Jump to content

Ulv skutt i Nord Odal.


sako_35

Recommended Posts

Må være atrig for laget. Noen som vet hvor stor gruppen var?

 

Var på ulvekurs med lederen for FNR forrige mandag og har endel mer respekt for de som jakter ulv nå. Eller de som sporer, de gjør jo så godt som hele jobben.

Noen som vet hvor vanskelig det er og komme seg med på roviltlag?

Link to comment
Share on other sites

I hvert fall 10 ganger så stor som i dag :-)

 

Leser påstanden din. Vil gjerne ha en forklaring på den. Hva er konsekvensen av en stamme på ca 500 ulv i Norge.

Hva skal til for å ha så stor ulvestamme. Hvordan skal vi da opprettholde produksjon av mat dyr ( Tradisjonelt jordbruk)

Hva vil konsekvensen være for Rådyr, Hjort , Rein Og Elg jakt ??

Link to comment
Share on other sites

Diskusjon for eller imot Ulv, eller Størrelse på bestand.. eller hvor ulven skal få være eller ikke være er diskutert opp og ned i diverse tråder her . om noen har nye synspunkter på de emnene kan de bruke søkeknappen og lete etter en tråd å diskutere i. ikke starte en ny slik diskusjon her i denne tråden som omhandler en felt ulv under jakt.. BRM

Link to comment
Share on other sites

Nja,voksent og voksent.Det er jo ulike meninger om dette dyret.At noen har lagt sin elsk på ulven og gjerne vil ha den her er en mening jeg kan akseptere,folk har jo ulike meninger om det meste.

Personlig kan jeg ikke klare å finne en eneste god grunn for at vi skal ha ulv i norsk fauna.Noen syntes sikkert den er "flott" og se på,men det er liksom ikke god nok grunn.

Kan hende jeg er sneversynt,men dette er nå min mening,så spørs det om du kan akseptere den.

 

Nå skal vi jo ikke diskutere for og imot i denne tråden,beklager OT.

Syntes også jaktlaget i Nord-Odal skal ha skryt for dette.Her klarte de å få sammen et effektivt og godt jaktlag umidelbart etter at sporene ble funnet.

Link to comment
Share on other sites

Utsagn som "en død ulv er en god ulv" er umodent, og viser total mangel på respekt for et flott rovdyr. Som seriøs jeger etterstreber en human jakt og respekt for viltet. Ut fra uttalelser til flere her på kammeret, og med tanke på mye hyppigere skadeskyting under ulvejakt, så virker det humane ofte å være fraværende med en gang vi snakker ulv. Jakt på dette flotte dyret må jo være noe av det mest spennende en kan bedrive innenfor landegrensene, da er det trist at det får karakter av utrydding av et skadedyr på linje med rotter :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jakt på dette flotte dyret

Hva er som er så flott med dette dyret? Er det "flottere" enn hjorten? Hvem har bestemt det?

utrydding av et skadedyr på linje med rotter

Har du ikke respekt for dyr? Hvordan kan du skrive slikt om dette veltilpassede dyret, det er et tegn på umodenhet og manglende respekt for ett av de dyrene som har hatt mest betydning for menneskenes ve og vel i hundrevis av år.

 

(Forresten, når jeg tenker meg om har dyret betydd mest for mangel på ve og vel)

Link to comment
Share on other sites

En dau ulv er en god ulv :)
Er dette et forsøk på å parafrasere general Sheridans (påståtte) utsagn: "The only good indian is a dead indian"?

 

I tilfelle ikke særlig vellykket, i denne sammenhengen, hvertfall ikke i forhold til de som kjenner vedkommende Sheridans bravader i det vi i dag kaller krigsforbrytelser, massedrap på sivile og etnisk rensing. Sheridan applauderte utryddelse av den amerikanske bisonen, fordi det ville gjøre at indianerne sultet i hjel: "Let them kill, skin and sell until the buffalo is exterminated".

Link to comment
Share on other sites

Utsagn som "en død ulv er en god ulv" er umodent, og viser total mangel på respekt for et flott rovdyr.

 

Ja det er et sterkt utsagn,at det betyr mangel på respekt er jeg ikke enig i.Er desverre heller ikke enig med deg at ulv er et flott rovdyr.Personlig syntes jeg gaupe og bjørn er mye flottere,vi har jo alle ulike meninger og godt er vel det.Forøvrig tar jeg det som en selvfølge at ulvejakt utøves mest mulig humant med samme respekt for viltet som ved all annen jakt.

 

utrydding av et skadedyr på linje med rotter

Er vel umodent og respektløst dette også da? Rotter og andre skadedyr er jo også inndivider som skal avlives humant og med respekt.

