Jump to content

rådyrjakt med hund..


jeg shauer med dachs

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til Aksel Skjervheim, og som vet hvordan dachsene hans er ? Vurderer en valp derfra nå i disse dager .

 

Jeg vurderte valp derfra, og han sa at foreldrene var premierte på både utstilling og på jaktprøve. Men da jeg kom hjem og sjekket dogweb hadde hverken foreldrene eller besteforeldrene startet på noe som helst, så da må det ha vært kun uoffisielle prøver i såfall.

 

Og ja, han vet hva det koster!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vær obs på at det er store hull i dogweb'en til nkk. Har sendt mail til dem og sagt fra om problemet. Jeg har selv hund som er premiert på jaktprøve uten at det står noe der, og flere andre jeg vet med det samme.

Dogweb ser ut til å ha kontroll på utstilling og slik, men akkurat når det gjelder jaktprøver har jeg større problemer med å kunne stole på nyvinningen.

Skk's hunddatabas er derimot knallgod... men selvfølgelig for svenske hunder da :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hunder som er premierte uten at det står i dogweb, så stol ikke alltid på dette. Kjenner litt til hundene fra aksel, og har jaktet med mange som kommer fra hans oppdrett de siste 5-10 åra. Selv om foreldrene ikke er veldig meriterte innenfor jaktprøver. Har de avlet godt, og de hundene som har kommet nedover til mitt distrikt viser stor jaktlyst og har blitt gode jagere. Hadde personlig ikke vært redd for å kjøpe hund derfra. :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg avsluttet sesongen med litt rådyrjakt i Värmland.

Lørdag vi vi i et område med mye tråkk etter både elg, hjort og rådyr. Etter en time kom uttaket og etter ytterligere en halvtime ble det rådyrfall. En knall avslutning for unghunden.

180109_jakt2.jpg

180109_jakt3.jpg

Hunden er Keski-Maan Hareth (CH Keski-Maan Varjaagi - CH Keski-Maan Salama).

 

Etter litt varme med tilhørende kaffe og mat ble det hundebytte.

Det ble imidlertig ikke noe los av det, da hunden dro inn i området vi akkurat hadde vært og sjekket ut hva vi hadde drevet med tidligere på dagen.

Søndagen forsøkte vi oss i tre forskjellige områder uten hell. Det hadde blåst kraftig opp i løpet av natta, så det var heller utrivelig å stå på post.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...