Jump to content

Forslag til forbundstinget fra Bergen Sportskytterklubb


csteinsv

Recommended Posts

Problemet med dette nye forslaget er at det er er i motsettning til de eksisterende regler som er krevende å leve opp til, så er disse umulige. Da det ikke er lovlig å låne rifle annet enn lokalt, og hvor mange klubber har utlånsrifler tilgjenglig. Her i nord er det dessuten et problem at vi ikke har rifler, noen i nrof er trolig de eneste i klubben som har rifler som kan benyttes. Å låne av nabo klubben er liksom ikke noe alternativ da een ligger flere timers kjørsel unna. Så for Nord Norge er forslaget en brutal innsttamning. Hvor vidt det er lurt å dele opp DSSN aktivitet på papiret er også tvilsomt. Selv ser jeg ingen grunn til at en skytter som i øyeblikket kun er aktiv med pistol må kvitte seg mef rifla.

 

Skulle noe konstruktivt gjøres må det være å beholde dagens ordning men si at det holder med ett LIII på de 24 månedene .

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 250
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gud bedre...

Det er mange som italer seg uten å ha lest hverken reglene, kjenner til den kronologiske rekkefølgen ting har skjedd eller bakgrunnen. Takker desuten Bjorn J for den mest eminente måten å presentere "jeg trenger ikke å lese eller forstå tråden før jeg kommenterer i den" holdningen.

Til Tiwas - Ja en viss form for ekstern påvitrning har det vært, som har gjort at man innad i stryet valgte å stramme inn på forbundets regler på hva som kreves for å bli Dynamisk rifleskytter. I all hovedsak det faktum at det er solgt svært mange praktisk rifler i kongeriket, og ugreit mange av disse dukker aldri opp i konkuranser. Så for å være forutseende, reagerte man - i stedet for å bli tvunget frem til en annen løsning. Dette er nevnt spesifikt i arbeidet med ny våpenlov som et postivt tiltaqk, som viser at forbundene samarbeider. Og dermed indirekte bidratt til at at man ikke har fått en full stans i halvauto rifler.

Til dere som gnager om hvor vanskelig det er å skaffe / låne seg rifle.... :roll: Er dere i det hele tatt medlem av forbundet? Har dere lest reglene dere akker og syter over???

 

for det første er det altså ikke noe krav om at man skal delta på et eneste riflestevne for å bli godkjent rifleskytter. Og om mann vil skyte rifle, så finnes det faktisk minst to divisjoner man kan skyte uten at man MÅ ha ei halvautorifle.

 

Argumentasjonen om at restriksjonene er begrensende for sporten som helhet er usaklige i all den grad vi har sett mer og mer rifleaktivitet de siste åra, også etter innføringen. (og nei, det er ikek fordi folk ikke var klar over det at det ikke ble diskutert på forbundstinget, men at det var en god og positivt regelendring som det ikke var noe kjempe behov for å endre)

 

Det dumme med alt dette gnålet, er at man ender oppå med å drukne initiativet fra Bergen som søker å se på mulige endringer i det vedtatte og godkjente regelverket. Altså en mulig oppmyking, med å drukne det i ignorante uttalelser mer eller mindre plukket rett ut av lufta.

Link to comment
Share on other sites

Argumentasjonen om at restriksjonene er begrensende for sporten som helhet er usaklige i all den grad vi har sett mer og mer rifleaktivitet de siste åra, også etter innføringen.
Hvorvidt restriksjonene virker begrensende har du ingen mulighet til å vite før om flere år. At innføringen har bidratt til økt fokus på inaktive rifleskyttere og således fått flere på banen er positivt, men ikke noe tegn på økt rekruttering.

 

(og nei, det er ikek fordi folk ikke var klar over det at det ikke ble diskutert på forbundstinget, men at det var en god og positivt regelendring som det ikke var noe kjempe behov for å endre)

Virkelig? Hvorfor er det da så mange som selv i dag uttrykker overrakselse over at disse reglene eksisterer? Nei, jeg snakker ikke om nybegynnere men om folk som har oppfyllet kravene i mange år, inkludere ROer med begge skjortefarger.