Syntes det er synd at du som jeger mener det ikke er så farlig med disse dyrene.

Link to comment
Share on other sites

Er dette et forsøk på å parafrasere general Sheridans (påståtte) utsagn:

 

Nå kjenner jeg ikke til denne generalens forhold til hverken indianere eller bison.Er jo mye trist og fælt noen mennesker er utsatt for i historien.

 

Uten sammenligning forøvrig er en lovlig felt ulv,skutt i et område den ikke skulle være i noe jeg godt kan applaudere.Forhåpentligvis foregikk jakta mest mulig humant.

Link to comment
Share on other sites

Per S og Janasten(eller noe slikt): Flott at dere viser slik modenhet. Prøv nå å argumenter i stedet for å "ta meg" på rotte- sammenligningen. Jeg regner med dere er såpass intelligente at dere tok poenget, selv om dere mest sansynlig er "bygdetullinger" :wink:

 

Ulv er et flott dyr, som de aller fleste dyr i norsk natur. Når dere tydeligvis ikke har samme syn, så håper jeg at dere aldri får sjansen til å delta på ulvejakt.

Det går an å mene noe om forvaltningen av et rovdyr, uten at man dermed mener at selve dyret er problemet. At endel ulvemotstandere tilskriver ulven "onde egenskaper" virker mot sin hensikt i debatten. Da ler hvertfall jeg godt, kan hende jeg setter latten i halsen også :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er vel bare en gruppering som omtaler "ulv" og "hat" i samme setning, og det er såvidt jeg kan se de som ønsker mer ulv. Mye samme gruppering som er veldig fokusert på latte og som karakteriserer andre men ikke vil bli karakterisert selv. Ganske latterlig gjeng egentlig.

 

Nå har heldigvis nye koster kommet inn som øverstkommanderende for forvaltningen og dermed begynner rovdyrforliket å bli forvaltet slik det var meningen. Ref: http://www.ostlendingen.no/rovdyr/far-s ... -1.8271530

Link to comment
Share on other sites

Per S og Janasten(eller noe slikt): Flott at dere viser slik modenhet. Prøv nå å argumenter i stedet for å "ta meg" på rotte- sammenligningen. Jeg regner med dere er såpass intelligente at dere tok poenget, selv om dere mest sansynlig er "bygdetullinger"

Jeg har kun kommentert din argumentasjon. Jeg har ikke uttalt meg hverken for eller mot ulv. I det jeg siterer ovenfor viser du igjen mangel på fornuftig argumentasjon.

Dersom du er for eller mot jakt på ulv så må du klare å argumentere langt bedre dersom du vil bli tatt seriøst. Din uttalelse om ulv som et flott dyr er i mine øyne typisk småpikeargumentasjon, det samme er din kommentar om rotte.

Begge disse dyr har i prinsippet samme vern i lovverket, selv om det i praksis er stor forskjell. Så langt har du ikke bidratt med noe fornuftig i denne debatten, prøv å fokuser på saken og argumenter saklig.

 

Jeg kan også klargjøre min mening om ulvejakt. Når det er fattet vedtak om at ulv skal felles, så skal det gjøres på en ryddig og forsvarlig måte i henhold til god jaktetikk. Når så jaktlaget lykkes, har de all grunn til å være fornøyd og de kan godt skryte over vel utført jakt og de fortjener ros for jobben.

 

Alternativet til et velfungerende jaktlag har vi sett. DN iverksatte nedskyting (IKKE JAKT) på ulv med bruk av helikopter og hagle med buckshot. Resultatet var katastrofalt, skadeskyting og hemningsløs bruk av offentlige penger. For mennesker uten kjennskap til jakt bidrog massemedias dekning av "Ulvejakten" tilå gi seriøse jegere dårlig rykte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun kommentert din argumentasjon. Jeg har ikke uttalt meg hverken for eller mot ulv. I det jeg siterer ovenfor viser du igjen mangel på fornuftig argumentasjon.

Dersom du er for eller mot jakt på ulv så må du klare å argumentere langt bedre dersom du vil bli tatt seriøst. Din uttalelse om ulv som et flott dyr er i mine øyne typisk småpikeargumentasjon, det samme er din kommentar om rotte.

Begge disse dyr har i prinsippet samme vern i lovverket, selv om det i praksis er stor forskjell. Så langt har du ikke bidratt med noe fornuftig i denne debatten, prøv å fokuser på saken og argumenter saklig.

 

Jeg kan også klargjøre min mening om ulvejakt. Når det er fattet vedtak om at ulv skal felles, så skal det gjøres på en ryddig og forsvarlig måte i henhold til god jaktetikk. Når så jaktlaget lykkes, har de all grunn til å være fornøyd og de kan godt skryte over vel utført jakt og de fortjener ros for jobben.

