Jump to content

Underdekt behov og ignorert marked?


egon olsen

Recommended Posts

Vel, nå er det sånn at det ikke mangler på Glock magasiner i de fleste varianter i denne husstanden heller, men jeg hadde ikke dævva av å ha en 90two i skapet og...

 

Men, om ikke importøren/agenten ser potensialet i å levere inn en sånn til godkjenning gir jeg opp Norsk våpenbransje. Pr.nå er dette den eneste halvauto rifla i et pistolkaliber i et design som faktisk kan stå til påske, sågar tilgjengelig fra Europa.

 

For øvrig, å forvente seg noe fra en bransje som reiser i samlet flokk til IWA mens butikkene er tomme for varer markedet etterspør, er kanskje å håpe på litt mye...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Og skeivt ble det. Det gjorde de i forrige uke og. Og da var det greit, det var skeiv uke liksom. Litt om hullet. Diameteren er 10,95 over 90,0mm, dette har jeg dreid innvendig på samme oppspenning som utvendig. Etter 10,95 passasjen kommer et parti med 3,0mm over 40mm, og det er nok her det har sviktet.

 

Så da prøver jeg igjen. 3dje forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Du kan kanskje forsøke en D bit, dvs et rundstål på 2.5 mm delt på midten, kvesset med en liten radius, herdet og anløpt, skal vistnok gå rettere men vet ikke med slike små diametre. Jeg la inn en foring som ble gjenget og loddet inn med litt mykere stål for å få borret hullet rett. Trengte et par forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg er besatt av retthet.

En ærlig sak. Skal ikke si at jeg kan noe om dyphullsborring, annet enn at det er vanskelig. Selv om du får rett entring vil slike småbor lett bøye av, så det er ikke gitt at du får det noe rettere ved å gjøre det på samme senter. Er vel egentlig mest et spørsmål om hvor mange forsøk du orker å gjøre :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ønsker meg ikke noen 1/2auto (Med mindre jeg kan strippe 10/22'n og sette på annet løp og innmat og vips, Bobs your unckle).

 

Det jeg ønsker er:

0. Bruksområde salonggevær for voksne, til lett Rådyrrifle. (Plinking, seriøs jakt fra 0-300m).

1. Lett hendig repeter rifle (Karabin), i pistolkaliber.

2. Ikke tynnplater, plast eller enda værre, crapy støpegods.

3. Kaliber bytte. (Gjerne Heen/Savage style, tenker i utgangspunktet ikke TD, selv om det hadde vert konge. Gjerne med avtagbar/folde kolbe).

4. Kasse/sluttstykke gange tilpasset største kaliber i lengde og tyngde. (Svært kort kasse som lener seg på løpsmonterte sikter som på blaser o.l hadde vært bra). Gjerne rettrekker, ikke pumpe.

5. Fin sluttstykke gange, og godt avtrekk.

6. Løst magasin.

7. Bruksområde til og med Rådyr, men skal henge med overalt. Dras over stein og gjennom skog, skrangle rundt i bil/traktor etc. uten at den må skytes inn før en tør bruke den på vilt (=Robust).

8. Mulighet for å montere Demper/heldemper.

9. Kalibergrupper mellom 32 (327m og ned) og opp til og med 44m. (Har hørt endel med en med erfaring med TC contendere i 357m og 44m, m/uten demper. 44m er betydelig bedre egnet til Rådyr, og legger mindre hardskutte 4 fotinger (T.d. type c.a.t. flatt i smellen/piffen). Gjerne med mulighet for t.d .256wm o.l. morsomme kreasjoner. (Dier og hylser til rare ting er koslig å ha på hylla, slikt pynter opp og bevarer sindets munterhet).

10. Rock solid sikte montasje, der sikter kan tas av, byttes i det uendelige uten treffpunkt endringer. (= montert på løp eller solid innfestning i låsekasse av løp, helst det første).

11. Lett tilgjengelige deler for ombygginger.

 

Har sett litt på 77/44 og 77/357 (Men ikke holdt en i hendene), de er nok det lureste kjøpene. Men ikke akkurat det jeg ønsker meg (Det var denne jaktvåpengarderoben da, som hindrer en i å ha det gøy uten å måtte selge unna etterhvert jeg vil unngå å komme på kant med). Våpen kjøpes, er ikke meningen at de skal selges. :wink:

 

Hvordan er løpet festet på en 77/357?

 

Undres på om 77/357 og 77/44 har samme magasinbrønn (= 44m og 357m magasiner går om hverandre). Slik at man kan sette heen muffe på en 77/44 og kjøpe ett 357magasin og løp, og vips ha litt mer å leke seg med?

 

Tro om ett 357m magasin kan konverteres til 327m?

Eller kan man ta ett Glock 9mm mag og lage en magasin innsats som bare er å klipse på plass? Og vil det mate ok?

 

 

Å nei! Kammer syken har rammet igjen. :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om kammeret skulle ha designet en rifle for pistolkalibre, hva skulle krav spesifikasjonene ha vert?

