Jump to content

Automatisk sikring på pumpehagle?


sjorgen

Recommended Posts

Ser mange pumpehagler kommer uten automatisk sikring. Er dette vanlig? Har akkurat begynt å snuse på pump og syntes at dette var litt rart. Er vel naturlig at sikringen ikke slår seg på mellom pumpene, men hadde kanskje vært naturlig at den slo seg på ved fylling av mag eller no?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selv om de ikke har automatisk sikring, så har jo de fleste (alle?) pumper og halvautoer manuell sikring som du kan sette på selv hvis du trenger den.

 

Føler du at du trenger automatisk sikring? Dette er ikke dumt ment, jeg er genuint nysgjerrig.

 

Personlig hater jeg det nemlig som pesten, men det er bra det er forskjell på folk. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da så. :) Kanskje jeg bare må holde meg til over/under, jeg liker sikringen. Kanskje jeg er litt paranoid(?)

 

Paranoid? Nei, men det virker som om du er usikker på din egen våpenhåndtering? Uansett våpen bør det jobbes inn at sikringen sjekkes så fort våpenet plukkes ut av skapet, når børsa lades, sikringen bør også sjekkes med jevne mellomrom når du bærer den i hånda, på ryggen. Når du legger den fra deg, når du plukker den opp og når den tømmes for ammunisjon og når den er tømt og settes tilbake i skapet..

Med andre ord ofte!

Og hold busepelleren borte fra avtrekket! (er her som jeg ser de fleste jegere og sportskytter gjør feil, inklusive meg selv)

Det er ikke sikringen som skal gjøre våpenet sikkert, det er DU som skytter! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Automatsikringer på dobbelløpere skulle ha vært avskaffet. Til jegerprøven på leirduebanen glemte jeg ofte å slå av en sånn automatisk sikring til en lånt over og under hagle. Det var flaut denne gangen, men til å hyle av, når det skjer på jakt hvis skuddet ikke kommer. Sikringen på min pumpe er av den grunn alltid av, men jeg tar ut patron og drar tilbake sluttstykket som "sikring". Alle Glock pistoler har integrert sikring på avtrekkern, noe produsenten måtte gjøre for å sikre at sikringen ikke glemmes å slåes av før skudd.

Link to comment
Share on other sites

Automatsikringer på dobbelløpere skulle ha vært avskaffet. Til jegerprøven på leirduebanen glemte jeg ofte å slå av en sånn automatisk sikring til en lånt over og under hagle. Det var flaut denne gangen, men til å hyle av, når det skjer på jakt hvis skuddet ikke kommer. Sikringen på min pumpe er av den grunn alltid av,

 

Ikke feil på sikringen, men kanskje på dine rutiner.

Sikringen på et jaktvåpen er en meget viktig detalj,... som bremsene på en bil nærmest

Link to comment
Share on other sites

Det bli feil å si at sikring ikke er viktig i det hele tatt. Det er jo klart rett at man ikke skal stole på ei sikring, våpen i sikker retning og alt det der. Men, shit happens, og da er ei sikring et av trinnene som må feile for at resultatet skal bli for eksempel et vådeskudd.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt pumper i snart 20 år og går sjelden som aldrig med skudd i kammer, tar heller ladegrep når jeg går opp i situasjoner.

Nåværende pumpe er en Mosberg500 med skyvesikring på kolben lik en dobbelløpet hagle, denne kan jeg slå på hvis situasjonen blir uklar men denne sikringen låser ikke sluttstykket, bare avtrekket men er 100 ganger bedre å betjene en de andre sikringene som sitter i avtrekkerbøylen.

Når situasjonen er avklart tømmes kammeret, våpnet spennes ned og skuddet legges i magasinet og klar til neste situasjon.

Raskt og så godt som 100% sikkert når det er innøvd.

Altså våpnet er uladd til det oppstår situasjoner og lades samtidig som våpnet kastes opp til skulder.

Dette er det jeg beregner som den sikreste måten å gå med ett haglevåpen og fungerer flott for meg og min bror som også sverger til pumpe nettopp pga denne muligheten til å gå med uladd våpen med mulighet til å lade raskt som lynet når det trengs.

Link to comment
Share on other sites

Xesray:- Det finnes forskjellige sikringer,- gode og dårlige, men... det selges ikke jaktvåpen uten dette (vi unntar da konstruksjoner der man spenner opp slagfjær type Blaser og lignende)

På pumper/halvautomater sikrer den som regel KUN avtrekker,... våpenet kan altså gå av ved støt, fall eller lignende.-Enkelvirkende sikring er også vanlig på hagler/brekkvåpen av tvilsom kvalitet.

 

En sikring,.. som fortjener navnet, er dobbeltvirkende og blokkerer både avtrykker og tennstift (eller fanger opp disse) når noe utilsiktet skjer.

 

Det samme med rifler;.. gode sikringer så som på Win M70,(med flere) er ettertraktet.

Du får gjerne mene at sikringen på et våpen IKKE er viktig, men det selges som sagt ikke (jakt)våpen uten dette,...