 

 

Jeg er enig i at reglens innhold er godt og positiv, men mener den kunne vært solgt inn bedere. Da hadde man også kunnet unngå det som nå høres ut som kan være rykter/spekulasjoner, noe som alltid vil oppstå med for liten informasjonsflyt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at forbundet måtte gjøre noe i den situasjonen vi var/er i, men det vil få konsekvenser. På fredag var jeg på et møte i den lokale skiskytter kretsen der temaet var toppidrett. Foredragsholderen var klinkende klar på en ting: Ingen bredde ingen topp, ingen bredde ingen rekruttering. Idretten søker legitimitet gjennom tre måter: Rekruttering, medlemsmasse og toppidrett. Disse tre måtene henger selvfølgelig sammen. Sannheten er at ingen idretter overlever uten at rekrutteringen er større en frafallet. Idretts Norge slåss om nye medlemmer. I min skiskytterklubb prøver vi å gjøre terskelen lavest mulig for å starte med skiskyting. Hva Gjør DSSN? Det motsatte. Med tiden vil det selvfølgelig få konsekvenser for idretten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper ikke den skog (altså, for all del, ingen topp uten bredde) men det har vært en påtakelig fremgang i riflemiljøet i Norge de siste 5-6 årene. Det arrangeres mer matcher en før, både innad og utenlandsk. Videre er srgumentet litt håpløst - det er altså INGEN krav om å skyte riflestevner for å bli rifleskytter, og ei helelr noe som hindrer medlemmer å delta på riflestevner. Begrensningen er i at man må dokumentere et vist aktivitets nivå som konkuranseskytter i DSSN disipliner. Mitt inntrykk er faktisk at det ny regelverket har stimulert til økt aktivitet og deltagelse en det motsatte.

 

Men, Trådstarter ønsker å diskutere hvorvidt de innitielle kraven kanskje var for strenge. Og det syns jeg det skal være åpning for.

 

Understreker altså at forbundet påbegynte arbeidet med nytt rifleregelverk før Drapene på Utøya.

Link to comment
Share on other sites

Mm, jeg ser hva du skriver Hassel. Meget mulig du har rett, men jeg synes det er litt rart at det blir flere nye rifle skyttere når det blir vanskeligere å skaffe nødvendig utstyr. Dette er det stikk motsatte av hva samtlige andre idretter Gjør for å stimulere til rekruttering. Dette har sikkert forbundet statistikk på. Hvor mange helt nye rifleskytende medlemmer har det blitt i løpet av 2013 Vs året før de nye retningslinjene ble innført.

Link to comment
Share on other sites

Ja en viss form for ekstern påvitrning har det vært, som har gjort at man innad i stryet valgte å stramme inn på forbundets regler på hva som kreves for å bli Dynamisk rifleskytter. I all hovedsak det faktum at det er solgt svært mange praktisk rifler i kongeriket, og ugreit mange av disse dukker aldri opp i konkuranser.

 

Problemet er jo at det har ikke blitt gjort noe som helst med den problemstillingen. Det sitter fremdeles 3000 DSSN-medlemmer(*) med halvautomatisk rifle som aldri dukker opp på stevner og som ikke er avkrevd noe som helst aktivitet for å beholde disse, i motsetning til prosessen som har blitt til for å kunne bli ny rifleskytter. Når du har rifla, kan du bare sitte i sofaen og drikke kaffe siden det ikke er noe krav for å beholde den. Og da har du kommet like langt med PODs bekymring om at riflene ikke ble brukt aktivt.

 

Hvorfor aktivitetskravet for å forbli medlem aldri kom opp får man spørre de som satt i styret i 2011 om. I informasjonsskrivet av 26 september 2011 om de nye riflereglene som ble sendt ut, så stod det som eget punkt at styret skulles fremmes en sak på forbundstinget om innføring av aktivitetskrav for å forbli medlem, men utifra det jeg ser på forbundstingreferatene kom den saken aldri.

