Jump to content

rådyrjakt med hund..


jeg shauer med dachs

Recommended Posts

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

endelig fikk ej skutt et rådyr for ny bikkja

etter en kort los kom der tre rådyr på rekke og rad og et kje måtte bite i graset for ei 130 gr tsx i fra en 260rem

DSC002031.JPG

 

Grattis!!! Skjøt selv førstedyret for bikkja på søndag og svever på det enda. Herlig følelse.

 

Men tenker bare oioioi når jeg ser bildet. Håper du unngår hylekoret her på forumet.

 

Grattis igjen!

Link to comment
Share on other sites

Hadde en kjempe dag på heia i dag. Var i et nytt terreng som Otto ikke er kjent i, så jeg hadde ikke så altfor store forhåpninger. Det første vi gikk rett på var ei elg ku ( hadde Otto i band da) Ble veldig skeptisk, og tenkte at nå blir det vel bare surr med elg hele dagen. Vi har hilst på ku og kalv tidligere, å jeg fortalte han da at dette ikke var noe han skulle interessere seg for :-) , men jeg kunne jo ikke være sikker på at han forsto det, hehe.

 

Da jeg slapp han et stykke vekk fra der vi møtte elgen, hadde han 2 turer der han var 2-300 meter ute i søk. Var fortsatt skeptisk, ettersom det var veldig mye elgspor.

Tredje gangen han for ut tok han lengre avsted, og vinklet bakover der hvor vi hadde gått opp på morgenen. jeg så på astroen at han snudde da han kom til sporet vi hadde gått tidligere på dagen, men han fulgte ikke bakspor mot meg, så jeg ante at han var etter dyr. Hørte etter litt losen:-) , å etter en liten halvtime kom bukken på post.

 

Kjempe imponert over at han konsentrerte seg om rådyret til tross for at det var så mye elgaktivitet i området. En kamerat som postet litt lenger inne i heia fikk elgkvige på post, så det må ha vært godt med elglukt også i heia

 

Bukken hadde felt geviret, å det sto svært dårlig til med tenner på den. Tror den hadde sett sine beste dager.

 

Photo-0031.jpg

 

DSC00032.jpg

Link to comment
Share on other sites

Endelig ble det fullklaff for Enzo og meg i dag. En god kompis fikk æren av å skyte det første dyret for han for 5 uker siden. Etter det har han bare blitt flinkere for hver helg, og i dag lykktes jeg endelig med å felle dyr for han selv. En helt fantastisk følelse å skyte det første dyret for den første bikkja si. Enzo blir snart 1 år og 7mnd.

 

Her nyter Enzo morgensolen før vi går til verket

Enzo_i_morgensol.jpg

 

Enzo på fallet

Enzo.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skjøt mitt første rådyr idag.

Ett bukkekje.

Flere skal det bli :D

 

Noen som har oppskrift på rådyrhjerte?

 

Gratulerer så mye :D sånnt er arti..

Jeg pleier bare å steike hjertet i steikepanna sammen med fløte og kanskje sammen med sopp, løk osv hvis du liker det :wink: hjertet er kjempegod mat!!!

Link to comment
Share on other sites

Grattis Apelars!, var det i los eller var du ute på egen hånd?

 

Tredje helga med bandhund på rådyra.

Virket helt dødt i skogen idag, og vi var i ferd med å gi opp, men hundeføreren skulle bare ta ett sveip over en liten øy nesten inne i hagen til svigers.

To stk bukkekje kom rolig tuslende over en velbrukt overgang.

Syntes holdet var litt drøyt, men en av de stoppet opp og så seg tilbake, og da lot jeg skuddet gå.

 

Uvist om mor har blitt påkjørt (første rådyr skutt her i år) eller om de var blitt satt igjen av mor.

 

Bikkja loser forøvrig ikke på levende rådyr, bare døde :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt dachs i nesten 20 år - og vorsteh de siste 12 år.

Og har skutt mer for den - enn dachsene.

Hvis dyrene ikke kommer til postene - er dachsene bare "geswunnen",

 

Vorsteh`eren er inne etter 10 min.

 

I det ene terrenget - har jeg brukt den for å "løse opp".

 

Det jeg da vet - er at hvis det ikke kommer dyr på postene i denne delen - har de dratt over hovedveien.

 

Da settes poster ut - vorsteh`eren inn i bilen - ut med dachs`en, og søker de to overgangene - og losen er i gang.

 

Men det betyr ikke at hjorten kommer etter fasiten :(

 

Nå er vorsteh`eren som sagt gammel - og holder nok denne sesongen (og kanskje neste), og da skal tysker`en overta.

