Jump to content

Kaliberbegrensning på DFS baner?


Litago

Recommended Posts

The rules of the game:

6.900 Ammunisjon

6.910 Generelt

Det kan kun benyttes ammunisjon av typene

«luft»/CO2, kal. .22 long rifle, 6,5 mm (6.5 x 55),

7,62 mm (7,62 x 51 tilsvarende .308) eller (7,62 x 63

tilsvarende 30.06) innenfor DFS. Ammunisjonen

skal være tilpasset standard kammerlengder og

ladninger. For jegerklassen tillates kaliber som for

storviltjakt. Maksimalt tillatt kammertrykk i kal 6.5

i Sauer og Mauser er 3800 bar, i Krag Jørgensen

3300 bar og maksimalt kammertrykk for 7.62

er 4150 bar. Trykk målt ved Piezo elektrisk trykkmåling.

 

Baneinstruksen vår henviser enkelt nok til denne paragrafen:

Det kan kun skytes med våpen eller kaliber godkjent for bruk innenfor Det Frivillige Skyttervesen, jfr Skytterboken 2012-2013, kap. 6.

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Det er 12,7 × 99 mm NATO eller .50 BMG som er grensen på mange DFS baner. Men HV er inne og "trener" med 12,7 × 99 mm NATO eller .50 BMG på mange DFS baner som da også er godkjent for dette kaliberet også.

Alle andre cal 50 som kan brukes på jakt er det ingen begrensinger på slik eg har forstått det.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det må også skilles mellom hva som er tillat å bruke av kaliber på banen iht baneinstruksen og hvilken begrensing det settes for bruk av det elektroniske skivematriellet. Av hensyn til slitasje på ruller etc settes ofte grensen for kaliberstørrelse lavere her.

Link to comment
Share on other sites

på Elektroniske skiver får man vel ikke skyte med 458 heller?

men hva med 375 og 416?

 

 

Joda jeg skyter 458, ingen problem det, og de sier heller ingenting på 500 nitro eller jeff heller, til og med 600 og 700 er greit. Pga ingen av disse våpna er i nærheten av kraften en 50BMG produserer på 100meter. 700 har mer kraft ut løpet, men ikke etter 100meter.

 

Er det energien de elektronisk skivene ikke tåler? Eller er det diameter som sender ut feil mld?

Har aldri sett en slik skive på nærthold, til å vite hvordan de ser ut eller fungerer

 

Noen som kan forklare?

Link to comment
Share on other sites

Fjernet sitering av overstående innlegg. Ranger#44

 

Skivene tåler det nok, ingen problem. Derimot er de mange steder bekymret for at store kalibre sliter undøvendig (jeg har ikke noe grunnlag for å si om de har rett eller ikke) på gummiduken, som er ganske dyr i innkjøp.

 

Begrensingene i skytebaneforskriften er (dessverre) slik den er formulert utelukende basert på kulediameter, ikke anslagsenergi.

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt en kongsberg tråløs 300m blink som eg kunne sette på hold ut til 1200m.

 

Har skutt mye med 50 caliber på den, og gummien blir ikke mye før oppbrukt av den grunn, det er bare tullprat fra de som jobber på skytebanene. Det er og bare å ringe til Kongsberg micro elektronikk å høre!!

 

Det verste å skyte med merket eg, var varmint kuler, da de ekspanderer helt og river med seg mer gummi ut.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Veit ikkje om kva begrensingar som er, men eg har sett slitasjen på dei elektroniske skivene etter folk har skutt på dei med 9,3-30 06 osv, og det ser ikkje spesielt bra ut! og blir noko øydelagd så er det dyrt for eit lite skytterlag å fikse opp i.

 

 

Så du har sett slitasje skade etter 30.06? Kontra 6,5 det da? Trur ikke du ser mye forsjell der.

Det du kan kanskje gjøre er å sjå forsjell når det blir skutt med helmantel ammo konto blyspiss.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på skiveslitasje er først fremst pga formen på kulene.

Spisse match kuler stanser ut et hull omtrent som hullspissen. En flatneset 3030 kule eller rundneset 9,3 kule stanser ut betydelig større hull.