 

Øystein

 

(*) Er vel rundt 3500 DSSN-medlemmer med halvautorifler, hvorav ca 15% deltar på stevner ifra tall jeg husker fra et eller annet sted, noe som utgjør rundt 500 aktive medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel knapt 2500 medlemmer i DSSN, og langt fra alle disse har egen 1/2-auto rifle. Men grunnleggende er det det som er problemet ja, POD mener det er uheldig mange i forhold til hvor mange som er aktive på stevnelister.

 

Tallet 3000, som også uansett virker høyt, inkluderer vel også de som har rifler gjennom NROF.

Link to comment
Share on other sites

tallet er nok ikke så høyt. Det kan være at en god del ikke leger er medlem av forbundet.

 

Blant annet er det solgt rett under 2000 stk HK 91 fra Bertel og Steen her i landet. Jeg vet av 2 i DSSN miljøet som av og til brukes... En god del er nok i hendene på NROF skyttere og HVFPS men jeg ser de sjeldent.

Link to comment
Share on other sites

Det er kravet om level3 stevne som bør endres og det som var hoved poenget bak vårt forslag.

 

Vi flyttet også fokus på erverv av rifle til DSSN rifle program aktivitet i vårt forslag for det er en mer logisk framgansmåte. (personlig mening)

Med dagens regelverk kan en erverve en flunk ny AR å stille på rifle stevne uten å vite hva ett kammerflagg er, satt litt på spissen.

 

Fokusen vår er også på at det er lokal klubbleder som skal kjenne og til syvende å sist skal anbefalle en søknad om erverv både på pistol og rifle

det ansvaret er noe vi tar meget seriøst.

 

For å ta ett tenkt ekstrem eksempel:

 

Om ett medlem i BSK tilbringer 2 år rundt i Norge på stevner i varierende størrelse og skaffer seg nok poeng til erverv av en rifle. Så kommer han til

meg for å få en anbefalling og stemplet søknad. Ikke har jeg sett han før, ikke har han vært på noen fellestreninger. Jeg kan ikke anbefalle en slik søknad

for jeg vet ikke noe om personen eller hans karakter.

 

Men ett medlem som trener med oss 2-4 ganger i mnd og deltar på alle lokale stevner, er med på dugnad, lager vaffler osv osv. Han kan jeg anbefalle, jeg

har sett han kan håndtere våpen, jeg vet han bidrar positivt til miljøet og jeg vet at han også vil bidra positivt til miljøet etter han har fått riflen sin.

 

Det bør være lokalt kontroll og fokusen bør ligge, ikke på en deltagelse i ett level3 stevne i pistol for å kjøpe en rifle. (igjen personlig mening)

Link to comment
Share on other sites

Blant annet er det solgt rett under 2000 stk HK 91 fra Bertel og Steen her i landet..

 

2000 er tallet jeg også har hørt fra flere instanser, har ikke sett modell betegnelsen før, men tallet er høyt. Og det er de passive riflene vi må gjøre noe

med. Men da kommer vi inn på politikk og økonomi klart at for en klubb med 30 medlemmer så er kontingenten for 15 passive rifler viktig, men kan ikke være

viktigere enn at sporten må bestå.

Personvern og rapporterings rutiner kommer også inn i bildet.

 

Men det er igjen en annen diskusjon, som vel også bør snakkes om på klubbleder møtet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt tall på 1500-2000, men forsto det slik at det var alle 1/2-konkurranserifler solgt i Norge totalt til alle forbund (DSSN, NROF).

 

Det dere sier er at det i prinsippet kan være flere tusen av hver type? På konkurranselisten er det jo 20-25 modeller...

 

Hvor mange er totalt solgt med IPSC som erversbegrunnelse?

