyd. :lol::lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hadde to knallfine 3-timersloser med dachsen i helga.

Første losen på lørdag var på ei geit som hadde satt igjen killingene i uttaket. Koblet bikkja etter en snau time. Deretter slapp vi ho på killingene. Bikkja hadde vel jaget i to timer da jeg fikk dyra på post, men jeg så kun hodet, og holdet var rundt 50 meter. Hadde rifla, men lell da gut. Bikkja ga seg en snau time seinere.

Søndag, og los på en stor bukk uten gevir. Den gikk også fint i rundt tre timer, og dyret ble sett tre ganger uten at skudd ble avfyrt.

Selv om vi ikke fikk skutt dyr, syns jeg det var ei knakende fin helg med gode loser. Så da får dyra vente til fredag før dachsen igjen skal skremme de litt rundtomkring..

Link to comment
Share on other sites

På lørdag slapp vi to dachser fra hver sin side av terrenget og etter 5 min hadde vi uttak, en smalgeit tura veldig trangt på terrenggrensen i ca 20 min før den kom til en av postene hvor det ble fall.

I mellomtiden tok den andre dachsen ut bukk, geit med killing. Disse tura dro rett ut av terrenget, men etter ca en time kom bukken tilbake med bikkja etter seg. Etter to små runder ble det den felt av hundefører som posterte ved uttaket. Dette var en stor returbukk.

 

Søndagen prøvde vi ett annet terreng og jeg gikk inn med bikkja i line. Vi tok ut dyr 50 meter fra bilen og det gikk rett opp mot den ene posten, men det snudde i skogkanten 100 meter før posten og gikk inn i skogen igjen. Etter 5 min kom de opp til posten igjen, først geit med to killinger så ett enslig dyr 50 meter bak. Dette siste dyret ble det skutt på. Det var ikke noen skuddtegn og det lå igjen noen få hårstrå på skuddstedet. Vi fyrte bål og venta en time før vi gikk ut for å postere. Mens vi gikk ut på post så hundefører ett dyr skadet dyr som kom ut på åkern nedenfor der han satt og venta. han skøyt dette og gikk for å se hva slags skade det var. Det var en skuddskade i det ene låret. Han mente denne skaden var fersk og at det kunne være det dyret vi hadde skutt på så vi gikk med for å se på det. Når vi fikk sett nærmere på skaden viste det seg å være en gammel skade. I tilegg var det horn på dyret så da var det ikke dyret vi hadde skutt på.

da vi begynte å gå på dyret gikk det rett opp mot postene, etter 15 min kom det ett enslig dyr til meg, det haltet på det ene forbeinet. så jeg skøyt det og det falt i smellen. dette var en stor geit. etter 10 nye min kom hund og hundefører i sporet på dyret. Geita hadde ingen synlige skader og skyttern fra første situasjonen mente han skøyt på en bukk så da var det bare gå ned til skuddplassen og begynne igjen. også dette ente på samme stedet. så mest sannsynligbhar han sett feil og skutt på geita og bomma.

Link to comment
Share on other sites

På lørdag slapp vi to dachser fra hver sin side av terrenget og etter 5 min hadde vi uttak, en smalgeit tura veldig trangt på terrenggrensen i ca 20 min før den kom til en av postene hvor det ble fall.

I mellomtiden tok den andre dachsen ut bukk, geit med killing. Disse tura dro rett ut av terrenget, men etter ca en time kom bukken tilbake med bikkja etter seg. Etter to små runder ble det den felt av hundefører som posterte ved uttaket. Dette var en stor returbukk.

 

Søndagen prøvde vi ett annet terreng og jeg gikk inn med bikkja i line. Vi tok ut dyr 50 meter fra bilen og det gikk rett opp mot den ene posten, men det snudde i skogkanten 100 meter før posten og gikk inn i skogen igjen. Etter 5 min kom de opp til posten igjen, først geit med to killinger så ett enslig dyr 50 meter bak. Dette siste dyret ble det skutt på. Det var ikke noen skuddtegn og det lå igjen noen få hårstrå på skuddstedet. Vi fyrte bål og venta en time før vi gikk ut for å postere. Mens vi gikk ut på post så hundefører ett dyr skadet dyr som kom ut på åkern nedenfor der han satt og venta. han skøyt dette og gikk for å se hva slags skade det var. Det var en skuddskade i det ene låret. Han mente denne skaden var fersk og at det kunne være det dyret vi hadde skutt på så vi gikk med for å se på det. Når vi fikk sett nærmere på skaden viste det seg å være en gammel skade. I tilegg var det horn på dyret så da var det ikke dyret vi hadde skutt på.

da vi begynte å gå på dyret gikk det rett opp mot postene, etter 15 min kom det ett enslig dyr til meg, det haltet på det ene forbeinet. så jeg skøyt det og det falt i smellen. dette var en stor geit. etter 10 nye min kom hund og hundefører i sporet på dyret. Geita hadde ingen synlige skader og skyttern fra første situasjonen mente han skøyt på en bukk så da var det bare gå ned til skuddplassen og begynne igjen. også dette ente på samme stedet. så mest sannsynligbhar han sett feil og skutt på geita og bomma.

 

Jeg må nesten spørre. Ble det ikke gjort et ettersøk her :?:

Link to comment
Share on other sites

Idag falt det tredje rådyret for ungbikkja på 10 dager. Har virkelig løsna for ho nå :D

 

Åååå du er heldig du, gratis. Jeg var ute en useriøs tur i går, men jeg oppnådde bare 2,5 time grevling los :lol: under bakken (sånn er det med dachs). Prøver igjen til fredag.

 

Hva skiller en seriøs kontra useriøs tur om jeg får spørre? :D

Link to comment
Share on other sites

Idag falt det tredje rådyret for ungbikkja på 10 dager. Har virkelig løsna for ho nå :D

 

Åååå du er heldig du, gratis. Jeg var ute en useriøs tur i går, men jeg oppnådde bare 2,5 time grevling los :lol: under bakken (sånn er det med dachs). Prøver igjen til fredag.

 

Hva skiller en seriøs kontra useriøs tur om jeg får spørre? :D

 

At jeg egentlig var ute for å trene bikkja, uten at det var mening og skyte rådyr. Børsa var med i tilfelle rev eller harelos. Har ikke så mange fellinger å ta av, så jeg sparer litt til jaktkompisene kan bli med også (ellers blir de sure :lol: ). Men god bikkje vil de ha, og da må jeg og malvin ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...