Jump to content

rådyrjakt med hund..


jeg shauer med dachs

Recommended Posts

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stakkars Malvin, tror det har gått opp for han :D

 

A-Tec_002_%5B800x600%5D~0.jpg

 

Drillingen står klar i gangen, sekken er pakket, og bikkja står og piper, det er jaktstart det :wink:

Har hatt en 5-6 loser på rådyr med han allerede i år, men jeg tror han skjønner allvoret når børsa også skal bli med.

 

Lykke til alle dere andre, som ikke er etter elgen. Her starter ikke den før 5 okt (heldigvis).

Link to comment
Share on other sites

Det blir rådyrjakt med hund på meg i morgen tidlig også! Dachsen har ikke fått være med meg på jobb i dag fordi han må lade opp til i morgen. Jeg jobber som skogsarbeider, noe dachsen syns er sabla bra :mrgreen: . Men i da måtte han slite hundegården for å være pigg til i morgen. Lykke til folkens!

Link to comment
Share on other sites

Da var den store dagen kommet, hvertfall for oss med kortbeinte drivende hunder, med rådyr i snuten :D

Siden det er arbeidsdag for de fleste, og for alle i mitt jaktlag. Men jeg hadde fått lov å ta en tur alene, for å sprite opp Dachsen før helga. Med lovnad om og bare felle ET dyr. Og det gikk greit.

Jeg og Dachsen Malvin, som er 2,5 år nå, dro hjemmenfra kl 0730, og var i terrenget kl 0800. Første slippet var ved en liten hei, der det bruker å stå dyr. Malvin søkte godt ut på vant måte, men losen lot vente på seg. Han gikk og småstøytet nede i lia, og fant liksom aldri ut av det :? . Så jeg koplet han etter ca 1,5 time med dette tullet.

Vi flyttet oss ca 500 meter ned mot et jorde/kulturlandskap, der jeg visste om hvertfall 1 geit med 2 kje, og en fire takker bukk. Nytt slipp, og malvin dro inn overværet, og startet å søke. Etter ca 5 min startet han å støyte litt, og etter 10 min var losen i gang :) Her var det bare og legge i børsa, dette gikk som på skinner. Losen buktet nedover mot noen jordelapper, med noen skogsbekledde holmer innimellom. Og ut i fra tidligere erfaring ville losen snart snu, og komme min vei igjen. Så skjedde, få minutter senere ser jeg geita med kjea på slep, i mot der jeg postet. Avstand ca 250 meter. å skyte på dette holdet er uaktuelt, for det første har jeg kun åpne sikter på Drillingen, samt at rådyrjakt med hund skal være action og nærkontakt. Og nærkontakt det fikk jeg. Rådyra kom rakt i mot meg, mot den toppen jeg sto på, de var overhodet ikke var meg, og stoppet stadig opp for å lytte etter denne iriterende skapningen som hadde skremt dem :P

De stod nå på ca 50 meter, fint hold for riflepipa, men noe ureint skudd, så jeg holdt igjen. Dyrene fortsatte rett mot, helt til de var på 6-8 meter, og stoppet igjen, for å få kontroll på bikkja. Jeg ser meeget tydelig at det er geit, geitekje og bukkekje. Velger og gå for bukkekjeet, men de står så tett, at skudd er umulig, må vente. SÅ gjør geita, 3 steg frem, og geitekjeet gjør det samme, børsa er allerede hevet, og avsikret, og skuddet går idet bukkekjeet er klar de to andre dyra. Bukkekjeet går rett i bakken etter en hagel skur, avfyrt på 6-8 meters hold. Geita og kjeet virrer rundt i ca 15-20 sek før de skjønner alvoret og stikker. Total lostid fra uttak til fall var 21 min, perfekt for en unghund.

Kunne sikkert ha skutt alle tre, men en avtale er en avtale, desuten mener jeg at geit burde vært freda, samt at geitekjeet sikker produserer avkom om et par år :D

 

normal_Malvin08_002_%5B800x600%5D.jpg

Her er malvin på fallet, bildet er tatt fra skuddplassen (uten zoom). Han lå sirka 150 meter bak da skuddet gikk, og rett på sak med busting.

 

normal_Malvin08_009_%5B800x600%5D.jpg

Her er han meeeget fornærmet, bindt fast mens far gjør seg klar til utvomming. "Stjele mitt dyr liksom"

 

Malvin08_014_%5B800x600%5D.jpg

 

Kafferast på vei hjem.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grattis Makkieboy!

