Jump to content

Ny rifle. Men såå mye å velge mellom. Tips? [Ny rifle i hus]


Vikjen

Recommended Posts

Hei.

 

Skal ha meg ny rifle nå. Det er mye å velge i på det store marked, så trenger litt innspill rund dette.

Har vert i kontakt med div. Forhandlere, men de skryter jo bare det de forhandler opp i skyene og snakker ned om det de ikke har. Og visaversa hos neste forhandler. Så da får eg høre med erfarene rifle folk her inne :)

 

Våpene skal primert brukes til hjortejakt, men også rev og fugl er akktuelt.

 

Aktuelle våpen eg har sett på: Browning x-bolt, Remington 700, Tikka t3. Erfaringer med dem?

 

Lyddemper er must.

 

Når det kommer til kaliber heller eg litt mot 308win, men 6,5x55 er og vurdert. Men er open for innspill her og.

 

Takker for svar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt et par Remington 700, og har nå to stk. Tikka T3, en i .308 og en i .300 winmag. Jeg er meget fornøyd med Tikka og synes en får mye for pengene. De er veldig presise rett ut av boksen, de har fin boltgang og meget bra originalt avtrekk. Både Remington og Tikka finnes det mye ekstra utstyr å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Du sikter deg inn på ett visst segment, og kan ikke gå galt uansett hvilken av de merkene du velger eller kaliber. Det finnes tusenvis av innlegg rundt dette, og tusenvis av forskjellige svar.

 

Jeg selv trives svært godt med Remington i .308win, allsidige rifler med hinsidiges mange muligheter for ettermarkedsdeler, mye mer enn Tikka kan skryte av eller absolutt mere enn Browning. Kaliberet blir som du føler for, 6.5x55 om du skal følge flokken eller .308Win om du skal eskludere deg selv fra de gode selskap;)

Link to comment
Share on other sites

Alle tre er gode valg. Kjenner ikke mye til Remington 700, men ville styrt unna billigste variant (sps) da stokken der er i mykeste laget. Har bare kjent på den i butikk, men har valgt bort den pga den. Tikka T3 Lite er kjent for god kvalitet og presisjon rett fra esken, men her også har jeg valgt den bort pga stokken (syntstokken, vel å merke). Hul hardplast og glatt ga meg ingen godfølelse, selv om jeg har skutt noen skudd med det før. Jeg gikk selv for Browning X-bolt, noe jeg ikke angrer på. God stokk med gode grep. Jeg måtte "velge" trestokk da de ikke kommer i noe annet i links, ellers hadde jeg gått for syntstokken. Denne er veldig god, belagt med såkalt "Duratouch", som gjør rifla myk og gir fast grep. Denne rifla kommer for øvrig med 50 cm løp ferdig gjenget for demper. Da slipper man å vente ekstra før en får den i hus, med tanke på at man slipper å levere den til børsemaker for jobben. Og man slipper den ekstra kostnaden.

 

.308 er for øvrig beste valg med tanke på lyddemper om du vil kappe løpet. Kort løp er i utgangspunktet ingen fordel om man skal ha høye hastigheter på kula, men i .308, taper man ikke så mye hastighet at man ramler under grensa for storvilt.

 

6,5'en har mindre rekyl enn .308, men i og med at du skal ha demper, er ikke det noe problem uansett, da rekylen i .308'en blir redusert kraftig likevel.

 

Ellers er det bare marginale forskjeller mellom de to kalibrene med tanke på pris på ammunisjon. Ingen av de to skremmer lommeboka i vesentlig grad.

 

I det store og det hele er det en smakssak hva du velger av de to.