 

Men skulle jeg hatt èn hund til (og ikke tenke på bilstørrelse, vanskeligheter med å la noen passe på en stor hund i noen dager, osv.) - ville det blitt en strih. vorsteh igjen.

 

Men selvsagt: En stor kraftig kar/dame - som ikke er avlet for Kongsvold.

 

For jeg skulle hatt den som poteten: Til alt!!!!

Link to comment
Share on other sites

Grattis Apelars!, var det i los eller var du ute på egen hånd?

 

Tredje helga med bandhund på rådyra.

Virket helt dødt i skogen idag, og vi var i ferd med å gi opp, men hundeføreren skulle bare ta ett sveip over en liten øy nesten inne i hagen til svigers.

To stk bukkekje kom rolig tuslende over en velbrukt overgang.

Syntes holdet var litt drøyt, men en av de stoppet opp og så seg tilbake, og da lot jeg skuddet gå.

 

Uvist om mor har blitt påkjørt (første rådyr skutt her i år) eller om de var blitt satt igjen av mor.

 

Bikkja loser forøvrig ikke på levende rådyr, bare døde :lol:

 

Bandhund på rådyrjakt?? Stakkars hundefører... Håper dere har små terreng med fullt i dyr.

Og hva slags hund er det snakk om her?

Link to comment
Share on other sites

Bandhund på rådyrjakt?? Stakkars hundefører... Håper dere har små terreng med fullt i dyr.

Og hva slags hund er det snakk om her?

 

Små teiger og (som regel) flust av dyr, hytter, turgåere og lausbikjer,og trafikerte veier, så derfor.

Det er ikke så veldig tett skog ,heller mere glissen kystnære furuskog og kulturlandskap.

Vi har bare en teig som er stor nok til å jakte med løs hund.

Det er foresten en Dachs på 4 år.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ganske bra med dyr på mine trakter i år. Forrige helg hadde vi ute minst 17 forskjellige dyr og 2 harer. Fikk felt 2 rådyr, ei geit og et kje.

 

Denne helga ødela regnet for oss og vi kom oss bare ut på lørdag. Hadde ute 5 forskjellige harer og felte 2 av de. Hadde også ute flere rådyr , men ikke så mange. ingen av de ble skutt.

 

Vi bruker både petit basset, drever og beagler.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det endelig litt rådyr jakt i helga som var. har en jakt kompis som har sagt han har en brukande drever. HAr hatt litt dårlig erfaring med drever. Har ofte blitt mye venting og leiting etter bikkjene. For de drar ut så langt.

 

Men vi måtte jo prøve, så vi møttes på lørdag. Selv om været tilsa at vi skulel blitt under dyna, kuling og regn. Ikke tiltalende. Så vi ble stående lenge under tak før vi stålsatte oss.

 

Vi avtalte poster og vi kom oss ut. Han sa i grun nat vi bare kunne sette oss ett sted for bikkja fant rådyr hvis de var der.

 

Han slapp og det tok ikke mer enn 5 min så kom bikkja til meg. For et vannvittig søk, han fulgte søket med astroen og oppdaterte oss etter hvert. Det var en stor runde rundt oss så snevret hun inn rundene og plutselig så ble det musikk i skogen. Det kom i stor fart mot den ene posten og snudde. så tok det en liten runde før det kom bak meg og rundet ned i en liten slukt fram for meg. Og der ble det liggende :D. Det gikk bare 10 min. En fin ung bukk som hadde felt stengene kanskje bare noen timer eller dagen før. Godt med fett og i godt hold.

 

Vi om posterte og slapp på nytt. samme prosedyre en svær runde for så å snevre inn, ikke noe der dermed ble rundene større, så var det nytt uttak. og det bar i riktig retning igjen. Etter 2 timer hvor dyret hadde vært på post tilsammen 5 ganger uten at det ble noe skudd sjans. hoppet dyret over en bekk som hadde blitt til en elv i løpet av dagen. Der kom ikke bikkja over dermed kom hun tilbake til eier. Kanskje like greit, for det var ei voksen geit som ville tilbake til samme sted, så hun hadde nok noen kje en plass.

 

Har ikke vært med en rådyr hund med et slikt effektivt og stor søk, det var jo som å gå med en elghund :D.

 

Hvis en ikke tar ansvar så kan en faktisk " tømme" ett terreng for rådyr med en slik hund

 

Synd denne damen nå er 8 år. Han har prøvd å få valper på henne gjentatte ganger men det funker ikke. Ikke ved innseminering heller. :(

 

Gleder med til neste tur med denne damen :D. Og det blir ikke så lenge til :D, men først blir det ett par dager etter hjorten før det er stopp

 

normal_IMG_2299_%28Small%29.JPG

normal_IMG_2307_%28Small%29.JPG

 

Som dere ser er sårene rimlig ferske.