 

Var selv ute med min 2,5 år gamle dachs i dag. Bor slik til at jeg setter på peiler`n i gangen, og så fort vi er utenfor døren er vi på jakt :D . Det hadde passert et dyr over grusveien som fører inn i terrenget ikke langt herfra. Det ble en kort opptakt og full los, som dessverre passerte riksveien og over til nabo`n. Bikkja stoppet ved veien og kom tilbake. Ikke mye handering i resten av terrenget før vi kom omtrent helt på nordsiden til grensa til nabo`n på den siden. I mellomtiden hadde i hatt no støyting på harefot og ekorn. Skjønner ikke hvorfor dachsen er så glad i gråverk :mrgreen: .

 

Helt nord fant han fot og det ble los som seff dro rett ut. Dyret ble nok var meg. Det turet en liten time før det kom tilbake. Jeg skjønte etterhvert tegninga på hvor det bar, men rakk akkurat frem til å se dachsen komme i et bra tempo (til dachs å være). Nå dro det sørover igjen før det ble stille. Mulig dette også krysset riksveien. Fikk rolige signaler på peiler`n og hjemme ved huset satt dachsen :D .

 

En alt for varm dag til å få skikkelig jaktfølelse, men los var det iallefall. Irriterer meg litt den opptattheten av ekorn....... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Var ute med ungdachsen min ara(6mnd) i dag tidlig. Jeg slapp kl.07.15 og etter det så jeg ho ikke på halvannen time. Hørte ikke no støyting så regner med at ho bare lunta rundt(virka sann på peilen) Ho har tegna veldig bra til å væra så ung, så har alltid litt små "forventninger" til ho, men har ikke slept ho på 2 uker nå så regner med at det var en av grunna til litt labre interesse idag.... men vi kommer sterkere tilbake i morra

 

i298667140_14402_4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har fri frem til 17 okt, har det blitt en del turer, men jeg har ikke felt noe mere. Dette pga venter på resten av laget. Men har hatt mange fine loser, med mange skuddmuligheter, og bikkja er definitvt i rute.

 

Det er også høstferie på skolen her, så sønnen i huset, og onkelbarnet mitt er selvfølgelig med. Og da blir det bålkos.

 

normal_Jakttur.jpg

 

22magnumen er også med, og de små storkoser seg med due og kråkeskyting, noe som fører til at Malvin ikke klarer de tetteste losene :D Men det er nå artig lell.

Link to comment
Share on other sites

Hadde to loser i går på petiten min, på siste losen kom losdyret en seks tagger rett på meg, den gikk trehundre meter mot meg uten å snu breisida til, hadde den på 70-80 meter, dæven så spennende, trur ikke jeg pusta på tre minutter :D

Men en kompis skaut en rev i los senere så vi hadde en super dag,det var forresten den første rådyrjakta her på øya så det var morro at vi fant dyr :D

Link to comment
Share on other sites

Som en fersking har jeg et par spørsmål,

Har ei Dachs tispe på ca 12 mnd nå, var ute med henne man og tir i denne uke på ei øy her ute i Trøndelag med noen rådyr på :D

 

Dag 1;Så noen dyr og vi gikk slik at hun fikk ferskspor i nesen og hun ble meget ivrig, slapp henne og losen gikk i 3 -4 min. Så stoppet hun. Fikk to små loser til samme dag med samme varighet.

 

Dag 2; Samme utgangspunkt, så dyr og slapp hund men ingen los, hun jaget dyrene 200 - 300 m uten los så gir hun seg, men han på første post skytter et av de dyrene, hunden kommer inn til meg som står der jeg slapp henne, vi går rolig mot post der det felte dyr ligger, når vi ankommer skuddplass blir hun "sinnsyk" og ragger rådyret og små loser litt samtidig som hun går rundt og små river litt i dyret. Etter en pause på ca 45 min tar vi et nytt drev hun starter å lose mens hun enda går i bånd (har ikke kommet oss inn på rett side av terrenget enda derfor hunden i bånd), jeg slipper henne og etter 2 min er det full los som varer i 5 - 6 min så gir hun seg.

 

Dette er første gang hun er i kontakt med rådyr, eks et dødt dyr som kom i hus under bukkjakta (aug).

 

Så spør jeg: Er dette naturlig med at hun gir seg såpass fort/tidlig pga ung alder/uerfaren/usikker å forlate meg som eier og fører.

