Jump to content

swarovski Z6i 2.5-15.56


308nm

Recommended Posts

Har brukt "lillebroren" en liten stund nå. Z6i 2-12x50. Den er helt rå :!:

 

Skal innrømme at den ikke er den vakreste kikkerten å se på, men duverden - plassering av lysbryter, trinnløs justering av dag og nattbelysning med memory-funksjon, skarphet i særklasse, og inntil 50% bredere synsfelt enn andre kikkerter.

 

Fantastisk kikkert. :D

Link to comment
Share on other sites

Den ser helt RÅ ut! Det er forskjellige ringer på tårnet også, silk at du kan skyte inn på de avstandene du vil ha, og vri rett opp... Omtrent som på Quad kikkerten fra Burris altså. Det vil si at du kan for eksempel skyte inn på 200 meter, ha neste ring/merke på 300, neste på 350... osv. Må være genialt på langhold-skyting! Eller om man vil bytte kaliber (i Blaseren min for eksempel kunne en ring vært for 6.5x55, en annen for 300 løpet) eller kule.

Også utrolig mye større synsfelt enn konkurrentene, og med 2.5-15 forstørrelse har man et reelt alternativ som passer hele spekteret fra skogsjakt til langholdsskyting.

Eneste ulempen er pris. Denne kommer på omtrent 22 lapper... Og det er DYRT synes jeg!

Link to comment
Share on other sites

Den ser helt RÅ ut! Det er forskjellige ringer på tårnet også, silk at du kan skyte inn på de avstandene du vil ha, og vri rett opp... Omtrent som på Quad kikkerten fra Burris altså. Det vil si at du kan for eksempel skyte inn på 200 meter, ha neste ring/merke på 300, neste på 350... osv. Må være genialt på langhold-skyting! Eller om man vil bytte kaliber (i Blaseren min for eksempel kunne en ring vært for 6.5x55, en annen for 300 løpet) eller kule.

Også utrolig mye større synsfelt enn konkurrentene, og med 2.5-15 forstørrelse har man et reelt alternativ som passer hele spekteret fra skogsjakt til langholdsskyting.

Eneste ulempen er pris. Denne kommer på omtrent 22 lapper... Og det er DYRT synes jeg!

 

Har spekulert litt på denne, eller kanskje helst lillebroren 2-12x50, og kommet til at den er hakket for dyr ja. Nå har jeg imidlertid bare ei rifle, og hvis du skulle følge ditt eget resonnement litt lenger trenger det jo strengt tatt ikke bli så ille... Skal du ha to kvalitetskikkerter til to forskjellige Blaserløp kommer jo prisen fort langt over det det koster for en Z6i..

Link to comment
Share on other sites

Den ser helt RÅ ut! Det er forskjellige ringer på tårnet også, silk at du kan skyte inn på de avstandene du vil ha, og vri rett opp... Omtrent som på Quad kikkerten fra Burris altså. Det vil si at du kan for eksempel skyte inn på 200 meter, ha neste ring/merke på 300, neste på 350... osv. Må være genialt på langhold-skyting! Eller om man vil bytte kaliber (i Blaseren min for eksempel kunne en ring vært for 6.5x55, en annen for 300 løpet) eller kule.

Også utrolig mye større synsfelt enn konkurrentene, og med 2.5-15 forstørrelse har man et reelt alternativ som passer hele spekteret fra skogsjakt til langholdsskyting.

Eneste ulempen er pris. Denne kommer på omtrent 22 lapper... Og det er DYRT synes jeg!

 

Har spekulert litt på denne, eller kanskje helst lillebroren 2-12x50, og kommet til at den er hakket for dyr ja. Nå har jeg imidlertid bare ei rifle, og hvis du skulle følge ditt eget resonnement litt lenger trenger det jo strengt tatt ikke bli så ille... Skal du ha to kvalitetskikkerter til to forskjellige Blaserløp kommer jo prisen fort langt over det det koster for en Z6i..

Hmmm, det er jo sant...

mumle mumle

hmm, selge unna diverse sikter...

hmm, fikk UVENTET snekkerregning på 58000 i går, penger jeg ikke har, må nok selge unna en del allikevel...

hmm, datter som vil til Australia på skole et år = selge enda mer...

= Det er sikkert lurt å vente å se et pra år... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sjelden dumt å vente litt. Det er jo ikke så usannsynlig at hva man har "behov" for endrer seg litt også... :roll: Og dessuten kan jo den aktuelle kikkerten fort synke en del i pris også. Z6i 2-12x50 har jo sunket flerfoldige tusenlapper på bare ett år. Da den kom fikk du den vel neppe under 20-21000, men nå mener jeg å ha sett den til under 18000..