 

Hva med å se nærmere på denne X-bolt'en med syntstokk, om du vil se på 6,5?:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46549481&searchQuery=browning%20x-bolt

 

Remington 700 LTR .308 med syntstokk:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47158691&searchQuery=Remington%20700%20.308

 

Tikka T3 .308, laminat:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47249533&searchQuery=Tikka%20T3%20.308

 

Dette er brukte våpen. Lett brukte rifler kan fort være gode kjøp, da du gjerne får med gjenget løp, demper, ringer og sikte. Siktene er ofte ikke av råeste sort, men det er noe å begynne med i det minste.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan terreng du skal jakte hjort og fugl i kan også påvirke hvilken rifle jeg vil anbefale med tanke på bæring.. Når det kommer til rifler jeg har erfaringer med, så har jeg aldri hatt tikka T3 men browning A/X bolt og Remington 700 (sendero) og ingen av disse riflene har hatt noen ankepunkt som gjør at jeg ikke vil anbefale de.. Men anbefaler deg å kikke på Kimber 84M Montana i 308 i tillegg en meget lett og balansert rifle som en kan bære på i dagevis.. Det aller viktigste er å få seg en rifle å begynne å trene og komme seg på jakt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ko-stens: Ja synthet stokken til browning er betydelig bedre enn de to andre. Men vurderer også grs/kkc stokk på sikt, så det kommer ikke til å bli avgjørende.

 

Sunnmøringen: Ja sant det. Tja skal jo vere allraund rifle, så terenget eg går i vil vere varierende. Du er vel også godt kjent med vestlandstereng :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

For å ødelegge enda en illusjon internett-snipere har, så fungerer samtlige stokker om bruken er til jakt. Når vi snakker om å ha BR-presisjon og svært lange hold har alubeddet stokker, GRS/KKC og slikt nytte for seg.

 

Du må bare først definere bruksområde:)

Link to comment
Share on other sites

Tror dere siste snakker/skriver litt forbi hverandre.

Magnus M sitt poeng, som jeg i noen grad støtter, er vel at storparten av riflejakt ikke krever det ypperste verken av våpen eller ammo. Om en grovleser litt på Kammeret, kan en få inntrykk av at jakt knapt er mulig uten et topp våpen, kikkert med >52 i lysåpning og et eller annet sjeldent og dyrt (europeisk) kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Ok, syns bare det hørtes litt cocky ut....

 

Du tar ikke feil. Skulle ønske jeg så flere tactical ninja rigg på konkurranser fremfor skrytetråder-og bilder på nett, thats all, så jeg kunne bekrefte at de som snakker varmt om å blåse bort titalls tusen på våpen de knapt klarer å treffe en plate på 500 meter faktisk vet hva de snakker om.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at det nok, for de fleste, er potensiale for (betydelig) bedre ergonomi på en GRS/KKC-stokk, enn det er på en standard laminert fra Sako, eller en av tyskerne, så er vel ikke den kombinasjonen så dum. Vanligvis så har vel ikke T3 spesielt mye dårligere presisjon ut av boksen enn for eksempel en 85. Så da er jo regnestykket enkelt for ganske mange. Sammen presisjon og bedre ergonomi for samme, eller lavere pris :wink:

 

Det er fristende å snu det på hodet. Jeg fatter ikke et noen kjøper Sako/Sauer/Blaser når det finnes T3 med mulighet for GRS, eller KKC :mrgreen:

 

PS! Jeg ville personlig heller hatt Sako med original laminatstokk enn T3 med ettermarkedsstokk, men det er utelukkede følelsesbasert. Utfra et funksjons- og prisperspektiv så er det jo egentlig helt på trynet.

Link to comment
Share on other sites

Fordi om du har ei T3 eller tilsvarende og får lyst tilå bytte stokken på den en gang, så har du både råd og samvittighet til å gjøre det. Ser svært skjelden folk med dyre rifler med GRS/KKC/Boyds. Tror ikke dette er fodi ingen av de har lyst på, men de har tross alt kjøpt værdens beste og mest presise våpen. Og da skal de for all del ikke vise til andre at de ikke er hundre prosent komfortabel med stokken sin. "Nei gode pistolgrep og justerbare snipertactikal kolbeforhøyning/folenger er for amatører som ikke kan skyte med billigvåpna sine!"

 

Ja jeg har Boyds tommelhullstokk på ei billigrifle, fordi jeg syns det er digg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fatter ikke at noen gidder å kjøpe en rifle full av plast i mekanismen uansett merke? Stokk er nå så som så!