Når det blir for mye lekasje i skiven oppfatter mikrofonene i skiva "feil" og du får anvist merkelige treffpunkt.

Ser dette godt på 15m banen vår, der er det forsøkt med redusert fremtrekk av gummi for å spare penger når vi trener og da hender det at blir anvist helt ulogiske treff.

Link to comment
Share on other sites

Litago skrev:

jeg føler meg litt tvilende på at man kunne trampe opp på nye Farvannet med 700 Nitro og skyte på elektro skivene der

tror noen i styre ville reagert med en kommentar eller lignende

 

Så lenge du møter opp på jegertreningen, og skal skyte opp til prøven med rifla. Så kan de ikke vise deg fra banen. Dette er en jaktrifle og DFS er pålagt til å tilby oppskytning til årlig prøve.

Link to comment
Share on other sites

Når vi arrangerer storviltprøve så selger vi en tjeneste, de som kommer for å skyte er våre kunder. Og bør behandles deretter. Høflig men bestemt standplassledelse, hjelp med våpen, kikkertsikte eller instruksjon for de som ønsker det. Heller aldri feil å ha et smil på lur.

 

Vi tjener jo gode penger på dette som brukes til annen aktivitet i skytterlaget.

 

Jaktkuler sliter en god del mer på gummibanda, spesielt flatnesa kuler i grove kaliber. Og det kan gå litt utover mikrofoner og kretskort hvis en har 4 sensorsskiver. (Kongsberg)

Men kostnadene til dette er vesentlig mindre enn vi får i inntekter.

 

Det er heller ikke noe problem for meg å sette opp en pappskive for skyteprøve med de aller grøvste patronene.

Skal være rimelig greit å se treffa fra en 700 Nitro Express fra standplass. :D

Link to comment
Share on other sites

Mikrofonene skyter du like lett sundt med hvilken som helst annet kaliber om du skyter i hjørnene på de som har hjørne mikrofoner. Så det mener eg ikkje er noe tema.

 

Gummi bandene/ magebandene koster ikke mye i forhold til kor mange skudd du kan skyte på dem, så uansett om hullene blir ørlite større med evt 50 - 700 caliber, så er det ikke noe stor koatnad.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Gummi bandene/ magebandene koster ikke mye i forhold til kor mange skudd du kan skyte på dem, så uansett om hullene blir ørlite større med evt 50 - 700 caliber, så er det ikke noe stor koatnad.

 

Espen

Så lenge du treffer magebåndet ja.

Skudd utenfor magebåndet med kuler som lager store hull medfører lapping før eller siden.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge ein treff i svarten så gir store kaliber marginalt større slitasje enn små. Men treff ein utanfor svarten, i isoporskiva, gir grove kaliber stor slitasje. Og etter min ringe empiriske erfaring så har jegerskyttarar med grove kaliber (på oppskytinga) myyyykje større sannsynligheit for å treffe utanfor svarten enn dei med mindre kaliber.....

 

Det er no i alle fall min observasjon.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå ser eg det selv ikke som noe problem å treffe magabandet. Men selv om du ikke gjør det, så blir det uansett ikke så mye dyrere med et grovt kaliber. Delene er ikke så dyre. Mikrofonene tåler uansett ikke en mindre kule heller. Når folk betaler får å skyte, så får laget inn uansett mye mer enn hva det koster i slitasje om de ikke sskyter sund en mikrofon.

 

Har skutt så mye med slike blinker at eg har en viss peiling.

 

Min mening er iallfall at skytterlaget taper å ikke la de som har grøvre kaliber få skyte i forhold til at de betaler for å skyte.

 

Ofte er det ikke så mange skudd De skyter med grove kaliber alikevell, pga kostnad på ammo og rekyl.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Du leste tydeligvis ikke det jeg skrev.

Enkelte kule/kaliber kombinasjoner lager store hull i gummibandet. Om det da i tillegg skytes utenfor magebåndet (som er ca 35 cm bredt) så treffer man i en del av skiva som må lappes om det blir store hull i den.