 

Dessuten kan det jo plutselig komme andre nyheter som er verd en kikk også.

 

Ser for meg at en Z6i med 1,7-10x50 ville være en soleklar vinner i norge.. Det ville gøre 1,5-6x42 ganske så underlegen!

Link to comment
Share on other sites

hmm, fikk UVENTET snekkerregning på 58000 i går

 

58.000!!!!!!!! uventet?????? Hva i alle dager er det de snekkerne har gjort da? 58.000 er jaggu noen timer m snekkerarbeid, og når den kommer helt uventet må det jo være et middels sjokk ja...... Men jeg hadde umiddelbart lagt inn årene og rømt landet før jeg hadde sogt unna børsene :lol:

Link to comment
Share on other sites

hmm, fikk UVENTET snekkerregning på 58000 i går

 

58.000!!!!!!!! uventet?????? Hva i alle dager er det de snekkerne har gjort da? 58.000 er jaggu noen timer m snekkerarbeid, og når den kommer helt uventet må det jo være et middels sjokk ja...... Men jeg hadde umiddelbart lagt inn årene og rømt landet før jeg hadde sogt unna børsene :lol:

Nå blir det langt OT, sorry.. er bare litt forbanna...

Dette skal man IKKE gjøre når man skal pusse opp:

:arrow: Kjenne en snekker som skal ordne en "grei" pris, med alt det innebærer

:arrow: Derfor godta at han og folkene kommer når de har tid, inimellom alt annet

:arrow: finne ut at "grei pris" betyr noe HELT annet for snekkeren

:arrow: Betale alle regningene, sukke lettet, og så få en "oppsummeringsregning inkludert det fra elektrikerne" en mnd etterpå, og opdage at elektrikersabben har fakturert 35 lapper.

 

Det jeg har lært, the hard way = BINDENDE ANBUD PÅ HEILE DRIDEN!

Link to comment
Share on other sites

Sakubjønn - litt mere OT, som din støtte i en sådan stund, da jeg nylig har bygd hus.

Mine følelser jeg har for håndteverkerne, og Mesterhus, egner seg ikke på trykk. Men for å si det på en annen måte - i etterkant oppdager en hva de er "profesjonelle" på. Et foreløpig estimat fra takstmann på 350k i utbedring, og det hele er blitt advokatmat.

 

Nok OT

 

Jeg valgte Z6i 2-12x50, fordi jeg ble fortalt at menn i min alder, 40 pluss pluiss, ikke greier å utnytte større kikkert likevel.

 

Jeg vil iallefall sjekket opp prisen fra utlandet. Skjer det noe med kikkerten, er det fabrikkgarantien som gjelder, og sende en pakke til Swarovski, skal jeg greie selv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

beklager skaubjønn. men sitter å ler litt.

 

noen man kjenner eller er i slekt med som skal fixe noe, pleier vanligvis ha god tid.

jeg har en lillesøster som er frisør som skulle klippe meg en dag hun hadde tid i juli. vel, siden jeg enda venter på den timen begynner jeg å se litt vel langhåret ut. dette lar jeg bare vokse som en påminnelse til henne at hun skulle klippe meg når hun har tid ;)

 

har heldigvis ikke opplevd det du sier med "god pris" som man etterpå kan lure på HVEM det var en "god pris" for...snekkeren eller den som skulle ha noe bygd..... men jeg har hørt om lignende episoder som den du omtalte.

 

huff

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 2,5-15x56. Det er en god kikkert som er langt videre paa 2,5x enn min 3-12V Zeiss. Samtidig gaar opp til 15 som jeg faktisk bruker en del. Korset foelger ikke forstoerrelsen saa jeg synes den er bedre til toppjakt. Bryteren til lyset er et svakt punkt og det er umulig aa bruke en Butler Creek bak. Min har retikkel med flere streker, men hadde nok godt for en med BT om du skal skyte paa varierende hold.

Link to comment
Share on other sites

Takk for støtte bukkebrøl og Skinn! Det verste er at jeg er et intellektuelt oppegående menneske, og burde har forstått det der med anbud...Jeg er ikke den første som går i den fella, men allikevel tramper jeg inn i den med høye kneløft og bind for øya.

Men, czi virker formidabel!

Jeg har forsøkt å finne info om det der med om vi som er over 40 har nytte av 56 mm linse. Vet ikke helt hva jeg skal tro, siden jeg kjenner folk på 50 som sier de har MYE bedre utbytte av 56mm linse en 50mm...