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Man sikrer selvsagt et ladd våpen med manuell sikring, men man behandler det fortsatt som avsikret. Det eneste unntaket jeg kan komme på er når man har våpen med flere overlappende mekaniske sikringsinnretninger (de finnes de også).

 

Sikringen er bare ett lag i det som måtte finnes av mekaniske innretninger og brukerprosedyrer for å forhindre vådeskudd. F.eks. avtrekkerbøylen er like viktig som sikringen etter min mening.

 

I og med at rifler, diverse håndvåpen, etc., ikke har automatiske sikringer, ser jeg liten verdi i dem. Muligens dersom man kun skyter o/u hagle og ikke føler seg bevisst nok til å betjene sikringen etter at man lader ...

 

Selv prøver jeg så godt jeg kan å tilpasse måten jeg behandler våpen på til å fungere for alle våpen jeg skyter med uten å måtte ha spesielle prosedyrer for enkelte våpen.

Link to comment
Share on other sites

@ Lindskog: Neida, det går vel bra uten sikring og. Jeg er mange ting, blant annet litt overforsiktig når det gjelder våpen, og det er vel mest at jeg er vant med over/under med automatisk sikring. Går vel greit, sikkert. Har aldri hatt noen ulykker, og det har jeg tenkt å fortsette med. Jeg er vel også den som maser på andre om at de må drite i å veive med børsa, og at de må se til å skyte mot sikker bakgrunn.. Jegerprøven gjør ikke folk gode til å håndtere våpen, DET vet jeg i alle fall.

 

@ furuoglyng: Liker den, jeg. Men nå er jeg så "innskutt" med hagla at avsikring og avfyring skjer i mer eller mindre samme bevegelse.

 

@ bobby: Må si meg litt enig der, altså. Men det er jo litt som Xesray sier og, man bør ikke stole blindt på sikringen. Man bør jo håndtere våpenet som om det er ladd hele tida men da er det jo også bare en pluss at man har sikring, synes jeg.. Dessuten stoler jeg mer på sikringer enn folk, for å si det sånn. Hadde ikke digga det i det hele tatt om jeg hadde vært på jakt med kamerat der han/de hadde hatt usikrede våpen, for 99% av dem kan ikke å håndtere våpen skikkelig.

 

@ Jegerbombom: Et kjempeargument for pump, hele innlegget ditt. Blir nok en slik, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Argument for pump,... javel, kanskje det, men... unnskyld Jegerbombom, men du har jo egentlig forvandlet (med den fremgangsmåten du beskriver) din pumpehagle til en ENskudd's hagle.- Mulighet for mye rusk og dritt inn i mekanisme også når du ferdes med denne åpen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en gang en hagle med automatisk sikring.... Det endte med at jeg la til meg en vane med å avsikre straks våpenet var ladd, for så å sikre det om det ikke var noen akutt fare for skuddmuligheter. Denne automatikken ble raskt deaktivert (5 minutter med skrujern og avbiter...) hagla har nå manuell sikring og sikres manuelt når det er behov for det (f.eks på støkkjakt) og sikres ikke når det ikke er behov for det (f.eks posteringsjakt). Automatisk sikring ser jeg på som en farlig unødvendighet som fremmer latskap, uoppmerksomhet og dårlige vaner.

Link to comment
Share on other sites

Magasinhagler har lite for seg under norsk lovverk. Pumpehagler blir egentlig mest spesialvåpen for saltvann osv. Nå tåler de fleste pumpehagler mye grums i mekanismen før de svikter og man kan gå med en patron i neven som man lemper inni utkasteråpningen før man lukker hagla. Man har fremdeles bare to patroner og en trangboring og som regel mer vekt og dårligere balanse. Gassoperte automater gir i alle fall redusert rekyl som en ekstra bonus.

Link to comment
Share on other sites

En sikring,.. som fortjener navnet, er dobbeltvirkende og blokkerer både avtrykker og tennstift (eller fanger opp disse) når noe utilsiktet skjer.
Jeg er nesten sikker på at det ikke finnes brekkvåpen som blokkerer tennstiften.....

Men det finnes brekkvåpen med dobbeltvirkende sikring.

 

Det samme med rifler;.. gode sikringer så som på Win M70,(med flere) er ettertraktet.
M70 fortjener da ikke navet sikring, da den ikke er dobbeltvirkende?
Link to comment
Share on other sites

Automatisk sikring ser jeg på som en farlig unødvendighet som fremmer latskap, uoppmerksomhet og dårlige vaner.

Neida, tvert om.- Når du lukker hagla VET du at den er sikret.

 

Manuelle sikringer har sin misjon mest til bruk på bane der skuddene faller tett.

Selv handterer jeg både manuell sikring på halvautoen... og automatisk på øvrige hagelvåpen uten problem, men jeg usikrer aldri før skuddsituasjon oppstår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nesten sikker på at det ikke finnes brekkvåpen som blokkerer tennstiften

Skulle vel fortydliget,..sikring som blokkerer HANENE (som i sin tur slår på stifter)... Gladere :)

 

Med hensyn til Win M 70, så har denne vært min mest brukte rifle siden ..73.