Link to comment
Share on other sites

Synes det er bra initiativ, csteinv. Synes selv at kravene som er satt, er alt for høye. Jeg har selv ikke i mine over 20 år som praktisk skytter, deltatt på noe level 3 stevne, men er veldig aktiv i egen klubb, samt NROF. Mener også at 12 mnd aktivitet vil være nok før kjøp av egen rifle. Er man redd at skytterne skal falle fra etter 12 mnds aktivitet, må man heller innføre et lite årlig aktivitetskrav. Blir det tilfelle, håper jeg forbundet kan lande på et fornuftig nivå, ikke slik som kravet til førstegangskjøper av rifle. Jeg skyter også i NROF, pistolklubb og DSF, så jeg kan ikke reise avgårde hver helg på praktiskstevner heller.

Link to comment
Share on other sites

Trulsen om å «fjerne» rifle grenen, kom vel i 2009 i forbindelse med møte mellom forbundet og POD, ang. praktisk hagle. Jeg kan ikke huske at jeg har hørt eler lest om det i forbindelse med rifle biten i andre sammenhenger.

Ellers så har Hassel rett i at det ble nevnt og skrytt av i våpenlov forslaget.

 

«Siste 12 mnd. Før en kan søke må medlemmet opptjene 6 matchpoeng på IPSC rifle, hvorav 2 poeng på IPSC rifle Level 2, samt anbefales av lokalt klubb styre.»

 

Er dette en skrive feil eller?

«6 matchpoeng på IPSC rifle» Mener man skjenerelt?

Forslaget har etter mitt syn en feil, og det er kravet til rifle konkurranse før du kan kjøpe eget våpen. Hvis man skal innføre det så må også alle klubber som driver med rifle også være pålagt å ha rifler til utlån.

 

Men av de ca. 2000 HK 91 riflene så er nok flere kjøpt som jakt våpen. Noe som visst nok var mulig før min tid i sporten. Her burde kanskje myndighetene tenke annerledes, og gitt folk mulighet til å selge eller få kjøpt dem ut av myndighetene. Flere slike rifler kan være registrert som «rifle 308 Win.» uten alt for mye mer info.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være fornuftig å ta en evaluering av dagens regelverk, og vurdere om det er behov for endringer. Jeg mener at dagens ordning favoriserer de som er bosatt i sentrale områder. Dette gjelder også forøvrig Rundskriv fra POD ang. deltagelse i åpne (approberte) for erverv av tilleggs/ reservevåpen. Utfordringen for de som bor i nord-Norge er blant annet:

 

1. I nord-Norge er det store avstander.

 

Å kjøre fra Harstad til Tromsø er 30mil hver vei, 60 mil tur retur. Fra Å i Lofoten til Harstad er det 30mil, så det er laange avstander.

 

2. Mørketid/ værforhold

 

Både mørketid og værforhold går at det stort sett er mulig å gjennomføre stevner på sommerstid.

 

3. Lite befolkningsgrunnlag/ Små klubber med få medlemmer.

 

Det gjør at det er få stevner, og det er ikke sikkert at det økonomisk vil la seg gjøre å kjøpe inn rifler for utlån i en liten klubb.

 

Dette er en utfordring da dette er et problem som er knyttet opp mot hvor i landet man er bosatt. I nord-Norge er gjerne distansen fra bosted til den lokale skyteklubben 5-6 mil eller mer. Dersom man bor i det sentrale østlandsområdet vil det gjerne være flere klubber innen en 5-6 mils distanse. I fra Lofoten vil det være mer enn 20 mil til andre skyteklubber. Det kreves derfor en større innsats i både tid og penger å reise på stevner. Dette kommer i tillegg til at stevner gjerne bare er gjennomførbare i sommerhalvåret.

Link to comment
Share on other sites

@Jonah Hex

Under praktisk hagle saken, så bel det nevnt at rifle heller ikke var en gren som var godkjent an JD eller POD. Men at man lot det være og de-facto godkjente det siden det var praktisert såpass lenge, parallelt med NROF og HVFPS skyting. Jeg kan ikke erindre at det ble fremsatt noen trusler om stans i rifle den gangen, bare påpekt uryddig saksgang.