Her er ett forslag klar til slakt/justering fra kammerets våpenkyndige. Tanken er løp med ren avslutning for enkel maskinering og for automatisk headspacing ved løpsbytte med kaliberspesefik fremre sluttstykke del. (Alle løp ender på same sted, og sluttstykke del med utdrager og støtbunn byttes etter kalibergruppe).

 

Jeg ser for meg ett kompakt design, der mye av poenget er kort låsekasse for siktemontasje på løp, og kort sluttstykke gange. Mye av utfordringen ligger i multikaliber konseptet, der satser jeg hardt på 3D printing skal løse pris og kompleksitet

 

Begrunnelse:

1. 1/2auto utelukket grunnet godkjenning og større krav til spesialtilpasning pr kaliber.

2. Enskuddsvåpen utelukket grunnet god tilgang fra fabrikk, og ved jakt/plinking ønsker man normalt en magasin løsning.

 

Behov:

3. Må kunne bruke magasin for kjente pistoler, gjerne type 1911 eller Glock som har endel kalibre å velge mellom, men også t.d. deasert eagle o.l. (357m/44m m flere mag tilgjengelig). Det enkleste og beste rent estetisk er nok enkeltradsmagasiner (Tilgang bestemmer).

4. Magasin brønn må være oversizet, slik at hver magasin type bruker en egen magasinbrønn innsats med mag låsing og det hele. Da kan hver magasin type justeres til perfeksjon for best mulig mating, og kalibervalg muligheter økes.

5.Løpsinnfestning type STR/S&L o.l. Løp skyves på plass mot en liten pinne/skru som gjør at løpet havner på samme sted rotasjonsmessig hver gang, og klemmes fast.

6. Låseklakker bak (Minst 3, tre stk for 60* sluttstykke låsing).

7. Største kaliber 44m? Og maks lengde i låsekasse satt tilsvarende?

8. Enkelt utskiftbare sluttstykke hoder for kalibergruppe, lengde omtrent som hele åpning av mag brønn uten innsats (I tilfelle spesielle utfresninger for mindre kalibre, og forenklet produksjon av del med låseklakker)

9. Låsekasse i Glassblåst rustfri stålkvalitet? (Duracote o.l. for andre farger?).

9,1. Avtrekkermodul, noe fra Timney? som er adekvat med sikring og det hele? Må virke mot bakre del av sluttstykket som blir likt uansett kaliber.

9,2. Styrke på låsekasse/sluttstykke bør være såpass som for kaliber med kammertrykk på 65000psi (t.d har .256wm ett kammertrykk på 50000psi). Dette burde gi plenty margin for alle +P ladninger (Og vel så det). Slik at dette blir en svært sikker rifle.

 

Praktisk:

10. Låsekasse maskinert ut av rundstål? (ala Rem 700). Helt symetrisk maskinert, for enkel produksjon og uniform stress påvirkning. (OBS! Mag brønn blir lett betydelig bredere enn låsekassen med double stack mag og magbrønn innsats).

11. Magbrønn produsert i 3D printer, av solid kunstoff. Med patronstyring

12. Tennål/tennålfjær om mulig fra en kjent produsent (En eller annen pistol/rifle). Liker ikke tanken på å produsere den detaljen selv. Lengde og størrelse lik for alle kalibergrupper.

13. Låsekasse konstrueres for maskinering i cnc senter, en oppspenning for samtlige opperasjoner som må ligge på linje gir konsentrisitet og uniforme låsekasser innvendig og utvendig.

14. Lengde på låsekasse: Forslag 20mm til innfesting av løp, 45mm utkaster åpning (65mm til bakre bro), bakre bro 25mm + tange med skyvesikring? 20mm. ca totallengde låsekasse m/tange 110mm. Magasinbrønn ca 50-55mm lang, begynner bak fremre låsekassebro.

 

Er svært usikker på hvor mye som må til for styrkens del, lurer også på om magasinbrønn bør tilpasses største patron med magasin rett i, og innsatser for resten (Blir nok vanskelig å få plass til innsatsene da?)

 

Problemområder:

Utforming og produksjon av låseklakker på kasse og sluttstykke.

Styrke / svikt i sidevegger mellom bakre og fremre låsekassebro.

Montasjesystem for magasinbrønn innsats.

Avtrekkssystem og plassering.

Antall kalibergrupper man skal adaptere våpenet til.

Flere?

 

Puh! det var mye på en gang, noen tanker om dette, og hvor langt på landet jeg er her?

Link to comment
Share on other sites

 

? burde vel funke for 32acp til 44m dette?

Eller rettere, alt som det er mulig å få tilpasset sluttstykke til.

 

En fordel med å gjøre sluttstykket slik, er jo det at fremre del ikke roterer. Sammen med magasinbrønn innsatser skal da alle sentertente kalibre mindre enn 44m gå å få til.

