Jump to content

Underdekt behov og ignorert marked?


egon olsen

Recommended Posts

Hva med å bruke Marlin M70 istedenfor Ruger 10/22? Har allerede rett magasin, er billigere og kommer allerede i en take-down-versjon. Take-down-utgaven har jo skru-inn-løp, så det burde være et godt utgangspunkt for kaliberskifte.

 

Marlin_70_schem.jpg

 

Tøft med heldemping:

2_rifles_marlin_papoose_.22_suppressed_take_down_rifle_98536.jpg

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Men ingen av de er vel akkurat vanskelige å få tak i?

 

For meg blir greia å kunne plugge en 765 inn i en nett, liten 22 og få et salonggevær for voksne. Ballistisk sett er 765 så og si akkurat dobbelt så kraftig som en 22, dobbel kulevekt, dobbelt tverrsnitt, samme hastighet. Å gå for en større patron som i praksis ikke gir ekstra ytelse og har flere ulemper mtp mating gir ikke stor mening i min verden. En repeterrifle i 327 Federal vil gi mye mer mening enn en 32Long, men det får bli en annen gang. Og da begynner også avstanden til den langt mer potente 300 whisper å bli liten.

 

For halvauto er drømmen en 30 ultra, men det vil nok kreve en egen kasse med låsing.

Link to comment
Share on other sites

Forskrift av 2009, punkt 4.2.1 står det at kalibrene 4,6x30, 5,7x28 og .224 BOZ er spesialkonstruert til militære formål for å trenge gjennom kroppspansring, og derved omfattes av forbudet i § 8.

 

Personlig skulle jeg gjerne hatt en FiveSeven, så vis gjerne at jeg tar feil.

 

Saken er at disse 3 kalibrene er (feilaktig) brukt som eksempel i teksten som panserbrytende. Så om BOZ er greit så er 5,7 det også...

Link to comment
Share on other sites

Beklager. Gikk litt fort i svingen der. Jeg har aldri hørt om noen som har forsøkt å søke på slikt så jeg vet ikke resultatet. Men det enkleste for saksbehandler er vel å avslå. Kunne evt vært mulig å legge ved et vedlegg som forklarer litt om kaliberet og at det, i hvertfall i tilfelle 5,7, er umulig å få tak i den varianten som faktisk er panserbrytende.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det står i rundskrivet vil nok ikke mange tørre å godkjenne det, men villkatter er alltid mulig. Og er man virkelig heldig så kan man jo ende opp med en villkatt som er kompatibel med en eksisterende patron :wink:

 

Man får uansett ikke kjøpt panserbrytende ammo, så problemstillingen er uansett hypotetisk.

Link to comment
Share on other sites

Rundskrivet sikter nok mot håndvåpen, ettersom de fleste sentertente .224 rifler skyter gjennom tilsvarende eller flere vester med helt ordinære kuler

Hele betegnelsen "panserbrytene" er egentlig bare vissvass da de pistolpatronene det er tale om ikke skyter gjennom noe som helst kjent som er "pansret" Det er det forøvrig svært få riflepatroner om noen som gjør heller lenger.

En 4.6x30 med vanlig 224 kule kunne blitt en fin liten tass. Hylser er det jo rikelig tilgang på, med vanlig boxer hettelomme.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...