 

Blant annet er det solgt rett under 2000 stk HK 91 fra Bertel og Steen her i landet..
Du kødder? Hvis dette stemmer skjønner jeg jo litt mer hvorfor de er bekymret.

Nope, jeg kødder ikke.. og selv om det er mange andre ervevsgrunnlag (saklige eller ikke) til hvor de har blitt av så blir tallet urovekkende stort når man tenker på hvor mange andre varianter av "praktisk rifler" som er solgt.

tallet jeg har hørt, i 2000 (året) var mer en 2000 ridfler ervevet til da NFPS.

Link to comment
Share on other sites

bare påpekt uryddig saksgang.

 

Nå tror jeg vi er inne på noe som er vesentlig for dynamisk skyting. Ryddighet, saklighet, og regelverk som fungerer på landsbasis og som alle våpenkontor kan

og vil følge. Åpen komunikasjon mellom klubbene og forbundet og POD, hva fungerer, hva fungerer ikke.

 

Klubbleder forum for styremedlemmer i DSSN tilknyttede klubber, kan være en tanke. (på DSSN sitt forum)

Jeg tror at vi alle er enig, egentlig. Vi bruker bare mye tid og energi på å formulere de samme tingene igjen og igjen på forskjellige måter.

 

Er dette en skrive feil eller?

«6 matchpoeng på IPSC rifle» Mener man skjenerelt?

Forslaget har etter mitt syn en feil, og det er kravet til rifle konkurranse før du kan kjøpe eget våpen. Hvis man skal innføre det så må også alle klubber som driver med rifle også være pålagt å ha rifler til utlån.

Nei det er ikke en skrivefeil ei heller en fasit, men de klubbene som har rifle grener på programmet bør tilstrebe å bygge opp lokalmiljøet sitt rundt rifle også. Det og ha en klubb rifle bør være høyt prioritert på den listen. Så kan vi skape ett aktivt lokalmiljø, ikke bare individuelle skyttere som driver med rifle og deres eneste tilknytting til klubben er på våpensøknaden. Det er nok en del av de passive riflene der ute som er passiv for medlemmer som skyter pistol kjøper rifle uten å ha skutt dynamisk rifle før, å finner ut i etterkant at "dette var ikke noe for meg" riflen blir stående i safen.

Om 10 medlemmer går sammen om å kjøpe en klubbrifle på deling så kan alle bruke den på lokale stevner, framfor at de samme 10 medlemmene bruker mange 1000 kr på å individuellt reise rundt i landet for å sanke nok poeng for å kjøpe ett våpen til en idrett de ikke har forsøkt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som er så urovekkende? Hvor mange lovlige praktiske rifler er blitt brukt til noe kriminelt?

 

Det som er urovekkende er at de passive riflene som bare sammler støv ødelegger for andre som faktisk vil drive en idrett.

Har ikke så mye med kriminalitet å gjøre, er vel mer at der er 2000 rifler der ute som ikke "behøver" å være der.

 

§ 13.Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

 

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon

 

Pr i dag så har ikke "dokumentere medlemskap og aktivitet i forening" denne tilbakevirkende kraft, der er ingen rutiner for oppfølging av medlemmer og våpeneiere som ikke lenger bruker sitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Mine tanker om forslaget:

Reduksjon i krav til aktivitet/stevne nivå er fornuftig.

Men kravet må kunne oppfylles med pistol slik det er i dag.

Grunnet lovligheten rundt utlån av halvauto rifler mellom private, og at svært få klubber har utlånsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

@Jonah Hex

Under praktisk hagle saken, så bel det nevnt at rifle heller ikke var en gren som var godkjent an JD eller POD. Men at man lot det være og de-facto godkjente det siden det var praktisert såpass lenge, parallelt med NROF og HVFPS skyting. Jeg kan ikke erindre at det ble fremsatt noen trusler om stans i rifle den gangen, bare påpekt uryddig saksgang.