 

Sjekket lengden på en Savage 10 SA nå, låsekasse 153mm utvendig broer, + laaang tange. Totalt 215mm.

 

Begynte å lure på hvor lange løpene burde/må være. Med minimum "pull" på 300mm (Knappe 12"), og låsekasselengde på 100mm, må man ha min 44cm (17.3") langt løp. Noe som lener seg til standard løp på 47cm (18.5"), i lett til medium profil.

 

Hva vil ett slikt løp kreve av låsekassa for god presisjon?

 

Link to comment
Share on other sites

 

Når det gjelder tennstempel og slagfjær, er det heeelt sikkert at alt vil gå om en annen? Er vel litt forskjell på 7,65 x 17 mm SR og .44 RM hva anslagsdybde angår?

Timney er flott dersom sikringen fortsatt funker.

 

AK/SVD-sideskinne kan være en løsning til raskt avtagbar montasje som likevel holder treffpunkt, finnes jo et hav av forskjellige picatinny/weaver-skinner en kan sette på disse, i tillegg til rødpunktsikter, 4 x 24 mm-sikter med Duplex, 3-10 x 40 mm Duplex, osv.. settes sideskinnen lavt på venstre side av våpenets låskasse vil en jo kunne få siktert montert veldig lavt. Det gjør i tillegg at en slipper bruke svært høyre ringer dersom en bruker optikk med stort objektiv/okular, skinnen vil jo sitte litt over kassen og dermed kan en bruke lave ringer uten problem..

 

Link to comment
Share on other sites

 

7,65x17mm SR bruker Smal Pistol hetter (Kan du ikke si 32acp, så en uvitende stakker slipper å slå det opp. :wink: ).

 

Spørsmålet er om Smal pistol hetter, krever annet tennstempel og anslag enn Large Pistol hetter.

 

Som eksempel vil jeg trekke frem nyere S&W686 (357m) kontra S&W629 (44m). Begge bruker samme tennål (Og jeg tror hanefjæra er lik også), så jeg tror det ikke vil bli noe problem. I hvertfall ikke så lenge man holder seg til Pistol hetter.

 

 

 

Grunn til at jeg ønsker en form for sadelmontasje på løp, er 100% repeterbarhet ved demontering/løpsbytte. Jeg er vokst opp med en Nylon66, og er alergisk mot alt som smaker av treffpunktsendring grunnet fleks i låsekasse/løp. (Innbilt eller ei).

 

Tanken på å kunne dra av ett løp, la siktet stå montert, og skyve på plass ett annet med sikte montert, og vite jeg er rett på er for meg vital.

 

Jeg har løpsbytte system på ei rifle, og der er sikte montert på låsekassa. Det er ganske lite forskjell ved av og påmontering av løp/sikte, men den er der, og den er stor nok til at jeg ikke føler meg komfortabel med å løse skudd mot vilt uten verifisering og justering av treffpunkt.

 

AK/SVD-sideskinne vil uansett bli massivt for stor for dette våpenet, og boring av låsekasse for normale baser er ikke noe problem som sådan. Kanskje begge deler? Både bore låsekasse for normale baser, og ha valgfri mulighet til montasje festet på løpet?

 

 

Tenkte på en sak, med rimmed patroner som indekserer på rimmen. Sluttstykket til disse vil vel egentlig bli likt, med unntak av utdrager?

Og så glemte jeg headspace. :trist:

 

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i at SVD/AK blir altfor stort :/

Dersom en har en randpatron og en rillepatron med samme bunndiameter så er det jo fiks flott med samme utdrager dersom den blir formet slik at den får plass både mellom krave/pipe, og med bruk med rillepatron, plass i rillen.

 

Velger en bullpup så utgår godt avtrekk..

Link to comment
Share on other sites

Bulpup er ut ja, føler meg ikke bekvem med kammeret cm fra øynene. Rent bortsett fra at crap avtrekk følger som ett brev på posten.

 

sikter er forøvrig ikke tenkt scout plassert, bare montert base i løp.

 

Mer med noe slikt på løpet og innover låsekasse. (Bilde er bare for å demonstrere konsept)

718204_m.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Spennende om det er sant.

 

Press release just leaked on arfcom. The new firearm is called the Ruger PDC (Personal Defense Carbine) and will be released initially in 9mm, with .40s&w, .45acp, and 10mm to follow. The PDC is a compact pistol caliber carbine set to compete with the Sig MPX, Brugger & Thomet APC9, CZ Skorpion EVO3, and other recently developed/released MP5 style weapons. Believed to have quick change barrels, fully ambi controls, caliber conversion capability, and all the other premium bells & whistles. Mag compatibility is unknown at this time, but appears to be proprietary mags with a modular magwell, that could later be swapped to accept others. Initial release is a 16" carbine, but pistol variations will soon follow. Numerous buttstock options, pistols will be compatible with the ever popular arm braces, and will not require purchase of any additional parts to make that possible. MSRP set at $949, so this could be a game changer to say the least, with similar weapons priced at $1500-$2500
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...