Den har en sikring som jeg (og flere) betrakter som MEGET pålitelig med funksjon tilnærmet lik Mauser 98, men som tillater lav montering av kikkert.- Sikringen til M70 er populær og kopiert av mange pga at den anses meget sikker.

Link to comment
Share on other sites

Automatsikringer på dobbelløpere skulle ha vært avskaffet. Til jegerprøven på leirduebanen glemte jeg ofte å slå av en sånn automatisk sikring til en lånt over og under hagle. Det var flaut denne gangen, men til å hyle av, når det skjer på jakt hvis skuddet ikke kommer. Sikringen på min pumpe er av den grunn alltid av, men jeg tar ut patron og drar tilbake sluttstykket som "sikring". Alle Glock pistoler har integrert sikring på avtrekkern, noe produsenten måtte gjøre for å sikre at sikringen ikke glemmes å slåes av før skudd.

 

Javell?

Hvis du mener at det skulle vært avskaffet fordi du følte deg litt flau på skytebanen, syntes jeg du bør revurdere ditt syn på automatisk sikring.

Det er heller ikke verdens undergang om du ikke får skutt i en jaktsituasjon. Det kommer flere dyr, og mat har du antageligvis i sekken din allerede, så du dør ikke av sult.

 

Men når du OFTE glemmer å slå av sikringen, så er vell kanskje sansynligheten stor for at du glemmer å slå den på også eller?

Bedre å bli flau over et skudd som ikke kommer, enn å føle seg dum over et skudd som kom til helt feil tidspunkt.

 

Personlig ville jeg aldri hatt en o/u uten automatsikring - Det betyr ikke at jeg ikke sjekker at den virkelig er slått på. Gang på gang på gang på gang......

Link to comment
Share on other sites

amatør;.. ordlek ?? - Du vet nok også at Win M70 har sikring som låser mekanisk på slagstift. - Du vet sikkert også at "dobbelvirkende" sikring ofte er forbeholdt hagelvåpen/brekkvåpen.
Det var du som hevdet at en bra sikring var dobbeltvirkene. Nå er det ingen tvil om at den er bra, men det finnes også dobbeltvirkende sikringer til boltrifler. De virker slik at de både låser avtrekker og vippestykket. Det å låse vippestykket, er svært nære å like godt som å låse hanestykket, som en M70 gjør. Den låser ikke tennstempelet, så om det brekker, eller løsner fra hansestykket, går skuddet av.

 

Skulle vel fortydliget,..sikring som blokkerer HANENE (som i sin tur slår på stifter)... Gladere
Ja.
Link to comment
Share on other sites

Mulighet for mye rusk og dritt inn i mekanisme også når du ferdes med denne åpen.

 

Jeg ferdes ikke med mekanismen åpen, den er lukket og nedspendt og klar for repetering å innføring av patron fra magasinet til kammer.

Hvis du ønsker så kan man gå med mekanismen åpen med en patron liggende i mekanismen og en i magasinet, da er jo muligheten naturligvis der for at det kommer inn rusk og rask og at patronen ramler ut og forsvinner.

 

men... unnskyld Jegerbombom, men du har jo egentlig forvandlet (med den fremgangsmåten du beskriver) din pumpehagle til en ENskudd's hagle.

 

Det er ett valg jeg har tatt å gå med våpnet slik, med ekstra skudd i lommen er det fort gjort å laste inn en ekstra patron i magasinet etter at våpnet er ladet, hvis det er slik at du føler du må ha ett ekstra for eventuelle oppfølgings skudd.

Men da bør du kanskje heller la være å skyte det første skuddet...:-)

 

Har også en gammel s/s med automatisk sikring og finner det betryggende at jeg vet at våpnet er sikret når jeg lukker det etter å ha lagt skudd i kammrene, men det er klart at alt er bare øvelse, øvelse og egen innprinting av sikkerhet. Jeg ser den at hvis du går bak fuglehunder med brekt våpen og patroner i kammerene klar til å lukke våpnet når du går opp i en situasjon bak hunden så er det kanskje greit uten automatisk sikring, men vil personlig foretrekke automatisk sikring som avsikres når geværet føres til skulder for da har jeg fortsatt ett sikret våpen mens jeg venter på hva som kommer ut av situasjonen mens du følger opp hunden som kanskje må avansere fremmover for å få reist fuglen.

Link to comment
Share on other sites

Mye forskjellig praksis her. Det viktigste er nok å kjenne sitt våpen godt, å ha gode rutiner tilpasset det aktuelle systemet. At enkeltvirkende sikringer som kun sperrer avtrekkeren er "dårligst" er det ingen tvil om. At det sammen med gode våpenrutiner og vedlikehold er godt nok, er det heller ingen tvil om..

Selv har jeg både knekkhagle og pumpe, og jeg er til min jakt svært glad i pumpas mulighet til å ha tomt kammer fram til skuddmulighet. Selv om det gir meg en enkelskuddshagle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...