.

Mener at det har vært skrevet på kammeret / NFPS (?) at det nesten ble oppfattet som det, uten at det var det. "Vi kan se på" kan jo fra denne innstansen være en reel trussel.

 

"csteinsv": Hvordan kreve 6 match poeng på rifle, hvis du ikke har rifle?

Det er tullete.

NFPS/ DSSN operer med 2 poeng på L2 og 4 på L3 - L5, med krav på en L3 og 12 poeng.

Ut i fra hva NFPS/ DSSN skrev så regnes ikke Level 1 med og hvis dette er hele teksten, så er den litt for dårlig forklart , hvis ikke så blir det feil.

Mener man her at Level 1 skal få match poeng?

 

Mener dere at det holder med 6 poeng og et L2 stevne, så er jeg enig i det.

Link to comment
Share on other sites

Mener dere at det holder med 6 poeng og et L2 stevne, så er jeg enig i det.

 

Vi mener at 6 poeng pr 12 mnd, og en anbefalling fra lokal klubb bør holde.

Poeng opptjeningen kan godt foregå på pistol, men det er mer ryddig om en tilstreber at skytter har noe erfaring med rifle. Forslaget ble laget med poeng opptjening på rifle og da bør en lokal level 1 match telle som ett poeng. Dette kan jo også være en fin pådriver for rekrutering til manual action klassen, skal ikke mye rifle til for å stille der.

 

Om vi går for opptjening via pistol matcher så har jeg ingen innvendinger på det, men da bør kravet være litt høyere. feks 8 poeng på 12 mnd eller omregnet 4 stk level2 matcher + en klubb anbefalling.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det neppe noe poeng i å dramatisere dette med antallet rifler som er ervervet til DSS, eller NROF, det har vist seg å ikke være et problem frem til nå, er heller ingenting som tyder på at det vil bli det.

Om man skal gjøre noe med forbundets selvpålagte innstramming bør det fokuseres på at rifle skal kunne ha rekruttering, inngangsporten i DSSN er i seg selv såpass regulert at det neppe er så mange som orker den veien det er, om hensikten er lovbrudd.

Link to comment
Share on other sites

Manuell divisjonene er som å stille i et Roadracing løp med trøsykkel, eller jaktfelt med blåserør. Har ingen problem med å skjønne at det for de fleste blir for kjedelig.

 

Skjønner jo det selvsagt, men det å lære seg å skyte godt sakte har mye å si for utviklingen av dyktige skyttere. Vanligste feilen er jo at en forsøker å skyte for fort for tidlig. Personlig så

kunne jeg godt tenke med å stille på riflematch med en konkuranse tunet 1873 Winchester lever action, men helst bare på øvelser opp til 100 meter :D

Link to comment
Share on other sites

Det rare er jo at vi som skyter manuell syns det er både gøy, utfordrende og spennende. Og på inge måte opplever det som å

å stille i et Roadracing løp med trøsykkel, eller jaktfelt med blåserør

Hadde man måtte konkurert mot de med halvauto, så hadde kanksje sammenligningen holdt vann.

 

Poenget er uansett at det faktisk ikke ligger noen hinder for verken aktivtet eller deltagelse i det eksisterende vedtaket. Slev om det virker som mange tror det er lsikt, og heller kritiserer forbundet, en å¨sette seg inn i sakens bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Manuell divisjonene er som å stille i et Roadracing løp med trøsykkel, eller jaktfelt med blåserør. Har ingen problem med å skjønne at det for de fleste blir for kjedelig.

 

Skjønner jo det selvsagt, men det å lære seg å skyte godt sakte har mye å si for utviklingen av dyktige skyttere. Vanligste feilen er jo at en forsøker å skyte for fort for tidlig. Personlig så

kunne jeg godt tenke med å stille på riflematch med en konkuranse tunet 1873 Winchester lever action, men helst bare på øvelser opp til 100 meter :D

 

Om man vil fortsette å skyte dårlig hele livet, kan man fortsatt kose seg med sporten, og å argumentere for de manuelle divisjonene for å heve nivået faller på steingrunn.

