Jump to content

Pumpe-AR


Telefonoperatør

Recommended Posts

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

DPMS har vel solgt slike de siste 15 åra... jeg har til og med sett en sørafrikansk AK4 "galil" ombygget til pumpe.

så langt har "vi" i manuellfetishistenes grupperinger hatt en uskreven regel om at slike ikke er helt fair...

 

(og britenes straightpull løsninger er nok litt kjappere en pumpe.)

Link to comment
Share on other sites

AR i både rettrekker- og pumpeutgave fins i mange forskjellige utforminger. Finnes rettrekkerrifler med ladearm plassert som den på AG3, også, som gjør det litt enklere å ta ladegrep liggende.

 

De aller fleste rettrekkervarianter har jo fortsatt rekylfjøren i glidekasseforlengelsen, som gjør det relativt raskt å repetere ved å dra armen bak og så slippe (går jo i lås av seg selv når du slipper). Vil tro det er betydelig raskere enn pumpe i alle fall, spesielt liggende/sittende :)

Link to comment
Share on other sites

Hva synes manuell folket hvis man stiller til start med en AR15 rettrekker da?

Ladearm på venstre side er som regel raskest da man slipper å slippe pistolgrepet og har bedre kontroll på våpenet.

Ser på videoene fra UK at det går svært mye raskere enn en mauser/ruger i manuell divisjonen.

Feigt eller bare konkurransemessig tilpasning?

Link to comment
Share on other sites

Det varierer med rifletypen det der.

 

For en vanlig rifle er det nok en fordel å ta ladegrep med sterk hånd. En AR av den lettere typen, derimot, tipper jeg man klarer å holde stabil med kun pistolgrepet og ta ladegrep med svak hånd.

 

Jeg skriver "tipper" fordi jeg aldri har skutt med en slik vederstyggelighet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del med en AR15 som ikke fikk nok gass.

Den fungerte dermed som rettrekker. :lol:

 

Var ikke noe problem å skyte ferdig stagen ved å holde i pistolgrepet og dra ladearm med venstre hånd.

Riflen peker fortsatt på målet hvis man holder den stødig mot skuldra og høyre hånd på pistolgrepet.

Hadde vært litt artig å skutt manuel divisjon med en slik AR15, men får vel stygge blikk og mumling om juks :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En vanlig AR-15 er halvautomatisk (lader selv for hvert nye skudd gjennom bruk av gassimpuls, hvor gassene ledes bak gjennom et gassrør og skyver sluttstykkebærer (eng. bolt carrier) tilbake, eng. direct impingement/DI).

 

En pumpe-AR mangler gassfunksjonen og må lades manuelt. En pumpe sitter på forskjeftet (eng. handguard) og må pumpes bakover, så fremover, for å manuelt flytte sluttstykkebæreren og lade nytt skudd. Samme prinsipp som på en pumpehagla á la Remington 870 :)

 

Endret:

Tika var litt raskere enn meg..

Link to comment
Share on other sites

Det med hvilken side man skal ha ladearmen på kommer nok mye an på type rifle, som Thor er inne på. På ei lett og velbalansert rifle, gjerne med pistolgrep, ville jeg nok hatt ladearmen på venstre siden. Så fort vi snakker lang bullbarrel og mye vekt fremover, så vil jeg nok ha ladearmen på høyre side og holde i forskjeftet mens jeg repeterer. Det kan vel uansett ikke være noen heksekunst å få lagd det til slik at man har ladearm på begge sider hvis man vil det.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, folkens!

Da kanskje denne typen våpen blir godkjent til jakt? Det hadde jo vært snadder, med tanke på hvor mye mer presise de er enn f.eks. Ruger'n.

Link to comment
Share on other sites

En pumpe AR burde man vel egentlig få godkjent til mange grener som jaktfelt osv. Til jakt stopper det vel med militært utsende. Hvem blir den første som tar en inn?

 

Bare å jakte med det, hvis du gjerne vil. Kun halvauto rifle hvor det er nevnt noe om "militær karakter", ikke bolt, pumpe, bøyle eller rettrekker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt rykte om at FAL omgjort til rettrekker har blitt ervervet til jakt før, stemmer det? Vil tro at med rette typen kolber/forskjefter, rødpunktkikkert a la Aimpoint 3000, og et femskuddsmagasin kan det være egnet.

 

Egon har dessverre rett ang AR, glidekasse er jo ikke reg.-pliktige og således er det jo ikke så mye som hindrer deg i å sette på en glidekasse for halvauto oppå et rammestykke ervervet for bruk som rettrekker.

Link to comment
Share on other sites

Uansett lower og registreringsplikt eller ei: Hvis du søker på en AR-15 rettrekker, så krysser du av for "halvauto - nei" på søknadsskjemaet. Hvis du da senere bygger den om til halvauto så bryter du med forutsetningen for erverv. Om delene du bruker til å gjøre dette er registreringspliktige eller ikke er irrelevant; det er fortsatt ulovlig. Og den eneste grunnen til å kjøpe en slik børse må jo nettopp være for å føye seg etter lover og regler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Denne var rett og slett ikke så dum! Kanskje jeg skulle gå på en slik selv? Har en stund vurdert en manuell, men som linksskytter så har jeg ikke funnet noe som har fristet. Prisen i statene er jo ikke så ille heller. Noen som vet hva de som har blitt solgt i norge har gått for?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...