 

Alternativet til et velfungerende jaktlag har vi sett. DN iverksatte nedskyting (IKKE JAKT) på ulv med bruk av helikopter og hagle med buckshot. Resultatet var katastrofalt, skadeskyting og hemningsløs bruk av offentlige penger. For mennesker uten kjennskap til jakt bidrog massemedias dekning av "Ulvejakten" tilå gi seriøse jegere dårlig rykte.

 

Jeg tror vi har ganske likt syn på ulvejakt, når det stedt ut fellingsløyve, og ulven er skutt, skal en selvfølgelig kunne være fornøyd med dette og gratulere skytter/jaktlag. Jeg reagerer på usaklige kommentarer som "en død ulv er en bra ulv", og synes at det unødvendig og lite modent.

Jeg er ingen "småpike" som synes ulven er noe vakrere enn de andre dyrene i skogen. Men synes dette er et flott dyr, som man skal vise respekt for i jaktsammenheng. Jeg synes rev også er et flott dyr, men har ingen problem med å trykke på avtrekkeren av den grunn.

Argumentasjonen min i denne tråden er nok farget av flere sider i liknende tråder. Jeg er lei svartmalinga av ulvesituasjonen i norge, cafe-latte uttalelser og beskrivelser av ulven som den største trusselen mot mangfoldet i norsk natur. Jeg skal selvfølgelig forholde meg saklig. Når det er sagt, så er jeg desverre lett sarkastisk og ironisk av natur, og det passer tydeligvis ikke alltid inn i "det saklige kammeret.no" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er vi nok enige, også om argumentasjonsnivået på enkelte tråder.

Det kan jo være derfor moderatorene ofte er innom med sin pekefinger.

 

Hvor stort problemet er vet bare de som føler det på kroppen. På siste årsmøte i NJFF var ulveforvaltning et hett tema.

Fylkeslagene øst for Glomma hadde mye god argumentasjon for endring i forvaltning av ulv. Det er i det området konfliktene er størst, og ulveforvaltning var en viktig sak. Jeg diskuterte litt med noen av dem, og de hadde gode argumenter for sitt syn ut fra erfaring med ulv i virkeligheten, ikke bare teori. Som i alle slike debatter ble det reist spørsmål om forskernes redelighet angående ulvestammens størrelse og utbredelse. Det virker som lokale observasjoner tillegges liten verdi når stammen takseres. Lokalsamfunnet liker lite å bli avfeid som upålitelige og uten tillit er det vanskelig å få en dialog om forvaltning av ulvestammen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tro på at om folk i ulveområder føler de har noe å si i forvaltningen, så vil det senke konfliktnivået. Jeg tror at om disse (gjelder selvfølgelig ikke alle)hadde moderert uttalelsene sine, så hadde de lettere fått støtte av resten av befolkningen.

Min mening er at vi skal kunne ha en liten stamme ulv innenfor landegrensene. Denne ønsker jeg at vanlige jegere skal kunne regulere gjennom jakt. Størrelsen på denne stammen bør forskning sette, ikke følelser. Dokumentasjon av størrelsen på stammen bør gjøres gjennom telling på snø av forskere, som nå. Samtidig bør sikre observasjoner av jegere og turfolk også legges til grunn. Forskerne mener det er 35-52 dyr i norge pr januar. Det er kanskje for høyt, det vet ikke jeg :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ett problem med bedømmelse bestanden basert på sporing på snø, er at forvaltninga hele tiden blir ett og ett halvt år etter.

Det som telles nå, er bestanden av voksne og ulver som ble født våren 2013. Disse tellingene gir grunnlag for neste års lisensjakt. Altså blir kvotene for lisensjakta 2014-2015 satt etter bestanden som var etter yngling i 2013. Ett og ett halvt år i forveien. I mellomtiden er nye kull født, og kvotene er i realiteten feil.

 

Samtidig vet man at forskerne må spore veldig langt for at en sporet (evt. sporene) skal godkjennes. Tellinger må også foregå innenfor en angitt telle periode, og vi så at ulver som i østfold ifjor ble fotograferte ikke var med i tellingen, for foto ble tatt noen dager før telleperioden startet.

 

Vi kan nok være ganske sikre på at tallene som kommer fra forskerne ihvertfall ikke er for høye.

Personlig tviler jeg på at forskerne virkelig har 100% kontroll på bestanden. Spesielt ettersom innvandring av ulv fra Sverige vil øke i årene som kommer.

 

Forslag til bedre måter har jeg ikke, jeg bare påpeker at det er store mangler i dagens metoder.

Jeg er helt enig i at for å øke akseptansen må lokal befolkningen føle at de har noe å si i forvaltningen.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...