Skytterne med ambisjoner fokuserer som toppidrettsutøvere ellers og vet hva som skal til for å høste medaljer.

 

Om man skal endre forbundets selvpålagte restriksjoner for kjøp, bør man tilstrebe at disse ikke fremstår som uoverkommelige, om man skal endre dem.

Ved å kreve at poengene skal hentes på riflematcher der man må låne noens rifle eller stille med bestefars manuelle muskedunder er ikke et fremskritt.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo mene forskjellige ting om Manuell divisjonene, men jeg sysn det er litt utidig å blande inn rent personlige holdninger til å rakke ned på godkjente og approberte divisjoner i forbundet. Det er en liten del av DSSN skyttere som liker divisjonen og gleder seg over å konkurrere i den, så å påstå at det er annenragns og dårlig faller på sin egen urimelighet.

 

Men enig i at det nok ikke blir helt riktig å kreve riflematch deltagelser, for å kunne godkjennes.

Link to comment
Share on other sites

Nuh...

Det ser det jaggu ut som du har rett i

http://www.tfs.no/download/Retningslinjer_Erverv.pdf

Det er mulig at det rett og slett ikke er presisert i regelverket at det skulle dreie seg om Halvautorifler.

Kanskje lurt å sjekke med DSSN sentralt. Så vidt jeg kjenner til saken var det ikke intensjonen å også begrense reptervåpen.... Men det kan kanksje hende at det også er inkuldert i forhold til egnethets forumelirngen for å hindre ervev av ting som Baretter i 416 cheytac osv...

 

Men har man ei konkuranserifle ervevet til konkuranse (elelr jakt) i andre forbund kan man jo bruke dem. M98k er jo den dominerende børsa i manuell miljøet enn så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis jeg virker veldig negativ nå, men jeg har særdeles liten tro på at dette forslaget fører noe godt med seg.

 

Jeg regner med at de fleste her inne er kjent med DFS, og selv om dette er to vidt forskjellige skyttergrener med veldig forskjellige våpen synes jeg allikevel at vi kan trekke litt paralleler mellom disse grenene.

 

Her har man valgt å holde en meget åpen profil der man rekrutterer ofta blant meget unge personer, man får masse god PR gjennom samarbeid med forsvaret og NRK (tenker da hovedsaklig på landskytterstevnet) og man samarbeider også en mye med jegere.

 

Nå kan man se på DSSN der man har valgt å gå motsatt vei.

Her får jeg inntrykk av at man forsøker å distansere seg mest mulig fra "folkemengden" i håp om å få være i fred.

 

Hvordan tror dere fremtiden til DFS hadde sett ut dersom poden på 15 år må vente til han er 17 med å få kjøpt eget våpen? (uten mulighet for at far/mor hadde hatt våpenet registrert i sitt eget navn)

Det er absolutt ikke morsomt å være ny skytter når man må benytte seg av lånevåpen i to år!

Dersom man i tillegg har tre ganger så mange skyttere som utlånsvåpen blir store deler av treningskveldene tilbrakt på benken bak standplass noe som regelrett tar livet av all motivasjon for mange.

Jeg får faktisk litt inntrykk av at enkelte skyttere tenker litt i de baner at "jaja, jeg har allerede vært medlem i 2 år, så dette påvirker ikke meg og mine kamerater noe særlig, så hvorfor ikke?"

 

Den neste delen nå er vel mest drømmetenkning, men tenk om man hadde klart å snu seg andre veien og heller kjøre litt av den stilen som DFS har gjort.

Jeg mener ikke at man skal myke opp kravene, men tenker heller på å gjøre det litt mer attraktivt å bli med på stevner, prøve å aktivt rekruttere nye medlemmer osv. Kanskje tilogmed dra igang et felles stevne med NROF slik at man kan rekruttere på tvers av disse klubbene som på enkelte steder er ganske like.

