Jump to content

Underdekt behov og ignorert marked?


egon olsen

Recommended Posts

Jeg har også sett etter salong for voksne...

Dempet og hendig boltrifle i .30 til .357/9mm er det jeg vil ha.

Pistolkaliber, rette- eller flaskehalshylser spiller ingen rolle bare den er lett å lade med nok fleksibilitet.

Altså en småviltrifle med subsonicmuligheter.

 

Inntil videre får jeg klare meg med 7.62x39 siden det er hva jeg fikk tak i som var nærmest.

Link to comment
Share on other sites

Øh... Dere som jasser om marliner og rugere, jeg tror ikke dere har tatt poenget med tråden...

 

Vel, vi er kanskje nærmere en lik tankegang enn du tror. En av mine grunner for å kjøpe en av Rugers boltrifler i .357 mag er at det i lengre tid har murret en tanke langt inne i den grå substansen:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/.256_Winchester_Magnum

Link to comment
Share on other sites

Korleis er med pistolkaliber med krage som har nedforma trut? Kamrer de på skulder eller krage?

 

Slik eg ser det når ein tenkjer på dette så er det vel å finne den "villkatten" som ein kan finna brukbare spisskuler til? Eller er det mindre viktig på dei hold det er snakk om?

 

 

Egon:

 

Garderoben ja..

Link to comment
Share on other sites

Man må selvfølgelig ønske seg hva man vil, men jeg tror ikke du får til kortere kasse sånn helt uten videre. Meget god sluttstykkegang og hurtig repetering. Underbeslaget er i metall og det uttagbare spolemagasinet fungerer utmerket.

 

Men for all del - det hadde ikke vært dumt med en halvautoversjon!

Link to comment
Share on other sites

Pistolkaliber karabin, underdekt behov og ignorert marked?

Forstår det slik at trådstarter ønsker et kort og hendig våpen, en KARABIN. Da faller vel denne ruger rifla litt utenfor målområdet.

 

Marlin har (hadde) to halvauto-karabiner, i 9x19 mm og 45. ACP. Omtalt som mindre vellykkede, og lite presise, så vidt jeg husker å ha lest. Enig med Egon, - manuell repeter-mekanisme tiltrekker meg også.

I eldre tider, i andre halvdel av 1880-tallet i, over there, var kombinasjon bøyle-repeterrifle og revolver i samme kaliber nokså vanlig. Da kamret for nokså svake (riflemessig sett), men relativt grovkalibrede patroner.

 

Dempet karabin? I .32 ACP (7,65 mm) vil hastigheten vel ligge under lydhastigheten, og med det moderate munningstrykket vil den være nokså "dempet" også uten demper. Med en løpsomsluttende demper meget lydsvak.

Hva kan bruksområdet bli for en karabin i .32 ACP? Bortsett fra morroskyting?

Link to comment
Share on other sites

Bernardelli hadde en gang i tiden en snerten halvauto 9mm trostehagle, slik så den ut.

4928902.jpg

(Bilde linket fra it.armiusate.it)

 

Den låskassen kunne jo vært et mønster å ta utgangspunkt i - mistenker at originalen var i støpegods lite egnet for høytrykkspatroner...

Men bygge den i skikkelige materialer og for sentertenning, så kunne kanskje .357Mag vært et egnet kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Arrghhh...... en heldempet boltbørse i .32acp eller .38 super.Da snakker vi våte drømmer altså. Hmm..Planen min er ihvertfall å få laget ett slikt løp til min russiske venninne i .223 (dessverre bare enkelløpet) som snart er på vei i heimen. Er sikkert mulig å bruke .223 løpet til en slik kreasjon. Tips til børsemaker så kan gjøre en slik jobb mottas med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vet at Marlin Camp Carbine er nevnt før i tråden, og at den ikke er det dere er ute etter.

Men jeg merker at nybørsa mi har flere av egenskapene dere etterlyser. Eneste problemet er demping. Jeg har ingen grandios erfaring på feltet, men Minien min var kranglete med demper, og Marlinen bør ikke dempes etter hva jeg har hørt. (Smellen tar visst turen ut utkasteråpningen, grunnet mangel på gassystem.) Den .45 som Egon linket til lenger opp er jo genial, men .45 acp er vel ingen rådyrpatron etter norske regler.

En CZ 527 i 7,62x39 står på ønskelista, og takket være Malle er det nå en Ruger i .44/.357 på den lista også. Men en liten rettrekker, med .357 eller lignende høres farlig artig ut...