 

Kan også nevnes at vi har gått noen turer i marka i vår/sommer men hun er veldig forsiktig med og forlate meg/dra ut og "lete" selv etter spor. Men for all del vi har ikke vært i marka vær dag.

Link to comment
Share on other sites

Det sies at det eneste du kan til en hvis grad utvikle på en dachs, er søket. Og det gjøres gjerne ved at man begynner å sleppe valpen når den er 7-8 mnd gammel. Da er det 3 ting som er greit å ha. Stolsekk, kaffe og tålmodighet :wink: Selv drar jeg da gjerne på steder der jeg vet det ikke pleier å stå dyr, og slepper bikkja. Så er det bare å ta livet med ro, og la bikkja drive med sitt. Det er viktig at bikkja er trygg på at du ikke drar, så bli på stedet. Mister bikkja interessen for stedet, kan man rusle litt videre når bikkja evt. kommer inn, for så å sette seg ned igjen. De første ukene kan være en tålmodighetsprøve av de sjeldne, spesielt hvis bikkja er av det litt pysete slaget :) Men en dag finner bikkja en fot , og du får høre den første losen, og da er det ofte gjort, og los tidene vil ofte øke.

Selv har jeg fått til 3 dachser på den måten. Den første var ganske treg i starten, den andre jaga rådyr en 1/2 time førsten gangen, og den tredje utvikla seg sånn passelig fort. Jeg har også vært borti en del dachser, som har vist seg å være helt ubrukelige, men det tror jeg er eierens skyld. De har vært så redd for valpen, at de nesten ikke har turt å slippe dem, og da lærer de seg ikke det viktige søksarbeidet i ung alder.

Link to comment
Share on other sites

Kan også nevnes at vi har gått noen turer i marka i vår/sommer men hun er veldig forsiktig med og forlate meg/dra ut og "lete" selv etter spor. Men for all del vi har ikke vært i marka vær dag.

 

1Tror det er her skoen trykker mest, du må sitte, ikke gå, den lateste jegeren får den beste bikkja vet du :D

 

2Valpen tør ikke stikke av/lose lenge, før den er blitt helt fortrolig med å finne tilbake til deg på forventet plass.

 

3Ikke still på jakt sammen med et helt jaktlag med valpen, før du er blitt fortrolig sammen med bikkja, og den jobber fint på egenhånd. Du legger bare press på deg selv og bikkja, og drar skuffa hjem igjen. Gi valpen masse tid, så finner den ut av dette selv.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Kan også nevnes at vi har gått noen turer i marka i vår/sommer men hun er veldig forsiktig med og forlate meg/dra ut og "lete" selv etter spor. Men for all del vi har ikke vært i marka vær dag.

 

1Tror det er her skoen trykker mest, du må sitte, ikke gå, den lateste jegeren får den beste bikkja vet du :D

 

2Valpen tør ikke stikke av/lose lenge, før den er blitt helt fortrolig med å finne tilbake til deg på forventet plass.

 

3Ikke still på jakt sammen med et helt jaktlag med valpen, før du er blitt fortrolig sammen med bikkja, og den jobber fint på egenhånd. Du legger bare press på deg selv og bikkja, og drar skuffa hjem igjen. Gi valpen masse tid, så finner den ut av dette selv.

 

Lykke til

 

Vil takke deg og "Jaktfalken" for konstruktive og gode (forhåpentlig) råd.

Link to comment
Share on other sites

har sjøl en dachsvalp på 6 mnd, og som dissa andre kara har sagt er det bare å smi seg med tolmodighet... hver gang vi er på tur har jeg med minst 20 jaktblader, og vi går ikke hjem før alle er lest ut.. :D og det funker for ho begynner å få et nogelunde greit søk, men som alderen tilsier så er jo sopp like morsomt å jakte på som rådyr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kjenner til Aksel Skjervheim, og som vet hvordan dachsene hans er ? Vurderer en valp derfra nå i disse dager .

 

Hei, jeg skal trø varsomt nå og være den første som beklager hvis jeg husker feil, men som tidligere sluttstykke bruker mener jeg og huske en tråd om vedkommene som du nevner, og det var i negativ forstand. Så for sikkerhets skyld må du forhøre det i de rette fora før du kjøper valp derifra.

 

Jobber ikke vedkommende eller har jobbet i et "Jakt" blad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...