 

At det trekker et stort puplikum har jeg liten tvil på. Se bare hva stangskyting og "stupern" har gjort for seertallene til DFS når LS sendes på nrk.

 

Hvor artig hadde det ikke vært å se storkanonene i Dynamisk skyting og NROF gjennomføre stager på direktesendt tv?

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo mene forskjellige ting om Manuell divisjonene, men jeg sysn det er litt utidig å blande inn rent personlige holdninger til å rakke ned på godkjente og approberte divisjoner i forbundet. Det er en liten del av DSSN skyttere som liker divisjonen og gleder seg over å konkurrere i den, så å påstå at det er annenragns og dårlig faller på sin egen urimelighet.

 

Men enig i at det nok ikke blir helt riktig å kreve riflematch deltagelser, for å kunne godkjennes.

 

Eneste grunn til at manuelldivisjonene ble nevnt var at noen mente det var en måte å skaffe tilstrekkelig poeng på for å kunne kjøpe seg en egnet rifle til å skyte IPSC rifle med.

 

Om man ikke skulle kunne bruke personlige "holdninger" i en diskusjon, blir det neppe noen diskusjon, hvem sine holdninger er det du bruker?

 

At jeg mener at manuell er relativt dølle greier overasker neppe mange, og jeg vil gjerne fortsatt få hevde at det ikke er en egnet innfallsport til sporten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes å huske at det var en diskusjon høsten 2011, ang. krav til stevner og 24måneders medlemskap ikke skulle gjelde boltrifler. Men når det ikke er forandret, så er det jo slik at en kan erverve pistol etter 6måneder, men må vente i 2år samt mye stevnedeltagelse for å kjøpe en gammel HVmauser.

 

Jeg mener det kan også kan være fornuftig å vurdere Sevnedeltagelse Level 2, og Level 3. Det har store tidsmessigere og økonomiske konsekvenser for skyttere bosatt utenfor sentrale befolkningsentra. Det kan det også være aktuelt med dispensasjonsordninger for skyttere i områder der det er store distanser mellom skytterklubbene, og det har vært/ er få stevner.

Link to comment
Share on other sites

Inn på sporet igjen :D

 

Er det lettere for miljøet og sammles rundt en slik formulering?

 

 

Det gis ikke anledning til erverv av våpen til DSSN rifleprogrammer før medlemmet har minimum 24 måneders medlemskap i NFPS.

Siste 12 mnd. Før en kan søke må medlemmet opptjene 6 matchpoeng på IPSC programmer, minimum 3stk level2 konkurranser, samt anbefales av lokalt klubb styre.

Aktivitet kan kun opptjenes ved deltakelse i IPSC sine skyteprogrammer.

 

• Karantenetiden telles ned med 12 mnd. av gangen. Ikke kalender år.

• I løpet av siste 12 mnd periode, må medlemmet ha oppfylt kravet til aktivitet fullt ut.

• Lokal klubb kan med styrets anbefaling søke DSSN om dispensasjon for medlemmer med spesielle behov, styrevedtak fra klubb skal følge søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Ønskelig nei overhode ikke. Nødvendig i dagens politiske klima muligens, men skal vi splitte halvauto og manuell action rifle programmene

så krever det mye planlegging.

 

Tror muligens det er best å bare sidestille de og finne en løsning som fungerer for klubber og forbund.

Så evt. bruke tiden fram til neste forbundsting til å splitte reglene for manuel og halvauto rifle.

Link to comment
Share on other sites

Tror det som blir viktig er at vi klarer å sammles rundt en regelformulering som flest mulig av klubbene er enig om, og at de klubbene som ikke har anledning til å reise til

forbundstinget alierer seg med noen som skal reise og bruker DSSN sin regel for å gjøre sin stemme gyldig.

4.5.1 En klubbs representant(er) kan stille med stemmefullmakt for inntil en annen klubb. Fullmakten må

foreligge skriftlig og forevises ved registrering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...