Jump to content

Merkelig problem med kikkertsikte!


ko-stens

Recommended Posts

Noen som har vært borti dette før?

 

Har en Leupold VX6 2-12x42, kjøpt i november i fjor. Har egentlig vært litt opp og ned med at jeg føler jeg ikke har klart å fokusere skikkelig på blinken. I dag oppdaget jeg noe rart... Var en tur på skytebanen. Skjøt noen skudd med Zeiss V 2,5-10x50'en på børsa for å skyte inn noen Sierra 110 grs hp-kuler. Gikk som hakka møkk det, med tette samlinger. Byttet deretter over til Leupolden for å skyte inn elgkulene. Imidlertid slet jeg veldig med å fokusere på blinken. Den var uskarp i midten. Prøvde å justere bak på objektivet (dioptrien eller hva det nå heter), men ikke pokker om jeg fikk det skarpt. Skjøt til slutt tre skudd, med samling på 70 - 80 mm. Bytter deretter til Zeissen, og vips, knivskarpt bilde og 15 mm samling.

 

Det ser jo ut som om det er noe galt med Leupolden, men det merkelige er at når jeg tar av siktet og legger det på skytestøtta og ser gjennom, er det knivskarpt. Når jeg setter det i basene igjen, uskarpt. Trenger ikke en gang å sette det fast, bare legge det nedi hullene i basen, før det blir uskarpt. Det går ellers lett nedi basene, slik at det ikke virker som om det blir noe "bøy og tøy" her. Alt virker jo helt fint. Men det er jo helt ubrukelig slik det er nå. Har merket meg at det har vært noe pussig før og, og har lurt på om det er synet mitt som har spilt meg et puss, men da skulle jo Zeissen også vært uskarp.

 

For å gjøre historien kort; siktet er uskarpt på børsa og skarpt når det er tatt av! Pussig nok er det skarpt ut mot kantene...

 

Det er for øvrig Leupold QR-montasje, det her.

 

Er det noen som har vært borti dette noengang???

Link to comment
Share on other sites

Har en Leopold jeg også, som jeg stussa på at ikke var så klar og skarp som de andre jeg har/har hatt.

 

Det som er problemet med den er at det er et møkkete belegg på innsida av okularlinsa. Som dekker omtrent halve linsa.

 

Så ikke dette før jeg lyste på linsene med ei lommelykt og kikka inn i kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Hausken JD228-demper på rifla, men den har ikke noe å si. Har nå satt på siktet, løsnet på ringene og skrudd til igjen, men jeg må nesten på skytebanen igjen for å se om det har noe virkning. Men det høres rart ut om siktet kommer i spenn når jeg setter det på, for det glir rett på plass. Dessuten skal vel ikke ringene ha noe å si på skarpheten.

 

Prøver i hvert fall en gang til før jeg leverer den inn.

 

Merkelige greier det her. Kompisen som var med, opplevde akkurat det samme, for øvrig. Får prøve med og uten briller og se om det blir noen forskjell. Men det er jo litt rart at Zeissen er perfekt om det skulle være noe med synet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg flere ting å tenke på:

 

1: Prøve uten demper

2: Prøve uten briller

3: Prøve flere forskjellige innstillinger på forstørrelse

 

Skjøt bare tre skudd i dag, da det var umulig å se skikkelig, også med kald demper. Ellers er det mediumringer til Leupolden og høye til Zeissen. Avstand til løp er omtrent den samme, ca 4 - 5 mm. Leupolden har 42 mm objektiv, mens Zeissen har 50, så det er ikke store forskjellen her.

 

Nå skal snart Zeissen pensjoneres fra denne rifla, i og med at den skal over på en Brno Fox. Kan jo hende jeg kan sette Leupolden i de høye ringene da og prøve med dem. Jeg har ikke hørt om andre som har hatt problem med at siktet er for lavt, men det kan jo være en forklaring. Uansett er det rart at den er skarp i kantene og ikke i midten når den sitter på rifla.

Link to comment
Share on other sites

Har bare gode erfaringer med Leupold. Men de jeg har er gamle. Leupold har jo også en god garanti. Men, noen signaler der ute om NIB (NewInBox) failures.

Ved bare littegrann tvil på kvalitet ... returner raskt siktet til riktig sted for kontroll/erstattning.

 

 

Too many new from the box failures have occurred within my group of known shooters to risk it, for me. Leupold certainly has a good warranty and they will fix any issues, but if I spend the kind of money on a VX3-and-up Leupold, I expect failure to be exceedingly rare, rather than frequent enough to personally have witnessed several and get firsthand stories of numerous NIB scope failures.

http://www.weatherbynation.com/spikecamp/conversation/1/leupold-vs-zeiss-vs-swarovski/msg88072/#msg88072

Link to comment
Share on other sites

Kan være at lyset reflekterer fra demper eller løpet og treffer midt i kikkerten din. Ettersom du har litt høydeforskjell på senter i siktene er det ikke sikkert du får den effekten på zeiss`n, eller at den rett og slett har bedre motlysegenskaper. Hadde noe av det samme problemet på en av mine rifler tidligere, særlig når det var sol. Glassblåste løpet og fikk en matt blånert finish, samt mirage trekk på dempern, problem løst. Prøv å dekk til demper og løp med noe som ikke gir reflekser så finner du fort ut om det er det eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Eller du er bitt av Zeiss basillen, og ubevisst ikke kan akseptere andre merker?