Jeg har en selv og gjør ikke annet enn å bytte ut del for del så langt det lar seg gjøre. Det er heldig vis bare en salong :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan skjønne er det to måter å avgjøre dette på:

 

1: Avgjør på pris. Kjøp gjerne brukt, begge kaliberne tåler 5000+ skudd før jaktpresisjonen forsvinner. Kjøp gjerne pakke med kikkertsikte, lyddemper og GRS/KKC-stokk, da ender du opp med mye for pengene.

 

2: Avgjør på følelser. Test alle i butikker, spør her eller på skytebane om å få prøve, sjekk om det er noen presentasjoner i nærheten av der du bor. Da får du den børsa akkurat du liker best. Du ender dessverre ofte også opp med ei børse som er litt dyrere enn det du hadde tenkt, men sånn er nå en gang livet.

 

I begge tilfeller blir du fornøyd med unntak av hvis du ikke blir fornøyd. Gikk du på pris så kan du da selge igjen, gikk du på følelser så har du bare deg selv å takke. Kalibervalget spiller ingen rolle men er en god måte å luke ut ubrukelige synsere på, holder man knallhardt på det ene over det andre har man sannsynligvis lite å fare med i praksis. For ordens skyld: 308 litt bedre i korte løp, 6,5 litt bedre på lengre hold. For 99,5% av skyttere i Norge spiller det ingen rolle hvilket man velger.

Link to comment
Share on other sites

Skal ha meg ny rifle nå. Det er mye å velge i på det store marked, så trenger litt innspill rund dette. Så da får eg høre med erfarene rifle folk her inne.

 

Aktuelle våpen eg har sett på: Browning x-bolt, Remington 700, Tikka t3. Erfaringer med dem?

 

Når det kommer til kaliber heller eg litt mot 308win, men 6,5x55 er og vurdert. Men er open for innspill her og.

 

ser at det ikke er noe du har sett på men jeg kan anbefale deg og se på Heym

og når det gjelder kaliber ville jeg nok valgt 308 før 6,5

Link to comment
Share on other sites

Kanskje tråden burde hete "Kammermesterskap i å tisse høyt??

 

 

Aktuelle våpen eg har sett på: Browning x-bolt, Remington 700, Tikka t3. Erfaringer med dem?

 

Lyddemper er must.

 

Alle 3 er bra greier; men X-bolten er den jeg synes gir mest for pengene av de 3. Men egentlig hipp-som-happ.

Link to comment
Share on other sites

ser at det ikke er noe du har sett på men jeg kan anbefale deg og se på Heym

og når det gjelder kaliber ville jeg nok valgt 308 før 6,5

 

Skikkelig god anbefaling @Litago, men du skulle ha tilføyd at det dreier seg om Heym SR21 + SR30 standardmodeller som starter prismessig med rund 15k. Ikke at noen tenker du snakker angående luksus boltrifler fra samme produsent. SR21 er fra låskassen en modern Mauser med et sluttstykke som går "på skinner", nydelig. SR30 er en rettrekker a la Pfortner (finnes i skiskytter våpen). Ypperlige rifler med mulighet til løpsbytte. Personlig vil jeg anbefale et laminatskjefte, det ser bra ut, veldig funksjonelt og gir riktignok en solid og behagelig følelse. Kaliberutvalget er ikke mitt, og siden TS er åpen for forslag anbefaler jeg 8x57IS. Vanskelig å matche som standardkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Den Heym'en ser ikke dum ut bortsett fra stokken som har svinerygg og snellert. Jeg ville kjøpt en stokk som var rettest mulig.

 

Personlig så tror jeg at en Sako Black Bear hadde vært tingen til det trådstarter ønsker. Kanskje litt dyr, men den har fin balanse, er god å skyte med, ganske rett stokk, ingen plast i mekanismen og kommer i valgfri 6,5, 308 og 30-06. Jeg vet hvilket kaliber jeg ville hatt til formålet, men det er hemmelig :wink:

Det eneste minuset med Sako er kikkertmontasjen, men den kan fikses.

Link to comment
Share on other sites

Heym 21 koster 9900.- danske hos Huntershouse i "alle" kalibre. Ved eksport trekker de fra dansk moms slik at prisen blir rett over 10k momset inn i Norge.