Heldempet selvsagt, så man ikke ødelegger estetikken. Rugers kreasjon er i så måte et godt utgangspunkt. Men jeg liker ikke grått metall... Det må være pent blånert på ei sånn børse man fabler om her.

 

Er det ingen på børsemakerlinja på Støren til neste år som kan overtales/bestikkes/trues til å lage noe sånt som fagprøve?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vet at Marlin Camp Carbine er nevnt før i tråden, og at den ikke er det dere er ute etter.

Men jeg merker at nybørsa mi har flere av egenskapene dere etterlyser. Eneste problemet er demping. Jeg har ingen grandios erfaring på feltet, men Minien min var kranglete med demper, og Marlinen bør ikke dempes etter hva jeg har hørt. (Smellen tar visst turen ut utkasteråpningen, grunnet mangel på gassystem.) Den .45 som Egon linket til lenger opp er jo genial, men .45 acp er vel ingen rådyrpatron etter norske regler.

En CZ 527 i 7,62x39 står på ønskelista, og takket være Malle er det nå en Ruger i .44/.357 på den lista også. Men en liten rettrekker, med .357 eller lignende høres farlig artig ut...

Heldempet selvsagt, så man ikke ødelegger estetikken. Rugers kreasjon er i så måte et godt utgangspunkt. Men jeg liker ikke grått metall... Det må være pent blånert på ei sånn børse man fabler om her.

 

Er det ingen på børsemakerlinja på Støren til neste år som kan overtales/bestikkes/trues til å lage noe sånt som fagprøve?

 

En .22lr halvauto fungerer på samme vis, og demper gjør en brukbar jobb her.

Link to comment
Share on other sites

...og Marlinen bør ikke dempes etter hva jeg har hørt. (Smellen tar visst turen ut utkasteråpningen, grunnet mangel på gassystem.)

 

For ikke å glemme at du bør bruke briller, med mindre du har en fetisj for kruttgass i ansiktet eller noe :)

 

Briller bør man alltid bruke om man har synet kjært, og det bør man ettersom proteser er mer for å se på, enn med.

 

Forøvrig får man neppe noe mer kruttgass i fjeset med denne en du gjør med noe annet blowback våpen med demper.

Link to comment
Share on other sites

Alle halvautoer har det samme problemet med demper, det er uunngåelig selv om omfanget varierer ganske mye. Har dessverre ikke fått prøvd Camp'en, men etter det jeg forstår har den ren masselåsing med relativt lett bolt og hard fjær. Dette vil gi raskere opplåsing enn ønskelig, og setter en demper på slik så vil nok mye blåse ut bakveien. I det store og hele synes jeg designet blir for primitivt, 9mm er ikke egnet for ren masselåsing. Se på åpen-bolt MPer, de bruker jevnt over sluttstykker rundt halvkiloen og de utnytter den vekten mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig Erlend, du må faktisk til konstruksjoner som Micro uzi før du finner noe vellykket, og da tenker jeg på mp varianten med tungsten og helt omsluttende støtbunn.

 

Nei, gi meg rullelås eller DI, sistnevnte burde ikke være kritisk i et jaktvåpen, og det gir absolutt bedre forutsettninger for frittflytende pipe.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri skutt med en camp carabine, men en del skudd med semi UZI som skyter fra lukket bolt og en god del flere skudd med AR variant i 9mm med demper, denne også blowback uten at man opplever noe i nærheten av bakoverblås som i et våpen i "riflekaliber"

Om jeg hadde hatt en camp carabine ville det ikke gått lang tid før det hadde vært en demper på den.

 

Har sett løsninger der man borrer ut en bit i bolten og setter inn en wolfram stang for å regulere opplåsingen når man bytter kaliber eller endrer andre ting.

Link to comment
Share on other sites

For å hindre bakblåst på Camp'en i 9mm med lovlig lang pipe er det bare å heldempe og bore noen ventilasjonshull i løpet et par cm foran kammeret.

 

Dette blir OT, men: HYSJ! Dette var liksom ei billigbørse... Var... :evil:

Pratet med en som hadde demper på sin .45, høyreøret flagra ved skudd.

Men det var ikke heldemping da... /%#(¤%#/¤//#%/")")!!!!!!!

Ikke bare skal man ha ny stokk, hylsesamler, picatinnyskinne og holosight.

Neida, man må jo heldempe skiten også. Torf, det er din skyld.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...