 

Hehe. Riktignok liker jeg Zeiss, men ikke sååå mye. Er åpen for annet og, ellers hadde nok Leupolden fått lov å være igjen i butikken. ;-)

 

 

Ellers, takk for gode tips. Skal sjekke ut mer det med varmedis med tanke på høydeforskjell på senter, og motlys. Det var sol sist, og det kan jeg ikke huske det har vært de andre gangene jeg har vært på skytebanen. Riktignok har jeg merket meg at jeg har hatt større problemer med å fokusere på blinken før og, men ikke så mye som nå sist. Det ble jo helt ubrukelig. På den skytebanen, går taket langt utover, slik at lys rett i siktet ikke er noe problem, men det var sollys på blinken. Om det har noe å si da.

Link to comment
Share on other sites

Selg den for det du får. Kjøp det noe som funker!

 

Blir ikke aktuelt å selge noe jeg ikke vet om er noe galt med før jeg har sjekket alt. Har ikke samvittighet til å selge noe skit og lure folk slik. Svindel kaller jeg det... Men er det ikke noe galt, men har en forklaring som har med børsa eller synet mitt å gjøre, må jeg bare selge det. Da vil det kanskje være topp på en annen børse.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk om sikteøyet er ok. Se deg rundt og se om rette linjer ser ut som de skal. se på en stolpe og se etter at den ikke ser ut som et timeglass der du fokuserer. Se også etter at det ikke er "krøll" eller bølger på retikkelet når du sikter. Er du i tvil: Kom deg til øyelege fort som svint, tiden kan være avgjørende.

Jeg opplevde at sikteøyet plutselig sviktet. Skulle skyte en rev på åtet, men da jeg siktet på reven var den borte. Så jeg litt til side for reven, var den der igjen.

Et par runder med eventyrlig dyktig utført kirurgi i øyebunnen og nye linser inni øynene ga meg godt syn igjen.

 

Ettersom Zeissen funker, er det forhåpentligvis ikke noe med øyet ditt, men vær obs på dette når du opplever det du gjorde med Leupolden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lenge siden sist det har skjedd noe her nå.

 

Etter laaang tid, fikk jeg endelig tid til å ta en tur på skytebanen. Monterte på VX'en og la i vei med noen skudd. Alt var skarpt og fint, men etter skudd nr tre, dukket problemet opp igjen. Tok siktet av igjen og satte på Zeissen. Null problem. Skjøt to skudd til, og da ble det litt mirage fra demperen, så ventet noen minutter. Ga VX'en en ny sjanse, og den var skarp igjen.

 

Konklusjonen er at de første gangene jeg skjøt med den, kan jeg ikke ha funnet helt riktig justering på dioptrien, og den tåler mindre mirage fra demperen enn Zeissen. Dette sannsynligvis pga lavere montasje (medium vs høy). Høres rart ut egentlig, siden glasset på Zeissen er like lavt ned mot pipa, bare at senter er litt høyere.

 

Noe som jeg ikke har tenkt særlig på før, er at synet mitt for tiden er en tragedie. Det siste halvåret har det blitt mer ustabilt, og jeg er både nærsynt og langsynt... Sånn går det når 40-åra plager en. Har tenkt mer på det de siste par månedene, og mens jeg gikk mellom standplass og blink, slet jeg med å fokusere på alle hold. Det har blitt en del verre bare de siste månedene. Så nå er time hos optiker bestilt, og etter alt å dømme, blir det progressive glass... :? Forhåpentligvis blir alt bedre da. Frustrerende når armene er både for korte og for lange på samme tid når jeg glaner i en avis eller på pc-skjermen!

 

Det ser i hvert fall ut som om jeg kan friskmelde siktet. :-)

 

Ellers tror jeg jammen at jeg legger den ut for salg i løpet av kort tid. Skal bare ta en siste test, med nye briller. For å være helt ærlig, trenger jeg ikke to sikter til samme våpen. Tross alt var det et impulskjøp, og jeg er bittelitt mer Zeiss-fan enn Leupold-fan, og i tillegg vil jeg ha et sikte som er enda tøffere i skumring enn Leupolden. Så da skviser 13-åringen ut halvåringen. :-) ELLER, så kan jeg jo sette den på en Sako Vixen som har forvillet seg inn døra her. Skulle jo ha et rimelig jaktfeltsikte til den, og dette skulle jo passe bra... Men, jeg har lyst på ny båtmotor og. Og fruen ga meg ikke det rette blikket da jeg sa det... Gruble...

Link to comment
Share on other sites

Da er i hvert fall siktet helt friskmeldt. :)

 

Det er mirage som har skylda. En skytebanetur i går, for årets første organiserte treningsskuddrunde, ga meg det endelige svaret i går efta. I stygt motlys og solvarme begynte blinken å bli utydelig etter kun kort tid, tre, fire skudd. En serie til, og det var nesten umulig å se hva jeg skjøt på, men alle skuddene satt der de skulle. Tok da av demperen og tok en "pauserunde" med .222'en før jeg skjøt de siste to femskuddsseriene uten demper med X-bolten. Da var alt klart som bare det. Edit: Den er for øvrig knakende god i motlys. Så ikke forskjell mellom denne og Classicen heller. :-)

 

Har alltid med meg både elgrifla og småviltrifla og skyter annenhver femskuddsserie for at ikke løp og demper skal bli altfor varme.

 

Har bestemt meg for å selge det da jeg strengt tatt ikke trenger to sikter til den samme rifla, og da jeg slo til på et 3-12x56-sikte tidligere i vår, ble det et til overs. Siden begge Zeissene høyst sannsynlig er bedre i skumring, og skumringsjakt er noe jeg fra tid til annen driver med, blir de værende. Dessuten føler jeg meg mye mer komfortabel med medforstørrende retikkel.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...