Link to comment
Share on other sites

Ny fin tur på skauen i dag :D , med 2 drevere. Hadde ute 9 dyr i dag. fikk 2 av de, men med litt hell og bedre skyting hadde vi hatt 5. Det ble i tillegg skutt bom på to forskjellige dyr.

 

Det ene vi fikk var et ung dyr, geit med begynnende gevir utvikling :shock: . Det var lite i kroppen, så vi trodde det var et kje helt til vi så på tenna. Men det hadde godt med fet over ryggen. Godt å få slikt vekk

Link to comment
Share on other sites

Var grisenærme årets nr.2 for vesledachs i dag. Han hadde kjempelos på geit med to killinger som jeg etter en times tid fikk på fint hold. Men de kom "jumpende" mellom granleggene og ville ikke stoppe. Ikke greit å slippe kula da. Fikk ikke skikkelig taket på den bakerste killingen så da ble det med opplevelsen. Dachsen kom i fint driv ikke langt etter. Han jaget seg totalt tom i dag. Lå helt skjelven ved bilen og hadde problemer med å gå rett når jeg kom :shock: . Liten jaktidiot.

Link to comment
Share on other sites

Da var rådyrjakta slutt for i år..Felte en stor sekstagger i dag for min gamle Beagle,begge gevirstengene satt godt fast!Kom 8 dyr mot meg,men hadde kun lov å felle bukk og den løp bakerst.Fikk heldigvis stoppa den og skutt,begynner å bli endel snø her nå for en korbein hund..Jaktidioten av en hund så ikke engang bukken på bakken,enda han passerte på 20cm! :lol: Fotsatte i full los han,men fikk kopla han etter en halvtime.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en los med en ung dachs i dag, trolig geit med killinger. Fikk ikke skutt, lostid 20 min.

 

Prøvde dachsen min etterpå. Det endte med los på en bukk i et par timer, men den dro rett ut til naboterrenget.

 

Ikke dyr i dag, bare sett elg og tiur...og så fine tyrivarmene blir for tia da gitt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fire loser i dag, en på gammel bikkja og tre på ungbikkja, 15,30 og 45 min :D I dag hadde vi uflaks :roll: som ikke skaut første dyret for henne, jager jævlig bra legger av hvis det drar ut og kommer rett til far etterpå.

Hørte de første kontaktula når hun var på "hjemtur" i dag :D Gammelbikkja uler og det er en kjempeegenskap :D

Losen på gammelbikkja ble støkkt etter 45 min og dro f..n imot :evil: La av etter 30 min.

Link to comment
Share on other sites

Fire loser i dag, en på gammel bikkja og tre på ungbikkja, 15,30 og 45 min :D I dag hadde vi uflaks :roll: som ikke skaut første dyret for henne, jager jævlig bra legger av hvis det drar ut og kommer rett til far etterpå.

Hørte de første kontaktula når hun var på "hjemtur" i dag :D Gammelbikkja uler og det er en kjempeegenskap :D

Losen på gammelbikkja ble støkkt etter 45 min og dro f..n imot :evil: La av etter 30 min.

 

 

Ingenting som slår Beagle uling :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Fire loser i dag, en på gammel bikkja og tre på ungbikkja, 15,30 og 45 min :D I dag hadde vi uflaks :roll: som ikke skaut første dyret for henne, jager jævlig bra legger av hvis det drar ut og kommer rett til far etterpå.

Hørte de første kontaktula når hun var på "hjemtur" i dag :D Gammelbikkja uler og det er en kjempeegenskap :D

Losen på gammelbikkja ble støkkt etter 45 min og dro f..n imot :evil: La av etter 30 min.

 

 

Ingenting som slår Beagle uling :lol::lol:

Nei de uler jo både på inn å utpust :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fire loser i dag, en på gammel bikkja og tre på ungbikkja, 15,30 og 45 min :D I dag hadde vi uflaks :roll: som ikke skaut første dyret for henne, jager jævlig bra legger av hvis det drar ut og kommer rett til far etterpå.

Hørte de første kontaktula når hun var på "hjemtur" i dag :D Gammelbikkja uler og det er en kjempeegenskap :D

Losen på gammelbikkja ble støkkt etter 45 min og dro f..n imot :evil: La av etter 30 min.

 

 

Ingenting som slår Beagle uling :lol::lol:

Nei de uler jo både på inn å utpust :lol:

 

 

Det er min erfaring også,he he :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...