Dette medfører lapping, noe som er ekstraarbeid.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det helst er avskutte ledninger, ikke mikrofoner og kretskort, som tar skivene. Og da har plutselig kulediameter litt å si. ;-)

 

Laget jeg skyter i er velsignet med en aktiv jegergruppe og løste dette ved å kjøpe noen skiver som kun skal brukes av dem. Det blir fem minutter mer rigging, men så slipper vi krangling om hvem som sliter mest. Gummibånd og ikke minst isopor slites markant mer på de der det skytes annet enn 22lr og rekrutt-ammo, men siden vi har en netto inntekt fra nettopp den slitasjen er det ingen surmuling mer. Vi bruker også papp, f.eks til innskyting, og det har redusert antall totalhavari enda mer.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt skader jakt ammo i det hele skivene ørlite mer, men det eg vill fram til er at det er veldigt lite, og eg mener det er så lite at det ikke er grunn til ikke å la de med grovkalibrede våpen få skyte.

 

Vet at det er dfs skytterene som jobber mest og gjør mest dugnad på banene de fleste plasser.

 

Men det er ikke alltid like lett for jegeren alle plasser heller, føler seg av og til lite velkommen.

Og hadde det ikke vert for pengene jegerene bidrar med, hadde heller ikke de fleste dfs baner vert så bra heller.

 

Nei håper jegere og dfs skyttere kan samarbeide for å ha gode baner og slik at jegere kommer seg ut og trener.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Så lenge en treffer i "svarten" (og ikke ramma, oppheng, skivebua 2,5meter til venstre for skive 1 osv) er ikke grove kaliber noe stort problem.

Vi har 8 elektronikkskiver og 3 på et skivetrekk, de fleste som skyter med grovt liker tydeligvis å se hullene:-).

 

De store inntektene fra jegerskyting beløp seg i fjor til astronomiske 12000kr (Brutto); da er banen åpen 3 timer (lengere om det er mye folk eller standplassleder er av den ivrige typen..) 2 kvelder i uka fra påske til hjortejakta begynner; og lørdager i august.

Link to comment
Share on other sites

Da ha ikke dere mye jegere på banen?

Er ikke mer en et par kvelder her det.

 

Medlemskap, betaling for treningskudd, oppskyting og salg av ammo.

 

Men det er sikkert stor forskjell på inntjening rundt om, alt etter avanse, og mengde jegere.

 

Her er det heldigvis ikke begrensing på kaliber uten om 12,7bmg.

 

Vill bare fram til at, de fleste jegere som er noenlunde innskutt, ikke ødelegger så mye.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Medlemskap kommer utenom, må evt telle manuellt for å kunne si at vi har xxx stk jegermedlemer.

Trening gratis for medlemer, 50/kveld for ikke-medlemer (de er det få av) 150kr for oppskyting (3 forsøk/våpen). Ca 100 skyter prøven pr år.

Ammosalg har vi sluttet med, for mye styr med oppbevaring, transport til at det ga fortjeneste å snakke om (men G-sport er 3 minutter unna!).

 

Bortsett fra de vanlige nissene ( de som vil skyte opp med NATO (fikk lov i fjor sier de hvert år..), skyte opp uten prøveskudd osv) er det bare trivelig-alle kaliber velkommen (untatt 12,7x99 pga baneinstruks) og generellt lave skuldre.

 

Hadde vi nå bare fått de som sliter med prøven siste dag før jakta til å komme i juni-da hadde jeg vært kjempehappy!

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg der.

Mange ting som spiller inn. Mange gidder bare ikke. Skyter bare de skudda de må.

Tror de fleste hadde klart prøven på første forsøk om de hadde gidda å trene.

Har en bestefar på 83 år som tar lettere prøven nå når han skyter kanskje 2000 skudd i året enn når han var 60 år og bare skaut kanskje 100 skudd i året.

 

Er litt forskjell på skytebanene og. Noen gjør det veldigt lett for jegere å skyte utenom de oppsatte jeger skytingene, mens noen av de som styrer noen baner virker som hater jegere og nekter de å skyte uten om de oppsatte tidene for jakt skyting.

Da er det ikke så lett for jegere å trene, når det også bare er 4-6 skytinger i august før jakta begynner.

 

Êspen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...