 

http://www.huntershouse.dk/kat408-Rifler/side4600-Heym-SR21-Ny-15.200-Nu-Tilbud-9.900.html

 

Det er et kjempe tilbud, aldri sett slikt før! :D Den samme koster i Tyskland ca. 1850 Euro ... da heter de bare "løp og kjøp". Bedre får en ikke til disse penger. BTW, alle Heym modeller har en såkalt kombi - avtrekker, det vil si direkte avtrekk med mulighet til snellert (hvis ønsket) og direkte avtrekkeren er kjempe god (egen erfaring).

Link to comment
Share on other sites

Nevnte det litt lengere oppe i tråden.. Anbefaler TS å se på en Kimber 84M Montana, i 308 så veier den 2350g.. Den er rustfri og ingen plast deler..søyle og glassbeddet kevelar forsterket glassfiberstokk.. 3 punkts M-70 sikring.. Kontrollert mating med mauser utdrager.. En stokk som tåler sinnsykt med juling og har packmayr kolbekappe Absorberer rekylen på en veldig bra måte.. Dette vil jeg si er bort i mot den "perfekte" bolt riflen til fuktig.. Bratt vestlandsjakt og der en gjerne går noen høydemeter i løpet av dagen.. Men vil gjenta at TS ikke tråkker feil om han velger noen av de andre foreslåtte alternativene heller ;-)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har Kimber Montana på lager i Norge? Da jeg for 2 år siden prøvde å finne tak i en i .260 var det helt umulig. De som importerte virket heller ikke spesielt interessert i bestillinger heller, da jeg fikk inntrykk av upolitelige leveranser. Jeg slo det i hvert fall fort i fra meg.

Link to comment
Share on other sites

Bly: Tja.. Jaktdepoet hadde nå noen på lager sist jeg var innom (noe som er en liten stund siden, så hva de har nå vet jeg ikke).. Fikk heller ikke inntrykk av at de ikke var villig til å selge noen heller.. De bruker nå både plass i katalog og på hjemmesidene sine til å markedsføre Kimber.. Noe de helt sikker ikke hadde gjort om de ikke "ønsket" å selge produktet ;-) veldig få ganger noen har bilen jeg skal ha på lager heller.. Må som regel vente på den for å få den slik jeg vil :-)

Link to comment
Share on other sites

Joda, en selger på Jaktdepoet kunne også selge meg en Kimber i et kaliber jeg nå ikke husker. Men det jeg husker var at det ikke var noe jeg ville ha, og i tillegg var det nå heller ikke en Montana. Så ble det veldig vagt implisert at å bestille en kunne bli litt mange tilfeldigheter med levering. Usikker tidsramme osv..osv.. :wink: Man får ikke umiddelbart lyst til å be selger om og bare bestille en hvis du skjønner tengninga :wink:

Kjøper du derimot en bil, pleier de nå å gi deg en leveringsdato :wink:

Men helt klart! Henger den du vil ha på veggen er det jo ikke et problem :wink:

Jeg kunne godt ha tenkt meg en Montana i .260 til fjelljakt.

Link to comment
Share on other sites

@Jeffery; Hvis du oppfatter det som en klage, så var det ikke ment som en.

Jeg bare prøver å få frem et poeng om at det er letter å kjøpe noe som finnes lett tilgjengelig på markedet som f.eks Sako, Tika, Sauer etc. Det er få som har lyst å vente på ei rifle i opptil ett år, med mindre det er noe de ikke trenger med en gang eller noe helt spesielt utenom det vanlige.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Da er vi enig i at kimber 84M Montana er en glimrende rifle til jakt da :-)

Jeg vet i hvertfall ikke. Jeg har aldri prøvd en, men jeg har lyst på fordi den er lett.

Personlig foretrekker jeg en annen type sikrig, push feed og flere enn to låselugger. Men det er kanskje avtrekket jeg stiller størst spørsmål ved? Uten at jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

...mtp Kimber: Litt av grunnen til at vekten er lav er smal og kort syntetstokk på disse riflene...

Du bør se og kjenne på ei slik rifle før du eventuelt bestemmer deg for å kjøpe...