Det som står under har jeg plukket herfra: http://www.amazon.com/review/product/B0 ... ewpoints=1

 

To further complicate this matter, our eye opening dilates based on the amount of light hitting the eye. For mid day viewing, most human eyes are dilated down to 2-3mm opening, regardless of age. However, as we age, our max. eye pupil opening becomes smaller....this is very significant when selecting visual optics. Next time you get an eye exam, ask what the diam. of your dark adjusted pupil is. When we are young, our eye pupil will dilate open VERY wide at night. But age is very unfriendly to the eye in this regard. Here is an approx. chart showing how our max. pupil size becomes smaller through time...

 

 

Age vs. Eye Pupil Diam. (Avg)

 

 

Age ... Day light pupil... Night light pupil (mm)

 

 

20...(4.7)....(8.0)

30...(4.3)....(7.0)

40...(3.9)....(6.0)

50...(3.5)....(5.0)

60...(3.1)....(4.1)

70...(2.7)....(3.2)

80...(2.3)....(2.5)

 

 

As an interesting side note.... this chart demonstrates how our night vision declines rapidly with age. The relative light that can enter our pupils is based on the area of the pupil, which is a function of the diameter, pi r^2. If you wonder why your night vision is so poor vs. your younger years, here is why.... vs. a 20 yr old, here is the light reduction we see at the same ages as above....

 

at 30 yrs of age, we see 33% less light than a 20 yr old.... at,

 

40 yrs, - 44% less light

50 yrs, - 61% less light

60 yrs, - 74% less light

70 yrs, - 84% less light

80 yrs, - 90% less light

 

 

 

Back to binoculars.....

 

 

The significance of this chart, is help determine how wide your eye pupils are, which helps you better select what size exit pupil diameter binocs are right for you, combined with whether you will use the binocs for day / night viewing. It's obvious from the chart, binocs are very age specific decision. Here is examples of two extremes....

 

 

If you are 30, and use binocs at night, you would benefit greatly by binocs that have exit pupil diameters to match your 7.0mm eye pupil opening. Such candidates are, 7x50's (7.1mm), 10x70 (7mm), etc. Unfortunately, no binocs are made to produce larger exit pupils, cause the market would be way to small, so you must keep your eyes centered, and move the binocs to keep the subject of interest centered to avoid black-out condition. Anyway, these are VERY heavy binocs, some weighing in the 6 lbs range, but the views are spectacular if your eye pupil opening can accept such a large exit pupil.

 

 

On the other extreme, you are 80 and need to only accommodate your 2.5mm eye pupil diam. for night time viewing. Now, a tiny pair of binocs, 10x30 (3mm), 7x20 (3mm) will provide your eyes as much light as they can possibly absorb. To gain a bit more eye placement leeway, it always makes sense to use slightly larger exit pupil diameter vs. your eye pupil diam, which means bigger objective lenses for a given magnification. But sometimes weight and size take precedent. This is where personal preference comes into play.

 

 

But even during mid day viewing, a person 20 years of age would benefit greatly with objective lenses 2x the diam. at a given magnification vs. a person 80. One of the reasons is, larger objects produce sharper images due to less aperture diffractions. If you double the objective diam, you double the sharpness with a given magnification. Hence the huge selection binocular magnification and objective lens sizes. In general, larger objective lenses have many advantages.... always being offset by there added size and weight.

Link to comment
Share on other sites

Etterbrenner

 

Når det gjelder "Butler creek", så skal du bruke samme type på okularelen på kikkerten, som for objektivet (foran) på kikkerten. Monterte det senest i går kveld, og det ble bra.

 

På 2-12x50 brukte jeg objektivdel 39 foran, og objektivdel 26 bak. Passet helt fint, etter å ha skjært litt at "dybden" på linsebeskytteren.

Link to comment
Share on other sites

Etterbrenner

 

Når det gjelder "Butler creek", så skal du bruke samme type på okularelen på kikkerten, som for objektivet (foran) på kikkerten. Monterte det senest i går kveld, og det ble bra.

 

På 2-12x50 brukte jeg objektivdel 39 foran, og objektivdel 26 bak. Passet helt fint, etter å ha skjært litt at "dybden" på linsebeskytteren.

 

 

Hvor kjøpte du kikkerten og hva var prisen ?

Link to comment
Share on other sites

Fått ett erbjudande på en Z6i 2,5-15x56 BT SR 4A-I för 2000 euro :?: Âr detta ett bra pris :?::?