 

Min personlige mening er at disse riflene ikke er verd prisen mtp hvor få gram du sparer, i forhold til Tikka T3 Lite.

 

Noen timer på treningssenter er en bedre økonomisk og helsemessig innvestering enn ei Kimber...

 

 

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Bly: avtrekket synes jeg er veldig bra.. Fikk skutt del med Kimber Montana i USA både i 243.. 280AI i sommer( har slekt der borte) og jeg må si den har imponert meg.. Og jeg har sinnsykt lyst på en selv.. (Og det eneste som stanser meg er at jeg har "littegrann" mere lyst på en kipplauf)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt ett godt antall Kimbere i ulike kalibere i snart 10 år fra 22-250 - 338 Fed. Venter nå på en Mountain Accent i 280 AI.

 

Alle jeg har hatt har gått godt, samme har forøvrig alle de andre jeg har prøvd også gjort med unntak av en i 260 som kammeret var bra utenfor spesifikasjon på. Nå som den er blitt 6,5x47 er den veldig enkel å ha med å gjøre :-)

 

Avtrekkene er helt ok. Ikke Sauer/Shultz kvalitet, men over ett godt hakk over en ny Remchester.

 

Som all round rifle ville jeg personlig ikke valgt en. En Kimber er ei spesialisert jaktrifle med lite vekt alle plasser og tynt løp. Er tilnærmet uegnet som skyterigg på banen.260 er ikke lenger noen option i en Kimber. De er blir ikke produsert i det kaliberet lenger.

 

Sammenligningen med en T-3 er i min verden helt søkt. Å sammenligne ei plast, plast rifle med en semi custom rigg er snørr og barter. T-3 har bra avtrekk og gode løp, resten av konstruksjonen er etter min mening en sørgelig sak tegnet på økonomenes bord. En Kimber med lett kikkert veier det samme som en T-3 lite gjør uten. Så får hver enkelt bestemme hva gode materialer og 4-500g vekt er verdt.

 

Som jaktrifle i bratte vestlandslier og på fjellet er Kimberen suveren! Den siste 338'n min veide 3184g med 2,5-10x42 Zeiss V i stålmontasjer og en liten A-Tec muningsmontert demper og fullt magasin. Veldig veldig bærevennlig.

 

Til TS - før noen skal komme med alt for mange anbefalinger er det bra med bade bruksområdet og budsjettet du tenker på å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Alle de nevnte riflene gjør nok jobben, bare du trener nok med den du velger.

Sånn sett så er det hipp som happ, det blir det du har trua på.

Men ikke la "billigst" bli bestemmende da, er pris sentral så bør en heller sjekke bruktmarkedet enn en ny rifle..

 

Enda mer å kikke på;;

 

CZ557 har jeg lest en test av i et svensk jaktblad og den var veldig positiv. Kvalitet, design og presisjon til en medium pris.

CZ gjør det bra i US, og der er de jo nokså kresne.

CZ557 finnes i 308 og 6.5 pluss mye annent.

 

http://www.czub.cz/en/news/news/606-the-new-cz-557-centerfire-rifle.aspx

Link to comment
Share on other sites

Den Heym'en ser ikke dum ut bortsett fra stokken som har svinerygg og snellert. Jeg ville kjøpt en stokk som var rettest mulig.

 

Personlig så tror jeg at en Sako Black Bear hadde vært tingen til det trådstarter ønsker. Kanskje litt dyr, men den har fin balanse, er god å skyte med, ganske rett stokk, ingen plast i mekanismen og kommer i valgfri 6,5, 308 og 30-06. Jeg vet hvilket kaliber jeg ville hatt til formålet, men det er hemmelig :wink:

Det eneste minuset med Sako er kikkertmontasjen, men den kan fikses.

Enig i mye av dette, men minuset med montasjen og forslag til ev. fix hadde vært fint å høre mer om siden jeg mener patenten er veldig mye bedre enn skru på montasjer?

Eller er som regel brukt toppkvalitet fortsatt bedre enn ny ok kvalitet, men tviler på at dette blir lagt mye vekt på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...