Och är det säkert att köpa ifrån ett seriöst företag på nätet :?:

Kan man be dem skicka den som "en gave",så man slipper den jäkla tullavgiften :?:

Link to comment
Share on other sites

358, jeg fikk samme tilbudet. Kurwen er på 8.36, så dette blir 16.700 NOK. Men, du slipper ikke unna moms! No way tolvesenet lar denne slippe gjennom tollen. Da har du 25% påslag, og kommer opp i vanlig pris i Norske butikker...

 

Men Då är det väl bara att ta en Tysklandstur i vår då :!::D

Tar med farsan i samma vevan och fyller bilen full med öl,vin och sprit :!:

Link to comment
Share on other sites

Bestilte min Z6 2,5-15*56BT i mars og fikk den endelig idag. Spent som en unge var jeg da jeg plukket den ut av eska, men så... Det var jammen meg modellen med skinne jeg hadde fått :cry::cry: For sikkerhets skyld er det tomt igjen til importøren, neste parti er bortbestilt, og det er sannsynligvis ikke håp om å få den igjen før langt ut i neste år :cry:

Noen som vil bytte? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Bestilte min Z6 2,5-15*56BT i mars og fikk den endelig idag. Spent som en unge var jeg da jeg plukket den ut av eska, men så... Det var jammen meg modellen med skinne jeg hadde fått :cry::cry: For sikkerhets skyld er det tomt igjen til importøren, neste parti er bortbestilt, og det er sannsynligvis ikke håp om å få den igjen før langt ut i neste år :cry:

Noen som vil bytte? :oops:

 

 

Vem beställde Du den ifrån :?: Âr mycket intresserad av denna modell,med belyst riktmedel,railmontage och BR tornet. Blir nog en sådan på mig i vår :!::)

Men det tar emot lite,då jag är en mycket trogen Zeisskund.De har ju tyvärr inte motsvarigheten :!::(

Så Zeiss,om Ni lyckas komma fram med en liknande modell med railmontage och ASV,innan nästa sommar,då skall jag köpa den bums :!::D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Noen som kjenner til om du får tilsvarende BT som kan monteres på Z6i 2-12x50?

 

Noen som har gjort seg opp flere erfaringer med vignetering/skyggelegging, som den er blitt kritisert for i andre tråder.

 

"Optical vignetting is sensitive to the aperture and can be completely cured by stopping down the lens. Two or three stops are usually sufficient."

KA DE BETYR?

 

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Noen som kan si meg hvor de hadde funnet dette siktet til 2.000 Euro. :?:

Har søkt en del på nettet men har ikke klart å finne det billigere enn ca. 2.400 Euro

 

På Blaserpro forumet,får man många,fina kontakter... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Min bror har kjøpt en slik og jeg tittet på den for noen dager siden og jeg må si jeg ble litt imponert. Har en 3-12 Varipoint og det er ganske mye bedre synsfelt i Z6i selv om jeg setter den på 3X... På 2,5 er det stor forskjell. Skarpheten og skumringsegenskaper så jeg ikke noe forskjell på men så var det heller ingen test. Den virker heller ikke så mye større, bare litt mer klumpete bak.. Tanken på å skaffe en slik kommer snikende kjenner jeg......

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
358, jeg fikk samme tilbudet. Kurwen er på 8.36, så dette blir 16.700 NOK. Men, du slipper ikke unna moms! No way tolvesenet lar denne slippe gjennom tollen. Da har du 25% påslag, og kommer opp i vanlig pris i Norske butikker...

 

Momsen i det landet man handler skal jo trekkes fra og så kommer norsk moms med et påslag på 25% ved grensepassering inn til Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De har vel funnet ut at de selger like mange med 10års garanti som 30.

 

Og så sparer de penger på å slippe å sitte på deler 30år etter at siste sikte har forlatt produksjonslinjen. Og at det blir færre å krangle med som har ødelagt siktet, som mener at garantien gjelder at siktet ikke skal bli ødelagt, og ikke det det er, at det var feil på det da det var nytt.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og ser på montasjene dine. Rekner med at det er Leupold QR du har.

Trur at du har montert basene feil vei. No er det låsetappen som tar opp all

rekylenergien. Snur du basene 180 grader vil det bli rett og energien vil bli tatt opp

ei rett anleggsflate.

Ville ha snudd dei før du ødelegg basene.

 

Stian

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvor kjøpte du kikkerten og hva betalte du for den bigbore? Har sendt inn søknad på 202 select i dag og vurderer samme kikkert i leupold qr montasjer men da får jeg vel samme problemet som deg? Svar gjerne på pm hvis du vil ang. pris. Noen andre som veit hvor en kan få Z6i med ballistic turret til "grei pris" :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...